Gjest kenneth Skrevet 4. november 2006 #1 Skrevet 4. november 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=136345 Dysleksi. "Neger arbeid". Av og til blir det komisk.
mysan Skrevet 4. november 2006 #2 Skrevet 4. november 2006 Det er åpenbart brukt for å tillegge personer med mørk hudfarge negative egenskaper. Som at de ikke duger til andre typer arbeid, sier første nestleder i SOS Rasisme, Ola Melbye Pettersen, til VG Nett. Rasisme hit og rasisme dit - Negerarbeid er et uttrykk vi har hatt i evigheter - jeg sier ikke at det er greit, bare for å ta knekken på det argumentet med en gang - jeg for min del har aldri sett på uttrykket som noe man bruker for å snakke nedsettende om mørkhudete og at de ikke duger til noe annet. For meg er det å snu det en smule på hodet. I min verden betyr "negerarbeid" at jobben er rutinepreget og kjedelig, og noe man helst ikke gidder å gjøre. Det har ikke noe med folkeslag å gjøre i det hele tatt. Dette firmaet tar tydeligvis på seg de oppgavene som folk ikke gidder å gjøre selv. Men det er klart - det finnes mange som ser rasisme i alt.
Gjest niomi Skrevet 4. november 2006 #3 Skrevet 4. november 2006 "Står det næger stæmpla i painna mi?" "Vent litt," svarer jeg og drar fra "neger"-stempelet mitt.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #4 Skrevet 4. november 2006 Idiotisk artikkel. Men for all del, opplysende, jeg har nå blitt gjort oppmerksom på at "neger" er en fornærmelse. Jeg var faktisk ikke klar over det. Jeg trodde neger og kaukaser var i samme klasse. Så uvitende kan man altså være. Når det kommer til ordet "negerarbeid" trodde jeg det var en betegnelse som stammet fra slavetiden. Dersom man kaster seg over en ung gutt (som ikke gjør annet enn å tilby sin arbeidskraft) på bakgrunn av noe så dumt som uenighet om firmanavnet. Da tror jeg man går rundt å ser/leter etter noe/noen å svartmale.
Cata Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 Liten avsporing, men....hvis ordet "negerarbeid" ikke kan tolereres så bør vel ordet "slavearbeid" slettes fra ordlista i samme vendinga. Det er et ord som ikke er det minste positivt ladet og som gjelder de fleste folkeslag. (Alle folkeslag har vel hatt noen som har vært slaver opp gjennom historien.)
mysan Skrevet 4. november 2006 #6 Skrevet 4. november 2006 Liten avsporing, men....hvis ordet "negerarbeid" ikke kan tolereres så bør vel ordet "slavearbeid" slettes fra ordlista i samme vendinga. Det er et ord som ikke er det minste positivt ladet og som gjelder de fleste folkeslag. (Alle folkeslag har vel hatt noen som har vært slaver opp gjennom historien.) ← Nettopp, negerarbeid og slavearbeid er vel samme sak. Og betegner noe vi ikke har lyst til å drive med.
Gjest Kaffomann Skrevet 4. november 2006 #7 Skrevet 4. november 2006 Rasisme hit og rasisme dit - Negerarbeid er et uttrykk vi har hatt i evigheter - jeg sier ikke at det er greit, bare for å ta knekken på det argumentet med en gang - jeg for min del har aldri sett på uttrykket som noe man bruker for å snakke nedsettende om mørkhudete og at de ikke duger til noe annet. For meg er det å snu det en smule på hodet. I min verden betyr "negerarbeid" at jobben er rutinepreget og kjedelig, og noe man helst ikke gidder å gjøre. Det har ikke noe med folkeslag å gjøre i det hele tatt. Dette firmaet tar tydeligvis på seg de oppgavene som folk ikke gidder å gjøre selv. Men det er klart - det finnes mange som ser rasisme i alt. ← For å sette ting på spissen, jeg kan ikke bare si "jødesvin" fordi jeg trodde det ikke var negativt ladet. "Negerarbeid" er et rasistisk uttrykk, det er og har alltid vært en negativ betegnelse for arbeid som liksom ikke er egnet for noen andre enn svarte.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #8 Skrevet 4. november 2006 For å sette ting på spissen, jeg kan ikke bare si "jødesvin" fordi jeg trodde det ikke var negativt ladet. "Negerarbeid" er et rasistisk uttrykk, det er og har alltid vært en negativ betegnelse for arbeid som liksom ikke er egnet for noen andre enn svarte. ← Satt litt på spissen; betyr det at jeg kan gå til politianmeldelse av en sjef som sier at jeg har tatt en tåpelig avgjørelse? (Ikke at det har skjedd, men for spekulasjonens skyld.) Tåpelig er jo negativt ladet. Og ettersom jeg er kvinne kan jeg kanskje også hevde kvinnediskriminering? Ærlig talt begynner ikke alt fokuset på diskriminering å bli litt latterlig? Jeg sier ikke at diskriminering ikke forekommer. Heller ikke at det ikke skal slås ned på. Det jeg sier er; dersom man skal henge seg opp i absolutt alt, dersom man skal konstruere problemer, drar det ikke da ned folks evne til å engasjere seg når det virkelig ER et problem? En mann av pakistansk opprinnelse sto nylig frem i avisen og følte seg diskriminert fordi han ikke fikk kjøpe bolig. Det er godt mulig at han faktisk ble diskriminert. Men hei, da vil jeg også stå i avisen. For som alenemor på boligjakt blir jeg stadig diskriminert. Utleiere sier ofte rett ut at de ikke vil leie ut til menneske med barn. Eller til alenemødre. Ettersom man kan si sånt direkte til meg (setter forsåvidt pris på at folk er ærlige), men man ikke kan si sånt direkte til f.eks. en pakistaner. Da må vel egentlig jeg bli dobbelt diskriminert da? Siden jeg ikke kan påberope meg diskriminering? Eller kan jeg det? Foreløpig har det liksom ikke falt meg inn å henge meg selv ut i en avis.
Gjest Kaffomann Skrevet 4. november 2006 #9 Skrevet 4. november 2006 (endret) Satt litt på spissen; betyr det at jeg kan gå til politianmeldelse av en sjef som sier at jeg har tatt en tåpelig avgjørelse? (Ikke at det har skjedd, men for spekulasjonens skyld.) Tåpelig er jo negativt ladet. Og ettersom jeg er kvinne kan jeg kanskje også hevde kvinnediskriminering? ← Hvis noen kaller firmaet sitt for "kvinnfolkarbeid", kan det bli litt lettere å sammenligne og diskutere. Men det er ingen som kan nekte deg å politianmelde det hvis du føler deg injuriert, det finnes rarere ting folk har blitt anmeldt for, f. eks: "Han hadde et typisk trailersjåførutseende". Endret 4. november 2006 av Kaffomann
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #10 Skrevet 4. november 2006 Hvis noen kaller firmaet sitt for "kvinnfolkarbeid", kan det bli litt lettere å sammenligne og diskutere. Men det er ingen som kan nekte deg å politianmelde det hvis du føler deg injuriert, det finnes rarere ting folk har blitt anmeldt for, f. eks: "Han hadde et typisk trailersjåførutseende". ← Det er mulig jeg ikke er spesielt hårsår. Men om noen kaller noe for kvinnfolkarbeid enten det nå er et firma eller en arbeidsoppgave så blir jeg ikke nevneverdig provosert. I allefall ikke før de eventuelt forventer at jeg skal gjøre jobben fordi jeg er kvinne og da til tross for at den eventuelt ikke kommer inn under mitt ansvarsområde. Forøvrig gjør jeg både kvinnfolk og mannfokarbeide like greit og føler ikke at noen av oppgavene eller betegnelsene er noe bedre eller verre enn den andre.
Gjest Alf Kaida Skrevet 4. november 2006 #11 Skrevet 4. november 2006 Det burde da ikke være noe stort problem å etablere et firma med ambulerende hus-/vaske-/hjemmehjelper og kalle det Kjerringjobb AS (eller Kjerring jobb AS, sånn apropos språkkunnskapene til Neger arbeideren) Jeg legger uansett ikke noe negativt i kjerring, og da bør ikke andre ta seg nær av det.
Gjest Tanita Skrevet 4. november 2006 #12 Skrevet 4. november 2006 Måten dere rettferdiggjør rasisme på, er bare helt *****! Det er nok rasisme i landet her fra før, om ikke folk skal begynne å kalle firmaene sine for rasisitiske uttrykk også. Han gutten som har det lille firmaet er ung, men burde vite bedre!
mysan Skrevet 5. november 2006 #13 Skrevet 5. november 2006 Jeg vil faktisk anta at gutten som eier firmaet ikke ser på neger som et skjellsord, og antakelig ser han ikke noe rasisme i firmavavnet sitt, ellers ville han neppe ha kalt det "Neger Arbeid". Tankeløst, ja. Men rasistisk? Jeg mener rasisme er en bevisst handling.
Gjest Seeker Skrevet 5. november 2006 #14 Skrevet 5. november 2006 Jeg vil faktisk anta at gutten som eier firmaet ikke ser på neger som et skjellsord, og antakelig ser han ikke noe rasisme i firmavavnet sitt, ellers ville han neppe ha kalt det "Neger Arbeid". Tankeløst, ja. Men rasistisk? Jeg mener rasisme er en bevisst handling. ←
Gjest Xi Skrevet 5. november 2006 #15 Skrevet 5. november 2006 At en "hvit" ung mann tar "negerarbeide" og attpåtil annonserer det, er vel den ultimate antirasistiske handlingen?
Gjest Kaffomann Skrevet 5. november 2006 #16 Skrevet 5. november 2006 Jeg vil faktisk anta at gutten som eier firmaet ikke ser på neger som et skjellsord, og antakelig ser han ikke noe rasisme i firmavavnet sitt, ellers ville han neppe ha kalt det "Neger Arbeid". Tankeløst, ja. Men rasistisk? Jeg mener rasisme er en bevisst handling. ← Et bevis på at hvem som helst kan starte en bedrift. Også de med mindre bra norsk kunnskaper.
Gjest Alf Kaida Skrevet 5. november 2006 #17 Skrevet 5. november 2006 Jeg mener rasisme er en bevisst handling. ← Jeg mener at mange dumme, ubevisste handlinger er utslag av rasisme, altså er vi grunnleggende uenige. Å kalle et firma for Neger Arbeid AS eller hva det nå var, er dumt fordi det flasher både dårlige språkkunnskaper og en slags infantil rasehygienikerholdning. Ikke nødvendigvis en bevvist, rasistisk handling, men likefullt en handling der rasismen ligger under.
måvite Skrevet 5. november 2006 #18 Skrevet 5. november 2006 Lurer på hvor lenge vi får lov til å kalle oss normenn..... Hvis dette fortsetter kommer vi til å miste landet vårt og ikke minst språket vårt! Nei jeg er ikke rasist, men jeg synes de som vil bo i landet burde tatt mer hensyn til oss som bor her og ikke bare omvendt! Blir fryktelig urettferdig og det er IKKE rart at mange blir rasister!
Gjest Tanita Skrevet 5. november 2006 #19 Skrevet 5. november 2006 Jeg mener at mange dumme, ubevisste handlinger er utslag av rasisme, altså er vi grunnleggende uenige. Å kalle et firma for Neger Arbeid AS eller hva det nå var, er dumt fordi det flasher både dårlige språkkunnskaper og en slags infantil rasehygienikerholdning. Ikke nødvendigvis en bevvist, rasistisk handling, men likefullt en handling der rasismen ligger under. ← Enig!
Gjest Kaffomann Skrevet 5. november 2006 #20 Skrevet 5. november 2006 Når jeg tenker meg om, reflekterte ikke navnet dårlige norskkunnskaper. Firmaet antydet at han beordret diverse (som i hvem som helst) "negere" i arbeid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå