Gå til innhold

Er det en matematiker på huset??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel

Jeg leser av og til i notiser at teoretikere som har interesse for den slags har maktet å påvise både syv og åtte, eller var det femten dimensjoner?

Slik jeg har forstått det, er det slik at vi mennesker i det daglige oppfatter og manøvrerer i 3 dimensjoner, samt at vi kan få en slags fornemmelse av dimensjon nummer fire (er det nummer 4??), som er tiden. Fra den kvasivitenskapelige smusslitteratur som jeg liker å bla en del i (science fiction), prøver de mer innbitte forfatterne å tingliggjøre det med å reise i tid og rom. Altså: Du befinner deg på Danskebåten i kveld, og du trykker på en knapp, og kablam! - du befinner deg på sydkysten av Florida en vakker morgen i oktober 1975. Det kommer forklaringer som lyder noenlunde som dette "tenk deg at universet ser ut som et ark, eller en bok. Ta et hvilket som helst hjørne av arket, og brett det inn mot et hvilket som helst punkt........"..og det er da jeg detter helt av lasset. Ikke det at dette ødelegger den moro jeg har av å lese det.

Dog lurer jeg på....er det noen her inne som kan forklare, i lekmannsord, slik at jeg kan i det minste se overflaten av teorien(e) bak dimensjon nummer fem? Da tar jeg utgangspunkt i at tiden er dimensjon nummer fire (men det kan jo være jeg tar feil....hehehe) Eller er det noen som alternativt er i stand til om jeg er helt ute på jordet her.

Ingenting av det dere vil kunne fortelle vil dog kunne ødelegge den moro jeg har av å bla i denne typen litteratur.... :D

Milo

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du virkar ganske desperat etter å få svar med så mange innlegg, så kanskje eg skulle prøva meg på eit svar?

Dette er det lengste av innlegga dine, så eg prøver her eg - utan at eg tør påstå at eg faktisk kan desse teoriane, men her er det i alle fall slik eg har forstått det:

Lat oss for enkelhets skuld sei at jorda er flat og todimensjonal. Så går du deg ein lang tur, kun rett framover. Ingen svingar, og sidan du og jorda kun er i to dimensjonar finst ikkje opp og ned. Det er kun teoretiske begrep... Likevel, du gjekk til slutt lenge nok til at du var tilbake ved utgangspunktet, i staden for langt borte derifrå.

Sidan du ikkje har svinga, må du løysa dette problemet ved å innføra ein ny dimensjon - ein tredje dimensjon. Jorda vil på ein eller annan måte krumma seg, og ta form av ein... ball. (Veldig teoretisk objekt - det er vanskeleg å sjå det for seg. Men du kan rekna med formlar for å visa at i teorien kan det vera sånn.)

Tanken slår deg, at om du kunne reisa (i den heilt teoretiske retninga) "ned", så kunne du teke ein snarveg til det punktet på jorda som var lengst vekke. Rett igjennom... eitt eller anna.

Ein annan tanke slår deg òg: Det har vore uforklarlege fenomen, ting som var der ei ein augneblink og borte den neste. Kanskje dette er t.d. individ som eksisterar i 3 dimensjonar, og rører seg i plan som "opp" og "ned"? Det kunne forklara akkurat det fenomenet.

Om me no erstattar denne todimensjonale jorda med vårt tredimensjonale univers, kan me gjera same tankeeksperimenta: Me kan krumma universet inn i seg sjølv til noko heilt anna enn ein ball, og den raskaste vegen mellom to punkt vert korta inn. Det er ikkje lengre ei rett linje (som såklart vil vera rett, til tross for at ho teoretisk kan vera/er krumma) men ei linje som går gjennom ein femte dimensjon. I våre teoretiske versjonar av retningane "opp" og "ned".

Så spørst det: Var dette meir uforståeleg?

Har du foresten lest "A brief history of time" av Stephen Hawking? Er ei stund sidan eg har lest ho, men eg trur dette vart diskutert der. (Hmmm - lurar på om eg ikkje har ho som ebok... Må sjekka.)

Skrevet

Jeg mener å ha den boken et eller annet sted i bokhyllen min. Videre tror jeg at jeg maktet å laste ned en hel lydbok av ham (heldigvis ikke lest av den mekaniske stemmen hans). I likhet med deg, så er det årstider siden jeg leste ham. Du bemerker at innlegget mitt finnes i to versjoner, og som jeg selv bemerker i mitt svar i mitt tvillinginnlegg, gjorde det at jeg ble så irritert at mitt sinne antok nye dimensjoner.....og således kan jeg tro at bare prosessen med å skrive disse to innlegg har skapt et par nye momenter i mine spørsmål om dimensjoner. :D

Takk, alikevel.

Jeg har selv gjort meg tankeeksperimenter av den art du har, men jeg kommer litt til kort når det gjelder dimensjon nummer fem.

Dog......jeg valgte ikke mine studier fordi jeg er en fremragende kapasitet i realfag.

Milo

Skrevet

Jeg mener å ha den boken et eller annet sted i bokhyllen min. Videre tror jeg at jeg maktet å laste ned en hel lydbok av ham (heldigvis ikke lest av den mekaniske stemmen hans). I likhet med deg, så er det årstider siden jeg leste ham. Du bemerker at innlegget mitt finnes i to versjoner, og som jeg selv bemerker i mitt svar i mitt tvillinginnlegg, gjorde det at jeg ble så irritert at mitt sinne antok nye dimensjoner.....og således kan jeg tro at bare prosessen med å skrive disse to innlegg har skapt et par nye momenter i mine spørsmål om dimensjoner. :D

Takk, alikevel.

Jeg har selv gjort meg tankeeksperimenter av den art du har, men jeg kommer litt til kort når det gjelder dimensjon nummer fem.

Dog......jeg valgte ikke mine studier fordi jeg er en fremragende kapasitet i realfag.

Milo

Skrevet

Takk, alikevel.

Milo

Skrevet

Ja, dei innlegga dine tek uante dimensjonar ;-)

Men elles trur eg det er ganske mange som har problem med å tenke seg den femte dimensjonen (eller sjette osv for den del.) Det er ein ting å forklare teoriar og visa matematisk at fleire slike domensjonar faktisk er muleg, men å forklara reint praktisk korleis det kan ta seg ut - sjå det er noko heilt anna.

Men eg skal sjekka ei bok til, som - om temaet vert behandla - faktisk godt kan tenka seg å ha dei praktiske konsekvensane i sikte. Om så er kan eg koma tilbake til temaet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...