Gå til innhold

Afrikatur

Fremhevede innlegg

Gjest Silje H.
Skrevet

Hei!

Vi har lyst å ta med noen gaver når vi skal på ferie til Tanzania, men vi er usikker på hva som er praktisk å ta med seg/gir nytte til dem som får gaven.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Penner og kladdebøker. I Tanzania sitter barna som tente lys på skolebenken og er så glade for å lære noe nytt. Alt skolemateriell er kjempebra. Merk deg at det kan bli litt problematisk å gi fra seg til noen hvis du ikke gir til alle. De som får kan bli grisebanket av de andre rundt neste sving.

Vi har begynt å gi til skolene istedenfor.

Gjest Gjest_Tonje_*
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med en organisasjon som er forankret der, f eks Norsk Folkehjelp. De kan bidra med kunnskap om hva som trengs, og hvordan det kan gjøres :)

Skrevet

Var i Kenya, og der spurte både barn og voksne etter penner og andre ting med norsk logo på. Desverre var vi ikke forberedt så vi hadde bare to penner, men de som fikk de ble kjempeglad.

Skrevet

Når vi var i Rwanda for to år siden hadde vi med alt mulig. Dukker, fotballer, pumper til fotballene, tegnesaker osv.

Skrevet

Det er forkastelig å gi slike "gaver" tilfeldig rundt seg når man er på reise. Da lærer man barna opp til tigging og gjør at de forventer å kunne få ting bare ved henge rundt turister. Dette undergraver i realiteten deres muligheter i fremtiden.

Gi heller penger til seriøse hjelpeorganisasjoner som driver med hjelp til selvhjelp.

Hilsen sosial samvittighet

Skrevet
Det er forkastelig å gi slike "gaver" tilfeldig rundt seg når man er på reise. Da lærer man barna opp til tigging og gjør at de forventer å kunne få ting bare ved henge rundt turister. Dette undergraver i realiteten deres muligheter i fremtiden.

Gi heller penger til seriøse hjelpeorganisasjoner som driver med hjelp til selvhjelp.

Hilsen sosial samvittighet

Vi gav de når vi var i sos-barnebyer. Syns ikke det var forkastelig akkurat.

Skrevet
Vi gav de når vi var i sos-barnebyer. Syns ikke det var forkastelig akkurat.

Dersom det var i en sos-barneby og alle dere møtte fikk, blir det noe heeelt annet enn det jeg tenkte på...

Det jeg snakket om var folk som deler ut til tilfeldige barn de møter etter gata ol

Skrevet

Det var jeg som hadde vært i Kenya. Er for så vidt enig med gjest 08:18, og vi hadde uansett ikke gitt til barn som bare sto og tagg. De to pennene vi hadde gikk til en voksen mann og hans sønn som hadde et treskjæringsutsalg og som vi gjorde en god handel med.

Vi var også på safari hvor vi ble omringet av masaibarn. De hadde ikke fått noe selv om vi hadde hatt noe å gi til de.

Gjest reiseglad
Skrevet

Jeg har hatt med prospektkort fra mitt hjemsted og gitt til de barna vi har etablert kontakt med når vi har vært på reise. Har sett ut som de har likt det godt, spennende for dem å se hvordan det ser ut i vinterlandet Norge med isbreer, fjell, ski osv.

Vi har også gitt engelskbøker som vi fikk fra skolen her hjemme, og "gitt" litt engelsk undervisning til ungene vi ble best kjent med, når vi har hatt lengre opphold i utlandet. Vi har lært dem å svømme. Vi har vært i kontakt med barn som er så fattige at de ikke har råd til å gå på skole, og da er slike ting nyttige for dem å få.

Har dessuten en gang gitt leker, skrivebøker og blyanter, klær og litt utstyr til et barnehjem i nærheten da vi reiste videre etter et lengre opphold.

Man kan si at det er forkastelig å gi noe til disse barna, men når man ikke har mulighet til å hjelpe alle, så kan det være godt å få gi hjelp til noen få......

Skrevet
Man kan si at det er forkastelig å gi noe til disse barna, men når man ikke har mulighet til å hjelpe alle, så kan det være godt å få gi hjelp til noen få......

Men det er ikke sikkert at det er det å "gi" dem ting som er den beste måten å "hjelpe på"..

Det er bedre å gi penger til organisasjoner som hjelper dem å hjelpe seg selv.

Det at det får ting av "etablere kontakt" med "rike turister" fører ikke til at de blir ivrige etter å hjelpe seg selv, men at de venner seg til tanken på at det å henge rundt turistenen.. Og det leder fort i retning av tigging, prostitusjon ol.

Nei, gi penger til organisasjoner, ikke småting til enkeltpersoner!

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Jeg skal snar til Kenya.. Og det hadde ikke falt meg inn at jeg måtte ha med "gaver til lokale barn"...

Men nå skal jo ikke vi i barnebyer el heller da.. (er det så vanlig som det virker som her?)

Gjest reiseglad
Skrevet
Men det er ikke sikkert at det er det å "gi" dem ting som er den beste måten å "hjelpe på"..

Det er bedre å gi penger til organisasjoner som hjelper dem å hjelpe seg selv.

Det at det får ting av "etablere kontakt" med "rike turister" fører ikke til at de blir ivrige etter å hjelpe seg selv, men at de venner seg til tanken på at det å henge rundt turistenen.. Og det leder fort i retning av tigging, prostitusjon ol.

Nei, gi penger til  organisasjoner, ikke småting til enkeltpersoner!

Må bare få skyte inn at vi også gjør det, i form av å være redd barna-fadder.

Men jeg ser ikke at det er noe galt i å "gi" bort undervisning og informasjon om mitt eget hjemland til disse barna......

Skrevet

Informasjon om landet og prospektkort er bare gøy. Men det hadde holdtfor min del. Ville ikke gitt noe som førte til førskjell. Det tviler jeg kort gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...