Gå til innhold

Jeg dreper sakte yucca-palmen min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer har vi pusset opp -en affære som varte mye lengre enn planlagt, så jeg flyttet yucca-palmen ut for å unngå at den ble helt nedstøvet. Vi dro på ferie under oppussingen, og dermed ble yuccaen glemt stakkar (bor i Oslo og der har det vært varmt i sommer!).

Nå henger den med hodet og har mistet "gløden" i fargen på bladene. Prøver å stelle den som normalt med et skikkelig "regnskyll" en gang i blandt, men det ser ikke ut til at den kommer seg. Noen gode råd for slappe yuccaer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kapp den opp i biter!!

seriøst.. :ler:

Kapp den opp i biter store biter,putt bitene i en bøtte eller balje med vann.

La dem stå i et par mnd, da vil bitene danne røtter.

Plant de nye planterne i frisk jord, og vips..

Du har nye søte små palmer som vokser i rekordfart.

Skrevet

Jeg trodde rett og slett det var umulig å drepe yucca :ler:

Ta av potta og se hvordan rota har det. Har den nok jord? Har den fått besøk av insekter mens den bodde ute? osv.

Skrevet

Kombinert tørke og sviskade er ofte permanent. Er bladene først svidde så blir de ikke fine igjen. Nye blader blir sikkert grønne og fine.

Gjest Tiger -ikke innlogget
Skrevet

Dere trenger jo ikke le av meg da... :sjenert:

Trodde palme var palme og dermed klarte seg fint i sola. Holder det å evt bare kappe av de bladene som er der nå, og så vil det vokse frem nye fine blader senere?

Kappe den opp i biter??? :overrasket: Ok, men om ingen andre bekrefter at det faktisk stemmer, så blir det evt siste alternativ :forvirret:

Skal sjekke den for utøyer, jord og alt annet som evt kan være galt.

Skrevet
Dere trenger jo ikke le av meg da... :sjenert:

Trodde palme var palme og dermed klarte seg fint i sola. Holder det å evt bare kappe av de bladene som er der nå, og så vil det vokse frem nye fine blader senere?

Kappe den opp i biter???  :overrasket:  Ok, men om ingen andre bekrefter at det faktisk stemmer, så blir det evt siste alternativ  :forvirret:

Skal sjekke den for utøyer, jord og alt annet som evt kan være galt.

Har aldri hørt at det funker å kappe den opp i biter!jobber i blomsterbutikk,men det hender det kommer kunder med gode råd som ikke står i læreboka......Ellers ville jeg bare sjekket røttene og hvis de fortsatt er fine ville jeg tatt av de stygge bladene og gitt den normalt stell. Yucca kommer som regel med flere skudd på stammen....

Skrevet

Eh, Frøya? Vet du ikke at yucca formeres ved stengelbiter? Det kan man jo til og med se på plantene som selges...

Kapp en bit av stammen, sett RETT del ned i en potte med jord (opp ned funker dårlig). Vann sparsomt så den ikke råtner. Lager røtter hvis du er heldig, og så kommer det nye skudd øverst på stammen. Bare for å ha sagt det, så er ikke vinteren noe bra tid å prøve dette på. Våren med godt sollys og varme er å foretrekke.

Skrevet

Bjørnsdatter! Vi kunne trengt din ekspertise her...

Skrevet
Eh, Frøya? Vet du ikke at yucca formeres ved stengelbiter? Det kan man jo til og med se på plantene som selges...

Kapp en bit av stammen, sett RETT del ned i en potte med jord (opp ned funker dårlig). Vann sparsomt så den ikke råtner. Lager røtter hvis du er heldig, og så kommer det nye skudd øverst på stammen. Bare for å ha sagt det, så er ikke vinteren noe bra tid å prøve dette på. Våren med godt sollys og varme er å foretrekke.

Jo,men funker det å bare å putte de i vann også?

Skrevet (endret)
Jo,men funker det å bare å putte de i vann også?

Jeg har gjordt dette selv, og kjenner mange andre som har gjordt det.

Da moren til mannen min døde, arvet vi hennes kjære youka palme...

Den var diger i omkrets, og butta i taket. :overrasket:

Vi hadde ikke plass, så den havnet hos min mor.

Den likte absolutt ikke flyttingen, og holdt på å dø.

Vi hørte litt rund,for å prøve å redde den.

Fikk beskjed av en jeg kjenner, som har en haug med youka palmer.

Att vi skulle dele den i biter på ca 1/2 meter, evt litt mindre,legge dem i en bøtte med vann.

Nå vet jeg jo hvorfor hun har så mange ypuka palmer. :ler:

Nå har moren min 3,jeg 2 og søstern min 1 palme hver!!

Alle fra min kjære svigemors yndlings palme.

Endret av monikabrx
Skrevet
Jeg har gjordt dette selv, og kjenner mange andre som har gjordt det.

Da moren til mannen min døde, arvet vi hennes kjære youka palme...

Den var diger i omkrets, og butta i taket. :overrasket:

Vi hadde ikke plass, så den havnet hos min mor.

Den likte absolutt ikke flyttingen, og holdt på å dø.

Vi hørte litt rund,for å prøve å redde den.

Fikk beskjed av en jeg kjenner, som har en haug med youka palmer.

Att vi skulle dele den i biter på ca 1/2 meter, evt litt mindre,legge dem i en bøtte med vann.

Nå vet jeg jo hvorfor hun har så mange ypuka palmer. :ler:

Nå har moren min 3,jeg 2 og søstern min 1 palme hver!!

Alle fra min kjære svigemors yndlings palme.

Ja,da lærte jeg noe nytt :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Sviskader (kombinert med sannsynligvis skikkelig tørke og muligens rotbløyte etterpå) er kjipt, og ikke noe å gjøre noe med.

Jeg ville sjekket røttene (de skal se friske og hvite ut, ikke inntørka og brune), og hvis de ser bra ut, så ville jeg stelt den som vanlig, og håpet på nye skudd.

Hvis stammen er bløt eller innskrumpet, kan du hive den med en gang.

Det er mulig å formere ved å dele opp stammen hvis den er frisk, jeg har aldri gjort det og tror ikke jeg ville tatt meg bryet med det heller, for å være ærlig. De er ikke så dyre å kjøpe nye :)

Lykke til :)

Skrevet
Sviskader (kombinert med sannsynligvis skikkelig tørke og muligens rotbløyte etterpå) er kjipt, og ikke noe å gjøre noe med.

Jeg ville sjekket røttene (de skal se friske og hvite ut, ikke inntørka og brune), og hvis de ser bra  ut, så ville jeg stelt den som vanlig, og håpet på nye skudd.

Hvis stammen er bløt eller innskrumpet, kan du hive den med en gang.

Det er mulig å formere ved å dele opp stammen hvis den er frisk, jeg har aldri gjort det og tror ikke jeg ville tatt meg bryet med det heller, for å være ærlig. De er ikke så dyre å kjøpe nye :)

Lykke til :)

Nei, de er ikke så dyre, men noen planter får man ett forhold til da..

Ihvertfall jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...