Gå til innhold

Er du en såkalt "gladjente"?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. På jobb og ellers i livet møter vi mennesker som synes å boble over av energi og latter og stå på humør. Jeg har iallefall møtt slike personer endel ganger. Jeg tar meg alltid i å lure på om de er så glade og sprudlende hele tiden. Selv er jeg en plass midt imellom. Ikke fullt så giret og litt mere rolig i forhold til arbeidsoppgaver. Så nå lurer jeg på om du er en såkalt "gladjente" , eller om du har møtt slike "glajenter" på jobb ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nok ei sånn gladjente. Utad fremstår jeg som sprudlende og glad, og har alltid en god kommentar på lager.

Men når jeg er hjemme kan ikke mine foreldre forstå at folk har det inntrykket av meg, for der er jeg ganske rolig og traust.

Så nei, vi er ikke like glade og sprudlende hele tiden.

Skrevet

Nei, jeg er ikke en sånn gladjente. Imidlertid kjenner jeg flere, noen beundrer jeg og andre orker jeg ikke synet av. Det kommer litt an på om det virker ekte eller påtatt.

Skrevet

"Glajenter" forbinder jeg med overvektige jenter uten kjæreste som tilsynelatende er kjempehappy for å dekke over det faktum at de er ensomme.

Jeg personlig er ikke slik og det er jeg glad for.

Gjest Deception
Skrevet

Jeg er nok mer behersket, og ingen ville nok kalle meg sprudlende, uten at jeg er sur eller mutt av den grunn. Personlig synes jeg slike "gladjenter" bare er slitsomme og ute etter å få all oppmerksomhet, og de har ofte en tendens til å mangle endel sosiale antenner.

Og ordet i seg selv gir litt merkelige assosiasjoner, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva det er.

Skrevet

Haha, nei, jeg tror ikke jeg er en typisk gladjente. Dvs, jeg har stort sett greit humør og mye pågangsmot og arbeidsvilje/moral, men det er nok litt innadrettet, tror ikke jeg blir oppfattet som en sprudlende overskuddsperson, nei. Tror nok jeg både er for sjenert og for sær og småkritisk (og av og til krass) til at jeg blir oppfattet som utadvendt og humørspreder, selv om jeg har humor...

Ei venninne av meg tror jeg kan oppfattes som veldig positiv og utadvendt. Hun jobber som sykepleier. Hun har veldig utstråling (og drag på gutta på byen) og er helt klart en person som gir deg energi. Men hun er ikke alltid sprudlende - hun har perioder hvor hun er veldig sliten av jobb og andre bekymringer, og hun har også noen "daglige" bekymringer som opptar henne. Men dette ser jo best vi som kjenner henne privat. Hun har også litt lett for å glatte over problemer i stedet for å være åpen om dem ovenfor folk hun ikke kjenner spesielt godt. Samtidig er hun åpen mot oss nærmeste, og er en god lytter også.

Jeg har vel også møtt folk jeg "tror" bare er glade og energiske hele tiden. Men jeg kjenner dem faktisk ikke godt nok til å kunne anta at de er sånn hele tida. Selv om det helt klart er forskjell på energinivå - noen gjør jo noe hele tiden, hele livet, mens "vi andre" trenger endel pauser...

Har forresten en kompis som er en slik ståpåperson med omtrent dobbelt jobb, private prosjekter og som alltid stiller opp for venner. Han har faktisk vært stort sett "glad" fram til nå, men for ikke lenge siden møtte han veggen. Det var første gang han fikk følelsen av at han ikke orker alt, at ting føltes meningsløse osv. Han har ikke kjent på slike følelser tidligere, og han nærmer seg 30...

Skrevet

Noen ganger passer det seg slik-andre ganger ikke.

Skrevet (endret)

Nei, men noen ganger skulle jeg kanskje ønske at jeg var litt mer sprudlende. Jeg tror jeg var det i større grad tidligere. Jeg oppfattes nok som seriøs og kanskje noe alvorlig av mange, fikk et spørsmål en gang om jeg alltid var sånn. :sjenert: Men jeg smiler egentlig mye og har veldig lett for å prate med folk, og jo mer jeg kjenner og trives med de jeg omgås desto mer sprudlende er jeg nok .. tror jeg.

Jeg synes det er veldig koselig med slike "gladpersoner", så lenge det ikke er alt for påtatt, og det føler jeg at det ofte er.

Endret av Lillemor Gull
Skrevet

Jeg er nok i stor grad ei sånn "gladjente", ja, i den forstand at jeg er energisk, har godt humør og bruker humor til å takle motgang. Jeg har jo også dårlige dager, så klart, men det skal mye til å få meg i virkelig dårlig humør.

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Jeg fyker rundt og ler og sprer godt humør sies det, men jeg er også utrolig smittende når jeg kommer på jobb med en stor svart sinna sky over meg. Dessverre er jeg sånn, vil de at jeg skal være hoppende glad får de også ta den sinte versjonen av meg. Ellers blir jeg jo gal.

Skrevet
Jeg er nok ei sånn gladjente. Utad fremstår jeg som sprudlende og glad, og har alltid en god kommentar på lager.

Men når jeg er hjemme kan ikke mine foreldre forstå at folk har det inntrykket av meg, for der er jeg ganske rolig og traust.

Så nei, vi er ikke like glade og sprudlende hele tiden.

Neste som meg, men jeg er ikke sånn at jeg alltid har en bra kommentar eller noe sånn.

Men jeg er annerledes til tider. Da jeg bodde hjemme var det som jeg ble en annen person da jeg kom hjem

Gjest LilSweetie
Skrevet
Imidlertid kjenner jeg flere, noen beundrer jeg og andre orker jeg ikke synet av. Det kommer litt an på om det virker ekte eller påtatt.

Veldig enig dette.

Jeg er ikke en av de som alltid sprudler, men jeg er (nesten) alltid positiv, og prover aa se ting fra den positive siden. Det er en ting jeg liker ved meg selv :)

Skrevet
Veldig enig dette.

Jeg er ikke en av de som alltid sprudler, men jeg er (nesten) alltid positiv, og prover aa se ting fra den positive siden. Det er en ting jeg liker ved meg selv :)

Sånn tror jeg jeg er utad i jobb- og skolesammenheng. Jeg pleier ikke å syte og klage hverken om private ting, eller ting som har med jobb å gjøre, så lenge det da ikke er snakk om skikkelig urimelige ting. Klager f eks ikke over "kjedelige" arbeidsoppgaver e.l. uansett hva slags jobb jeg har hatt, og pleier å klare å se nytten eller meningen i det meste jeg har gjort. Kjenner noen som ser noe negativt i nesten alt, og det er litt slitsomt. Men jeg er langt fra perfekt eller superpositiv, og er nok mer negativ privat enn jeg er i jobbsammenheng.

Skrevet
Jeg er nok i stor grad ei sånn "gladjente", ja, i den forstand at jeg er energisk, har godt humør og bruker humor til å takle motgang. Jeg har jo også dårlige dager, så klart, men det skal mye til å få meg i virkelig dårlig humør.

Sånn er jeg også.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg er nok ingen typisk "gladjente". Går ikke rundt og depper akkurat, men bobler ikke over av godt humør uten videre. Er vel generelt i godt humør, men ikke overdrevent sprudlende med mindre noe er veldig morsomt.

"Gladjenter" kan være slitsomme, og de kan være en ressurs. Kommer helt an på.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Tror også at folk legger ulike ting i "gladjente"-begrepet. For meg er dette noe som beskriver noe ytre, altså en som tilsynelatende er veldig blid og smilende hele tiden, uten at hun trenger å være så fornøyd egentlig (kjenner en som er sånn). Ikke at hun egentlig må være misfornøyd, men at hun kan være det.

Hvis man med "gladjente" mener en som ser det positive i ting, så passer det mye mer på meg.

Skrevet

Min oppfatning av glajente er delvis basert på ei jente jeg jobbet med for noen år siden. 20 kg. overvektig, alltid kledd i pastellfarger og alltid blid på grensen til det maniske. Så godt som ikke-eksisterende sosiale antenner og veldig innpåsliten. Når man kom på jobb fredag burde man på forhånd ha tenkt ut hva man skulle si ang. helgen fordi hun alltid ville finne på noe sosialt.

Skrevet

Jeg tror jeg er mer bitchy enn gladjente.

Gjest "gjest"
Skrevet

"Gladjente" er jeg nok ikke, men det kan komme kommentarer ja.

Skrevet

Jeg tror ikke gladjenter alltid er glade, men de sprer i hvertfall mye glede.

Ingenting er som ei søt og glad jente som smiler mye! :)

(Da mener jeg ekte gladjenter, ikke sånne med profesjonelle falske smil)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...