Gå til innhold

Er datteren min underernært?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Er seriøst beskymra over dattera mi. Hu er 10 år og har de siste mnd hatt hodepine og trøtthet.

I dag satt hu gråtende på gulvet og sa til meg: Mamma, jeg føler ofte at jeg er som i en drøm?

Hu forklarte med: Som om jeg ikke er i kroppen min.

Jeg vil forklare hva jeg syns, før jeg ber om råd her.

Min datter har spist mindre og mindre. Hun har ikke matlyst. Hu kan spise tonnevis med brødskiver men ikke middag eller noe annet.

Jo pannekaker, tomatsuppe, fiskeboller, fiskekaker. Men utelater potet og grønnsaker. Hu har blitt verre i fag på skolen, er gretten og uopplagt. Jeg har lurt på å la henne gå i seng en time tidligere. Hu legger seg kl 22.00.

Samtidig tenker jeg på å lage en diett eller noe. Først og fremst ta henne til lege. For å undersøke dette. Jeg snakket med henne i dag. Og sa dette med maten. Hu sa: Ja men jeg har ingen matlyst jo.

Jeg sa at hu må prøve å spise mere enn det hu har gjort de siste mnd.

Hu er ikke spesielt tynn. Men jeg tror at grønnsakene har noe å si. Hu plukker jo ut alt som heter grønnsaker. Jeg er så fortvila at jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få henne til å spise normalt.

Vær så snill og kom med gode råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi hadde akkurat det samme problemet med stesønnen. Han spiste nesten ikke, var trøtt, uopplagt og utafor.. Virket nesten litt deprimert. Så fant vi ut at det var jernmangel, han hadde rett og slett ikke noe jernlager. Etter jerntilskudd i en mnd, MYE BEDRE!

Skrevet

Få en test av blodprosent hos legen. Og kanskje flytt leggetiden en time? Ellveåringen her i huset er i seng til 2100, og det er absolutt siste frist, ellers er hun helt ødelagt dagen etter...

Skrevet

prøv å flytte leggetiden før du lager diett. egentlig bør du vel ikke lage noen som helst diett uten å sjekke med legen....

Gjest StoreSky
Skrevet

Som gjest ovenfor sier, så skal dietter kun lages i samsvar med lege/ernæringsfysiolog.

Legg henne tidligere, så eventuelt får sjekket vitaminer/mineraler hos legen. Flere typer mangler kan gi symptomer som ligner på depresjon.

Prøv og snakk med henne om det er noe som er i veien. Når hun føler seg "borte", og slikt. Men ikke mas på mat....har man ikke matlyst så har man det ikke.

Skrevet

Hun må til legen får å få tatt blodprøver og få sjekket bla. jernverdiene og sukkerinnholdet i blodet. Du skal ikke selv sette opp noen diett til henne, dette skal gjøres i samarbeid med lege og evt. ernæringsfysiolog.

Ring i dag og bestill time, fortell hva det gjelder så får du time raskt. Ikke sitt å "tenk på å ringe", ring nå.

Skrevet

Enig, få en legetime forå få sjekket ut mangler, og få jenta i seng, hun legger seg sent for å være så ung.

Diett ordner du ikke selv

Skrevet

Har snakket med lærerinne i dag som sier hu er rask og frisk på skolen.

Forklarte ang dette hu sa til meg i går. De opplever henne helt motsatt.

Diett: Nå er det ikke snakk om spesialdiett. Kun faste måltider der grønnsaker, frukt er nødt å spises. Også et veldig variert kosthold. For hu spiser ikke variert. Hu nekter.

Skrevet

Barn trenger også Omega3 som i fet fisk og trankapsler. Dette er veldig viktig. Du burde absolutt sjekke kostholdet hennes fordi det hun spiser høres altfor ensidig ut.

Skrevet

Barn paa ti aar skal vel legge seg lenge foer kl. 10 om kvelden? :overrasket:

Skrevet

Kjempeviktig at du ikke gjør middagsbordet til en krigssone! Det er så fort gjort å ødelegge et barns forhold til mat. Bare pass på at det som er tilgjengelig, er sunt og variert, og prøv å få henne til å smake på nye ting. Prøv kanskje en ny vri ved å lage vegetartaco eller pannekaker fylt med grønnsakstuing el.l.

Hva du enn gjør, ikke tving henne til å spise ting. Klart det kan bli kjempevanskelig, men hvis du gjør mat til et maktmiddel, lærer hun fort å svare på samme måte (nekte å spise ditt og datt for å oppnå et eller annet). Ikke gjør noe nummer ut av det.

Når det er sagt: Jeg skjønner veldig godt at det er fort gjort å komme skjevt ut når det gjelder spising. Men husk på at jenta di skal ha et godt og sunt forhold til mat og til sin egen kropp hele livet.

Skrevet

Høres ut som meg med tomme jernlagre. Ring legen og få tatt en jernprosent og jernlagerblodprøve, samt test av mineraler. Man blir "rar" av mangler.

Skrevet

Om datteren din er underernært vet jeg ikke, mest sannsynlig ikke siden hun spiser "tonnevis" med brødmat, men at hun lider av mangel på søvn tror jeg nesten jeg kan garantere!!

Dette kan også gjøre at hun ikke fungerer optimalt, og at hun ikke har matlyst.

Gjør som de andre foreslår, ta kontakt med legen. Få sjekket blodsukker og jernnivå. Gi tilskudd av vitaminer og mineraler om det trengs (det gjør det nesten helt sikkert :-)), og legg henne en time tidligere.

Skrevet

Hovedinnlegger her. Kl. 22 for tiåring er helt vanlig. Jeg har forhørt meg med foreldre til ungene i klassen og helsesøster.

Hu er ikke trøtt, det har lærer sagt tidligere til meg, og legen sagt i dag. Hu viser ingen tegn til trøtthet. Men, legen sa at det kan være migrene. Det kan slite på humøret osv. Dette skal sjekkes nærmere. Det finnes ikke medisiner for 10 åringer med migrene. Det er fra minimum 12 år og oppover sa legen. Legen skal finne ut litt mere om dette. Skal neste uke til blodprøve på sykehuset. Hu må faste først. Om det er jernmangel, så kan det virke som trøtthet. Eller vitamin mangel.

Hu spiser jo mye leverpostei, det er jo jern i. Drikker mye melk, spiser yoghurt, eple.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Hu kan spise tonnevis med brødskiver men ikke middag eller noe annet.

Jo pannekaker, tomatsuppe, fiskeboller, fiskekaker. Men utelater potet og grønnsaker.

Jeg sa at hu må prøve å spise mere enn det hu har gjort de siste mnd.

Hu er ikke spesielt tynn. 

jeg så et program på svensk tv om det her, der ble det sgat mye fornuftig. så lenge ungen følger vekstkurven er det ok.

noen unger eter ikke like mye som andre, derfor skal men heller ikke f.eks gi dem en bolle "for det er det eneste de eter, da får h*n ihvertfall i seg noe". noen unger -som voksne- trenger ikke mye mat, og den bollen kan holde dem gående lenge, og gjøre at de ikke er sultne til middag.

mange klager på at ungene bare eter spaghetti, men de glemmer alt det andre de eter fordi ungene ikke eter like mye av det.

når det er sagt, så bør dere foølge med pga spiseforstyrrelser. "hun er ikke spesielt tynn", kan noen ha kommet med kommentarer som gjør at hun ikke vil spise like mye som før? jeg var veldig opptatt av det da jeg var 10-11 år, det er ikke unaturlig.

underernært tror jeg ikke hun er.

Skrevet

når det er sagt, så bør dere foølge med pga spiseforstyrrelser. "hun er ikke spesielt tynn", kan noen ha kommet med kommentarer som gjør at hun ikke vil spise like mye som før? jeg var veldig opptatt av det da jeg var 10-11 år, det er ikke unaturlig.

underernært tror jeg ikke hun er.

Dette har jeg alltid vært obs på. Og det er ikke spiseforstyrrelse. Hu er tynn, men ikke radmager var det jeg mente. Hu følger sin kurve. Har alltid vært tynn, en periode altfor tynn da hun var 5-6 år. Hu er ikke opptatt av vekt osv enda.

Skrevet

Jeg følte det sånn da jeg kom i puberteten, sånn "i en drøm-følelse".

Mye som skjer i kroppen på den tiden. Det er mange som kommer tidlig i puberteten, så det kan jo være så enkelt som det.

:)

Skrevet

kl 22 er altfor sent for en 10 åring er min mening. Ta henne med til lege for å sjekke om hun mangler noe.

Skrevet

For en 10 åring er det altfor sent å legge seg kl 22.00 når de skal på skolen dagen etter. Her i huset legger begge 10 åringene seg senest 20.30 og 14 åringen senest 22.00 (helst ca 21.30)

Barn i barneskolen trenger 11 timers søvn for å kunne fungere på skolen og ellers.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/4173662.html

Skrevet

For å få henne til å spise litt grønnsaker kan du jo spørre om hun vil ha feks 3 eller 5 gulrotbiter, erter eller hva som helst. Da har hun valget selv, men null er inget alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...