Gå til innhold

Julebukk vs. Halloween

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken gjest
Skrevet

Halloween er jo så omdiskutert, så hva er deres forhold til julebukk? Koselig? Unødvendig og masete?

Gir dere til julebukker eller Halloweengåere? Jeg kjøper aldri noe for å dele ut(men nå bor jeg i et utkantstrøk, så får ikke så mange av disse uansett tid på året) men oppfører de seg pent og har gjort en innsats med kostymet, får de godteri dersom jeg har(gjelder både Halloween og julebukk)

Halloween kan være en fin tradisjon også, men i mening er rampestrekene osv. en uting!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja takk, begge deler. Man har ikke mere moro enn det man lager selv, og så lenge både voksne og barn oppfører seg er det vel ikke noe problem?

Skrevet

Jeg synes julebukker er kjempe koslige å få besøk av, så synger de så fint. De får bestandig et eller annet godt av meg.

Halloweengåere har jeg ikke helt sansen for, men de får da litt godteri fordet. Det er en litt for ny tradisjon for meg, er nok litt gammeldags, jeg :sjenert:

Skrevet

Satt å diskuterte det i går.

Og min mening er at julebukk er mye bedre enn halloween.

Før det første (etter den tradisjon jeg er vandt med), kler man seg ikke ut som noen halvdøde zombier, men søte små nisser, synger fine sanger, istedet for å true med hærverk, og vi blir takknemlig for hva vi får tilbake.

Husker da jeg gikk julebukk, så var det tradisjon hvert år å gå bort til ei gammel dame, som bodde alene, synge mange julesanger (hun elsket dem), og da fikk vi mandariner i kurven vår.

Selv om vi visste at vi kun fikk frukt med henne, var det så fint å se på hvor høyt hun satte pris på at vi sang til henne, holdt henne med selskap den korte stunden.

Man følte at man fikk noe mer ut av det enn kun godteri da.

halloween virker så kaldt og grådigt synest jeg. Godteri eller egg på ruta liksom..

Skrevet

Når man er julebukk gir man noe til dem man besøker.. (oppmerksomhet, sang) og krever ingenting tilbake.. (man ber jo ikke om godteri.. man bare får det av de fleste uoppfordret)

Halloween drier seg bare om å løpe rundt å "kreve" godteri.. Det har jeg ikke sansen for.

Det er heller ikke en norsk tradisjon.. Ja, jeg vet at mange av de tradisjonene vi har i dag også har kommet fra utlandet på ett eller annet tidspunkt.. Men jeg synes likevel det at det ikke ER (om det blir det i fremtiden er jo en annen sak) en norsk tradisjon er et veldig gyldig argument.

Jeg gir av prinsipp ikke noe til barn som kommer på Halloween..

Skrevet

Jeg bor langt utpå bygda, så Halloween har ikke helt tatt av her ennå (heldigvis...). Likevel; jeg holder en knapp på julebukker. Synes det er koseligere og har mer med de tradisjonene jeg er vokst opp å gjøre.

Skrevet

Greit å være i mot halloween, men er argumentet "det er ingen norsk tradisjon", da mister jeg respekten.

Får vel juling nå, eller værre, men er bare så lei av å høre det.

Skrevet
Greit å være i mot halloween, men er argumentet  "det er ingen norsk tradisjon", da mister jeg respekten.

Hvorfor i alle dager?

Det er da vel 100% naturlig å være mer positiv til de tingene man har et forhold til? :overrasket: Noe annet ville være direkte merkelig!

Jeg er negativ til halloween av flere grunner, men jeg inrømmer samtidig at jeg sannsynligvis hadde vært mer positiv om dette var noe jeg hadde vokst opp med.. Det er da både ærlig og redelig.. synes jeg i alle fall.. :)

Skrevet

Jeg liker absolutt julebukker best, de er jo unektelig koseligere enn halloween-bukkene, eller hva det heter.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Jeg synes personlig at voksnes antipati mot amerikanske skikker bør tas på et annet nivå enn å nekte barn godteri, men det er bare min mening.

Så når jeg ikke en gang kom på at det var halloween og ikke hadde noe godteri i huset.. og sannsynligvis ikke ville kjøpt inn godteri om jeg hadde kommet på det så "nekter jeg barn godteri" ? :overrasket:

Jeg har ikke noe i mot at folk feirer halloween.. Kunne faktisk godt finne på å kle meg ut selv i riktig annledning.

Men jeg synes likevel ikke at folk kan ringe på dørene til folk å forvente å få godteri. Gjør man det må man være veldig forberedt på å få nei.. I alle fall i Norge i dag.. Det er godt mulig at dette vil være annerledes om noen år.. Da jeg var barn ville neppe folk jeg evt hadde ringt på hos vist hva halloween var en gang.. ;)

Skrevet

Jeg er egentlig ikke noe for Halloween, men unga mine går nå rundt for det om. Det er jo noe med det at "alle andre gjør det". Synes vel det også er greit, og jeg kjøper inn godteri som jeg gir hvis det ringer på døra.

Har inntrykk av at dette er noe butikkene har dratt i gang, leste et sted at for noen år siden så brukte vi nordmenn kr. 0,- på Halloween og i år 200 millioner kr :hakeslepp:

Det kan vel hende at om noen år så har vi litt mer/bedre tradisjoner på dette. Selv har jeg ikke noe forhold til Halloween, og synes at hele "greia" er litt merkelig. Men hva man ikke gjør for barna sine :)

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Nei. Det var snakk om å la være å gi godteri av prinsipp. Selv om man skulle ha det i huset.

Resultatet blir det samme, men jeg synes som sagt det er rart å skulle være prinsipprytter ovenfor barn på den måten. Det gir en mye bedre følelse å ri sine prinsipper ovenfor voksne, hehe ;)

Det å ikke delta på en tradisjon man ikke har et forhold til kan vel ikke akkurat kalles å være "prinsipprytter" syens jeg..

Og jeg syne heller ikke at man skal føle seg "pushet" til å delta på noe man egentlig ikke synes så mye om fordi det er barn med i spillet.. Om du skjønner..

Helt greit at folk ferier halloween.. og greit at barn går på dørene (så lenge de er normalt høfflige og ikke begynner med eggekasting osv), men jeg synes det må være helt greit å ikke delta også.. (dvs ikke dele ut godteri).

Skrevet

Synes begge deler er greit så lenge barna er høflige.

Må innrømme at jeg innimellom synes det kan bli slitsomt å stå på trappen og høre ørten vers av et barn er født i Betlehem.

Og, det er jo snop de tigger da også. Har sett hva både mine egne unger og naboungene gjør med mandarinene etterpå.

Skrevet

Julebukk/halloween dskuterte Sambo og jeg her om dagen. Og vi spurte ungene om de visste hva julebukk var. De ante ikke. Noe sier meg at vi som foreldre har gjort en dårlig jobb der. Halloween derimot, DET visste de hva var. Tror jeg må ta med ungene ut for å gå julebukk i romjula. Det er for meg en mye koseligere tradisjon.

Skrevet

Når jeg var barn gikk vi alltid julebukk, og vi gjorde det IKKE for å få godteri. Alle syntes det var så koselig å få komme på besøk til gamle folk, for ofte tok de oss med inn og viste oss bilder fra gamledager og gav oss gjæret saft som hadde stått i kjelleren i 20 år eller noe sånt. De syns det var koselig og vi syns det var koselig! Vi fikk selvfølgelig godteri med de fleste, med det var altså ikke derfor vi gikk. På lucia-dagen kledde vi oss ut som lucia og stjernegutter og gikk i tog og sang i gatene og ringte på til folk og sang en sang og delte ut lussekatter. Det var noe vi gledet oss til å gjøre helt fra skolen startet om høsten! Vi sluttet ikke med dette før vi flyttet vekk for å gå på videregående. Alle syntes dette var kjempekoselig bortsett fra en gammel sur mann som slengte døra i trynet på oss når vi begynte å synge. Vi venta et par år før vi kom tilbake dit, og fikk døra i trynet da også,-etter det fikk han fred fra oss.

Jeg må innrømme at jeg syns julebukk-tradisjonen er MYE koseligere enn Halloween. Ingenting er søtere og mer jule-stemningskapende enn nisse-kledde unger som synger julesanger! Men jeg kjøper godteri til Halloween og skryter av de som har fine kostymer (altså de som ikke bare har kjøpt seg en monstermaske på butikken). I år tente jeg et orange kule-lys i vinduet også slik at de skulle se at de var velkommen. Selv om jeg godt kunne tenke meg å slippe å feire denne dagen så skjønner jeg at ungene liker det. Og selv om mye handler om å gå rundt å tigge godteri så er det også noe med spenningen for ungene. Det er jo en litt skummel dag, da de hvileløse sjelene går rundt og leter etter et sted å bo, og det er spennende å kle seg ut og gå rundt i høstmørket og ringe på hos folk som de ikke kjenner så godt, så jeg tror ikke det er BARE godteri det dreier seg om. Vi må nok bare innse at denne skikken er kommet for å bli, og da er det vel bedre å gjøre noe positivt ut av det? Og rampestrekene tror jeg nok roer seg etterhvert som tradisjonen får mer feste og det blir litt mer kjøreregler for hvordan knask eller knep skal utføres. I år var det mye mindre tull og hærværk her og i nabobygdene enn det har vært de siste årene. Også i nabobyen som er ganske langt borte har det visst roet seg betraktelig, så det kan hende de har brukt litt tid på skolene og hjemme til å snakke om denne dagen og om hvordan man skal oppføre seg.

Skrevet
Jeg synes julebukker er kjempe koslige å få besøk av, så synger de så fint. De får bestandig et eller annet godt av meg.

Halloweengåere har jeg ikke helt sansen for, men de får da litt godteri fordet. Det er en litt for ny tradisjon for meg, er nok litt gammeldags, jeg  :sjenert:

som jeg skulle sagt det sjøl :)

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)
Ja takk, begge deler. Man har ikke mere moro enn det man lager selv, og så lenge både voksne og barn oppfører seg er det vel ikke noe problem?

Kunne ikke vært mer enig. Det finnes vel ikke en tradisjon i Norge som ikke kommer fra et annet sted, og det at denne har kommet nylig er ingen grunn til å avvise den. Enda en grunn til å ha det litt gøy!

Tillegg: Jeg syns det er fryktelig synd at det å gå julebukk er på vei ut, dere som har barn har et ansvar der! Jeg gir gjerne bort noen overflødige kalorier i romjula.

Endret av Elfrida
Skrevet

Er mitt ansvar bevisst og skal sparke ungene ut for å gå julebukk i romjula! ;)

Gjest bukkhild
Skrevet

Har ikke noe forhold til julebukker, har vel opplevd det 5 ganger i løpet av 44 år så for meg er ikke dette noen tradisjon. Kunne godt unnvært halloween også jeg men ungene er ikke helt enig med meg. Den tradisjonen jeg kunne tenkt meg å innføre her er de som går rundt og synger christmas carols, det hadde vært koselig, uten noe krav om å få noe.

Skrevet

Halloween er et bevis på at det er handelstanden som styrer nordmenn. Det er de voksne, foreldrene, som har innført denne tradisjonen. Det hadde ikke blitt noe Halloween feiring i Norge hadde det ikke vært for at nordmenn går fem på når det gjelder reklame og press fra kommersielle krefter. Det er foreldrene som kjøper kostymer og annet dill til barna, det er foreldrene som er enige med de kommersielle kreftene om at dette skal bli en norsk tradisjon også. Det er ikke barna som har innført denne tradisjonen, det er foreldrene.

Det er foreldrene som bestemmer over barna sine, og det er fullt lovlig å si nei til at barna skal gå "trick or treat". Det skader på ingen måte å nekte norske barn Halloween feiring. Barn i Norge har det veldig godt, og får mye mer mat og godteri enn de fleste andre barn i verden så å nekte barna sine å feire Halloween er ikke på noen som helst måte slemt eller eller tegn på antipati overfor barn. Vi lever allerede i et meget overfladisk og kommersielt samfunn, så hvis noen velger å stå imot strømmen istedet for å følge den ved å nekte barna sine å gå "trick or treat" eller av prinsipp ikke gir godteri til barna som kommer på døra, så synes jeg det står mer respekt av det enn å bare gjøre som " alle andre".

Selvfølgelig skal de i Norge som vil feire halloween, få lov til det. Men de bør ha respekt for de som ikke vil feire av prinsipper. Noen av oss tar bevisste valg når det gjelder religion, politikk og tradisjoner, og det må være lov til å ta et bevisst valg når det gjelder Halloween også.

Og når det gjelder dette med at julebukk tradisjonen også kom "utenfra"; ja, selvfølgelig gjorde den det. Men den kom ikke til Norge sånn helt plutselig for å at noen tjente penger på det. Den har helt andre røtter i Norge enn det Halloween feiringen i Norge, har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...