monikabrx Skrevet 11. november 2006 #21 Skrevet 11. november 2006 Jeg syntes det burde straffe seg å ikke holde avtaler. Men Man burde gi barnet en mulighet til å forsvare seg.
Gjest Jill Skrevet 11. november 2006 #22 Skrevet 11. november 2006 Jeg synes ikke en skal straffe barn, jeg tror ikke det fører til at adferden blir endret, i hvert fall ikke på annen måte enn at de gjør slik vi foreldre vil bare fordi de er redd for konsekvensene. Barn må forstå at de skal komme hjem til avtalt tid fordi ellers blir foreldrene redde eller at en ødelegger for andre (feks middagshyggen). Hvis mitt barn kommer for sent hjem til middag, kan jeg spørre henne om hun synes det er greit at vi andre skal måtte vente på henne. HUn skjønner som oftest at det var dumt gjort av henne, og kommer ikke for sent på en stund. Min fom for oppdragelse er "motsatt" fra det som mange forteller om her. Jeg belønner den adferden jeg vil ha. Kommer hun til riktig tid hver dag en uke, passer jeg på å si at jeg er veldig glad for at hun klarer å passe tiden, og hvis det fortsetter slik (feks i 1 mnd), skal hun få litt friere tøyler, kanskje være ute litt lenger i helgene, eller hun får 100 kroner ekstra på mobilen. Dette vet hun, og hun vet også hvorfor hun ikke får det dersom jeg må holde litt igjen pga. forsentkomming. Dog, akkurat 15 minutter for sent til middag sånn dann og vann, det bryr vi oss ikke så mye om, jeg også kan bli 15 minutter forsinket med middagslagingen om jeg har "blitt heftet" i telefonen med en venninne...
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #23 Skrevet 11. november 2006 Om mine barn hadde kommet 15 minutter for sent til middag så hadde jeg ikke foretatt meg noe. 15 minutt er jo ingenting ... jeg fatter ikke at foreldre orker å lage stort vesen av noe som jeg vil kalle en bagatell. Det jeg henger meg opp i og som kan resultere i store diskusjoner her hjemme er om ungene glemmer seg ut når de er ute sent på kvelden. Det har hendt at de har vært på fritidsklubb eller kino - og ikke kommer hjem til avtalt tid. Da blir jeg rasende ... fordi jeg er livredd for dem ... ikke noe annet. Å straffe barn som kommer 15 min for sent er flisespikkeri - da lurer jeg på hvordan dere skal reagere når det virkelig skjer alvorlige ting ... For det vil det garantert gjøre - før eller senere. Dessuten synes jeg at å straffe barn med å holde dem inne er en uting - barn er altfor mye innendørs idag ... ← Så enig med deg. Jeg har en mann som er født "15 min. for sent til termin", og det henger stadig i, idet han aldri er i stand til å komme presis til en avtale. Skal jeg straffe ham også, rive av meg håret, sparke ham ut eller akseptere at han er sånn og gjør det han kan for å forbedre seg? Det ville jo bli helt feil hvis ungene våre skulle straffes når de ser at vi foreldre ikke alltid klarer å være presis (ikke jeg heller bestandig). Dessuten synes jeg straff ikke hører hjemme i barneoppdragelse. Belønning funker mye bedre
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #24 Skrevet 11. november 2006 Jeg har en gutt som er født 17 dager på overtid jeg......
Fita Skrevet 11. november 2006 #25 Skrevet 11. november 2006 Skremmende lesning... det er utrolig mange nazi-foreldre her! (nazi i internett-sammenheng har ingenting med jødehat og krig å gjøre.) Nå er det faktisk DIN feil at du har laget den elendige middagen. Hvis barnet ikke vil ha av den, så er det barnets valg. Så kan de sette en tallerk i mikroen selv når de endelig kommer. Alt pratet om konsekvenser virker totalt mistforstått. Den eneste naturlige konsekvensen av å komme for sent til middag, er at den er kald når du endelig kommer. Alle sanksjoner du måtte innføre mot barnet er STRAFF, ikke KONSEKVENSER. Merk dere forskjellen. For barnet blir dette totalt God dag mann Økseskaft. Barnet vil med andre ord erklære krig mot deg og naziregimet ditt. Gi heller barnet kald mat når han kommer hjem. Hvis han varmer den selv eller eter den kald, så har du jo ikke hatt noe merarbeide på grunn av ham. Men ikke varm den for ham. Å få kald mat var konsekvensen av hans valg. PS. Et barn er gammelt nok til å ha mobil når han lærer å bruke den, og å holde seg unna ringetone-tilbud. Kontantkort er lurt, for da kan barnet ikke bruke penger som det ikke eier (gjeld).
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #26 Skrevet 11. november 2006 Skremmende lesning... det er utrolig mange nazi-foreldre her! (nazi i internett-sammenheng har ingenting med jødehat og krig å gjøre.) Nå er det faktisk DIN feil at du har laget den elendige middagen. Hvis barnet ikke vil ha av den, så er det barnets valg. Så kan de sette en tallerk i mikroen selv når de endelig kommer. Alt pratet om konsekvenser virker totalt mistforstått. Den eneste naturlige konsekvensen av å komme for sent til middag, er at den er kald når du endelig kommer. Alle sanksjoner du måtte innføre mot barnet er STRAFF, ikke KONSEKVENSER. Merk dere forskjellen. For barnet blir dette totalt God dag mann Økseskaft. Barnet vil med andre ord erklære krig mot deg og naziregimet ditt. Gi heller barnet kald mat når han kommer hjem. Hvis han varmer den selv eller eter den kald, så har du jo ikke hatt noe merarbeide på grunn av ham. Men ikke varm den for ham. Å få kald mat var konsekvensen av hans valg. PS. Et barn er gammelt nok til å ha mobil når han lærer å bruke den, og å holde seg unna ringetone-tilbud. Kontantkort er lurt, for da kan barnet ikke bruke penger som det ikke eier (gjeld). ← Straff og konsekvens er ikke det sammme.................. Straff er en måte å gi barna konsekvenser på, men ikke å anbefale. Og det er barnets oppfatning på tilbakemeldinge det får(fysiske reaksjoner og muntlige reaksjoner) som avgjør om reaksjonen kjennes som straff eller konsekvens. Er konsekvensen av barnets handling UFORUTSIGBAR/VOND o.l blir dette å regne som STRAFF. Er derimot barnet INNEFORSTÅTT med reaksjonene som det får på sine handlinger eller barnet klarer å se en SAMMENHENG på de reaksjonene som kommer, blir dette å regne som en KONSEKVENS. Dette handler om å gjøre barna kapabel til å ta ansvar for egne handlinger i tråd med forventninger, regler og behov andre i omgivelsene til barnet måtte ha. I dette tilfellet hvor mor blir "oppgitt" av barnet som ikke kommer tidsnok til middag, kan jeg se for meg at det handler om at familien har et ønske om å ha middagen som et felles gjøremål/aktivitet(som så mange andre av oss) i en ellers så travel hverdag. Barn har lett for å glemme tid, de blir veldig lett engasjert i det de holder på med og det er ikke (stort sett) for å være slem barna kommer sent, de tenker gjerne ikke så rasjonelt som vi voksne gjør. Å STRAFFE barna i en slik situasjon som dette blir det samme som å straffe dets naturlige egenskaper, som igjen ikke er bra for barnets selvbilde/oppfatning. En naturlig konsekvens blir selvfølgelig kald mat, men resten av familien vil at barnet skal være hjemme til dette måltidet av ulike årsaker, og det blir opp til hver enkelt forelder å avgjøre hvilke NYTTIGE konsekvenser forsentkomming skal ha og på hvilken måte man skal "hjelpe" barnet å komme tidsnok, dette må vurderes ut fra personlige egenskaper til hvert enkelt barn.
Gjest Jill Skrevet 11. november 2006 #27 Skrevet 11. november 2006 Straff og konsekvens er ikke det sammme.................. Straff er en måte å gi barna konsekvenser på, men ikke å anbefale. Og det er ← Jeg må si noe om ordbruken i denne tråden. Mange bruker ordet konsekvens helt feil. Straff er en konsekvens. En kan ikke gi noen en konsekvens. Men en handling får konsekvenser. Konsekvens er følgene av en handling. Feks. kan konsekvensen av å ikke komme hjem til middag være at en blir straffet eller at en får kald mat (som for øvrig kan oppleves som en straff, men det blir en annen diskusjon).
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #28 Skrevet 11. november 2006 Jeg må si noe om ordbruken i denne tråden. Mange bruker ordet konsekvens helt feil. Straff er en konsekvens. En kan ikke gi noen en konsekvens. Men en handling får konsekvenser. Konsekvens er følgene av en handling. Feks. kan konsekvensen av å ikke komme hjem til middag være at en blir straffet eller at en får kald mat (som for øvrig kan oppleves som en straff, men det blir en annen diskusjon). ← Ordet Konsekvens er ikke ensbetydende. Det betyr: 1. FØLGER av holdning eller valgt handlemåte eks: man må selv ta konsekvensene av å komme for sent. 2. Gjennomført handlemåte(man er konsekvent) eks: med streng konsekvens oppdro hun sine barn til å komme tidsnok. Og å være konsekvent betyr å være gjennomført og følgeriktig. En konsekvent(alltid samme reaksjon på en gitt handling) måte å oppdra sine barn på. Den ene gir den andre mottar, muntlig eller ved handling. Straff, kjeftbruk, slag, sanksjoner, utestengning osv. Altså alle reakjsoner på en handliner er en konsekvens.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå