Gå til innhold

Noen her som har byttet ut pillen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har brukt p-piller siden jeg var 18 år, kun avbrutt av to graviditeter og amming. Nå er jeg 33, og synes det er lenge nok. Liker ikke å ha tilført kroppen hormoner i så mange år, og begynner dessuten å bli gammel...

Er det noen av dere som har sluttet med pillen og gått over til annen prevensjon? Kan si med en gang at spiral er uaktuelt - vil ikke ha det.

Erfaringer? Råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kuttet ut p-pillen for ca. 3 år siden pga av jeg syntes humøret mitt ble merkelig når jeg gikk på dem. Jeg byttet derfor til minipillen etterhvert og ble da "meg selv" igjen. :)

Likevel var jeg ikke helt fornøyd med det. Jeg er utrolig skeptisk til å proppe kroppen full av ting man strengt tatt ikke trenger, og er skeptisk til hva lang tids bruk av hormoner kan gjøre med den naturlige syklusen. Derfor gikk jeg for ca 1,5 år siden over til å bruke Ladycomp - en temperaturmåler som sier ifra når du du er fruktbar eller ei (www.buenaventura.no). Det er bare rundt 5 dager pr syklus man kan bli gravid, så de dagene ladycompen lyser rødt (stopp - ikke pul!) bruker jeg pessar. :)

Hvis du har en nogenlunde stabil syklus og ikke jobber mye nattarbeid så vil jeg anbefale ladycomp og lignende produkter. :) Jeg er iallefall glad for å være tilbake i mitt normale berg- og dalbanehumør istedet for å være helt "flat" og ikke helt vite hva som skjer med og i kroppen min. :)

Lykke til! ;)

Skrevet

Jeg gikk over til å måle tempen med et termometer og taste inn på www.fertilityfriend.no. Den tolker tempen for deg, og tegner graf. Hvis man har regelmessig syklus, kan man vite sånn ca når eggløsning kommer hver måned, og unngå sex da eller bruke prevansjon. Man kan ikke bruke denne metoden dersom man absolutt ikke skal bli gravid. Det samme gjelde ladycomp, som er nevnt over her. Disse to metodene går ut på det samme, bare at med sistnevnte slipper du å kjøpe en maskin til 3-5000, da dataprogrammet gjør det samme. Eneste er at da må du taste inn tempen selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...