gard Skrevet 1. november 2006 #1 Skrevet 1. november 2006 Hei Vi har fått tilbud via jobber om å ta influensavaksine men jeg er ikke helt sikker om jeg ønsker å ta den. Jeg har aldri tatt den før og anser meg for å være en frisk og ung (vel, det kan vel diskuteres ) mann. Jeg har aldri hatt problemer med influensa og er sjelden borte fra jobben. Hvordan er det med folk på forumet...tar dere influensavaksine?
Gjest Fliss Skrevet 1. november 2006 #2 Skrevet 1. november 2006 Nei, det ser jeg ikke på som en nødvendighet. Jeg er sjeldent syk - har ikke vært syk fra jobben på flere år. Slike vaksiner er for gamle og syke mennesker - ikke for unge, friske.
Gjest fride Skrevet 1. november 2006 #3 Skrevet 1. november 2006 Jeg er 23 år og tok nettopp vaksinen. Tull at dette bare er for gamle mennesker!! Vi kan jo like godt få influensa, hvorfor ikke spare seg selv for dette? Og arbeidsgiver for masse penger... men mange vil vel ha seg noen dager fri uansett og utnytte systemet...
Gjest Mrs. Potter Skrevet 1. november 2006 #4 Skrevet 1. november 2006 Hva jobber du med da? Skjønner at folk som jobber i helsevesenet kan vurdere å ta influsensavaksinen.
gard Skrevet 1. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 1. november 2006 Hei Jeg er kontor-rotte Men firmaet ønsker å oppnå færre fraværsdager på grunn av sykdom...og da kan det jo lønne seg med vaksinering
Gjest Mrs. Potter Skrevet 1. november 2006 #6 Skrevet 1. november 2006 Da tror jeg ikke jeg ville tatt den jeg. Mange blir faktisk dårlige av vaksinen,og endel får influensa til tross for at de har tatt den. Som det ble sagt lenger opp her så mener jeg også at influensavaksinen er for gamle mennesker som ikke ville tålt og blitt syke. Og for folk som er spesielt utsatt for smitte(som helsearb) Unge,friske mennesker tåler da en runde med influensa vel.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #7 Skrevet 1. november 2006 Hvis du er frisk og under 65 år er det bare tull å ta influensavaksine. Statistisk sett får du influensa omtrent en gang hvert syvende år, og det tåler både du og arbeidsgiver helt fint. Skulle tro det fantes bedre tiltak for å få ned sykefraværet...
Miami Skrevet 1. november 2006 #8 Skrevet 1. november 2006 Hvis du er frisk og under 65 år er det bare tull å ta influensavaksine. Statistisk sett får du influensa omtrent en gang hvert syvende år, og det tåler både du og arbeidsgiver helt fint. Skulle tro det fantes bedre tiltak for å få ned sykefraværet... ← Enig i dette. I tillegg har det jo hendt at de har bomma med vaksina, slik at når influensaen kommer er det en annen type enn det man er vaksinert for. Den sjansen er jo absolutt til stede. Tror det var snakk om dette senest i fjor...
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #9 Skrevet 1. november 2006 Jeg hadde ikke tatt en vaksine kun pga økonomiske årsaker nei. Tror kroppen har bedre av en influensa med en 5-10 års mellomrom, enn en vaksine hvert år.
Gjest Gjest1 Skrevet 1. november 2006 #10 Skrevet 1. november 2006 Jeg tar den årlig, men det er pga sykdom. Jeg kan ikke helt se hvorfor friske mennesker skal ta denne...
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #11 Skrevet 1. november 2006 Slike vaksiner er for gamle og syke mennesker ← Og for de som jobber med dem, gjør du ikke det eller med barn er det ingen grunn til å ta den!
La Luna Skrevet 1. november 2006 #12 Skrevet 1. november 2006 Jeg hadde ikke tatt den. Tror kroppen har godt av å være sjuk innimellom, og bygge opp sin egen motstandskraft. Det tas av litt med denne vaksineringa, synes jeg....
BergensAnd Skrevet 2. november 2006 #13 Skrevet 2. november 2006 Jeg hadde ikke tatt den. Tror kroppen har godt av å være sjuk innimellom, og bygge opp sin egen motstandskraft.← I mitt fagblad blei det i siste nummer sagt at dette er et dumt argument, uten at fagbladet faktisk forteller hvorfor det er dumt å mene dette Jeg tenker akkurat som deg, jeg tror også kroppen har godt av en influensa fra tid til annen. Ikke at jeg noensinne har hatt det, men det er sikkert helt tilfeldig ... Uansett, jeg tror det er bra noen av oss er konservative på dette området, så kan heller de som faktisk har behov få medisinen. Trådstarter, tren jevnlig, vær i bevegelse, spis sunt og ha et godt liv, det er antageligvis mer lønnsomt både for deg og arbeidsgiveren din på sikt
Tresoria Skrevet 2. november 2006 #14 Skrevet 2. november 2006 Hvis du er frisk og under 65 år er det bare tull å ta influensavaksine. Statistisk sett får du influensa omtrent en gang hvert syvende år, og det tåler både du og arbeidsgiver helt fint. Skulle tro det fantes bedre tiltak for å få ned sykefraværet... ← Selv om statistikken sier at man bare får influensa hvert syvende år så ser man jo ut i fra denne tråden at det vil variere fra person til person jeg ser at det er flere som sier at de aldri får influensa. Jeg er i motsatt ytterilghet og får influensa hvert eneste år bortsett fra i fjor da takket jeg ja til tilbudet på jobben om å vaksinere meg og var ikke syk en eneste dag. Dette var selvfølgelig gunstig både for meg og for arbeidsgiver. Får jeg tilbudet om vaksine i år også vil jeg takke ja til det i år også. Dersom man jobber med utsatte grupper som små barn, gamle eller syke vil man være med på å værne om disse dersom man tar vaksinen slik at man ikke kan smitte dem.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #15 Skrevet 2. november 2006 på min sykehusavdeling er det flere som er vekke pga bivirkninger etter influensavaksinen, enn etter selve influensaen...og det gjentar seg hvert år...
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2006 #16 Skrevet 3. november 2006 Det må bli en vurdering du må ta ut fra hvor lett du har å bli syk. Jeg har hatt influensa en gang på 40 år og anser da ikke vaksinen som nødvendig.
Malama Skrevet 3. november 2006 #17 Skrevet 3. november 2006 Hittil på mine 27 år har jeg ikke hatt influensa en eneste gang. (forkjøla og skikkelig syk, med feber, tett nese som renner innimellom og sår hals evt med hoste har jeg selvsagt likevel stort sett hvert år, men det er en annen sak) Jeg har jo vært heldig da, siden jeg skulle i snitt hatt den hvert 7. år så skulle jeg snart fått det for 4. gang i mitt liv da. Men nei, jeg ville ikke tatt den vaksinen for en kontorjobb i alle fall. Sjangsen er MYE større for å bli småsyk av bivirkningene enn at jeg skal få influensa. (om jeg kunne fått en mot forkjølelse derimot... det hadde vært mer fristende, men det er selvsagt umulig, derfor kommer jeg fortsatt til å bli forkjøla) Med mindre du har svekket immunforsvar (gammel, syk eller "pleier å få influensa" (INFLUENSA, ikke forkjøla), er spesielt utsatt grunnet jobb (hvilket en "kontor-rotte" neppe er) eller har en jobb der det er vesentlig at du ikke får den (igjen lite rolig for en kontor-rotte) så ser jeg ingen grunn til å ta den vaskinen nei. Ikke fordi jeg anser det som "bra for kroppen å bli syk en gang i blant", men rett og slett fordi det er større sjangs for å bli syk av vaskinen enn å bli riktig syk...
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #18 Skrevet 3. november 2006 I mitt fagblad blei det i siste nummer sagt at dette er et dumt argument, uten at fagbladet faktisk forteller hvorfor det er dumt å mene dette Jeg tenker akkurat som deg, jeg tror også kroppen har godt av en influensa fra tid til annen. Ikke at jeg noensinne har hatt det, men det er sikkert helt tilfeldig ... Uansett, jeg tror det er bra noen av oss er konservative på dette området, så kan heller de som faktisk har behov få medisinen. Trådstarter, tren jevnlig, vær i bevegelse, spis sunt og ha et godt liv, det er antageligvis mer lønnsomt både for deg og arbeidsgiveren din på sikt ← Jeg vil tro det er et dumt argument nettopp fordi det en vaksine gjør er å bygge opp motstandskraften (antistoffer) UTEN at man blir syk. Utover det må det nesten bli en vurderingssak. Jeg har muligens hatt influensa èn gang i livet, så jeg ville droppet vaksinen med mindre jeg var i et utsatt miljø.
brumma* Skrevet 3. november 2006 #19 Skrevet 3. november 2006 Jeg synes ikke man bør ta vaksinen med mindre man er i risikogruppen/jobber på sykehus el. Det er nemlig ikke nok vaksiner til alle i risikogruppen, og da er det jo litt dumt at vanlige friske folk tar den for å slippe å være syk/kunne gå på jobb.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #20 Skrevet 3. november 2006 Selv om statistikken sier at man bare får influensa hvert syvende år så ser man jo ut i fra denne tråden at det vil variere fra person til person jeg ser at det er flere som sier at de aldri får influensa. Jeg er i motsatt ytterilghet og får influensa hvert eneste år bortsett fra i fjor da takket jeg ja til tilbudet på jobben om å vaksinere meg og var ikke syk en eneste dag. Dette var selvfølgelig gunstig både for meg og for arbeidsgiver. Får jeg tilbudet om vaksine i år også vil jeg takke ja til det i år også. Dersom man jobber med utsatte grupper som små barn, gamle eller syke vil man være med på å værne om disse dersom man tar vaksinen slik at man ikke kan smitte dem. ← Dette er et typisk eksempel på begrepsforvirring. Noen kaller det influensa så snart de har forkjølelse med feber. Det er ingen som får influensa hvert år, fordi infeksjonen etterlater seg imunitet mot den virustypen som vil vare noen år. Man kan få influensa noen år på rad, fordi det finnes tre forskellige grupper av influensavirus, men ikke hvert år, nei... Og ble du ikke syk i fjor, så var du heldig - det har intet med vaksinen å gjøre. I fjor bomma vaksineprodusentene helt, og den vaksinen som ble tilbudt hjalp ikke mot den influensavarianten som kom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå