Gå til innhold

Er det en matematiker på huset??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forstått det slik at vi mennesker oppfatter 3 dimensjoner til mer eller mindre fulle, samt at vi manøvrerer i disse med en viss fornemmelse for en fjerde dimensjon - som er tid.

Det er godt mulig at jeg er på tynn is med å hevde at tid er en dimensjon, men jeg hevder det likefullt, i den egenskap av å være lekmann på området med en misforstått rett til å hevde hva det nå enn måtte være. Nok om det...all den tid noen besitter kunnskap til å korrigere meg..vær så snill.

Det som gjør at jeg skriver dette innlegget, er at jeg tidvis kommer over små notiser hist og pist som sier at teoretikere, med interesse for den slags, har påvist ganske mange flere dimensjoner. Undres om det er noen som er i stand til å gi en lekmann en slags forklaring som gjør at han kan se en skjør overflate av den dimensjonen som kommer etter tid.......???

eller om noen er i stand til å si at jeg er helt på jordet...... :ler:

Milo

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan trygt regne tiden som en fjerde dimensjon, det er vel en alment akseptert oppfatning.

når det kommer til en hypotetisk femte dimensjon, derimot, kan jeg ikke hjelpe deg. når vi snakker om den femte osv, beveger vi oss mer inn på tankeeksperimentets felt - tar du utgangspunkt i at universet er uendelig, kan du heller ikke utelukke et uendelig antall mulige dimensjoner, men det blir i prinsippet.

det finnes mennesker som arbeider med å utforske det her, ja, men de er vel heller fysikere enn matematikere...

når det gjelder notiser om teoretikere som mener å ha påvist dette og hint hist og pist, er det gjerne forskeres markedsføringstriks for å oppdrive sponsorer. (og notisene blir desverre altfor skrevet av tildels ukritiske journalister som ikke vet så altfor mye om saken de refererer...) så kos deg for all del, men ta det med en klype salt.

men hvis det sitter noen her og har peiling, så vær så vennlig å dele!!!

Skrevet

(Uææh.. denne tråden har vist to dimensjoner... limer inn det jeg svarte i den andre)

NEI, jeg er ikke matematiker, men kan jo "spekulere itt sammen med deg".

Du har rett i at man regner "tid" som den fjerde dimensjonen.

Dersom vi tar utgangspunkt iat vi lever i en tre-dimensjonal verden (ser i utgangspunktet bort fra den fjerde - "tid"), så kan vi spekulere lit p verdener med færre dimensjoner enn vår.

Èn dimensjon:

I en èn-dimensjonal verden har man kun to "retninger": forover og bakover. man kan da tenke seg de som lever i denne verdenen som små "streker" (uten hverken høyde eller bredde) som lever på en uendelig lang stripe. Dersom to slike møtes, kan de ikke passere hverandre, for de mangler dimensjon nummer to...

To dimensjoner:

Her er "innbyggerne" flate "flekker" som beveger seg på et plan. De har ingen høyde, men kan ha en "utstrekning". På en måte ville de leve som en flekk som kunne bevege seg på et kart.

I begge disse tilfellene ser vi at dersom man tok i bruk neste dimensjon, ville man kunne flytte seg fra A til B på en langt mer effektiv måte: Tenk deg en strek med to merker A og B. Dersom man kunne bøye denne streken (f.eks. dersom streken var en tråd som ligger på et bord) kunne man få A og B til å møtes, og det ville da være mulig å flytte seg fra A til B direkte, uten å flytte seg langs tråden.

Tilsvarende for vår todimensjonale verden: Ta "kart-verdenen" din, ta i bruk den tredje dimensjonen, brett arket slik at Lindesnes og Nordkapp berører hverandre, og vips kan "flekken" som bor på Nordkapp hoppe over til Lindesnes uten videre.

Så langt klarer de fleste av oss å følge med. Men når vi forsøker å gjøre det samme tanke-eksperimentet med vår tre-dimensjonale verden - å "bøye" den gjennom den fjerde dimensjonen slik at man i prinsippet kunne hoppe fra 2003 til 1903 (eller 2103 for den saks skyld) - det er da de fleste av oss "faller av lasset" (meg inkludert - du er ikke alene!).

Men det er altså dette som er tanken.

Dimensjon nummer fem skal jeg ikke våge meg inn på engang - da er jeg "falt av lasset" for lenge siden.

Har du tenkt over at vi idag faktisk på en måte er istand til å flytte tale og bilder i både tre og fire dimensjoner? Ved hjelp av lyd- og video-overføringer kan du følge med på det som skjer andre steder, og ved å ta opp cupfinalen på video, flytter du det på en måte også gjennom den fjerde? Litt "søkt" analogi - men på en måte synes jeg det hjelper meg å "touche borti" en svak forståelse av dette. (Tenk bare på hvor urealistisk tanken på slik teknologi ville være for 200 år siden!)

Hjalp det litt?

Skrevet

Her hang ihvertfall jeg med til tre og en halv.

Synes dette er både spennende og tildels uforståelig......

Men det er jo moro å fabulere, da.

Skrevet

Min umiddelbare reaksjon, før jeg har fordypet meg i deres svar, må være at jeg muligens har snublet borti en hittil ukjent dimensjon, i det jeg synes å ha postet det samme spørsmål i to versjoner. Mitt sinne da nettet streiket, og gav meg et inntrykk av at innleggene gikk tapt, tok i alle fall nye dimensjoner :ler:

Milo

Skrevet

Arnie.

Jeg ser for meg din fremstilling, og den oppsummerer nokså det samme som jeg har tenkt. Med et lite unntak..tilgi meg her om jeg blir pedantisk..bevegelse tar tid, og således vil de stakkars innbyggerne i den endimensjonale og den todimensjonale og ganske sikkert i den tredimensjonale verden leve et ganske statisk liv, gitt at de ikke besitter den fjerde dimensjon. Således vil de ha en observasjonskapasitet som henholdsvis vil bestå av "Det er noe foran meg, og noe bak meg" (1 dimensjonalt), "det er noe foran meg, bak meg og ved siden av meg" (2 dimensjoner) og "Det er noe foran meg, bak meg, ved siden av meg samt noe over og under meg" (3 dimensjoner) Når vi i vår verden har dimensjonen tid i tillegg, kan vi gå til naboen og spørre ham hvem som var bak, foran, ved siden og over og under ham i forrige uke, og hinte frempå om hvor interessert hans kone måtte være i dette når hun kommer hjem fra ferie i neste uke, og videre gi ham siste måneders regninger å betjene for deg dersom han ikke har lyst til å utforske sin kones interesse :ler: . Altså---vi beherser forflyttelse i tre dimensjoner, fordi vi har en fjerde, tid. Alle som har spillt lotto, har hatt tanker om hvor praktisk det hadde vært å kunne bevege seg fritt og uhemmet langs dimensjon 4.

Og den femte da........?? Iiiiiiiiik! ("gi den mannen en bebrillet og distrè vitenskapsmann straks!!)

:ler:

Milo

Skrevet

Nettet er farsken spikke meg helt tante Pose i dag!!! :frustrert:

:ler:

Milo

Skrevet

Milo! Nå synes jeg du øver deg for mye på flere dimensjoner! :D

Enten det eller så har du fått hikke! :ler:

Jeg kan ikke svare deg akkurat på spørsmålet ditt, men jeg husker en forklaring på hvordan reiser i tid lot seg gjøre (fra et slikt magasin som hevder at Elvis lever og at det bor Marsboere i skjulet til naboen.)

Teorien er som følger:

Tiden er som årringene i et tre. Hver ring er en livssyklus.

Hvis noen slår hardt til treet vil det bli klemt litt sammen og ringene kan møtes. I dette tidsrommet kan man hoppe frem eller tibake i tid. Men du kan ikke hoppe tilbake til ditt eget liv, fordi du må hoppe til en ny ring. Slik unngår man også at man møter seg selv i døren, for å bruke et kjent begrep. :D

Tror også teorien gikk ut på at årringene selvsagt bokstavelig talt ikke lå i et tre som måtte dunkes i, men at enkelte stråler (!) gjorde at ringene møtes. Akkja, san! :roll:

Om jeg tror på det? Nope!

Om det var svar på spørsmålet ditt? Nope.

Men det var veldig morsomt å fortelle om det!

:briller:

Skrevet

Milo, jeg slettet litt for deg jeg.

Cassandra (mod)

Skrevet

hei milo, jeg kan fortsatt ikke gi deg noe kort og konsist svar, men jeg vil fåreslå en bok som heter 'travels in four dimensions' av robin le poidevin.

den påstår i det minste å kunne hjelpe deg med å få de fire dimensjonene - 3D rom og tid på plass...

Skrevet

Takk.

Skal se om jeg finner den.

Hvis jeg leser den mens jeg drikker rødvin, kan det jo hende at det dukker opp enda noen nye dimensjoner......

:lol:

Milo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...