Gå til innhold

Nerver ang barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en datter som har vært mye syk siden sommerferien. Først hadde vi en uke ferie.

Det er ikke noe hun faker eller vil for å si det sånn. Hun hadde ørebetennelse og så enorm diarè. Diarèen varte i en uke nesten. Og ørebetennelsen varte i 4 skoledager. Så dette blir jo så og si 3 uker vekke fra skolen. Hun går i 5 klasse. Jeg tok telefonen fatt og ringte lærerinnen etter ørebetennelsen. Forklarte henne dette. Selv om vi har faktisk skrevet i meldingsboken om dette. Men i dag så vet man jo aldri når noen folk kontakter barnevernet. Dette skjer jo uansett nesten. Uten at folk vet hva som ligger bak. Alt blir jo rapportert .

Uansett så sa lærerinnen at hun forstod dette. Og jeg fortalte henne at datteren min skal til lege. Hun var hos lege i dag. Mere vil jeg ikke utdype.

Bare at hun skal til sykehuset neste uke for å ta prøver.

Pointet mitt er: Skal alt rapporteres til bv? Syns at folk reagerer på alt for tiden.

Hva med å snakke med foreldrene om det? Være litt tøff i trynet og spørre hva som skjer.

Jeg tenker på dette, etter å lese mange av innleggene her på KG.

Det er skremmende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tror jeg du kan ta det helt med ro. Jeg tror ikke skolen sender noen bekymringsmelding til barnevernet fordi barnet ditt har vært mye syk og du har som forelder har skrevet i meldingsbok og ringt og opplyst om årsak til fraværet. Skulle barnevernet bli blandet inn måtte det vel vært "noen annet" som gjorde at skolen ble mistenkelige til at barnet ditt ikke har det bra.

At datteren din har vært syk (ørebetennelse og diare) i nesten 3 uker siden sommerferien tror jeg heller ikke ville vært noe barnevernet tok som et hint om at barnet ditt blir utsatt for omsorgssvikt/mishandling, at det er forhold i hjemmet som tilsier at man skal iverksette tiltak, adferdsavvik hos barnet ditt(rusproblemer, agresiv, stort fravær/skulking) osv. (det er denne type forhold som meldes pleier å bli meldt til barnevernet).

Når en av barna mine er syke sender jeg mail, sms eller ringe læreren og forklarer hvorfor. Får da svar med ønske om god bedring og evnt. lekser som gutten kanskje er i form til å gjøre.

Så lenge du kommuniserer med skolen har du ikke noe bekymre deg for. :)

Gjest Gjesten
Skrevet

Det er kanskje mer å bekymre seg over at du faktisk sitter oppe til kl 4 om natta og skriver på internett.. ?

Gjest Gjesten
Skrevet

1. I dag, 03:52 - sto det da jeg skrev, jeg ser nå at det står 02:52, hvorfor vet jeg ikke.

2. Det er klart, ikke alle trenger like mye søvn, men jeg synes det virker i overkant seint å drive med andre ting en soving på den tiden av døgnet, men det er nok fordi jeg må opp veldig tidlig.

3. Det virker ikke som det er grunn til bekymring fra TS side i forbindelse med at noen skal kontakte barnevernet med tanke på at ungen har vært syk i 3 uker siden sommerferien.

Skrevet

Jeg skjønner trådstarters poeng godt jeg!

Her inne har jeg lest om folk som har vurdert å ringe barnevernet fordi de ikke kunne se inn vinduene til en mistenkt. Eller fordi de har det rotete i gangen, eller fordi det ligger papir på stuebordet.

Jeg skjønner godt at hun blir lurer på om en bekymringsmelding kommer når barnet har vært mye sykt!

Og, det blir jo "bevist" gang på gang at enkelte henger seg opp i bagateller, til og med når en legger seg på kvelden/natta...

Til "Gjest". Jeg sitter lenge oppe når jeg har syke barn, kanskje legger jeg meg ikke i det hele tatt fordi jeg føler de er såpass dårlige at jeg må se til dem hver halve time! Er dette bekymringsverdig? Eller er det bare bekymringsverdig når DU ikke VET grunnen til at noen sitter oppe halve natta?

Skrevet

Det er da vel ingen som ringer bv for at et barn har langvarig ørebetennelse??

Jeg trodde snarere problemet med lærere og bv var at barn som åpenbart blir mishandlet blir oversett på skolen fordi ingen lærere orker å ta tak i problemene.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Barnevernet har da virkelig andre ting å ta seg til enn å sjekke ut alle langtidssyke barn.

Skrevet

Barnevernet har ingen grunn til å undersøke denne saken nærmere. Hadde det imidlertid vært et problem som går over lang tid (ett år eller mer) kan det nok hende at du fikk en telefon. Men det er ingenting å være redd for. Så snart du har lagt frem fakta i saken vil de bare ønske dere lykke til videre og saken vil være glemt.

Barnevernet er forøvrig ikke farlig selv om de har klart å fremstille seg selv slik i mediene. Jeg har ikke full oversikt over saksgangen (det tror jeg andre har her inne), men det må mange grove overtramp til før noe skjer.

Først skal det sendes bekymringsmelding (fra skolen ? - neppe i dette tilfellet).

Deretter skal saken vurderes av barnevernet for evt kontakt ( blir neppe gjort i dette tilfellet selv om skolen skulle ha sendt bekjymringsmelding)

Om det skulle vært grunnlag for ytterligere undersøkelser vil du få en tlf eller brev om at møte er ønskelig (et slikt møte gjøres ant hjemme hos dere og er HELT UFARLIG - barnevernet er klar over at de i mange år har skremt vannet av de fleste foreldre, noe de sansynligvis har innsett ikke er av det gode).

Om det skulle vise seg at barnevernet har forslag som de mener vil bedre situasjonen til barnet vil de legge frem slike forslag (dette kan være helt banale ting som en ny pute eller å unngå trekk i rommet, til mer vidtrekkende forslag)

Om forslagene ikke hjelper vil det komme nye forslag til utbedring hos deg.

Om heller ikke disse hjelper vil det kansje komme forslag om avlastning, etc.

Det er med andre ord KJEMPE LANG VEI fra en mulig bekymringsmelding til tvangstiltak.

Ikke vær redd for barnevernet (eller skolen). De vil ikke være noen trussel hverken for barnet eller deg slik situasjonen nå er. Og de har ikke kapasitet til å håndtere filleting som dette.

Skrevet

Sannsynligvis vil skolen be deg komme med en "sykemelding" fra legen til datteren din før de ville gått til barnevernet. For meg er det sånn at dersom jeg føler at barnet blir fulgt opp og jeg får informasjon om hva som skjer så er barnevernet utelukket. Men det hender vi ber om uttalelse fra en lege dersom det er mye fravær (mye fravær p.g.a. sykdom kan også medføre at dere har krav på noe hjemmeundervisning).

De gangene jeg vurderer barnevernet er hvis jeg har mistanke om at fraværet skyldes noe annet enn sykdom. Og da har man gjerne en del annet også, enn bare sykdom.

Jeg har for tiden et barn i min klasse med alvorlig sykdom som gjør at det av og til ikke kan være på skolen. Da noterer jeg bare gyldig fravær i boka og sender med litt arbeid hjem som barnet kan gjøre hvis det har krefter til det. Skolen har god dialog med mor og far og vi tilrettelegger så godt som mulig.

Skrevet
Hei

Jeg har en datter som har vært mye syk siden sommerferien. Først hadde vi en uke ferie.

Det er ikke noe hun faker eller vil for å si det sånn. Hun hadde ørebetennelse og så enorm diarè. Diarèen varte i en uke nesten. Og ørebetennelsen varte i 4 skoledager. Så dette blir jo så og si 3 uker vekke fra skolen. Hun går i 5 klasse. Jeg tok telefonen fatt og ringte lærerinnen etter ørebetennelsen. Forklarte henne dette. Selv om vi har faktisk skrevet i meldingsboken om dette. Men i dag så vet man jo aldri når noen folk kontakter barnevernet. Dette skjer jo uansett nesten. Uten at folk vet hva som ligger bak. Alt blir jo rapportert .

Uansett så sa lærerinnen at hun forstod dette. Og jeg fortalte henne at datteren min skal til lege. Hun var hos lege i dag. Mere vil jeg ikke utdype.

Bare at hun skal til sykehuset neste uke for å ta prøver.

Pointet mitt er: Skal alt rapporteres til bv? Syns at folk reagerer på alt for tiden.

Hva med å snakke med foreldrene om det? Være litt tøff i trynet og spørre hva som skjer.

Jeg tenker på dette, etter å lese mange av innleggene her på KG.

Det er skremmende.

Alle barn blir syk. Så lenge et barn fungerer ellers, så hvorfor skal lærer melde til bv? varer en diare over tre dager så skal lege kontaktes. Så lenge hun er under legekontroll, så ser eg ingen grunn til at bv skal kontaktes. ubegrunnet frykt spør du meg.

Skrevet

Min stedatter var syk i sammenhengende 8 uker i fjor høst, hun var borte fra skole hel den tiden. Hun hadde kikhoste så hun var veldig syk.

Jeg har aldri hørt noe om at skolen melder i fra til BV pga av et barn er mye sykt. Hvis det blir gjort har de nok misstanke om at det er noe galt fra før.

Skrevet
Det er kanskje mer å bekymre seg over at du faktisk sitter oppe til kl 4 om natta og skriver på internett.. ?

Hva har dette med saken å gjøre? Var uten barn i hele går kveld/natt, da datteren min var på liggebesøk. Og jeg satt å surfet litt. Noe galt i det? Eller er du bare sur og gretten?

Takker andre for deres seriøse svar.

Skrevet
Hva har dette med saken å gjøre? Var uten barn i hele går kveld/natt, da datteren min var på liggebesøk. Og jeg satt å surfet litt. Noe galt i det? Eller er du bare sur og gretten?

Jeg som skrev dette før jeg leste igjennom det andre innlegget ang klokken.

Men syns fremdeles ikke at det spiller noen rolle. Det faktisk var ganske fornærmende. Som om man ikke kan ta vare på barn fordi man sitter oppe sent.

:tristbla:

Det er jo ikke det vi snakker om heller. Når jeg sitter oppe og når jeg sover. Sene kvelder er eneste tiden jeg føler at det er ro og stillhet. Trenger heller ikke mye søvn for å fungere.

Skrevet

Det har ingenting med saken å gjøre og TS burde bli spart for usaklige kommentarer om når på døgnet hun er på på nettet.

Tenk om jeg nå nettopp kom hjem fra en senvakt på jobb. Sitter og tar en kopp te og en brødskive mens jeg surfer litt på nettet før jeg skal legge meg. Far har selvfølgelig vært hjemme sammen med barna mens jeg var på jobb.

Det er MANGE grunner til at folk er på pc'n sin på forskjellige tider av døgnet!!!!

Skrevet
Men i dag så vet man jo aldri når noen folk kontakter barnevernet. Dette skjer jo uansett nesten. Uten at folk vet hva som ligger bak. Alt blir jo rapportert .

Her tror jeg du tar grunnleggende feil.

Skrevet
Her tror jeg du tar grunnleggende feil.

Jeg tror trådstarter (og sikkert også andre) blir skremt av enkeltsaker som viser at "Barnevernet" er en maktorganisasjon som er mer opptatt av egen fortreffelighet enn av barnets beste (ref.bl.a. Bør barnevernet tåle media eksponering ..., ref "Gambiasaken"

HVIS !!! barnevernet har gjort noe galt i denne saken (det har de jo forsåvidt sålenge de ble fradømt retten til å sende den 11 år gamle jenta til Gambia), er det kansje ikke så rart at en del foreldre blir litt redde. Og så lenge de som skal overvåke "Barnevernet" ikke viser interesse for å gjøre jobben sin, blir det utvilsomt en del unødig redsel for hva som kan skje.

Hvis vi hadde hatt et system SOM FUNGERTE mhp OBJEKTIV vurdering av barnevernets tiltak, og at vi hadde et kontrollorgan som fungerte, tror jeg ikke så mange hadde vært redd for å komme på listen over feilgrep gjort av Barnevernet.

Foreløpig tror jeg vi bare må berolige trådstarter om at de feil som skjer av barnevernet skjer veldig skjeldent, og er oftere at de ikke gjør tiltak når de burde enn at de gjør tiltak når de ikke bør gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...