Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #21 Skrevet 2. november 2006 Det er jo to forskjellige ting dette. Her elskes både halloween og julebukkene. Så lenge alle oppfører seg. Gøy å se masse hekser, spøkelser. Men også koselig å høre småbarn synge i juletiden. Altså, to forskjellige ting.
**Anne*** Skrevet 2. november 2006 #22 Skrevet 2. november 2006 Har ikke noe forhold til julebukker, har vel opplevd det 5 ganger i løpet av 44 år så for meg er ikke dette noen tradisjon. Kunne godt unnvært halloween også jeg men ungene er ikke helt enig med meg. Den tradisjonen jeg kunne tenkt meg å innføre her er de som går rundt og synger christmas carols, det hadde vært koselig, uten noe krav om å få noe. ← De som synger Christmas Carols forventer så vidt jeg vet også en liten ting til gjengjeld. Iallefall gjorde de det da vi bodde i England.
Nala Skrevet 3. november 2006 #23 Skrevet 3. november 2006 Ja takk, begge deler. Man har ikke mere moro enn det man lager selv, og så lenge både voksne og barn oppfører seg er det vel ikke noe problem? ← Enig. La nå folk kose seg og ha det moro. Dersom man selv ikke har sansen for Halloween er det jo bare å la vær å engasjere seg. Når barna ringer på burde det være uproblematisk å beklage at man ikke har noe å gi, og ønske god tur videre. Tror faktisk de færreste praktiserer det å kaste egg på vinduene som straff og så videre og så videre. Det er bare én ting jeg reagerer negativt på med Halloween, og det er sure voksne som kjefter på ungene som går rundt... Og forresten, vi gikk skåke da vi var unger. Hensikten med å gå skåke var utelukkende å gjøre faenskap. Så det var slett ikke så mye bedre før liksom.
Elodi Skrevet 3. november 2006 #24 Skrevet 3. november 2006 Jeg synes det er koseligere med julebukker enn Halloween. Mye av grunnen er vel fordi julebukk er mer tradisjon i Norge. Mine egne barn er med på begge deler, og ja jeg gir godteri til både Julebukk og Halloween. Synes det er litt artig med begge deler
Gjest lily Skrevet 3. november 2006 #25 Skrevet 3. november 2006 Greit å være i mot halloween, men er argumentet "det er ingen norsk tradisjon", da mister jeg respekten. Får vel juling nå, eller værre, men er bare så lei av å høre det. ← Hehe, du er ikke den eneste. Personlig liker jeg helt klart halloween bedre enn julebukk. Å høre på at naboungene synger julesanger er ikke noe jeg finner så veldig underholdende...
Gjest Ingrid78 Skrevet 3. november 2006 #26 Skrevet 3. november 2006 Jeg liker julebukk, for det tradisjon for her i Norge. Men Halloween ser jeg bare på som en greie butikkene bruker for å få mer penger. Hvorfor i all verden skal vi bli så amerikanske hele tiden. Liker best de norske tradisjonene.
Meaty Skrevet 3. november 2006 #27 Skrevet 3. november 2006 Halloween blir bare storre og storre hvert aar, og butikkene pusher ut mer og mer "dritt" som er oransj og svart. Det vet jeg fordi jeg jobber i butikk selv. I aar hadde vi mer halloweensaker til salgs enn vi har hatt noen gang foer, og det var ikke mye igjen naar det var over. Jeg synes folk er helt gale. Det samme gjelder for Valentines day, en annen amerikansk tradisjon som bare vokser og vokser. Ja, det er butikkene som har innfoert disse tingene.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #28 Skrevet 3. november 2006 Halloween blir bare storre og storre hvert aar, og butikkene pusher ut mer og mer "dritt" som er oransj og svart. Det vet jeg fordi jeg jobber i butikk selv. I aar hadde vi mer halloweensaker til salgs enn vi har hatt noen gang foer, og det var ikke mye igjen naar det var over. Jeg synes folk er helt gale. Det samme gjelder for Valentines day, en annen amerikansk tradisjon som bare vokser og vokser. Ja, det er butikkene som har innfoert disse tingene. ← Det samme kan man da si om jul. Butikkene har solgt julepynt i flere uker nå. Men det er jo en skikk som ble norsk for leeeenge siden
tattoopia Skrevet 3. november 2006 #29 Skrevet 3. november 2006 Det samme kan man da si om jul. Butikkene har solgt julepynt i flere uker nå. Men det er jo en skikk som ble norsk for leeeenge siden ← for det første. kan vi kalle halloween for en tradisjon? det har jo strengt tatt ikke vært mere enn par tre år her til lands eller noe sånt. når det gjelder julepynt i butikkene langt ute i oktober så synes jeg det er like vanvittig. handelstanden der igjen. personlig synes jeg at det ødelegger litt for jula. fordi når jula endelig kommer så er folk så spylei hele greia at de har mest løst å hive ut juletreet fortest mulig. julebukk for meg er en tradisjon. en kosli en sådan. selv om det ikke er så ofte at dem kommer å synger på døra så skjer det nå en gang i mellom. å kanskje i år tar jeg med min egen datter og noen av mine tante barn å går julebukk med dem. vi brukte også å få frukt, mandariner nøtter og lignende men vi syntes det var like gøy uansett. husker got hvor spennede det var å hvor forventningsfulle vi var mens vi sto å ventet på at døra skulle åpnes så vi kunne se ansiktsutrykket på den i døra når vi begynte å synge for fulle halser. synes absolutt det er en tradisjon vi burde bli mere bevist på å oppfordre ungene våre til å ta den i hevd.
Donpedro Skrevet 4. november 2006 #30 Skrevet 4. november 2006 Julebukk/halloween dskuterte Sambo og jeg her om dagen. Og vi spurte ungene om de visste hva julebukk var. De ante ikke. Noe sier meg at vi som foreldre har gjort en dårlig jobb der. ← Det samme har jeg tenkt. Snart kan vi innføre påskegang også, slik de har i Sverige, der barn deler ut Glad Påsk-kort mot godteri på døren. Mangler bare noe på sommeren, så kan barna gå rundt da også. Jeg synes det er trist at julebukk er på vei ut og Halloween på vei inn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå