Gjest gjesta Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Ja som overskriften sier. Influensavaksine til barna deres? Ja eller nei? Og hva er grunnen til det?
Gjest Dingo Skrevet 2. november 2006 #2 Skrevet 2. november 2006 Nei! For det har jeg ikke tenkt på...
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #3 Skrevet 2. november 2006 Nei! Mine barn har ikke kroniske sykdommer, astma eller hjertefeil, derfor er ingen grunn til å vaksinere dem mot en eventuell influensa. Ved å immunisere barna for alt mulig får de aldri sjansen til å opparbeide seg et naturlig immunforsvar, og det bedre for dem å opparbeide seg et immunforsvar på naturlig måte. Men, jeg passer på at de får i seg nok c-vitaminer i vinterhalvåret, og styrker da motstandskraften og korter ned syketiden OM de får et virus...
Gjest gjesta Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 Tanken har aldri slått meg. Barn dør da ikke av en vanlig influensa om ikke de har alvorlige sykdommer ellers.
Gjest Emera Skrevet 2. november 2006 #5 Skrevet 2. november 2006 Nei, det ser jeg ingen grunn til siden hun ellers er frisk og rask.
ashera Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 Influensavaksine skal ikke gis i hytt og pine. Denne vaksinen er beregnet på de som har kroniske sykdommer som kan forverres ved en influensainfekjon, f.eks. folk som har luftveis- eller hjerteproblemer. Dersom det ikke er slike spesielle årsaker, er det ingen grunn til å ta influensavaksien verken for barn eller voksne. Jeg vet at enkelte arbeidsgivere presser arbeidstakere til å ta vaksine, slik at de ikke skal få influensa og dermed fravær fra jobben. Ellers friske mennesker tåler en vanlig influensa greit. Så nei, jeg lar selvsagt ikke mine ellers friske barn få influensavaksine.
Gjest StoreSky Skrevet 2. november 2006 #7 Skrevet 2. november 2006 Absolutt ikke! Vaksine er for de som har nedsatt imunforsvar av ulike årsaker.
Gjest gjesta Skrevet 2. november 2006 #8 Skrevet 2. november 2006 Kan jo svare selv også. Vi gir minstemann det. For han er "alltid" syk og tett. Så der har legen anbefalt det. Og til han er ferdig med utredning skader det ikke å slippe unna enda mer enn han allerede har. 3 lungebetennelser på to mnd :/ Problemet er jo å få gitt han den, for da må han være helt frisk. Og det er han sjeldent på denne tiden av året.
BergensAnd Skrevet 2. november 2006 #9 Skrevet 2. november 2006 (endret) Hvorfor spør du, Jack? Et mer relevant spørsmål (kanskje jeg skal lage min egen vaksinasjonstråd ) er om helsepersonell bør ta den, sjøl om de er friske og raske? Fordi de kan være med å smitte syke og andre med nedsatt immunforsvar. Ellers så skal man være klar over at barn som har influensa har viruset i seg lenger, og er i lenger tid enn voksne i stand til å smitte videre: "Hun minner også om at barn og immunsvekkede personer ofte har høyere virusdose og dermed er mer smitteførende samtidig som de er smittebærende mye lenger enn andre. - Det vanlige er å være smittebærende i opptil en uke, mens barn og immunsupprimerte er det i opptil tre uker. Helsepersonell som jobber med disse gruppene er derfor ekstra utsatt, sier hun." Hentet fra sykepleien.no Og at helsepersonell som jobber med syke barn blir anbefalt at vaksinere seg. Redigert ... Du svarte før jeg fikk sendt avgårde, Jack ... :-) Endret 2. november 2006 av BergensAnd
Gjest gjesta Skrevet 2. november 2006 #10 Skrevet 2. november 2006 Jeg skjønner ikke hvordan ellers friske mennesker får lov å ta denne vaksinen jeg. Har ikke legene et ansvar her? For den fås vel ikke uten resept? Her ser jeg selvsagt helt bort fra Jacks tilfelle, der hun forteller at legen har anbefalt vaksinen.
nallemaja Skrevet 2. november 2006 #11 Skrevet 2. november 2006 Alle vaksiner kan gi bivirkninger så jeg gir ikke barna mine flere vaksiner enn vaksinasjonsprogrammet på helsestasjonen så lenge de er friske, dvs normalt friske med innslag av de vanlige årstidssykdommene
Karamba Skrevet 3. november 2006 #12 Skrevet 3. november 2006 Nei, det har jeg aldri vurdert! Har faktisk ikke hørt om noen som gir barna det heller. Tror heller ikke at det kan være bra for immunforsvaret deres...
ashera Skrevet 3. november 2006 #13 Skrevet 3. november 2006 Kan jo svare selv også. Vi gir minstemann det. For han er "alltid" syk og tett. Så der har legen anbefalt det. Og til han er ferdig med utredning skader det ikke å slippe unna enda mer enn han allerede har. 3 lungebetennelser på to mnd :/ Problemet er jo å få gitt han den, for da må han være helt frisk. Og det er han sjeldent på denne tiden av året. ← Nemlig. I slike tilfeller er det nyttig og viktig å vaksinere.
Gjest r Skrevet 3. november 2006 #14 Skrevet 3. november 2006 Jeg skjønner ikke hvordan ellers friske mennesker får lov å ta denne vaksinen jeg. Har ikke legene et ansvar her? For den fås vel ikke uten resept? Her ser jeg selvsagt helt bort fra Jacks tilfelle, der hun forteller at legen har anbefalt vaksinen. ← Jeg må bare spørre, hvorfor i alle dager skulle de ikke det?? Det er ikke en sjelden vaksine, det påvirker ingen andre at du tar vaksinen (negativt. Det er jo flere positive aspekter ved det ). Og man ødelegger ikke immunforsvaret sitt med å ta vaksiner heller. Friske mennesker kan også jobbe i yrker hvor de kan smitte mennesker som ikke er like friske..
Trebarnsmor Skrevet 3. november 2006 #15 Skrevet 3. november 2006 (endret) Nei her har aldri noen av oss tatt den vaksinen. Jeg gir så vidt paracet til barna mine. Heller ikke nesespray. KUN om det er helt helt nødvendig. Jeg er veldig anti-medisin type av meg. Så lenge vi er friske og har bra immunsystem, så klarer vi å få influensa. Dette har vi alle gått igjennom. Og det går helt fint. Jeg har den troen at alt som vi putter i oss, gjør noe med oss. Jeg ser ikke poenget å dra ungene til legen for å gi dem sprøyte mot noe de takler å gå gjennom. Det er jo bare snakk om få dager med sykdom. En sykdom som ikke er farlig for dem Endret 3. november 2006 av Trebarnsmor
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2006 #16 Skrevet 3. november 2006 Jeg må bare spørre, hvorfor i alle dager skulle de ikke det?? ← Fordi man har knapt med vaksiner til de som er i risikogrupper, og da fatter jeg ikke hvorfor friske mennesker skal sette seg selv foran disse.
Gjest r Skrevet 3. november 2006 #17 Skrevet 3. november 2006 Fordi man har knapt med vaksiner til de som er i risikogrupper, og da fatter jeg ikke hvorfor friske mennesker skal sette seg selv foran disse. ← Knapt med vaksiner? Hvorfor tror du dette?
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2006 #18 Skrevet 3. november 2006 Knapt med vaksiner? Hvorfor tror du dette? ← Det har jeg hørt på nyhetene.
Trebarnsmor Skrevet 3. november 2006 #19 Skrevet 3. november 2006 Jeg fatter ikke hvorfor man skal gi helt friske og fine barn en vaksine mot influensa uansett. Hva er vitsen? Noen som kan fortelle meg det?
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #20 Skrevet 4. november 2006 Man kan jo uansett ikke dele ut denne vaksinen i hytt og gevær til friske, det ER jo faktisk legene som skriver ut denne. Og får håpe de er såpass faglig dyktige at de kun skriver ut i de tilfellene det er nødvendig av diverse årsaker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå