Gå til innhold

BÆRBAR PC TIL BARN.

Myrthel

Anbefalte innlegg

:ironi: Jeg har ei frøken på 9 år, som ønsker seg bærbar pc. Hun har begynt¨å spare penger selv. Jeg er veldig i tvil, og sier hun må vente en god stund til.

Hører mange gjevnaldrene alt har egen pc. :sjenert::sjenert:

Jeg trenger noe tanker fra andre. Hva mener dere, og hvilke erfaringer har dere med dette?

Er jo fullstendig klar over at det er opptil meg å bestemme, men jeg ser jo at jenta lærer mye ved å søke på nettet også.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter på 9 har ikke egen pc, men hun er det eneste barnet i heimen, og har derfor mer tilgang til pc'n enn barn i en søskenflokk som må dele.

Har ikke hørt om at noen av vennene hennes har egen pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vifter med ironiflagget i begynnelsen av innlegget, og er litt usikker på om du ønsker seriøse svar, men jeg prøver meg på den alvorlige varianten i håpom at jeg har tolket det riktig...

Begge mine barn (11 og 13) har bærbare pc-er, og har hatt det det siste året.

Eldstebarnet fikk det grunnet lærevansker, mens yngstebarn ønsket det av andre grunner. Begge sparte til det selv.

Ingen av dem er koblet opp til internett på sine maskiner, til det må de bruke "familiemaskinen" siden jeg krever kontroll over internettbruken.

De bruker sine maskiner hovedsaklig til skolearbeid, men også til spill og musikk.

Både lærere og jeg selv mener at dette har vært positivt for dem begge.

Så lenge foreldrene fører en viss kontroll over bruken ser jeg ikke noe stort problem med at barn i denne alderen skal ha en egen datamaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tillatt det, men i hovedsak pga at jeg føler meg ikke trygg på at det er gjort nok undersøkelse ang stråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn bør ikke ha PC med nettilgang på eget rom. Hun kan gjerne få en vanlig PC til å ha på rommet sitt, men da ikke med internett.

Barn trenger opplæring i nettikette, og bl.a. hvordan de skal håndtere chattesider, MSN, forum og treffsider, ikke minst i forhold til private opplysninger og bilder og sånt. Dersom hun får bærbar PC, vil dere ha null kontroll over hva hun gjør på nettet. Eneste hun trenger PC til er dersom hun har lekser som kan gjøres på PC. Det gjøres på stasjonær maskin uten nettilgang. Må nettet brukes, kan dette gjøres på foreldremaskin, med foreldrene som "vakter" (fant ikke noe bedre ord akkurat nå). Ikke noen vits i å oppmuntre ungene til å tilbringe for mye tid på nettet, de er lettpåvirkelige, og internett er særs avhengighetsskapende (ihverfall enkelte deler av det... ;) )

Og ærlig talt - hva skal en 9-åring med bærbar PC..? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annen gjest
Hadde ikke tillatt det, men i hovedsak pga at jeg føler meg ikke trygg på at det er gjort nok undersøkelse ang stråling.

Bruken av pc er nok en utvikling som du vanskelig kan stoppe. Hvis du da ikke vil a dine barn skal henge etter alle andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruken av pc er nok en utvikling som du vanskelig kan stoppe. Hvis du da ikke vil a dine barn skal henge etter alle andre barn.

Men det forsvarer ikke at en 9-åring skal ha laptop!

Og selv om ungene i utgangspunktet ikke har nettilgang fra maskina, kan de lett fikse seg det, og ta med den bærbare og en nettverkskabel til noen hvor foreldrene er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BÆRBAR pc er stikkkordet her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente ønsker seg en data på rommet. Jeg sa: NEI. Bruk den vi har i stuen. Har to stykker her. Da får jeg også sjans å sette grenser. Også får jeg sjekket hva hun bruker den til. Å kjøpe laptop er tull.

For glem det. Hun trenger ikke det. Hva andre gjør er meg totalt likegyldig.

Ta avgjørelsene selv. Om hun virkelig klarer å spare opp en gang, så kan du likevel sette en stopper for dette. Husk: Du er moren.

Endret av Trebarnsmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annen gjest
Men det forsvarer ikke at en 9-åring skal ha laptop!

Og selv om ungene i utgangspunktet ikke har nettilgang fra maskina, kan de lett fikse seg det, og ta med den bærbare og en nettverkskabel til noen hvor foreldrene er borte.

Er så enig i det du skriver, men innlegget jeg svarte på tolket jeg som om h*n som skreiv det ikke ville akseptere pc bruk pga strålefarene. Man er jo ikke noe mer utsatt for stråler ved å sitte på nettet.

Vi har pc'n plassert sånn at vi kan følge med på hva min 9 åring gjør på nettet. Vi har også snakket mye med henne om nettvett. En 9 åring burde hverken ha ubegrenset eller ubevoktet tilgang til internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig i det du skriver, men innlegget jeg svarte på tolket jeg som om h*n som skreiv det ikke ville akseptere pc bruk pga strålefarene. Man er jo ikke noe mer utsatt for stråler ved å sitte på nettet.

Vi har pc'n plassert sånn at vi kan følge med på hva min 9 åring gjør på nettet. Vi har også snakket mye med henne om nettvett. En 9 åring burde hverken ha ubegrenset eller ubevoktet tilgang til internett.

Jeg vet for lite om det egentlig. Men slik jeg forstår det så fungerer nettilgangen i bærbare PCer omtrent på samme måte som trådløse telefoner? Så etter oppsalgene om at det er mer stråling fra de enn vanlig mobil så er første tanken min at det får holde med stasjonær PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vifter med ironiflagget i begynnelsen av innlegget, og er litt usikker på om du ønsker seriøse svar, men jeg prøver meg på den alvorlige varianten i håpom at jeg har tolket det riktig...

Bekager at jeg vifta med ironi flagget. Jeg er rimelig ny her, og brukte det bare for "hallo, se her....." ;)

Takker for mange tanker, det er godt å få innspill og flere meninger om dette. Selvom det, som en skrev, selvsagt er mitt valg. Det hjelper ofte å høre andres mening, for å klarne tankene.

Internett bruken kontrolerer vi, men siden vi har flere barn og kun en pc, er det ikke bestandig så enkelt å dele pc.

Vi får ofte internett adr. fra skolen, som de oppfordrer elevene til å gå inn på.

Bla. Steinalderen.no.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset, på rommet til min datter og stesønn, står det en stasjonær data. Den har ikke nettilgang. De er 8 og snart 10 år gamle.

Skal de ha tilgang til nett kan de bruke den stasjonære dataen til mannen min. De fikk data på rommet da vi valgte å kjøpe ny data til å ha i stua, og sin data kan de bruke til dataspill, skrive og regneoppgaver i word og excel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Annonse

Gjest Guest270100

Hva skal en 9 åring med PC? Vent til hun er 11-12 år, i hvertfall med nett tilgang på EGEN pc, med mindre h*n er data avhengi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal en 9 åring med PC? Vent til hun er 11-12 år, i hvertfall med nett tilgang på EGEN pc, med mindre h*n er data avhengi ;)

... men siden tråden er :rope: FEM ÅR GAMMEL og jenta (følgelig) 14 får vi vel tro trådstarter har funnet ut av det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet i denne tråden er jo; Hva skjedde? :gjeiper: Den er haugammel denne tråden :fnise: Regner med 14-åringen har iPad, iPhone og gud vet ikke hva :gjeiper:

Endret av MorAase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... men siden tråden er :rope: FEM ÅR GAMMEL og jenta (følgelig) 14 får vi vel tro trådstarter har funnet ut av det nå.

Ro deg ned AB, du gnåler jo ellers om hvorfor folk lager nye tråder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit at de har pc når de begynner på skolen. Ihvertfall vår skole som bruker mye gyldendal.no. Min pc vil jeg ikke at de skal knote med, så da får de heller en avlagt bærbar-pc fra jobben. På 6-årsdagen. Stasjonær pc syns jeg bare tar opp plass, har en på hjemmekontoret men gidder sjelden å sitte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...