Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 I kveldens episode ser man hvordan de somaliske samfunn svindler den norske stat for penger, de får penger for integreringsarbeid som på langt nær utføres. Skremmende lettluret vi er i dette landet. Når skal noen ta tak i disse tingene, jeg velger å tro at det er flere liknende tilfeller, bare så synd at det ikke skjer noe før tv2 tar tak i det. Er det meida som skal måtte være vaktbikkja for staten? Hva med internkontroll som alle seriøse firma må ha for at alt skal gå riktig for seg, eksisterer ikke det i UDI og andre som deler ut disse pengene? Ser disse holdninene til flere somaliske såkaldt ledere, de har jo en helt annen oppfattning enn hva som bør kunne godtas i en velferdsstat som norge. Synes disse kyniske innvandrerene skulle fått straff for denne økonomiske svindelen. Hvor ofte kan man som nordmann få tilskudd til en ungdomsgruppe på flere milioner, og i tillegg ikke drive med noe av de som oppgis i søknadspapirene? Flott av tv2 å avdekke dette, men jeg tror ikke dette er toppen av isfjellet engang.
Gjest Sprøtt Skrevet 31. oktober 2006 #2 Skrevet 31. oktober 2006 Det er faktisk helt vilt at en liten sammenslutning kan få tre og en halv million i støtte av staten, uten at de følger opp eller undersøker hvor pengene er blitt brukt. Jeg blir provosert!
Marissa Skrevet 31. oktober 2006 #3 Skrevet 31. oktober 2006 Vanskelig for enkeltpersoner å ta tak i, eller så deler av en offentlig etat. De kan ikke gå inn med skjult kamera og finnet ut hva lederne egentlig mener. Dessuten har somaliere en stooor tendens til å kalle alle for rasister og gå stort ut med det hver gang noe går dem imot. Har opplev det selv flere ganger. Dermed blir folk redd for å bli stemplet som rasister, og trekker seg unne. Omvendt rasisme blir jo det. Syns det er flott at Tv2 får det frem i lyset.
brumma* Skrevet 31. oktober 2006 #4 Skrevet 31. oktober 2006 Det er nok dessverre mange organisasjoner som driver med juks. Systemet er basert på tillit, og det er ikke alle som er like ærlige. Jeg vet Økokrim har gått ut og ønsket mer kontroll, men jeg vet ikke hva de har fått til. For ordens skyld, det er ikke bare somaliere som svindler "den norske stat". Eksempler på andre organisasjoner som har lurt til seg penger de ikke var berettiget til er f.eks Norsk mållag og Ungdom mot stoff.
Gjest Kaffomann Skrevet 31. oktober 2006 #5 Skrevet 31. oktober 2006 Omvendt rasisme blir jo det. Syns det er flott at Tv2 får det frem i lyset. ← Jeg synes begrepet "omvendt rasisme" bagatelliserer det det egentlig er - nemlig rasisme. Svart, hvit, gul, pakistaner, somalier, amerikaner - en rasist er en rasist.
Gjest StoreSky Skrevet 31. oktober 2006 #6 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg synes begrepet "omvendt rasisme" bagatelliserer det det egentlig er - nemlig rasisme. Svart, hvit, gul, pakistaner, somalier, amerikaner - en rasist er en rasist. ← Helt enig!! -- Og ja, svindel skjer i ganske mange organisasjoner -og av privatfolk...Ikke noe spesielt med somaliere der..
punktom Skrevet 31. oktober 2006 #7 Skrevet 31. oktober 2006 Hmm.. Lurer på om flere av disse såkalte fritidsklubbene på Grønland har nettopp kalt seg dette for å kare til seg støtte som er øremerket ungdoms-/integreringsarbeid. Som regel er det jo bare arbeidsledige menn som henger der og røyker. Ellers synes jeg de unge gutta i programmet hadde noen gode poeng. Hvordan kan det dreie seg om integrering når klubbene bare er for somaliere?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 Dette viser jo bare at byråkratene lever i en helt annen verden enn den virkelige.
Donpedro Skrevet 31. oktober 2006 #9 Skrevet 31. oktober 2006 Dette viser jo bare at byråkratene lever i en helt annen verden enn den virkelige. ← Her overser du et vikitg poeng, nemlig at byrkrater forvalter midler tildelt av politikere, etter regler fastslått av politikere. Og ikke minst at det oppi denne saken også er en revisor som slettes ike har gjort den jobben han skulle, nemlig å revidere regnskapet.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #10 Skrevet 31. oktober 2006 Kanskje norske myndigheter skulle sett litt på USA. De har mange ganger flere somaliske flyktninger enn Norge har - men i motsetning til i Norge, så finnes det så og si ikke arbeidsledighet blant somaliere i USA. Der borte får de ingen sosiale stønader - de må jobbe for pengene fra første stund. Resultatet er at mange har 2-3 jobber - men de har en stolthet til USA og føler seg som amerikanere. I motsetning til Norge så har USA lykkes i sin integrasjonspolitikk.
Gjest Kaffomann Skrevet 31. oktober 2006 #11 Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Interessant reportasje fra TV2 om somaliske flyktninger som hadde flyttet, etablert seg og klart seg bra i USA. Jeg har også sett flere saker der USA har en bedre evne til å integrere flyktninger enn Norge og i Europa forøvrig. Det pekes på flere ting: - Nordmenn er lite åpne - Vi syr puter under armene - Vi er mer skeptiske til innvandring Jeg tror mye av nøkkelen kan ligge i å rette på disse punktene. Hvis man stiller krav, viser faktisk at man bryr seg. Det er også de opprinnelige norske sitt ansvar å gi dem en sjanse i for eksempel arbeidslivet. Jeg sier dette fordi det ofte ensidig fokuseres på innvandrernes manglende evne til å integreres. Hvis man føler seg avvist, er det naturlig å trekke til sine egne. Jeg tror de fleste i Norge evner å se på innvandrere som en ressurs, slik som de gjør i USA. EDIT: Gjest over nevnte det ja. Så det ikke før jeg postet. Endret 31. oktober 2006 av Kaffomann
Gjest Kaffomann Skrevet 31. oktober 2006 #12 Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Slettet Endret 31. oktober 2006 av Kaffomann
Donpedro Skrevet 31. oktober 2006 #13 Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Hvis man skal sammenlikne flyktninger i uSA o Norge, er det vikitg å huske på en ting: USA har ne policy på at de håndplukker velutdannede folk når de skal hente flyktninger til landet. Det gjør ikke Norge, fordi man har i landet mener at alle flyktninger har rett til en sjanse om man har reelt behov for beskyttelse, ikke bare de som har best forutsetninger. Dette preger selvsagt hvordan de integreres og hvor lett de får jobb mye. Endret 31. oktober 2006 av Donpedro
Gjest Kaffomann Skrevet 31. oktober 2006 #14 Skrevet 31. oktober 2006 Sånn bortsett fra at Norge ikke bruker ressursen utdannede innvandrere er. De brukes til å vaske dasser.
Donpedro Skrevet 31. oktober 2006 #15 Skrevet 31. oktober 2006 Sånn bortsett fra at Norge ikke bruker ressursen utdannede innvandrere er. De brukes til å vaske dasser. ← Det blir en annen diskusjon. Somaliere som kommer til Norge er i stor grad analfabeter og uten utdannelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå