Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært svært ubestemmelig og lite lysten på skole, og derfor rotet vekk flere år jeg kunne ha brukt på utdanning. Nå er jeg imidlertid mer bestemt, og har lyst å ta fatt på en utdannelse snart.

Jeg har ikke fullført noe vgs, så jeg må begynne på scratch. Jeg har egenltig ikke så lyst å sitte på skolebenken sammen med 16-åringer igjen, så jeg har kikket litt på fjernundervisning. Kan dette være noe? Noen som har studert over fjernundervisning som kan komme med erfaringer/råd? Synspunkter/tanker taes også imot med takk. :) Jeg vil gå Allmenne fag, få generell studiekompetanse og evt bygge på med noe annet etterhvert. Ikke helt bestemt enda..

Hvordan gjør dere det, økonomisk, dere som studerer? Hvor mye jobber dere ved siden av?

Videoannonse
Annonse
Gjest beekeeper
Skrevet
Jeg har vært svært ubestemmelig og lite lysten på skole, og derfor rotet vekk flere år jeg kunne ha brukt på utdanning. Nå er jeg imidlertid mer bestemt, og har lyst å ta fatt på en utdannelse snart.

Jeg har ikke fullført noe vgs, så jeg må begynne på scratch. Jeg har egenltig ikke så lyst å sitte på skolebenken sammen med 16-åringer igjen, så jeg har kikket litt på fjernundervisning. Kan dette være noe? Noen som har studert over fjernundervisning som kan komme med erfaringer/råd? Synspunkter/tanker taes også imot med takk. :) Jeg vil gå Allmenne fag, få generell studiekompetanse og evt bygge på med noe annet etterhvert. Ikke helt bestemt enda..

Hvordan gjør dere det, økonomisk, dere som studerer? Hvor mye jobber dere ved siden av?

Jeg hadde det akkruat som deg, og ville ikke gå tre år på videregående i en klasse full av 16åringer. Jeg begynte på sonans privatgymnas, der det er mange, mange som er i akkurat min situasjon (voksne mennesker som tar videregående fag.) Her tar jeg generell studiekompetanse på ett år (to fag på et halvt år.) Dette var midt i blinken for meg føler jeg, og selv om det koster en del penger og skoleåret er intenst, så er det absolutt verdt det.

Jeg har studielån og stipend, og jobber ved siden av (en ukedag og noen helger.) Synes den økonomiske situasjon er topp jeg, og har hatt fast jobb før. Man får også tillegg i stipendet for å gå privatskole!

Husk dette: Det finnes en 23/5 regel. Dvs at har du sammenlagt fem år med skole/jobb og fyller/er over 23 år, da kan du ta 6 fag og få generell studiekompetanse uten å ta så mange fag som du egentlig må. Dette visste ikke jeg, og synes det var midt i blinken ;)

Skrevet

kanskje du kommer inn her: www.oslovo.no Det er tilnærmet gratis :)

Skrevet
Man får også tillegg i stipendet for å gå privatskole!

Feil: man får tillegg i lånet, ikke i stipendet. Går selv på privatskole, og får et skyhøyt lån etter endt utdanning... :forvirret::overrasket:

Skrevet
Feil: man får tillegg i lånet, ikke i stipendet. Går selv på privatskole, og får et skyhøyt lån etter endt utdanning... :forvirret:  :overrasket:

Jeg har også gått privat og jeg fikk stipendet trukket fra lånet etter bestått eksamen. ;)

Bor trådstarter i Bergen ville jeg tatt opp fagene på Danielsen intensivgymnas. Kjempeflinke lærere og billigere enn Sonans. Mye billigere.

Skrevet
Jeg har også gått privat og jeg fikk stipendet trukket fra lånet etter bestått eksamen. ;)

Je, selvsagt får man trukket fra stipend fra lånet. Men stipendet som blir trukket fra er ikke større enn de som går på offentlig skole. Man får utbetalt ekstra lån ved studiestart (50.000 kr fom dette semesteret), men dette blir ikke gjort om til stipend. Man ender altså opp med et høyere lån enn hvis man hadde gått på offentlig skole

Gjest beekeeper
Skrevet
Je, selvsagt får man trukket fra stipend fra lånet. Men stipendet som blir trukket fra er ikke større enn de som går på offentlig skole. Man får utbetalt ekstra lån ved studiestart (50.000 kr fom dette semesteret), men dette blir ikke gjort om til stipend. Man ender altså opp med et høyere lån enn hvis man hadde gått på offentlig skole

Jeg fikk ikke utbetalt så mye som 50 000 ekstra, og jeg synes det er litt annerledes å gå på offentlig videregående skole enn privat. Jeg valgta privat først og fremst fordi jeg ikke kom inn, og fordi jeg ville bli fortere ferdig.

Skrevet
Jeg fikk ikke utbetalt så mye som 50 000 ekstra, og jeg synes det er litt annerledes å gå på offentlig videregående skole enn privat. Jeg valgta privat først og fremst fordi jeg ikke kom inn, og fordi jeg ville bli fortere ferdig.

Som jeg skrev er det fom dette semesteret man får så mye som 50.000 kr ekstra i lån pr år når man går på privatskole, tidligere var det 20.000 pr år.

Jeg har ikke sagt noe om hva som er best av å gå på offentlig eller privat skole, jeg har bare opplyst om de korrekte reglene fra lånekassa. Det er jo direkte feil å si at man får mer stipend når man går på privatskole, det får man altså ikke.

Skrevet
Bor trådstarter i Bergen ville jeg tatt opp fagene på Danielsen intensivgymnas. Kjempeflinke lærere og billigere enn Sonans. Mye billigere.

Hvis TS bor i Bergen er kanskje voksenopplæringen på Bergen Katedralskole et alternativ?

Gjest beekeeper
Skrevet
Som jeg skrev er det fom dette semesteret man får så mye som 50.000 kr ekstra i lån pr år når man går på privatskole, tidligere var det 20.000 pr år.

Jeg har ikke sagt noe om hva som er best av å gå på offentlig eller privat skole, jeg har bare opplyst om de korrekte reglene fra lånekassa. Det er jo direkte feil å si at man får mer stipend når man går på privatskole, det får man altså ikke.

Jamen fra og med dette semesteret har jeg fått 18000?? :klø: Skal jeg ha mere????????

Skrevet

Størrelsen på ekstralånet kommer an på størrelsen på skolepengene.

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg bor i Trondheim, jeg, så verken Oslo eller Bergen er aktuelt. Hm.. Jeg får snuse litt til. Men er det ingen som har tatt fjernundervisning som har erfaringer å dele?

Skrevet (endret)

Skolen min hadde ikke skolepenger. Den er støttet av staten da det er en skole med kristent grunnsyn. ;) Derfor fikk jeg bare vanlig lån.

Endret av Saeria
  • 2 uker senere...
Gjest beekeeper
Skrevet

Ville bare si at lånekassen hadde gjort feil, jeg skulle ha mer penger :)

Syntes det var litt merkelig ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...