Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det vanskelig å bli lege, eller er folk skremt av studiet fordi det er så langt?

Jeg har litt lyst til å bli lege, men er ikke akkurat det man kan kalle for et lyst hode. Jeg er veldig usikker i matematikk...

Noen som kan fortelle litt om hva som faktisk kreves?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan absolutt anbefales! Selv tok jeg hele legeutdanningen i Ungarn, og fungerer i dag som flink lege i Norge. Jeg hadde ståkarakterer i matte fra videregående skole der jeg var russ i 1991. Karaktersnittet var da på 3, dvs. midt på treet, og faktisk under landsgjennomsnittet.

Lønnen er kjempefin, og jobben veldig interessant. Studiet kan absolutt anbefales! :):klem: Det er ikke spesielt vanskelig, men man må naturlig nok pugge latinske begrep og kunne forklare hva og hvorfor. Så må man tåle litt praksis. Og så da? Alle studier krever litt av en.

Skrevet

Tja .. om folk blir skremt av det på grunn av lengden kan jeg ikke forstå. Det er tross alt bare et år lenger enn en mastergrad, og mange må på det nivået i dag for å få en utfordrende jobb.

Det største hinderet for mange er vel å komme seg inn, det kreves jo en del poeng, i tillegg til 2MX/3MZ, 3KJ og 2FY. Dette gjelder i Norge. For utenlandsstudier er jeg ikke helt sikker. Det er uansett en fordel å ha litt realfag i sekken, i hvertfall kjemi. Biologi kan også være en fordel, selv om det ikke er krav for å komme inn (jeg hadde det ikke).

Nå er jeg ikke kommet så langt i studiet, men jeg kan ikke si jeg føler at det er så voldsomt krevende som mange skal ha det til. Det er en del pugging, ja. Har man gode arbeidsvaner kan man nok komme seg gjennom det selv om man ikke er et "lyst hode". (Kommer an på hva man legger i begrepet)

Matematikk spiller jo ingen sentral rolle i medisinfaget, selv om man møter på noen beregninger av og til. Men det er ikke snakk om avansert matematikk.

Skrevet

Hmmm....hvorfor er det egentlig så vanskelig å komme inn på legestudeiet da?

Var det greit å studere i Ungarn? Var undervisningen på engelsk?

Hvordan var det å bo der? Bodde du i bofellesskap eller alene? Var det flere norske studenter der? Bodde du der i hele 6 år, eller fikk du praksis i Norge?

Jeg har batchelorgrad innen farmasi fra før. Står jeg da sterkere mht. den faglige biten og det å komme inn?

Hvorfor stilles det slike krav til matte hvis man ikke får bruk for den vanskelighetsgraden i legestudiet?

Skrevet
Hmmm....hvorfor er det egentlig så vanskelig å komme inn på legestudeiet da?

Var det greit å studere i Ungarn? Var undervisningen på engelsk?

Hvordan var det å bo der? Bodde du i bofellesskap eller alene? Var det flere norske studenter der? Bodde du der i hele 6 år, eller fikk du praksis i Norge?

Jeg har batchelorgrad innen farmasi fra før. Står jeg da sterkere mht. den faglige biten og det å komme inn?

Hvorfor stilles det slike krav til matte hvis man ikke får bruk for den vanskelighetsgraden i legestudiet?

Jeg tror at den egentlige grunnen til at det er svært vanskelig å komme inn på medisinstudiet i Norge er denne:

Den Norske Lægeforening har tradisjonelt sett bestått av "grå herrer med frakk" av den trauste gamle norske skolen. Dvs. slike "herrer" som Jens Bjørneboe kritiserte i bl.a. boken "Jonas". Dessverre har Lægeforeningen klart å opprettholde dette imaget, og det vil de nok gjøre så lenge de kan.

Lægeforeningen er en maktpolitisk interesseorganisasjon som ofte får sine "prinsipper" gjennom i nasjonale politiske føringer. I tilegg til dette har norske politikere og byråkrater alt for stor respekt og "redsel", eller manglende evne, til å kritisere Lægeforeningen. Lægeforeningen sitt størest argument er "vi må få det som vi vil, ellers vil det ikke bli utdanned gode nok leger til landet, og uten det vil det norske samfunn stå i krise".

Vel, dette er på ingen måte tilfelle! Det står drøssevis av sertifiserte leger inen EU og EØS-området, som mer enn gjerne kan tenke seg å jobbe i Norge. Norske leger vil tviholde på sin høye status, og den nekter de å gi slipp på. Derfor vil de kjempe alt de kan for at studiet forblir "lukket og vanskelig tilgjengelig".

"Dette skal ikke være for alle", er holdningen.

Det er faktisk ingenting i veien for at universitetene kan opprette flere medisinstudent-plasser, slik at det bli enklere å komme inn! Det er avhengig av politikerne, politiske vedtak, i form av øremerkede midler til mange flere medisinstudieplasser. Politikerne kunne f.eks. samtidig ha snevret inn på antall studieplasser ved universitetene på høyere og lavere grad innen alle de andre fagene. Der utdannes folk til arbeidsledighet fordi det egentlig ikke er bruk for dem. Det er ikke en spesielt smart og handlingsrettet politikk.

Politikerne burde opprette mange flere medisinstudie-plasser, begrenset alle de andre universitetsplassene på andre fag, og samtidig jobbet ennå mer for flere gutter og jenter til ingeniøryrket.

På den måten ville mange problemer ha blitt løst.

Skrevet

Gjest: Mener du at man bør ha begrenset antall studieplasser på medisinstudiet?

Er det ikke noe unødvendig å bruke masse ressurser på å utdanne masse leger man ikke har bruk for?

Grunnen til at det er vanskelig å komme inn, er fordi det er et populært studie. Dette gjelder jo for alle populære studier. Det kreves også en del poeng å komme inn på veterinærstudiet, journaliststudiet .. og flere.

Det er søkermassen som bestemmer hvor vanskelig det er å komme inn, samtidig antall studieplasser. Antall studieplasser på medisin har økt de siste årene, men det har ikke blitt lettere å komme inn av den grunn.

Skrevet

Grunnen til at det er vanskelig å komme inn, er fordi det er et populært studie. Dette gjelder jo for alle populære studier. Det kreves også en del poeng å komme inn på veterinærstudiet, journaliststudiet .. og flere.

Det er søkermassen som bestemmer hvor vanskelig det er å komme inn, samtidig antall studieplasser. Antall studieplasser på medisin har økt de siste årene, men det har ikke blitt lettere å komme inn av den grunn.

Jepp, sånn er det :Nikke:

I tillegg må man blant annet ta i betraktning politiske prioriteringer og at det er vanskelig for nyutdannede medisinere å få turnusplass.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet
Gjest: Mener du at man bør ha begrenset antall studieplasser på medisinstudiet?

Er det ikke noe unødvendig å bruke masse ressurser på å utdanne masse leger man ikke har bruk for?

Men utdanner en nok leger i Norge da?

Veldig mange må ta utdannelse i utlandet. De har etter hva jeg har hørt ikke noen problemer med å få jobb når de kommer tilbake til Norge.

Skrevet
Men utdanner en nok leger i Norge da?

Det har jeg ikke belegg for å svare på.

Jeg synes stadig vekk jeg hører det motsatte. At det utdannes for mange, men det bekymrer jeg meg ikke så mye for. Selv om antall studieplasser øker jevnt og trutt, tror jeg vi vil oppleve at legene i fremtiden kommer til å måtte spesialisere seg mer, ettersom vår kunnskap om sykdommer og kroppen utvides. Mao. kommer det også til å være behov for flere leger (tror jeg).

Om man utdanner for få vet jeg ikke. Siden det er relativt kostbart å utdanne leger tror jeg jeg studieplasser reguleres i forhold til et estimert behov. Det er jo også viktig at det er nok turnusplasser til alle, og dette er jo kjent for å være et problem; å skaffe nok turnusplasser. I tillegg er det en fare for at særlig den kliniske/praktiske delen av studiet blir mangefull om man øker studentkullene.

Nå vet jeg om staten baserer seg på at en del studerer i utlandet, det kan godt være.

Skrevet

Det utdannes ikke nok leger i Norge. Det har alltid vært for få studieplasser på medisinstudiet. Det har alltid vært svært, svært vanskelig å komme inn på medisin i Norge. Yrkesstanden og legeforeningen ønsker å tvihold på færrest mulige plasser for å bevasre statusen svært høyt. De vet at i det de "folkeliggjør" utdanningen, synker (eller ikke stiger så mye som før) statusen og dermed også lønnen.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Å utdanne leger krever mange og gode praksisplasser, og ikke minst turnus plasser! Det er flere krav som må oppfylles for at en institusjon/kommune kan godkjennes som praksisplass, og i norge (som ikke er det aller største landet i verden) er dette noe begrenset. Allerede står hundrevis av studenter i kø for å få gjennomført turnus, og da hjelper det ikke på å ta inn flere studenter til studiet.

I norge er det vanskelig å komme inn fordi mange ønsker utdannelsen, og det er karakterer og fagkrav som må oppfylles. Dette syns jeg er helt greit, det er fint at de som ønsker å bli leger ikke er sulliker som kan sløve seg gjennom skole og studium. Det er tross alt disse personene som er ansvarlig for behandlingen til oss og våre nærmeste når vi bli syk, og da er det greit å vite at dette eroppegående sjeler som har lest læreboken. Det burde de fleste på KG være enig i, så mye syting som det er over legestanden her inne....

Når det kommer til de faglige kravene, tror jeg du har en stor fordel om du kommer deg gjennom realfagskravene med god forståelse for det faglige innholdet. Selv om matte ikke er det den første gjesten som har svart her syns er viktigst, kan jeg love det at det blir nødvendig hvis du skal forstå skademekanikk eller f.eks ved videreutdanning i radiografi. Dessuten er kjemi kjempeviktigm hele kroppen er et kjemisk system.

Foreslår du tar kontakt med studieveileder på universitetet som kan hjelpe deg med stpørsmålene dine, og med å komme frem til en løsning.

Skrevet
Jeg tror at den egentlige grunnen til at det er svært vanskelig å komme inn på medisinstudiet i Norge er denne:

Den Norske Lægeforening har tradisjonelt sett bestått av "grå herrer med frakk" av den trauste gamle norske skolen. Dvs. slike "herrer" som Jens Bjørneboe kritiserte i bl.a. boken "Jonas". Dessverre har Lægeforeningen klart å opprettholde dette imaget, og det vil de nok gjøre så lenge de kan.

Lægeforeningen er en maktpolitisk interesseorganisasjon som ofte får sine "prinsipper" gjennom i nasjonale politiske føringer. I tilegg til dette har norske politikere og byråkrater alt for stor respekt og "redsel", eller manglende evne, til å kritisere Lægeforeningen. Lægeforeningen sitt størest argument er "vi må få det som vi vil, ellers vil det ikke bli utdanned gode nok leger til landet, og uten det vil det norske samfunn stå i krise".

Vel, dette er på ingen måte tilfelle! Det står drøssevis av sertifiserte leger inen EU og EØS-området, som mer enn gjerne kan tenke seg å jobbe i Norge.  Norske leger vil tviholde på sin høye status, og den nekter de å gi slipp på. Derfor vil de kjempe alt de kan for at studiet forblir "lukket og vanskelig tilgjengelig".

"Dette skal ikke være for alle", er holdningen.

Det er faktisk ingenting i veien for at universitetene kan opprette flere medisinstudent-plasser, slik at det bli enklere å komme inn! Det er avhengig av politikerne, politiske vedtak, i form av øremerkede midler til mange flere  medisinstudieplasser. Politikerne kunne f.eks. samtidig ha snevret inn på antall studieplasser ved universitetene på høyere og lavere grad innen alle de andre fagene. Der utdannes folk til arbeidsledighet fordi det egentlig ikke er bruk for dem. Det er ikke en spesielt smart og handlingsrettet politikk.

Politikerne burde opprette mange flere medisinstudie-plasser, begrenset alle de andre universitetsplassene på andre fag, og samtidig jobbet ennå mer for flere gutter og jenter til ingeniøryrket.

På den måten ville mange problemer ha blitt løst.

Delvis enig med deg. Nå er faktisk situasjonen slik at flere og flere nordmenn studerer medisin i utlandet, og det vil definintivt forandre på litt av hvert i årene som kommer.

Skrevet
Delvis enig med deg. Nå er faktisk situasjonen slik at flere og flere nordmenn studerer medisin i utlandet, og det vil definintivt forandre på litt av hvert i årene som kommer.

I tillegg til at majoriteten som begynner å studere medisin i dag er kvinner. Det kommer kanskje også til å gjøre noe med statusen.

Skrevet

Jeg studere medisin i Australia gjennom NTNU.

Det å komme inn på studiet er det enkleste, det er studiet i seg selv som er vanskelig. Har mang en gang angret på at jeg ikke valgte å studere i Norge i stede, for selv om det er spennende å studere i utlandet så er det også mye hardere.

Personlig så synes jeg ikke det er konseptene som er vanskelig men mengden av det en skal kunne.

Men hvis du har lyst så burde du prøve!

Skrevet

I norge er det vanskelig å komme inn fordi mange ønsker utdannelsen, og det er karakterer og fagkrav som må oppfylles. Dette syns jeg er helt greit, det er fint at de som ønsker å bli leger ikke er sulliker som kan sløve seg gjennom skole og studium.

Ingen av det kalibret kommer seg gjennom studiet uansett!!

Skrevet
Personlig så synes jeg ikke det er konseptene som er vanskelig men mengden av det en skal kunne.

Men hvis du har lyst så burde du prøve!

:klappe::enig:

Så absolutt!

Skrevet

Noe av det vanskelige med legestudiet (og andre store studier) er kanskje mengden av stoff man skal lære seg.

Dersom du har evnen til selvstudie,disiplin og har rimelig lett for å lære og huske stoff du leser så hiv deg på !

Jeg har en søster som er lege, og da hun leste til en eksamen med 11 000 sider pensum til den eksamen så visste jeg at det var ikke noe for meg som kan lese den samme tingen ti ganger uten å huske hva jeg hadde lest....................

• 11 måneder senere...
Gjest Gjest_Natalia_*
Skrevet

Heei. Jeg var her og tittet litt på det dere hadde skrevet inn. Jeg ble bare så plutselig nysjerrig om dette emnet. Men jeg er jo en jente på 14 år, så har ikke så mye kunnskap om dette, men jeg har alltid lurt på om hvor mye man må ha i snitt for å komme inn på medisin i Ungarn, Polen og i Norge?

mvh Natalia.

Skrevet
Heei. Jeg var her og tittet litt på det dere hadde skrevet inn. Jeg ble bare så plutselig nysjerrig om dette emnet. Men jeg er jo en jente på 14 år, så har ikke så mye kunnskap om dette, men jeg har alltid lurt på om hvor mye man må ha i snitt for å komme inn på medisin i Ungarn, Polen og i Norge?

mvh Natalia.

Jeg kjenner to leger som er nordmenn og som i dag jobber som leger ved norske sykehus. Den ene utdannet seg i Tyskland, den andre i Ungarn. Han som dro til Tyskland for utdanning hadde i 1992 karakteren 3,4 i snitt og hun som reiste til Ungarn hadde såvidt 3,0 i snitt. Det tilsvarer vel ca. en G eller karakteren D.

Begge klarte seg fint og trives som leger i Norge.

Skrevet (endret)

mvh Natalia.

For inntakskrav i Norge de siste årene kan du sjekke Samordna Opptak. I utlandet er det ikke karaktersnittet som teller, da må du sannsynligvis gjennom en eller flere opptaksprøver, og mange som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på medisin i Norge velger denne løsningen.

Endret av Miel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...