Gå til innhold

Ny valp vs. jobb

Anbefalte innlegg

Gjest nemorosa
Skrevet

Hei!

Jeg og samboeren min kommer sannsynligvis til å få en valp i hus om ikke så alt for lenge. I den forbindelse har jeg noen spørsmål. Jeg jobber skiftarbeid(6-14/14-22.30 annenhver uke), mens sambo jobber dagtid(7-16.30). På det lengste vil derfor valpen måtte være hjemme alene i 7 timer i kombinasjonen der jeg har tidligskift. Samboeren min har også blitt innkallt til militærøvelse i 3 uker i februar/mars, noe som betyr at jeg da blir alene med valpen. Forhåpentligvis kommer da min mor til å hjelpe meg. Det jeg lurer på er hvor lenge en valp klarer å være alene hjemme om gangen? Vi har sikkert venner og familie som kan komme innom og hjelpe med lufting mens valpen er i hus, men den må allikevel regne med å være noen timer alene innimellom luftingene. Går dette bra? Og hvordan gjør vi dette lettest for valpen?

Min mor har også en hund som er vant med å være hjemme alene i lengre tid. Om det hadde gått an å lånt denne hunden og latt den være i leiligheten vår sammen med valpen, tror dere den hadde roet seg mer da? Trenger virkelig innspill fra dere her. Dere som har hatt valp i hus, hvordan ordnet dere dette?

Bare for å ha sagt det, så kommer det ikke på tale å vente til en annen gang da vi har mer tid, ettersom jeg har ønsket meg valp så lenge og vil ha den så fort som mulig :sjenert: .

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bare for å ha sagt det, så kommer det ikke på tale å vente til en annen gang da vi har mer tid, ettersom jeg har ønsket meg valp så lenge og vil ha den så fort som mulig  :sjenert: .

Du har et poeng der. Det viktigste er ikke om dere har tid til en liten valp som netopp har forlatt mamma og søskene. Det er mye mer viktig at du må få valpen så fort som mulig :forvirret:

Skrevet

Jeg er ikke ekspert på hund, men det kan muligens hjelpe om en annen hund holder valpen med selskap. Hunder er jo flokkdyr. Ellers synes jeg syv timer i strekk alene hørtes mye ut for en valp.

Skrevet
Hei!

Bare for å ha sagt det, så kommer det ikke på tale å vente til en annen gang da vi har mer tid, ettersom jeg har ønsket meg valp så lenge og vil ha den så fort som mulig  :sjenert: .

Om du holder fast på det, kommer du til å måtte betale dyrt!

Du kan ikke skaffe deg en valp du ikke har tid til :overrasket:

Da vil du aller mest sansynlig ende opp med en hund med adferdsproblemer.

Kansje du burde tenke på om det ikke hadde vert bedre med en sån hund man kjøper på toys'r us...

Skrevet

Hva med en Tamagotchi, eller en Furbie. De klarer seg helt fint mens du er borte.

Du må ikke være så egoistisk at du tenker på hva du må ha. Du er ikke et barn lenger. Tenk på hva som er det beste for dyret. Det er faktisk et levende vesen. Hadde du latt ditt barn vært hjemme alene så lenge?

Gjest nemorosa
Skrevet

Saken er at tidssituasjonen ikke kommer til å bli noe bedre senere...skrev inn her for å få råd, ikke for å bli kjeftet på :tristbla: . Den kommer jo til å bli luftet når det trengs...den kommer selvfølgelig ikke til å være hjemme i 7 timer i strekk!! Jeg bare lurer på hvor ofte det trengs. Evt kan jeg kanskje innarbeide en uke på jobb for å få mer tid. Hadde jeg visst hvor fientlige og forhåndsdømmende dere kom til å være, hadde jeg ikke skrevet inn her i det hele tatt.

Skrevet

Om du har mulighet til å være hjemme med den de forste dagene, eventuelt den første uke, så er mye gjort. Jeg ville ha skaffet ett bur, som jeg hadde vent hunden til å være i fra starten av. Da vil det bli en trygg plass, som den vil venne seg til å slå seg til ro i. Så ville jeg ha gått fra den i kortere perioder av gangen, og økt de øktene, så den lærer at du kommer tilbake.

Jeg er ikke spesielt tilhenger av bur, men vet at det er mange hunder som faktisk trives der, for det blir dems egen plass, og de venner seg til å sove der. Flere fordeler med det, er at den kan settes i bur om det kommer små barn eller allergikere på besøk, og du kan også bruke bur i bil, nåe som er trygt for både dere og hunden.

Men prøv deg frem. Noen valper bruker lang tid på å venne seg til å være alene, andre har ikke problemer med det i det hele tatt.

De første 14 dagene den skulle være alene, ville ha sørget for at noen kom å luftet ett par ganger om dagen.

Bruk masse ros når hunden har ligget i buret, og positiv trening, så går det nok bra skal du se....

Lykke til!

Skrevet

Enten bør dere vente til en av dere har mulighet til å være hjemme med den i noen uker (ta ut ferie), ellers må en av dere ha mulighet til å ta den med på jobb.

At du får kjeft er vel ikke noe rart - du vil jo gjøre noe som er helt uansvarlig...

Skrevet

Min mor har også en hund som er vant med å være hjemme alene i lengre tid. Om det hadde gått an å lånt denne hunden og latt den være i leiligheten vår sammen med valpen, tror dere den hadde roet seg mer da? Trenger virkelig innspill fra dere her. Dere som har hatt valp i hus, hvordan ordnet dere dette?

Men din mor har vel en hund som nå er stor, har hun ikke?

du kan vende en hund til å være alene opptil flere timer om dagen, men en valp bør ikke være alene fra starten av, den kjenner verken deg, huset ditt eller plassen den skal være på og det kommer til å bli mye redsel for den og du risikerer da å få en skvetten og engstelig hund.

Du har et poeng der. Det viktigste er ikke om dere har tid til en liten valp som netopp har forlatt mamma og søskene. Det er mye mer viktig at du må få valpen så fort som mulig  :forvirret:

Det ER faktisk viktig å huske på dette!

Ikke se på det bare som kjeft, men hunden er ett barn og dette barnet har nettop blitt fjernet fra alt den finner kjent og kjært og blitt plassert på en plass den overhode ikke kjenner som trygg og med mennesker den aldri før har hatt noe forhold til og ikke ser på som en trygghet med en gang.

Jeg ville personlig valgt å tatt ut ferie i starten den dagen jeg får meg hund, vært hjemme med den ihvertfall i en uke eller to, og helst kunnet ha den med på jobb litt etter det også.

du må først venne hunden til dere og hjemmet deres, i den perioden bør dere være der for den, vise den at dere er dens nye trygghet og at dere er der for den. Når den har blitt trygg på dere, så bør dere venne den litt og litt til å være alene, starte med bare en liten tid, kvarter-halvtime utenfor døra mens den er alene, gå inn igjen og vis at det ikke er noe rart eller farlig ved det.

så øke øktene litt og litt, slik vil dere kunne få en hund som kan være alene hjemme flere timer om dagen etter en stund. Så det at dere ikke får noe mer tid på dagtid til den etterhvert, er ikke like ille på lang sikt, det er i starten det er viktig.

husk på at dere ikke får en ferdig utviklet hund som er ferdig dressert og ferdig trent, dere får en valp og det er DERES jobb å dressere den, gjøre den trygg og god og sørge for at den lærer seg alt.

Skrevet

Hva med å anskaffe en voksen hund?

Kjenner ei som fikk en via en kennel. Kennelen hadde som klausul at deres hunder ikke skulle selges videre, men gå tilbake til kennelen. Hun fikk denne mot at kennelen fikk sette valper på hunden et par ganger. Da tok kennelen seg av fødsel og valper.

Hun fikk en hund på 1-2år som var godt dressert og slapp unna valpestyret.

Jeg skjønner jo godt at noen vil ha en valp, men da må man ha tid til den også. Grunnlaget blir til helt fra starten av og det er faktisk et dyr du skal leve med i mange år.

Skrevet

Den holdningen der gjør at jeg er skeptisk til ditt ønske om hund, for du tenker ikke på hunden, men på deg selv.Man skaffer seg ikke en liten, hjelpeløs valp før man faktisk har tid til å være hjemme med den den aller første tiden, og en slik holdning hører ingensteds hjemme hen.

Du må tenke på valpens beste, ikke på hva du har lyst til.

Gjest Deception
Skrevet

Vi fikk hund i juleferien i fjor, og i en periode hvor jeg akkurat hadde levert avhandlingen, og hadde tid til å være hjemme med ham en hel del. Det er ikke noen spøk å lære en liten valp å være hjemme alene; hunder er flokkdyr, og hver gang du forlater, tror den at du aldri kommer tilbake. I begynnelsen kunne vi ikke være borte fra ham i mer enn noen få minutter, og selv da hylte han hjerteskjærende. Nå er han ett år gammel, og er egentlig veldig sjelden alene hjemme, bare hvis vi må ta buret hans ut av bilen for å frakte ting. Han er et familiemedlem, og derfor er han med oss overalt. Han er ofte med samboeren min på jobb; han jobber skift, og hunden er som oftest i bilen, men får et par-tre turer i løpet av dagen.

Skrevet

Jeg har også vurdert hund og sitter i en liknende klemme som trådstarter. Så langt har jeg landet på "ikke hund" for jeg har ikke klart å løse tidsklemma. Det som forundrer meg i tråder av dette slaget er hvor mange som synes å ha anledning til å "skulke" jobb for å være hjemme med hunden i oppstartsfasen. De fleste av oss har da vitterlig 8 timersdag.

Jeg ser for meg at jeg kan ta 5 uker ferie med hjemmetilværelse på heltid, og så kan jeg bruke 2 ukers ferie som jeg har spart opp/evt. tatt ut på forskudd og fordele denne ferien slik at jeg jobber bare halv dag. Dette er absolutt maksimalt av det jeg kan skvise ut av ferie på en gang. (Og jeg tenker at arbeidsgiver ikke kommer til å være spesielt fornøyd den siste måneden med halv dag - hvis han overhodet innvilger det da....)

Ta med hunden på jobb :overrasket: . Hvor mange kan egentlig det? I restauranter, dagligvareforretninger, industri, sykehjem og sykehus må det da være forbudt med hunder (jeg håper i allfall det.....). Så størstedelen av oss kan faktisk ikke ta hunden med på jobb fordi det er forbudt.

Må man være pensjonist for å kunne ha hund i dette landet?

Gjest Deception
Skrevet

Ta med hunden på jobb  :overrasket: . Hvor mange kan egentlig det? I restauranter, dagligvareforretninger, industri, sykehjem og sykehus må det da være forbudt med hunder (jeg håper i allfall det.....). Så størstedelen av oss kan faktisk ikke ta hunden med på jobb fordi det er forbudt.

Vel, som jeg sa: hunden sitter i bilen, for det meste, men får noen turer i løpet av dagen. Samboeren min jobber på kontor, ikke noe som har med butikk, helsevesen osv å gjøre, og der er det flere som gjør akkurat dét. Jeg har også sett at folk har hatt med hunden på universitetet, men da har de satt stakkaren bundet ute, og det har jeg store kvaler i forhold til.

Men det lureste er helt klart å anskaffe hund i forbindelse med en ferie. Før i tiden var ikke folk like nøye, for "det er jo bare en hund, og h*n må fint følge våre regler", men nå tar de fleste faktisk dyrenes trivsel mer på alvor, noe jeg synes er bra, selv om enkelte nok går av skaftet.

Skrevet

Jeg driver et lite oppdrett av hund, et til to kull i året, og forventer at mine valpekjøpere tar litt ferie når de får valpen i hus. En ukes tid er ofte nok til at valpen akklimatiserer seg. Dette har vi selv også praktisert når vi har fått ny valp, og det har gått helt fint. I tillegg har vi prøvd å hatt litt kortere arbeidsdager en uke eller to til for at de første dagene alene ikke skulle bli så lange. Og bur er en god ide, der finner valpen seg til rette, den føler seg trygg, og verden blir ikke så stor og skummel.

Det hadde ikke vært mange seriøse hundeeiere i dagens samfunn hvis man måtte vært hjemme i mnd. vis når man fikk en valp. Men det er klart at det ideelle hadde vært å fått valpen før eks. sommerferien, men sånn er ikke virkeligheten. Med litt god og gjennomtenkt planlegging, og kanskje litt hjelp fra bekjente pleier dette å løse seg fint. Det viktigste er at det ikke er et impulskjøp, og at man virkelig forstår hvilket ansvar man påtar seg. Og jeg har avvist aktuelle valpekjøpere, som ikke har en gjennomtenkt plan for hvordan de skal forholde seg til hjemme-alene problematikken og eventuelle ferier.

Skrevet

Hund i bil? Hva når det er sommer og kjempevarmt? Da vil jeg påstå at hunden har det bedre hjemme i ett bur den trygg på.......

Nei Cata, jeg syns ikke man må være pensjonist for å skaffe seg hund. Litt tilrettelegging, og noen dager hjemme med hunden, så går det meste greit.

Om man virkelig vil ha hund, noe jeg kan forstå, så får man det som regel til.

Lufting ett par ganger om dagen den føste tiden hunden er alene hjemme, burde ikke være noe problem.....

Så skaff deg hund du, trådstarter. Det går sikkert bra....

Gjest nemorosa
Skrevet

Har klart å funnet en løsning nå :) samboeren min kan begynne på motsatt skift som meg til valpen klarer å være lenger alene. Da blir alltid en av oss hjemme og kan passe på den.

Er lei for at jeg kanskje kan ha uttrykkt meg litt feil i det første innlegget mitt, mht det at jeg helst ville ha valpen så fort som mulig. Det er nemlig slik at uansett hvor gjerne vil ha et nytt familiemedlem, vil jeg ikke at dette skal gå utover valpens beste. Det er nettopp derfor jeg skrev inn her, for å løse problemene våre ang. valpen FØR vi evt. får den i hus. Men det hadde egentlig ikke vært snakk om å få en valp før vi hadde løst dette problemet. Unnskyld.

Skrevet (endret)
Det jeg lurer på er hvor lenge en valp klarer å være alene hjemme om gangen?

Noen valper holder seg opp til to timer mellom hver gang de må ut. Andre tisser omtrent hver halvtime i starten. Hvordan din valp er, vet du først når du har fått den i hus. Og til den er tissetrent er ikke dette noe du kan gjøre noe med. Hvor fort den blir tissetrent er også individuelt. Noen er tørr etter ei uke, andre ikke før de er 6-7 måneder.

Vi har sikkert venner og familie som kan komme innom og hjelpe med lufting mens valpen er i hus, men den må allikevel regne med å være noen timer alene innimellom luftingene. Går dette bra?

Kanskje. Om du ikke får en hund som utvikler seperasjonsangst. Og valpen har ikke bare behov for å få komme ut og tisse. Den har behov for lek og stimulering, for trygghet og kjærlighet.

Og en valp regner ikke med å være alene, den regner med å ha mor og søskene sine rundt seg, og når det ikke går lenger, regner den med å ha den nye flokken sin rundt seg.

Og hvordan gjør vi dette lettest for valpen?

Dere tar ut ferie i forbindelse med at valpen kommer i hus. Det aller beste er om én tar ut ferie først, og så tar den andre ut ferie etterpå, slik at dere har max tid hjemme med valpen slik at den kan knytte seg til dere og lære at dere er trygghet. Så kan dere også trene den opp gradvis og i trygghet. Med gradvis mener jeg å forlate den et minutt eller to for så å bygge det opp over dager og uker.

Jeg skjønner at du vil ha valp NÅ. Er man valpesjuk så er man valpesjuk. Og det er ikke noe i veien for at du skal få det, men da MÅ du ta hensyn til valpen også. Det er nettopp i disse første ukene og månedene du legger grunnlaget for forholdet til dette nye familiemedlemmet.

Og hvis du ikke er villig eller i stand til å ta ut ferie til å ta imot valpen, bør du revurdere om du er klar for det ansvaret det er å ha hund. Det er ikke for en dag eller for en måned, det er for resten av livet til hunden, for de neste 10-15 årene. Og hunden er der også når du vil ta en spontan svipptur til utlandet og kennelene er fulle. Og den er der og trenger trimturer også når dere begge ligger syk med magesjau.

Edit: Innlegget ble skrevet mens trådstarter skrev innlegget sitt over.

Endret av Spinone
Skrevet
Jeg driver et lite oppdrett av hund, et til to kull i året, og forventer at mine valpekjøpere tar litt ferie når de får valpen i hus. En ukes tid er ofte nok til at valpen akklimatiserer seg. Dette har vi selv også praktisert når vi har fått ny valp, og det har gått helt fint. I tillegg har vi prøvd å hatt litt kortere arbeidsdager en uke eller to til for at de første dagene alene ikke skulle bli så lange. Og bur er en god ide, der finner valpen seg til rette, den føler seg trygg, og verden blir ikke så stor og skummel.

Hurra! Nå ble jeg glad...

Jeg er av de heldige som kan forskyve ferien en del så hvis det ikke kreves månedsvis med hjemmetilværelse så kunne det gå. Men en uke heltidshjemmeliv høres snaut ut med en så liten tass. Men hvis man har 3 uker heltidsfri og deretter 3 uker med halv dag.....:klø:? Kan det begynne å likne noe fornuftig og forsvarlig?

Skrevet
Vel, som jeg sa: hunden sitter i bilen, for det meste, men får noen turer i løpet av dagen.

Hunden i bil hele dagen? Det synes jeg høres uansvarlig ut, både i forhold til sommer og varme, og med tanke på innbrudd hvor noen stjeler hunden. Jeg ville heller ikke utsatt hunden min for å stå slik på utstilling, hvor vilt fremmede kan plage og terge den gjennom ruta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...