kamela Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 I går kom poden 15 minutter for sent inn til middag. Fortjener han straff for det, eller er det greit en sjelden gang? Hva mener andre?
Dizzy Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 Om det skjer en gang, kan du vel se det litt mellom fingrene. Men om det gjentar seg til stadighet ville nok jeg gitt han en form for straff.
Gjest Gjesta Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 Her er det IKKE greit. Der er vi beinharde. Da blir det tidligere inn kvelden etterpå.
pellegrino Skrevet 30. oktober 2006 #4 Skrevet 30. oktober 2006 Ble selv straffet hardt som barn de gangene jeg kom for sent hjem. Mener selv at det er det som er grunnen til at jeg har et nesten hysterisk forhold til avtaler og klokkeslett nå. Ikke gi barna deres uforholdsmessige straffer, sier nå jeg. Når det gjelder mine egne barn har jeg lett for å "fly i flint" når de kommer for seint. Når jeg tar meg i det, ser jeg at det som oftest kunne håndteres på en bedre måte. Har derfor prøvd å innføre følgende: For seint første gang: prøver å være forståelsesfull, men gir pålegg om å følge bedre med på klokken Andre gang: ikke så forståelsesfull, minner poden på hva som ble sagt sist. Pålegg om å være hjemme etter skoletid dersom dette skjer flere ganger Neste gang: Grrr! Inndragning av privilegier
Gjest allium Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg pleier å reagere med å kreve at han kommer tidligere hjem dagen etter. For når han ikke kommer hjem til avtalt tid, må jeg bruke tid på å finne ham, ringe dit han er, og be ham om å komme hjem. Blir forsentkomming en vane, må jeg innbake den prosessen i den tiden jeg gir ham før vi alle skal være klare til å spise.
Gjest Elfrida Skrevet 30. oktober 2006 #6 Skrevet 30. oktober 2006 Det er vel uansett litt seint å straffe for det nå, skal man ha straff mener jeg at ungen må vite om konsekvensene på forhånd.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #7 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har også kjørt på med at de må komme inn tidligere dagen etter, det tilsvarende de kom for sent. Kommer de for sent da også må de inn kl 18 resten av uka, inkl helga.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #8 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg ville kjørt på at barnet må komme tilsvarende minutter tidligere hjem påkvelden. En sanksjon som har fungert hos oss, er at når et av barna kommer for sent til middag, må denne ta oppvasken. Nå er mine barn i begynnelsen av tenåra da......
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #9 Skrevet 31. oktober 2006 Her har jeg gitt sjanser flere ganger. Etter ca 3 gang så gav jeg konsekvenser. 15 minutter er ikke så veldig sent egentlig. Her var det 1 time etter avtalt tid. Og en gang var det 2 timer etter avtalt tid. Grunnen jeg var mild var pga h*n ikke hadde klokke og var veldig lei seg. Etter jeg lot h*n være inne og hjelpe meg i huset, så er det visst ikke problem å spørre om klokken mere;)
Gjest StoreSky Skrevet 31. oktober 2006 #10 Skrevet 31. oktober 2006 Tja, alle kan vel komme for sent 15 minutter - iaf en gang i blandt! Men en time eller to er verre. Uansett så kanskje man har en god grunn. I dagens samfunn burde det jo være en grei sak å ringe og gi beskjed.
kamela Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 31. oktober 2006 Takker for svar. Han måtte inn et kvarter tidligere på kvelden, det var min reaksjon. (Det gikk ikke ut over andre enn han, vi andre spiste til normal tid) Tidligere ville det vært innestraff resten av kvelden, men jeg synes egentlig den formen for straff bør være forbehold til "grovere" ting.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #12 Skrevet 31. oktober 2006 Tja, alle kan vel komme for sent 15 minutter - iaf en gang i blandt! Men en time eller to er verre. Uansett så kanskje man har en god grunn. I dagens samfunn burde det jo være en grei sak å ringe og gi beskjed. ← Ringe hvor da?
pellegrino Skrevet 31. oktober 2006 #13 Skrevet 31. oktober 2006 Ja, når er det greit å utstyre barna med mobiltelefon? Er de for små når de er 10 år? Hva med 6 år? Eller enda yngre?
Gjest StoreSky Skrevet 31. oktober 2006 #14 Skrevet 31. oktober 2006 Ringe hvor da? ← Ringe hjem selvfølgelig! Små barn som 6 åringer kan sjeldent klokka og trenger ikke mobiltelefon, de er da ikke uten voksen i nærheten. Men ungdomer har enten selv mobil eller venner har det, de kan definitivt ringe.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #15 Skrevet 31. oktober 2006 Liker ikke begrepet straff, og mener vi må tenke konsekvenser, men like viktig tenke belønning når barnet får til det som evt utløser konflikter hjemme. Den atferden vi gir oppmerksomhet vi alltids tilbake. Forklar barnet hva som skjer neste gang han er forsen inn, og hjelp han å klare det. Feks minn han på konsekvensen av å komme forsen inn når han går ut. Gi han masse ros når han kommer hjem til rett tid
kamela Skrevet 10. november 2006 Forfatter #16 Skrevet 10. november 2006 Så skjedde det igjen, ungene har en halv time på å komme seg hjem fra de er ferdige på skolen, og i dag kom poden tuslende 1 time etter skoleslutt. Tror jeg straffer med TV forbud i morgen, han er alt for mye inne!
Wildy Skrevet 10. november 2006 #17 Skrevet 10. november 2006 Mine jenter (9 og 11) har etterhvert lært seg at er de fem minutter forsent begynner jeg å lete. Nå har dette gått såpass inn at de ringer og gir beskjed med en gang om de har glemt klokka og kommer så ilende hjem. Kvelden etter må de inn tilsvarende tidlegere. Et kvarter forsent gir et kvarter mindre utetid neste dag.Og de får en skrape om de er for sene, avtaler er til for å holdes, det er knapt noe som er så irriterende som folk som ikke kan passe klokka! I peroider har spesielt lille-troll vært mye forsent, men nå begynner også hun å bli flink til å følge med klokka. Det er noe med 6-7-8 års alderen, tror de hadde glemt sitt eget hode om det ikke hadde hengt fast på halsen...
Far til 2 Skrevet 10. november 2006 #18 Skrevet 10. november 2006 Igår valgte en av ungene å bryte avtalen, og kom hjem 1,5 time etter avtalt tid. Vedkommende hadde riktignok ringt hjem og sagt fra, men hadde ikke ringt meg på mobil (muligens fordi jeg ikke ville akseptert dette). Det førte umiddelbart til straff som gikk ut på at det ikke ble mulig å gå ut igjen.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #19 Skrevet 10. november 2006 Jeg er også, som en av innleggene tidligere, mere fokusert på konsekvenser enn straff. Det er vel kanskje bare et begrepsforhold, men straff i ordets rette fortand vil ofte ikke virke prevantivt på uakseptabel adferd på en virkfull måte. Barn har godt av å lære at alle dets handlinger alltid fører til en eller annen konsekvens, gode eller mindre gode. Jeg er også enig i at rett konskvens i dette tilfelle er kortere utetid dagen etter. En annet virkefull konsekvens for oss, er tidligere leggetid. Da kommer konsekvensen i nær tidstilknytning til den uakseptable handlingen og dermed lettere for barnet å lære av. Jeg er også alltid nøye med å fokusere på at vi foreldre blir redde når barna ikke kommer til avtalt tid.
Gjest Fliss Skrevet 11. november 2006 #20 Skrevet 11. november 2006 Om mine barn hadde kommet 15 minutter for sent til middag så hadde jeg ikke foretatt meg noe. 15 minutt er jo ingenting ... jeg fatter ikke at foreldre orker å lage stort vesen av noe som jeg vil kalle en bagatell. Det jeg henger meg opp i og som kan resultere i store diskusjoner her hjemme er om ungene glemmer seg ut når de er ute sent på kvelden. Det har hendt at de har vært på fritidsklubb eller kino - og ikke kommer hjem til avtalt tid. Da blir jeg rasende ... fordi jeg er livredd for dem ... ikke noe annet. Å straffe barn som kommer 15 min for sent er flisespikkeri - da lurer jeg på hvordan dere skal reagere når det virkelig skjer alvorlige ting ... For det vil det garantert gjøre - før eller senere. Dessuten synes jeg at å straffe barn med å holde dem inne er en uting - barn er altfor mye innendørs idag ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå