Gå til innhold

Ny valp vs. jobb

Fremhevede innlegg

Gjest Deception
Skrevet
Hunden i bil hele dagen? Det synes jeg høres uansvarlig ut, både i forhold til sommer og varme, og med tanke på innbrudd hvor noen stjeler hunden. Jeg ville heller ikke utsatt hunden min for å stå slik på utstilling, hvor vilt fremmede kan plage og terge den gjennom ruta.

Nja, det kommer an på hvordan du ser det, og jeg antar du mener at alle er totalt uansvarlige idioter som bare er ute etter å plage dyrene sine. Det virker i hvertfall som om du insinuerer noe slikt.

Selvsagt setter vi ikke hunden inne i bilen HELE DAGEN! LES DET SOM STÅR, FOR GUDS SKYLD! Hjemme måtte han ha klart seg inne i opptil 8-9 timer i verste tilfelle, hvis han er med på jobben, får han flere lufteturer, han får komme inn hvis det er lite aktivitet, og selvsagt blir bilen stilt slik at han får skygge. Dessverre kan han ennå ikke være hjemme alene unntatt i bur, av egen sikkerhet. Han blir stresset, ødelegger ting, og verre enn det: han spiser ting og får dem i seg. Derfor, hvis han er hjemme, må vi bruke bur.

Men det er vel galt uansett, antar jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nja, det kommer an på hvordan du ser det, og jeg antar du mener at alle er totalt uansvarlige idioter som bare er ute etter å plage dyrene sine. Det virker i hvertfall som om du insinuerer noe slikt.

Jeg insinuerte ikke noe som helst, jeg påpekte bare at jeg så en del umiddelbare svakheter ved å gjøre det på den måten. Dersom bilen står slik til at man se den blir det litt bedre, men jeg synes likevel ikke dette høres ut som noe jeg ville gjort. Da hadde jeg heller valgt ett litt romslig bur/lukket rom hjemme.

Skrevet
Jeg har også vurdert hund og sitter i en liknende klemme som trådstarter. Så langt har jeg landet på "ikke hund" for jeg har ikke klart å løse tidsklemma. Det som forundrer meg i tråder av dette slaget er hvor mange som synes å ha anledning til å "skulke" jobb for å være  hjemme med hunden i oppstartsfasen. De fleste av oss har da vitterlig 8 timersdag.

Jeg ser for meg at jeg kan ta 5 uker ferie med hjemmetilværelse på heltid, og så kan jeg bruke 2 ukers ferie som jeg har spart opp/evt. tatt ut på forskudd og fordele denne ferien slik at jeg jobber bare halv dag. Dette er absolutt maksimalt av det  jeg kan skvise ut av ferie på en gang. (Og jeg tenker at arbeidsgiver ikke kommer til å være spesielt fornøyd den siste måneden med halv dag - hvis han overhodet innvilger det da....)

Ta med hunden på jobb  :overrasket: . Hvor mange kan egentlig det? I restauranter, dagligvareforretninger, industri, sykehjem og sykehus må det da være forbudt med hunder (jeg håper i allfall det.....). Så størstedelen av oss kan faktisk ikke ta hunden med på jobb fordi det er forbudt.

Må man være pensjonist for å kunne ha hund i dette landet?

Det finnes andre type jobber enn butikk eller sykehjem. Noen er studenter når de får seg hund, og har dermed mye tid til å være sammen med hunden. Dessuten er det mange som har mulighet for hjemmekontor, og har også opplevd at kollega som jobber på kontot har med hunden på jobben. Noen kan også ta med seg hunden hvis de har type jobber hvor de er mye ute, drar på oppdrag ol. Og så må man ikke glemme at snart hele norges befolkning er på trygd, og de har gode muligheter til å sette av tid til hunden.

Og man bør ikke få seg hund hvis man ikke har tid til det. Å gi hunden en god start på livet er en investering for framtida, siden hunder kan bli 12-15 år skjønner jeg ikke at det skal haste sånn. Livet er langt, det var bare da man var et lite barn at man ikke kunne passe til riktig tidspunkt med ting.

Skrevet

Og man bør ikke få seg hund hvis man ikke har tid til det. Å gi hunden en god start på livet er en investering for framtida, siden hunder kan bli 12-15 år skjønner jeg ikke at det skal haste sånn. Livet er langt, det var bare da man var et lite barn at man ikke kunne passe til riktig tidspunkt med ting.

Enig med deg i det - men som student hadde jeg ikke tid. Da var jeg vekk hjemmefra i typisk 12 timer at gangen (7-19). Da jeg flyttet rundt og byttet jobber som nyutdannet, var det helt umulig pga. bosituasjon. (Man bor ikke i høyblokk eller leieleilighet med hund.) Nå er jeg såkalt etablert, men jobben (denne eller en annen) kommer jeg faktisk til å ha til jeg blir 67 - sånn omtrent. Siden hunder kan bli ca. 15 år gamle så - vel.....regn selv. Får jeg hunden når jeg er 67 så vil jeg være ca. 82 når den dør. Jeg kan være heldig og holde meg sprek ganske langt opp i 70-åra, men har ingen garanti for at jeg er sprek og spretten til jeg er passert 80.

Foreløpig har jeg ventet i 15 år på at det skal passe. Jeg kan godt vente en del år til, men faktisk så kommer det aldri til å passe så lenge jeg er i jobb. For jobben er der uansett og der er det noen som stiller krav.

Skrevet
Hurra! Nå ble jeg glad...

Jeg er av de heldige som kan forskyve ferien en del så hvis det ikke kreves månedsvis med hjemmetilværelse så kunne det gå. Men en uke heltidshjemmeliv høres snaut ut med en så liten tass. Men hvis man har 3 uker heltidsfri og deretter 3 uker med halv dag.....:klø:? Kan det begynne å likne noe fornuftig og forsvarlig?

Jeg synes det høres greit ut, men det skal sies at jeg ikke har hatt valp hjemme siden i oppveksten, og da fikk vi en 5 mnd gammel hund som var godt sosialisert.

En ting jeg synes det er utrolig viktig å ta seriøst er om man kommer til å ha god nok tid til hunden i alle årene framover også. Har nylig opplevd at noen i familien avlivet en i utgangspunktet frisk og fin hund fordi de ikke hadde tid til den - noe alle kunne forutsett (og også sa fra om) på forhånd ettersom det er en langt over gjennomsnittet aktiv familie m.t.p jobb, aktiviteter, skole... Hunden funket heller ikke i omplasseringshjem. Jeg synes det er helt uholdbart å anskaffe seg dyr, og særlig et tidkrevene dyr som en hund, når man på forhånd burde klare å tenke at det blir for lite tid og interesse.

Men dette er ikke myntet på deg eller noen brukere her spesielt, altså, bare et lite, generelt hjertesukk.

Skrevet

Bra poeng, men.....fremtiden har det med å gjøre som den selv vil, -uansett om det passer med planer eller ei. :forvirret:

Skrevet
(Man bor ikke i høyblokk eller leieleilighet med hund.)

neivel?

kommer ikke det an på hundetypen og størrelsen på leiligheten i forhold til hunden?

og hvorfor kan man ikke ha hund i leieleilighet? (bortsett fra i de leieleilighetene som ikke tillater hund såklart, men det er langt ifra alle) ;)

vet om flere som har hund i både høyblokk og leieleilighet, går helt fint det. det som har vært viktig har vært at hunden har stor nok plass til den boltringen den trenger og at man har masse tid til hunden og tar den med ut nok. Men akkurat det er jo likt uansett hvor man bor spør du meg.

men du kan jo få deg hun før du er pensjonist, bare du legger noe ferie til den tiden du får valpen så burde jo det la seg orden. ;)

Skrevet
neivel?

kommer ikke det an på hundetypen og størrelsen på leiligheten i forhold til hunden?

og hvorfor kan man ikke ha hund i leieleilighet? (bortsett fra i de leieleilighetene som ikke tillater hund såklart, men det er langt ifra alle) ;)

Joda, du har selvsagt delvis rett der. Men i de fleste blokker tror jeg ikke kjæledyr av typen hund eller katt er lov. I leieleilighet (type sokkelleilighet) så kan det selvsagt være lov, men jeg var temmelig sikker på at jeg kom til å flytte derfra etterhvert og når man jobber på et lite sted, så er boligmarkedet noe begrenset. Jeg kunne ikke være sikker på å finne noen ny bolig der kjæledyr var tillatt - så, "better safe than sorry".

Skrevet
neivel?

vet om flere som har hund i både høyblokk og leieleilighet, går helt fint det. det som har vært viktig har vært at hunden har stor nok plass til den boltringen den trenger og at man har masse tid til hunden og tar den med ut nok. Men akkurat det er jo likt uansett hvor man bor spør du meg.

men du kan jo få deg hun før du er pensjonist, bare du legger noe ferie til den tiden du får valpen så burde jo det la seg orden. ;)

Jeg tenker på å skaffe meg hund. Er student og har masse tid til å være med den i starten, vil også forsøke å gjøre det sånn at valpen kommer i begynnelsen av sommerferien min sånn at jeg kan være hjemme mye i starten.

Jeg bor i en 86 kvadratmeter stor leilighet, og er litt bekymret i forhold til dette!? Leiligheten er i 3. etasje i en bygård i Bergen.

Jeg ønsker meg i hovedsak en stor hund, Rottweiler er min favorittrase og har ønsket meg det siden jeg var liten. Hadde mindre hund da jeg bodde hos foreldrene mine siden de ikke ville ha stor hund. Men vil det være ok å ha en Rottweiler i en leilighet på den størrelsen?

Jeg har planer om å trene den mye, det vil si gå minst to lange turer til dagen (og en kortere på kveldstid) og muligens trene bruks etter hvert (dette er når den blir voksen altså). Vi skal også skaffe oss bil nå (endelig) slik at det da blir lettere å komme seg litt utav byen sånn at hunden får turer i natur osv.. Jeg har lenge ventet på å få anledningen til å skaffe meg hund.. Nå som vi (samboeren min og jeg) har kjøpt oss selveier leilighet er det endelig mulig, men jeg har bestemt meg for å vente til våren/sommeren siden jeg har helt fri da og det er lettere for samboeren min å ta seg fri fra jobb.

Vel.. nå skal jeg ikke snakke meg vekk.. vil det gå greit å ha en rottweiler i en leilighet av den størrelsen om den får nok trening?

Skrevet

Mitt forslag er at dere tar en uke fri hver (evt. en uke på deling) i begynnelsen, slik at valpen blir husvarm. Om du deretter prøver å bytte til deg bare senvakter en periode (f.eks 3-4 uker), slik at du er hjemme så lenge du kan (kl 13.00 f.eks) og at samboeren din kommer hjem litt tidligere i begynnelsen. Da slipper valpen å være alene så mange timer (liten hund = liten blære).

Vi gjorde det sånn i begynnelsen og det gikk kjempefint.

Å ta med hunden i bilen noen få timer går også an, men jeg ville ikke latt den ligge der i mange timer alene. Den har godt av å finne seg til rette hjemme alene også.

Skrevet

Vel.. nå skal jeg ikke snakke meg vekk.. vil det gå greit å ha en rottweiler i en leilighet av den størrelsen om den får nok trening?

jeg kjenner ikke rasen i det hele tatt, så det kan jeg dessverre ikke svare på.

men søk litt på nett, les litt om rasen og sjekk litt rundt på hundesider, der er det sikkert folk som kjenner til rasen og kan tipse om hva som går og ikke går i forhold til den.

Skrevet

Hunder han venndes til hva som helst!

Men venndes til ...

Alt må tas over tid, Jeg ser på det som en selvfølge att man tar seg ferie når man får valpen i hus.

Hunden må lære å være alene.

Man begynner med 1 minn,så det er ikke gjordt på noen dager.

Er glag du bare utrykkte deg lit feil.. :)

Skrevet

Ja, ferie må til - det tror jeg er minstekravet - og jeg tror nok det bør være mer enn en uke også.

Skrevet

Store hunder trenger ikke større plass en små hunder.. :)

Alle hunder er forskjellige, og har forskjellige behov,men størrelsen på hus/leilighet bryr de seg ikke om.

En hund finner sin plass,og er fornøyd med det.

Les,og undersøk litt om rasen du har lyst på.Dette er viktig!!

Store hunder trenger ikke nødvendighvis mere mosjon en små hunder,det kommer ann på hva de er avlet til.

Det finnes små jakthunder som er ment til å gå i timehvis.som feks.daks.

Selv har jeg newfoundlender (på 80 kg.) som jeg må vekke for å få med på tur.

Noe som ikke er uvanlig for rasen, de er xtremt bedagelige.. :ler:

De fleste hunder ligger i ro når de er inne, så de er ikke så opptatt av hvor mye plass det er.

Skrevet
Bra poeng, men.....fremtiden har det med å gjøre som den selv vil, -uansett om det passer med planer eller ei. :forvirret:

Det er klart, og ting som sykdom, samlivsbrudd, plutselig endring i økonomisk situasjon o.l må man regne til tilfeldighetene.

Men man KAN forutsi at i en familie hvor 12-åringen ønsker seg hund kommer det i løpet av få år sannsynligvis til å bli foreldrene som tar seg av den. Og at om man har en jobb hvor man er på vei oppover i systemet eller virkelig brenner for kommer kan kanskje til å ville jobbe mange ti-tolv-timersdager. At om det bare er èn i familien som vil ha hund må denne regne seg som eneansvarlig for hunden. At selv om man ønsker seg hund "mer enn alt" kan det hende det er umulig å få regnestykket til å gå opp, og det er jo ingen menneskerett å ha hund. Men igjen - dette er absolutt ikke rettet mot deg, det virker jo som du har et gjennomtenkt forhold til å skaffe eller ikke skaffe hund.

Skrevet

Alle hunder er forskjellige, og har forskjellige behov,men størrelsen på hus/leilighet bryr de seg ikke om.

Les,og undersøk litt om rasen du har lyst på.Dette er viktig!!

Store hunder trenger ikke nødvendighvis mere mosjon en små hunder,det kommer ann på hva de er avlet til.

Det finnes små jakthunder som er ment til å gå i timehvis.som feks.daks.

Selv har jeg newfoundlender (på 80 kg.) som jeg må vekke for å få med på tur.

Noe som ikke er uvanlig for rasen, de er xtremt bedagelige.. :ler:

De fleste hunder ligger i ro når de er inne, så de er ikke så opptatt av hvor mye plass det er.

Jeg har lest mye om rasen Rottweiler, lest en bok om dem og lest mye på nettet og på forumer osv.. Har jo som nevnt hatt lyst på rasen siden jeg var liten og tror jeg passer til rasen. Men det viktigste er jo at hunden får det bra men om det er som du sier at store hunder ikke trenger større plass så spiller jo ikke leiligheten noen rolle.

Skrevet

Her er jeg enig. Vi bodde i en leilighet på 45 kvadrat i byen da vi fikk hunden vår, nå bor vi i ett helt hus på landet, og den ekstra plassen virker ikke som om hun har noen glede av uansett. Hun tilbringer mesteparten av tida på den ene stua, eller på kjøkkenet, resten av huset benytter hun seg bare av når vi er der, selv om alt står åpent.

Totalt sett trivdes hun også bedre i byen, siden hun fikk mere sosial kontakt med andre hunder der, så at byen ikke er bra for hunder er bare tull. Det viktigste er at hunden lever ett aktivt liv, samme hvor den bor.

Skrevet

Jeg synes nemorosa får unødvendig mye kjeft her. Dette høres ut som ei som virkelig bryr seg, og vil finne løsninger. De fleste jobber jo, og det skal godt la seg gjøres å være hos valpen hele tiden. Men man bør få valp i forbindelse med ferie - tilvenning til å være alene må den ha.

2 ganger har jeg fått ny valp når jeg har hatt en gammel hund fra før. Dette har fungert veldig bra, og valpen var da aldri alene. Valper er mye mer knyttet til andre hunder enn til oss. Jeg har vært heldig og fått mine hunder på våren, så de var ute på stor terrasse med tak og alle fasiliteter. Unger som kom hjem fa skolen etterhvert og luftet. Vet jammen ikke om jeg ville hatt valp på denne årstiden ... Kjekt å være mye ute til de er renslige ja ...

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Kjekt med dyr men det tar også tid. Hvis dere har det så travelt ville jeg aldri ha skaffet meg en hund. Stakkars valp, være alene i mange timer + har mange og forholde seg til i starten. . Det viktigste er når man skaffer seg dyr er at man kan ta seg av dem og ikke bare tenke JEG VIL HA....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...