Gå til innhold

Lekser er overgrep mot barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
Overgrep er vel å dra det langt, men sønnen her i huset, går i 6 klasse, sitter ca 2 timer HVER dag etter skolen med lekser! Det syns både jeg, faren hans og han selv er for lenge. Svaret fra læreren var at, da må han jobbe raskere. OK så er han ikke av de raskeste, men han er nøye, bruker stor flid og er pliktoppfyllende. 2 timer etter skole i tillegg til 6 timer på skolen er for mye for en 11 åring er min mening i allefall.

Uff, 2 timer effektivt hver dag med lekser er altfor mye! Det er viktig å ikke drepe motivasjonen :forvirret: Syns dere skal snakke med lærer/rektor en gang til. Lærer bør kunne differensiere lekseplanen slik at han får noen færre oppgaver/regnestykker. Hvis han leser sakte, kan det kanskje være en idè at dere leser høyt en del av leksa for ham slik at han ikke mister noe samtidig som han slipper å slite seg helt ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kosemose: Han leser slett ikke sakte. Tvert om. Han har vært veldig flink i lesing og skriving og er den beste i klassen i alle fag. (Læreren som har fortalt det) Men han har mye lekser. I klassen hans er de 12 elever og de har 6!!! lekseplaner. Dvs at ungene kan ikke engang ringe en i klassen for å høre om hva de har i lekse om de ikke har lekseplanen der. De kan heller ikke gjøre lekser sammen, da de ligger på forskjellige nivåer.

Det er dette som er så dustete med den nye læreplanen. Hver enkelt elev skal få individuell læring. De gode får ekstra mye lekser og går skolelei og de dårlige blir dårligere.

Lurer på når de som styrer skal få med seg dette....

Skrevet

La nå for all del barna slippe lekser. Tenk for et press som legges på barnas spinkle skuldre når man har forventninger til dem, eller når de må utføre enkelte plikter :ironi:

Nei, da er det så mye bedre å la barna slippe unna alt som lukter lekser og arbeid sånn at de lærer seg å bli enda mer bortskjemte enn idag.

Det skal jammen bli en deilig gjeng små mennesker som slippes ut i samfunnet etterhvert :forvirret:

Skrevet

Det er forskjell på å ikke ha lekser Gjest og å måtte sitte minimum 2 timer hver dag.

Skrevet
Det er forskjell på å ikke ha lekser Gjest og å måtte sitte minimum 2 timer hver dag.

Nå snakker jeg generellt å ikke om enkeltpersoner.

Gjest Vilja :-)
Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor man skal sammenligne voksne arbeidstageres overtid med skolebarns lekselesing (jmfr.uttalelsen "hvilke voksne hadde godtatt å måtte sitte på kveldstid med jobb"). Jobb er jobb, skole og utdanning noe annet. Sistnevnte er til for utvikling, og hjemmet er for de fleste familier en arena hvor foreldrene får anledning til å følge opp barnas utvikling også hva angår det skolemessige. Ting barnet kanskje ikke får helt teken på i klassesammenheng, hvor læreren ikke har tilstrekkelig tid til å følge opp den enkelte fullt ut, kan og bør foreldre ta ansvar for å veilede barnet i. Om foreldrene sliter i grunnleggende matematikk, ja så mener jeg at foreldrene bør friske opp kunnskapene sine slik at de stiller rustet til å hjelpe barnet sitt dersom barnet begynner å henge etter i dette faget etc.

Lekser signaliserer til barna at ansvar for egen læring er viktig. Det er ikke bare i klasserommet at man skal kunne sitte og fordype seg i et stoff. Forpliktelser og konsekvenser er også et viktig aspekt. Det går ikke mange år før det stilles ytterligere krav til barnet om prestasjoner og karakterer. God arbeidsmoral og selvdisiplin har mye å si for hvor bra en person gjør det i skole- og utdanningssammenheng. Jeg lærte iallefall gode rutiner på dette med lekselesing og foreberedelse fra tidlig av, uten at det gikk ut over min "frie utfoldelse" og tid til lek og moro.

Ovenstående gjelder lekser generelt, at lekser overhodet ikke er å anse som et overgrep. Jeg er veldig for at mengde og vanskelighetsgrad på leksene tilpasses den enkelte elevs mestringsnivå. Lekser bør være fast inventar for alle barn etter skoletid, men dog skal ettermiddag/kveld først og fremst være fritid for barna.

Skrevet

Jeg har aldri oppfattet menden lekser som et problem.. Verken for meg selv da jeg gikk på skolen eller for de barna jeg kjenner som er på skolen nå for tiden.

Skrevet

Jeg er sjeleglad for at vi hadde lekser på skolen. Og å sitte to timer per dag med lekser er ganske normalt tenker jeg (og jeg var ikke noe skolelys, men lekser kan være så mangt, ikke bare pugging av matteformler). Men ting har tydeligvis forandret seg.

Mange elever klarer ikke (som noen nevnte over her) å konsentrere seg så godt på skolen. Kanskje sidemannen er flinkere og gir dem alle svarene så de ikke lærer å tenke selv, eller kanskje det ikke er tøft å jobbe, så for å være med i gjengen må de prate med sidemannen og sløve i timene.

Mange elever lærer bedre selvstendig, og ikke minst lærer å finne ut av ting selv, og utvikle egne interessefelt, hvis det blir lagt opp til at de skal gå gjennom stoffet på sin egen måte i ro og mak etter skolen.

Som ung gikk jeg selv på skoler (både barneskole, ungdomsskole og vgs) i flere land pga foreldre i utenrikstjenesten. Elevene lærte både latin og gresk før de var 15, og jeg tror det at det blir satt krav og forventninger til dem så tidlig gjorde dem mer ansvarsbevisste. Det er jo påvist at barn lærer mye lettere og raskere enn voksne. La dem få lov til det!

Her i Norge ser det ut til at vi legger lista så lavt som den minst flinke eleven. Da jeg jobbet som lærer på div. ungdomsskoler hendte det at jeg ble fortalt av rektor at jeg ikke skulle la elevene lese høyt i klassen, pga at det var noen elever som hadde dysleksi. He he synes jeg ser dette praktisert på skolen jeg gikk på i Belgia...

Skrevet
Kosemose: Han leser slett ikke sakte. Tvert om. Han har vært veldig flink i lesing og skriving og er den beste i klassen i alle fag. (Læreren som har fortalt det)  Men han har mye lekser. I klassen hans er de 12 elever og de har 6!!! lekseplaner. Dvs at ungene kan ikke engang ringe en i klassen for å høre om hva de har i lekse om de ikke har lekseplanen der. De kan heller ikke gjøre lekser sammen, da de ligger på forskjellige nivåer.

Det er dette som er så dustete med den nye læreplanen. Hver enkelt elev skal få individuell læring. De gode får ekstra mye lekser og går skolelei og de dårlige blir dårligere. 

Lurer på når de som styrer skal få med seg dette....

Så du syns det hadde vært bedre uten individuell tilrettelegging? Hvilket nivå skulle de lagt seg på? Middels slik at de flinkeste ikke fikk utvikle seg og de svakeste ikke fikk oppleve mestring?

Mange foreldre kjemper en kamp for å få barna sine til å sitte to timer med lekser hver dag fordi barna presterer lavt på skolen og fordi foreldrene gjør dette for å forsøke å heve barna sine. Det tror jeg ikke har noe for seg. Man blir ikke bedre av å gjøre mer av det man ikke kan, og strever man er to timer veldig slitsomt, veldig tungt og veldig demotiverende. Jeg syns to timer lekser hver eneste dag er for mye for barn i andre enden av skalaen og, men syns forøvrig de to gruppene ikke kan sammenlignes på dette.

Som mor kan du vel ta styring og melde fra til skolen at du vurderer at barnet ditt har for mye lekser som går utover hans motivasjon og glede, og be læreren kutte noe ned på mengden.

Skrevet
Nivået i den norske skolen kunne helt klart vært bedre. Men jeg tviler på at mer lekser er veien å gå.

Jeg tror heller ikke MER lekser er veien å gå for å få en bedre skole. Løsningen er nok langt mer kompleks enn som så. Men jeg tror IKKE fjerning av lekser gjør noe positivt for læringen heller.

Som deg tror jeg at utvidet undervisning og oppgaveløsning i skoletiden er av det gode. Men jeg mener at lekser også har en viktig funksjon i skolen, og bør opprettholdes, tilpasset nivå og undervisning forøvrig.

Skrevet

Mine barn elsker lekser. Er det overgrep da?

Jeg hadde lekser som ung, gjør meg ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...