Gå til innhold

Kikhoste og oppkast

Fremhevede innlegg

Gjest Fortvilet mor
Skrevet

Datteren har fått kikhoste (tror vi), og hoster "vettet av seg" hver morgen og kveld, med det resultatet at hun kaster opp flere ganger etter disse kulene.

En ting er at det er kjedelig å skifte sengetøy og vaske gulv og bad flere ganger hver kveld, men enda verre er det at hun blir så slapp og sliten, og får så utrolig vondt av dette! Hun er ikke vaksinert, og får det sikkert litt hardere p.g.a dette.

Legen sier at eneste løsningen er å ta Cosylan og håpe det ikke blir så langvarig, men jeg ettersøker gode (kjerring)råd som kan hjelpe.

Noen som kan hjelpe med gode råd?

Noen som har hatt kikhoste selv, eller som har hatt barn med kikhoste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta jenta til doktor/legevakt og få noko medisin til ho. :icon_frown:

Gjest Fortvilet mor
Skrevet

Det skulle jeg gjerne ha gjort, for ingen mor liker vel å se sine barn ha det så slitsomt, men vi var hos legen på mandag, og han sa at det fantes ikke medisiner som hjalp... :tristbla:

Antibiotika hjalp visst bare de første ukene etter at en ble smittet, og det var ofte lenge før en fant ut at en i det hele tatt hadde kikhoste.

Så Cosylan (og håpe på det beste) var visst eneste alternativet på det stadiet hun er i nå.

Derfor håpet jeg at noen kunne gi noen gode råd om "hjemmeremedier" som kan hjelpe. ;)

Skrevet

Det er vel krupp damp og frisk luft hjelper på?

Hvor gammel er hun?

Gjest Forundret
Skrevet

Hei. Hun er 11 år.

Hostekulene blir noe svakere når det er kaldt rundt henne, så frisk luft hjelper, men siden hostekulene er verst på natten...

Vi prøvde damp, men da ble hun enda verre...

• 2 uker senere...
Gjest Enda mer fortvilet...
Skrevet

Nå har prøvesvarene kommet, og det var ikke kikhoste, det var allergi, så nå har hun blitt satt på antihistaminer (fra i går)...

Men i all forvirringen i går glemte jeg å spørre legen om hvor lang tid det kan ta før vi merker bedring i forhold til hosten og oppkast?

Er det noen her som kan svare meg på hvor fort behandlingen bør hjelpe?

Det er grusomt å se henne hoste til hun kaster opp flere ganger om dagen, og enda verre de gangene hun ikke klarer å puste. :tristbla:

Vi har rundvasket hele huset, støvsuget madrasser og sengetøy, og har rett og slett gjort alt vi kan for å lette situasjonen for henne, men hun blir ikke bedre! :sur:

Hvor mange dager skal vi gi allergitablettene før vi bør oppsøke lege igjen?

Skrevet

Stakkars jente. Det hørest ikke godt ut i det hele tatt. Synd at ikke noen kan hjelpe dere med svar. Egentlig ganske rart siden det er så mange som har allergi så det hadde vært mye sannsynlig at noen av brukerne her visste hva du snakket om, og kunne ha svart deg.

Jeg vet veldig lite om allergi, men jeg trodde allergitabletter skulle virke nesten med en gang, og i hvert fall etter en dag eller to.¨

Er du sikker på at det er allergi? Jeg trodde ikke hoste var vanlig med allergi jeg syntes det høres mer ut som astma.

Ring ned til legevakten for å høre om det er vanlig å hoste så mye på grunn av allergi, og om når tablettene skal begynne å hjelpe.

Ønsk henne god bedring, og gi henne en god :klem:

Skrevet

Takk!

Ja jeg trodde også at det var mange her med erfaring, men enten så er ikke de logget på, eller så vil de ikke dele sine mirakelkurer (eller erfaringer) med meg. ;)

Nei, hun har det ikke godt nå, men jeg trodde også som deg at antihistaminen skulle hjelpe i løpet av veldig kort tid så lenge det som utløser allergien er borte.

Hvis ikke jeg får noe konkret svar i løpet av natten tror jeg at jeg kommer til å kontakte legevakten i morgen for å spørre om hvor lang tid det tar før medisinene hjelper. Kanskje de har noen andre tips som kan gjøre det lettere for henne også!

Skrevet

Kanskje hosten ikke er direkte relatert til allergien lengre - dvs at allergien har selvsagt gjort at hun hoster, og så har halsen/bronkiene blitt irrtert pga dette, og hosten fortsetter. Noe slikt skjedde meg for noen år siden da jeg av en eller annen grunn (mulig allergi der også) fikk helt forferdelig hoste som varte i månedsvis. Kunne våkne om natta og ikke få puste, og hosten hørtes også litt kikaktig ut. Fikk cosylan, men synes ikke det fungerte så voldsomt, annet enn at det dempet størrelsen på hosteanfallene litt (den bedøver vel musklaturen?). Til slutt gikk det gradvis over av seg selv.

Det finnes noen urter og eteriske oljer som kan hjelpe mot hoste i form av damp eller te. Men det er viktig å kryssjekke for når det faktisk kan være skadelig å bruke en viss urt, pga annen sykdom eller allergi, så jeg skal ikke gi noen konkrete råd - har ikke spesielt peiling heller. Men det er jo noe å lete utfra.

Skrevet

Takk.

Det stemmer nok det du sier, at bronkiene er så irriterte nå at de reagerer på all irritasjon selv om selve allergenene er borte/reduserte.

Det du beskriver høres ut som min datter, bortsett fra at hun også kaster opp i forbindelse med hostekulene. (2-3 ganger i løpet av kveld og natt, og 2-3 ganger på morgenen).

Damp har vi prøvd, men da ble hun bare enda verre (luftfuktigheten?), så den vil jeg ikke prøve igjen.

Jeg har bestemt meg for å dra til legen på mandag morgen, så får han lytte på henne en gang til. Kanskje hun rett og slett behøver noe astmamedisin for en periode for å få roet luftveiene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...