Mookie Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 Er det bare meg som reagerer på at det er utrolig mange overvektige barn om dagen? Synes jeg ser de over alt for tiden... Synes virkelig synd på dem, for det er jo ikke deres feil, heller foreldrene.. En venn av meg som er lege, sier det er helt utrolig hvilke sykdommer disse barna får, p.g.a livsstilen sin.. Har også et grotesk eksempel selv, en gutt som vi hadde til avlastning, han var 11 år og veldig overvektig.. han kunne ikke være med på mye andre barn kan, da han ikke hadde kondis, dårlig motorikk o.s.v. Han hadde problemer med å på seg sko til og med. Synes dette var veldig leit, og når han fortalte om kostholdet hjemme, så skjønte jeg jo fort hvorfor han var som han var... pølse og potetmos, gatekjøkkenmat, chips og godteri var helt vanlige middagsmenyer der i gården Ellers har jeg lagt merke til at noen unger ser du ikke uten en bolle i munnen og brus/saft på flaske. Det går rundt og propper i seg det hele tiden, i stedet for å spise vanlig mat! Mange eksempler som kan nevnes, men poenget med denne tråden var at jeg synes det er mange foreldre som svikter i oppgaven om å fore ungene sine riktig. Fatter ikke at dem vil påføre barna sine så mye plager ved å ikke passe på å gi dem et sunt kosthold
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg synes denne tråden hører bedre hjemme på barn og familie!
Christiane Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 Overvektige mennesker provoserer meg.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 30. oktober 2006 #4 Skrevet 30. oktober 2006 Overvektige mennesker provoserer meg. ← Mennesker som generaliserer provoserer meg.
Christiane Skrevet 30. oktober 2006 #5 Skrevet 30. oktober 2006 Mennesker som generaliserer provoserer meg. ← Ja, tenk å generalisere på forumet for "skråblikk og generaliseringer"
Gjest Hedda Gabler Skrevet 30. oktober 2006 #6 Skrevet 30. oktober 2006 Godt poeng. Er forøvrig enig i Mookies poeng - noen ødelegger utrolig for barna sine med feil kosthold gjennom mange år - trist å se!
mysan Skrevet 31. oktober 2006 #7 Skrevet 31. oktober 2006 Det har kanskje en sammenheng med at begge foreldre er i full jobb og måltidene dermed må bli "noe kjapt og lettvint". Det gjør jo heller ikke saken bedre at man stresser hjem fra jobb, og må hive i seg ti-minutters-middagen fordi man skal kjøre et barn eller tre til en av ukens atten fritidsaktiviteter... Stress kan forresten også føre til overvekt, så kanskje det ikke bare er maten heller. Selvfølgelig kan man lage sunne, lettvinte middager også, men da må man nesten ha litt interesse for mat og kosthold, og det har vel strengt tatt ikke de fleste.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 og så har man lyst til å glede ungene, gi de en godbit å kose seg med. problemet er at det blir så alt for ofte, i tillegg til et stillesittende liv, også for ungene. og pasta, lasagne, pizza og tomatsuppe er gjerne slagere for unger, men veldig usunt. det tror jeg ikke mange foreldre tenker over. og så er det det at det er så godt å se ungene spise! det er veldig frustrerende å lage sunne, deilige retter som aldri faller i smak. hmm, vanskelige greier. prøver å passe på litt da. baker grove rundstykker, kjøper lettbrus... oppmuntrer til å spise mer frukt. selv er jeg veldig bevisst, men føler at jeg ikke kan tvinge ungene til å spise tunfisk, bønner, linser og salat hver dag. f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2006 #9 Skrevet 1. november 2006 Når jeg får barn skal brus være bannlyst! Kun lørdager og spesielle anledninger. Data og spill skal kontrolleres og det skal være en maxgrense på antall timer i uken! Blir så irritert på folk som sier at man må tvinge i ungene "linser" elelr "salat" hver dag for at de ikke skal bli overvektige. Det er ikke der det står eller faller! Det er fysisk aktivitet + et normalt sunt kosthold! Taco, lasagne osv er sunt så lenge du er obs på hva du velger av matvarer. Dropp ost eller rømme, bruk en gunn kjøttdeig og ha mer grønt enn kjøtt f.eks, så er det supersunt!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 2. november 2006 #10 Skrevet 2. november 2006 Når jeg får barn skal brus være bannlyst! Kun lørdager og spesielle anledninger. Data og spill skal kontrolleres og det skal være en maxgrense på antall timer i uken! Blir så irritert på folk som sier at man må tvinge i ungene "linser" elelr "salat" hver dag for at de ikke skal bli overvektige. Det er ikke der det står eller faller! Det er fysisk aktivitet + et normalt sunt kosthold! Taco, lasagne osv er sunt så lenge du er obs på hva du velger av matvarer. Dropp ost eller rømme, bruk en gunn kjøttdeig og ha mer grønt enn kjøtt f.eks, så er det supersunt! ← Velvel, barn er i vekst og trenger mye næring, deriblant fett. Fett er dessuten ikke det unger hiver i seg mest av. Sukker derimot! Men jeg er helt enig i at godteri er til spesielle anledninger, og at barn generelt sitter for mye foran dataen og spiser for lite grønt.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #11 Skrevet 2. november 2006 Jeg snakker vel ikke i innlegget mitt over ditt om et fettfritt kosthold? Tenker du på rømmen? Når ble rømme en del av et fullverdig kosthold? Er vel ikke direkte livsviktig! Ost er sunt nok det, men har sett porsjoner som er overlesset med ost. Ikke sunt å få sine "3 om dagen" av melkeprod hver dag fra feit ost! Mye godt fett i fisk og kjøtt, det er stort sett det man trenger. Neida, selvsagt skal man ikke være hysteriske. rømme er kjempegodt på taco. Men overvektige idag tror jeg ikke innser at det er de usunne komponentene til hvert måltid som er avgjørende! Sauser, ost, rømme, kjøtt med mye fett, 1/2l brus noen ganger i uken og litt kos om kvelden er det som gjør mennesker med anlegg for det overvektige! Det er de små tingene!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 2. november 2006 #12 Skrevet 2. november 2006 Poenget mitt var at det viktigste er å kutte ned på alt sukkeret, og forøvrig spise normalt, med eller uten rømme.
Gjest Gjest_Syrin_* Skrevet 2. november 2006 #13 Skrevet 2. november 2006 Det slår meg at overvektige barn ofte har foreldre som er overvektige. Og at de derfor har et ubevisst forhold til kostholdet sitt. Jeg kjenner foreldre med sterkt overvektige barn som dytter i ungene brus og potetgull, og det FØR de rekker å bli sultne. I samme kategori som å røyke innendørs med barna tilstede!
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #14 Skrevet 3. november 2006 Det slår meg at overvektige barn ofte har foreldre som er overvektige. Og at de derfor har et ubevisst forhold til kostholdet sitt. Jeg kjenner foreldre med sterkt overvektige barn som dytter i ungene brus og potetgull, og det FØR de rekker å bli sultne. I samme kategori som å røyke innendørs med barna tilstede! ← Å røyke innendørs med barna til stede betegnes som omsorgssvikt, men å proppe ungene sine fulle av sukker og fet mat er fortsatt helt ok. Kanskje skulle det også regnes som omsorgssvikt? Jeg har selv ei venninne med som har ei feit datter, ja unnskyld uttrykket, hun er virkelig feit. Jeg tror rett og slett foreldrene ikke ser det selv. Nå jeg ser hvordan det barnet stadig får "kose" seg litt så skjønner jeg jo hvorfor jenta ser ut som hun gjør.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #15 Skrevet 4. november 2006 Det har kanskje en sammenheng med at begge foreldre er i full jobb og måltidene dermed må bli "noe kjapt og lettvint". Det gjør jo heller ikke saken bedre at man stresser hjem fra jobb, og må hive i seg ti-minutters-middagen fordi man skal kjøre et barn eller tre til en av ukens atten fritidsaktiviteter... Stress kan forresten også føre til overvekt, så kanskje det ikke bare er maten heller. Selvfølgelig kan man lage sunne, lettvinte middager også, men da må man nesten ha litt interesse for mat og kosthold, og det har vel strengt tatt ikke de fleste. ← Det er egentlig utrolig lite som skal til. Er selv alene med to, full jobb og studier ved siden av. Og ungene har aktiviteter de må følges på begge to. Men ved å lage pannekaker kun med sammalt mel, bruke fullkornspasta, karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, ikke bruke ferdigprodukter men lage saus og suppe fra bunnen av (tar like lang tid som pose), etc.
mysan Skrevet 4. november 2006 #16 Skrevet 4. november 2006 Poenget mitt var at det viktigste er å kutte ned på alt sukkeret, og forøvrig spise normalt, med eller uten rømme. ← SUKKER - helt klart en stor synder i kostholdet vårt. Nå skal jeg utlevere sønnen min litt: Han var en gang altfor tung etter å ha sittet altfor mye foran tv i alt for mange år(jeg vet jeg burde satt ned foten), drakk brus i bøtter og spiste mat og godteri i trillebårlass (vel, litt overdrevent da). Så fikk han problemer med tennene. Kuttet dermed ut alt som het sukker, drikker nå bare vann, spiser godteri veldig veldig sjeldent... ikke hver uke, kanskje ikke hver måned en gang, ikke sukker på havregryn, ikke sukker i syltetøy, ikke saft, ikke brus... osv.... Han raste ned en drullion kilo på no time... resten av kostholdet er vanlig mat som det alltid har vært, og han spiser fremdeles gjerne middagsrester utover kvelden dersom de finnes... det var sukkeret som gjorde ham overvektig. Ikke maten. Nå skal det selvfølgelig tillegges at vi alltid har grønnsaker til middag her i huset da, og sjeldent spiser f.eks. pølser og ting vi vet er mindre sunt da, så vi har aldri fått i oss mer fett enn vi kan håndtere. Vi spiser normal fet ost, drikker lettmelk, bruker rømme og fløte i maten om enn ikke daglig. Men altså, sukker og godterier er mangelvare i huset vårt.
Sahara Skrevet 15. november 2006 #17 Skrevet 15. november 2006 Jeg tror det er det som spises mellom måltidene som er verst, og all drikkingen av brus og saft. Hvis man spiste frukt som mellom måltid istedet for kjeks, kake eller sjokolade hadde mye vært gjort. Så tåler man heller litt mer "usunne" middager innimellom i en stressende hverdag.
Gjest gjesta Skrevet 15. november 2006 #18 Skrevet 15. november 2006 Vi ble skikkelig kjipe ( ) her hjemme og ungene fikk bare vann. Ikke saft annet en en sjelden gang. Brus likeså. Til slutt ville de bare ha vann. Kjæresten min tok med 5åringen på kino, og han skulle få velge akkurat det han ville ha. Han ville ha vann på flaske han. Og popcorn. Og selv om kjeresten min sa at han kunne få brus ville han ha vann. Så jeg tror at foreldrene må sette ned foten og bestemme hva barna skal få lov til, og ikke lov til å spise. Og vaner har mye å si. En unge som ikke får snop vil sjeldent ha snop. Mine foretrekker potetgull. Der er det mer fett, men mindre sukker. Av to onder valgte vi vekk sukkeret. Og å er ikke barna spesielt glad i snop heller. Barna spiser det foreldrene spiser. Foreldre må bli mer beviste på hva de spiser, og hva de ikke spiser. Dersom man ikke serverer junk og usunne retter får jo barnet dette ikke i seg. Man ødelegger jo et barn ved å fete det opp såpass at det ikke får på egne sko.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå