Gå til innhold

Bortskjemte apekatter!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som "hjelper" barna deres på denne måten; hva tror dere ungene deres får ut av det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, barna mine har ikke noe igjen for alt jeg gjør for dem. Men jeg tør i det minste å innrømme at jeg feiler enkelte (mange) ganger - noe svært mange andre her har store problemer med.

Eller kan det tenkes at noen av dere ikke har fått unger enda? Jeg hadde også store planer for hvordan jeg ikke skulle oppdra ungene mine - før jeg fikk dem. Når jeg nå gjør opp status som mor til ungdommer på 15 og 20, så skal jeg hilse og si at jeg har svelgt mange kameler oppigjennom årene.

Og vet dere hva ? Jeg synes dere skal forberede dere på å svelge noen selv også - høyt å flyve, dypt å falle - er det noe som heter ... Og fallet deres kan komme til å bli veldig dypt dersom dere fortsetter å sitte på deres høye hest og tro at dere kommer dere gjennom barne- og ungdomsårene uten å ty til lettvinte løsninger.

Skrevet
Og vet dere hva ? Jeg synes dere skal forberede dere på å svelge noen selv også - høyt å flyve, dypt å falle - er det noe som heter ... Og fallet deres kan komme til å bli veldig dypt dersom dere fortsetter å sitte på deres høye hest og tro at dere kommer dere gjennom barne- og ungdomsårene uten å ty til lettvinte løsninger.

Mine foreldre klarte det så hvorfor skulle ikke jeg klare det? Klart jeg sikert kommer til å svelge kameler med mine barn, men å betale dem for å skulke skal jeg IKKE gjøre.... Det er en skikkelig bjørnetjeneste.

Skrevet
Mine foreldre klarte det så hvorfor skulle ikke jeg klare det? Klart jeg sikert kommer til å svelge kameler med mine barn, men å betale dem for å skulke skal jeg IKKE gjøre.... Det er en skikkelig bjørnetjeneste.

Helt enig med du!!

Skrevet

Ok - så du vet hvordan dine foreldre hadde planlagt sin barneoppdragelse før dere ble født?

Eller er det greit å gi etter på noen punkt - men ikke på andre?

Er det greit å hjelpe barna utav noen fadeser - men ikke andre?

Vet du hva? Jeg er ganske sikker på at dine foreldre hadde planlagt en helt annen oppdragelse enn den de har gitt dere. Har tanken aldri slått deg at de bare ikke vil innrømme det?

Skrevet
Nei, barna mine har ikke noe igjen for alt jeg gjør for dem. Men jeg tør i det minste å innrømme at jeg feiler enkelte (mange) ganger - noe svært mange andre her har store problemer med.

Eller kan det tenkes at noen av dere ikke har fått unger enda? Jeg hadde også store planer for hvordan jeg ikke skulle oppdra ungene mine - før jeg fikk dem. Når jeg nå gjør opp status som mor til ungdommer på 15 og 20, så skal jeg hilse og si at jeg har svelgt mange kameler oppigjennom årene.

Jeg dømmer ikke, men jeg skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å kreve at de gjør noe for pengene de får. Hvorfor kan du ikke si at de enten må jobbe hjemme eller være på skolen, evt. ta straffen de får? (Nei, jeg har ikke ungdommer selv.)

Skrevet

:Nikke::klappe:

Skrevet

Jeg har en datter på fire månder, og bøtter og spann med formeninger og ideer om hvordan jeg ønsker å oppdra henne. Jeg vet hva jeg mener er rett, og hva jeg mener er galt. Jeg vet også at jeg sikkert kommer til å måtte svelge mange kameler. Både medhårs og mothårs. Kanskje tilogmed noen på tvers.

Men ingen skal fortelle meg at jeg ikke skal klare det før jeg har prøvd. Så får jeg heller falle dypt da, den sjansen tar jeg glatt. Heller det enn å ikke fly i det helet tatt.

For å svare på det opprinnelige innlegget; Jeg synes det er idioti å betale for at poden skal sløve po OD-dagen, og kan rett og slett ikke se noe fornuft i det.

Skrevet

Jeg brukte OD som et eksempel på hvordan mange av oss foreldre er uten at vi er noen ubrukelige foreldre av den grunn ... ei heller er ungene våre noen borskjemte apekatter.

Jeg har ikke betalt for at barna mine skal ligge hjemme og sove, men jeg har betalt flere hundre kroner for slett arbeid som antagelig er utført på 20 minutter. Men hva så ? Det er faktisk ingen krise for meg at jeg har gjort det ... Men er jeg av den mening at hele OD skulle vært avskaffet for lenge siden. Da elever (og foreldre) føler seg tvunget til å støtte saker som de er veldig uenig i - endel av mottakerne av OD-midler har vært så hårreisende at de skulle aldri fått en krone fra noen. Men det er en hele annen - og faktisk viktigere side av denne saken.

Men jeg skulle gjerne like å høre hva som er greit å gi etter for og hva som ikke er greit. For samtlige av dere har gitt uttrykk for at enkelte ting kan settes på konto for lettvinte løsninger - men ikke alle - og betale for OD-"arbeid" er tydeligvis en av grunnene som ikke kan tilskrives denne kontoen. Ville bare så gjerne høre hva som er greit å føre der?

Skrevet (endret)

Er enig i at de slipper for lett unna. Det skal jo være noe de bidrar med, ikke oss. De får fri for å selge lodd, jobbe el.l. for å skaffe de pengene.

Men jeg har selv betalt, og hun var hjemme i fjor. Hun sa at hun ikke hadde klart å finne jobb, og at lærer hadde foreslått å jobbe hjemme for å få inn penger m.m. Hun fikk oppgaver pluss laget kake.. men jeg følte vel at hun for det meste satt og latet seg og så på tv denne dagen.. :forvirret:

Dette året kom hun selv og sa at hun nok måtte jobbe: "for hun hadde jo fått så mye penger av oss i det siste, og det var snart utgifter til juleball også". Jeg sa at "Ja, det hadde hun helt rett i!"

Hun sa at hun kunne få jobb gjennom skolen, og serverte og ryddet sammen med andre under åpningen på et kjøpesenter.

Synes det var fint at hun selv følte at dette kunne hun ikke be meg om å betale. Fint at hun innså at hun selv måtte gjøre en innsats for disse pengene.

Men må innrømme at det er lett å ville "hjelpe dem" når de forteller at det er så vanskelig å finne jobb, at "alle andre", læreren har sagt osv.

Sønnen til en venninde var hjemme. Han skulle vaske. Men venninden min har jo støv på hjernen, så det er jo alltid rent der. Da jeg sa det til ham, flirte han bare og sa at han visste jo det. :smoke:

Endret av Rakel
Skrevet

Hva pengene går til er vel forskjellig fra gang til gang ettersom jeg har forstått det. ?

Men man blir ikke tvunget til å betale, men til å gjøre en innsats gjennom arbeid i steden for skole. Og det synes jeg er greit dersom de yter denne innsatsen da.

Alternativt kan man betale, og får dermed en fridag.

Skrevet

Er så enig! Og mine foreldre har garantert feilet i forhold til sine forventninger om barneoppdragelse på et eller annet tidspunkt. Men å betale for skulk? Av og til tror jeg bare man må la undommen rydde opp i småproblemene de har dratt seg selv utti og ta konsekvensene i form av en anmerkning.

Hadde min unge sagt at h*n ikke hadde klart å skaffe seg jobb til OD-dagen i forkant av dagen skulle man da alltids klart å finne på et eller annet som kunne gjøres i huset. Jeg husker hvertfall jeg brukte en OD-dag på å pusse sølvtøyet og støvsuge alle bøkene til mormor. Og det tok noen timer...

Og som sagt; hvis ungene eller foreldra ikke er enige i hele prinsippet med OD så SKAL skolen ha et opplegg for de elevene som ikke jobber på OD-dagen. Så slipper de å få fravær. Langt bedre enn å betale for skulk...

Gjest Gjest_hardcore_*
Skrevet

Husker både jeg og brodern brukte å vaske rundt på kjøkkenet på OD-dagen. Da var det ut med alt i skuffer og skap, og fram med salmiakk for å få vekk møkka. Det var iallefall ikke en slaraffendag, men da fikk vi 200 kroner til den gode sak.

Gjest Bellatrix
Skrevet

elever (og foreldre) føler seg tvunget til å støtte saker som de er veldig uenig i - endel av mottakerne av OD-midler har vært så hårreisende at de skulle aldri fått en krone fra noen. Men det er en hele annen - og faktisk viktigere side av denne saken.

Om de føler seg tuvnget til å støtte saker de er uenige i kan de følge opplegget på skolen. OD-dagen er også en skoledag. Er det greit at ungene skulker naturfagstimene fordi h*n er uenig med læreren?

Skrevet
Men er jeg av den mening at hele OD skulle vært avskaffet for lenge siden. Da elever (og foreldre) føler seg tvunget til å støtte saker som de er veldig uenig i - endel av mottakerne av OD-midler har vært så hårreisende at de skulle aldri fått en krone fra noen. Men det er en hele annen - og faktisk viktigere side av denne saken.

Husker jeg reagerte på dette når jeg skulle ha OD dag for et par år siden. Var ikke noe opplegg på skolen, og alternativet var få betaling, eller få oppnotert skoft. Da ble det, pga mangel på informasjon om hva pengene EGENTLIG gikk til, eneste skoftedagen jeg hadde det året. Irriterer meg ennå over det.

(Og før noen beskylder meg for å være en egoistisk slaur, jeg har helt fra tidlige tenår hatt fadderbarn og støtter flere andre organisasjoner. Men det er organsiasjoner jeg føler jeg har hatt nok tid på å sette meg inn i hva driver med)

Skrevet

Betale barna for å hjelpe til hjemme??? Er ikke det noe de gjør uansett som en del av den jobben som familien gjør for fellesskapet??? (eller burde ha gjort) Er det rart at mange ungdom er late, det forventes jo av dem at de skal være d......

Skrevet
Betale barna for å hjelpe til hjemme??? Er ikke det noe de gjør uansett som en del av den jobben som familien gjør for fellesskapet??? (eller burde ha gjort) Er det rart at mange ungdom er late, det forventes jo av dem at de skal være d......

Vet ikke hva dine barn gjør - mine gjør ihvertfall ikke det frivillig. Sikker min egen sløvhet - for jeg gjorde heller ikke noe særlig da jeg bodde hjemme hos mine foreldre.

Hadde en liten periode hvor eldstemann vasket badet og kjellerstuen for å tjene seg litt penger ... Heldigvis så fikk han seg annen jobb og jeg fikk meg vaskehjelp - og nå skinner huset hver torsdag :) deilig.

Skrevet

Jeg vokste opp på et lite sted der det var håpløst å skaffe seg arbeid "ute" på OD-dagen.. Det var svært få jobber å finne og mange om beinet. Du måtte ha riktige kontakter for å finne de jobbene.

For meg var alternativene å betale av egen penger eller får foreldre/besteforeldre til å ansette meg.

Heldigvis fikk jeg lov til å bli ansatt hos foreldrene mine (og ett år hos bestemor). Men da skal jeg si at jeg jobbet også.. Har vel aldri noen sinne jobbet så mye for så lite, nei.. Og da var det ikke vanlig "rydde opp litt i huset" det var snakk om .. Det ble det jo forventet at jeg gjorde uansett. Ett år beiset jeg hagegjerdet husker jeg.. Og det året med bestemor stablet jeg ved og div annet

Skrevet
Jeg vokste opp  på et lite sted der det var håpløst å skaffe seg arbeid "ute" på OD-dagen.. Det var svært få jobber å finne og mange om beinet. Du måtte ha riktige kontakter for å finne de jobbene.

For meg var alternativene å betale av egen penger eller får foreldre/besteforeldre til å ansette meg.

Heldigvis fikk jeg lov til å bli ansatt hos foreldrene mine (og ett år hos bestemor). Men da skal jeg si at jeg jobbet også.. Har vel aldri noen sinne jobbet så mye for så lite, nei.. Og da var det ikke vanlig "rydde opp litt i huset" det var snakk om .. Det ble det jo forventet at jeg gjorde uansett. Ett år beiset jeg hagegjerdet husker jeg.. Og det året med bestemor stablet jeg ved og div annet

Det er vel ingen som er motstander av at ungdommene jobber hjemme på OD-dagen. Det er de som "jobber" hjemme (altså får betalt av foreldrene for å drive dank) som er saken her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...