Gå til innhold

Å slutte med anti dep.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_edurt_*
Skrevet

Jeg har nå gått på fluoxitin 1,5 år, og har prøvd å trappe med ned. Det klarer jeg ikke, og måtte idag innse at jeg må opp til vanlig dose. har gått på 1/2 dose i 3 mnd, og alt kom tilbake. Kan jo bli "deppa" av mindre, må jeg gå på dette livet ut? :grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan det hente at du må. Du må ihvertall ikke slutte nå som du merker at symptomene kommer tilbake, da er det altfor tidlig.

Men hvis du for eksempel får veldig ekle bivirkninger eller noe, så kan du kanskje bytte til et annet merke?

Skrevet

Det er vel ikke unormalt at det forekommer bivirkninger når man slutter på denne type preparat. Det kalles avhengighet/abstinens! En må alldeles ikke bruke dette resten av livet hvis det ikke er behov eller at personen klarer seg bedre uten.

Skrevet (endret)
Det er vel ikke unormalt at det forekommer bivirkninger når man slutter på denne type preparat. Det kalles avhengighet/abstinens! En må alldeles ikke bruke dette resten av livet hvis det ikke er behov eller at personen klarer seg bedre uten.

:ler: Jasså, så det er det du tror...

Om du ikke har peiling, så ikke kom med råd!

Du kan sikkert slutte, men kansje ikke riktig enda.

Gå tilbake til full dose, og vent en stund.

Snakk med legen din.!!!

Jeg har opplevd det samme selv,helt jævlig :tristbla:

Prøvde å trappe ned i høst igjenn,og det gikk bra.

Men så mista jeg jobben og moren min fikk kreft, turde ikke slutte da.

Må få litt orden på ting igjenn før jeg slutter.

Lykke til. :klem:

Endret av monikabrx
Skrevet
:ler: Jasså, så det er det du tror...

Om du ikke har peiling, så ikke kom med råd!

Du kan sikkert slutte, men kansje ikke riktig enda.

Gå tilbake til full dose, og vent en stund.

Snakk med legen din.!!!

Jeg har opplevd det samme selv,helt jævlig :tristbla:

Prøvde å trappe ned i høst igjenn,og det gikk bra.

Men så mista jeg jobben og moren min fikk kreft, turde ikke slutte da.

Må få litt orden på ting igjenn før jeg slutter.

Lykke til. :klem:

jawohl Herr doktor! Godt å vite at noen sitter med absolutte sannheter :ler:

Abstinens kalles det anyway!

Skrevet

Man blir vel ikke fysisk avhengig av antidepressiva? Blir man det, så har jammen legen min lurt meg godt.

Skrevet
Man blir vel ikke fysisk avhengig av antidepressiva? Blir man det, så har jammen legen min lurt meg godt.

Jo det blir man. Bivirkningene jeg får noen dager etter at jeg har tatt siste pille (hvis jeg har glemt å kjøpe nye og må gå noen dager uten f.eks) taler for seg...

Skrevet

Tja! Det er vel ikke helt uvanlig at når kroppen får tilført noe utenfra, så vil den også sette ned egenproduksjonen.

Kroppen vil uansett bruke tid på å komme igang igjen på egenhånd.

jeg vil ikke sammenligne det med abstinens fra f.eks valium o.l men abstinens er fullt mulig med antidepressiver også.

Skrevet

Nei, det var noe sånt jeg fikk forklart også. Man kunne ikke bli avhengig av antidepp på samme måte som av beroligende midler eller sovetabletter. Mulig han mente at man ikke risikerte tilvenning slik at man hele tiden måtte trappe opp for å få samme virkning. Dersom man stopper brått så vil det nok merkes, ja.

Skrevet

Ikke slutt for brått, du skal trappe ned pent og forsiktig! Og ikke slutt før du føler deg klar. Det er ikke sikkert du trenger de pillene hele livet, men hvis de fungerer og du trenger dem nå, så ikke stress med å prøve å slutte. Kanskje du er klar om en mnd - eller om 2. Eller fler.. Lykke til!

Skrevet
Tja! Det er vel ikke helt uvanlig at når kroppen får tilført noe utenfra, så vil den også sette ned egenproduksjonen.

Kroppen vil uansett bruke tid på å komme igang igjen på egenhånd.

jeg vil ikke sammenligne det med abstinens fra f.eks valium o.l men abstinens er fullt mulig med antidepressiver også.

Hovedorsaken til depresjon er att kroppen produserer for lite serotinin.

Kroppen setter ikke ned egenproduksjonen.

grunnen til at man tar ssri preparater er att kroppen ikke produserer nokk selv.

Om du begynner på ssri preparater, men egentelig ikke trenger dem, vil du ikke merke noe særlig.

Om man slutter, uten att kroppens seretonin balanse er kommet i orden,blir man dårlig.

Man blir dårlig forde kroppen er blit vant til den rette balansen.

Man tilfører altså kroppen noe den mangler.

Det blir ikke helt riktig å sammenligne.

men om du manglet b-vitamin,tok tillskudd av b-vitamin.

Og sluttet efter en stund.

Ville du da få abstinenser? altså akkutt mangel på vitamin b?

Skrevet

Ikke slutt på egenhånd, nedtrapping på antidepressiva skal skje i samarbeid med lege.

Skrevet

Må du slutte på de NÅ da?

Men jeg skjønner hva du mener. Jeg har spist på slike tabletter nå i 4-5 måneder, og jeg føler meg ganske tafatt som ikke klarer meg uten. Men når jeg har friskt i minne at jeg glemte å bestille ny forsyning og gikk tom i 3 dager, og at jeg siste dag var på mitt mest suicidale, så det går bare ikke.

Kanskje jeg kan slutte på de en dag, men det blir neppe før tidligst til våren. Håper bare jeg blir kvitt de før vi prøver å få barn. Heldigvis er det ikke dokumentert noen fare med å ta de under graviditet/amming, men det er heller ingen som vet om det er trygt. Jeg får se hva jeg gjør, det er heller ikke sunt for et barn med en totalt passiv mor som ligger og gråter 24/7 heller.

Skrevet

Det er veldig, veldig viktig, og helt riktig det Drua sier, ikke slutt eller trapp ned antidepressiva uten i samarbeid med legen din. Her kan du lese litt mer. Der str det også noe om perspektivet.

Og igjen, jeg kan ikke få sagt det ofte nok, ikke trapp ned eller slutt uten i samråd med legen din. Der syns jeg den lenka jeg laget ikke er klar nok på konsekvensene.

Skrevet
Hovedorsaken til depresjon er att kroppen produserer for lite serotinin.

Kroppen setter ikke ned egenproduksjonen.

grunnen til at man tar ssri preparater er att  kroppen ikke produserer nokk selv.

Om du begynner på ssri preparater, men egentelig ikke trenger dem, vil du ikke merke noe særlig.

Om man slutter, uten att kroppens seretonin balanse er kommet i orden,blir man dårlig.

Man blir dårlig forde kroppen er blit vant til den rette balansen.

Man tilfører altså kroppen noe den mangler.

Det blir ikke helt riktig å sammenligne.

men om du manglet b-vitamin,tok tillskudd av b-vitamin.

Og sluttet efter en stund.

Ville du da få abstinenser? altså akkutt mangel på vitamin b?

Konsekvensen av å slutte med antidepressiver når kropper ikke produserer nok signalstoffer, er at egenproduksjonen kan bli ytterligere satt ned.

Det er et kjent faktum at kroppen setter ned egenproduksjon når det blir tilført preparater utenfra. Om den går tilbake til utgangspunktet eller ikke er individuelt.

Det at en person slutter på slike preparater øker sjansen for en nedtur fordi kroppen har fått tilført utenfra.

Det med b-vitaminer avhenger om det er en kronisk mangel eller forbundet med ernærnignsproblematikk, eller andre problemområder. Forøvrig kan man ikke sammeligne b-vitaminer med antidepressiver.

Skrevet
Konsekvensen av å slutte med antidepressiver når kropper ikke produserer nok signalstoffer, er at egenproduksjonen kan bli ytterligere satt ned. 

Det er et kjent faktum at kroppen setter ned egenproduksjon når det blir tilført preparater utenfra. Om den går tilbake til utgangspunktet eller ikke er individuelt.

Det at en person slutter på slike preparater øker sjansen for en nedtur fordi kroppen har fått tilført utenfra.

Det med b-vitaminer avhenger om det er en kronisk mangel eller forbundet med ernærnignsproblematikk, eller andre problemområder. Forøvrig kan man ikke sammeligne b-vitaminer med antidepressiver.

Nei jeg skrev selv att det ikke ble riktig å sammenligne...

I veldig mange tillfeller, stabbiliserer seretonin balansen efter tid.

Det gjelder å overleve (bokstavlig talt) i håp om att balansen retter seg.

Og i de fleste tillfeller gjør den faktisk det.

Gjest beekeeper
Skrevet
Det kan det hente at du må. Du må ihvertall ikke slutte nå som du merker at symptomene kommer tilbake, da er det altfor tidlig.

Men hvis du for eksempel får veldig ekle bivirkninger eller noe, så kan du kanskje bytte til et annet merke?

Trådstarter må absolutt ikke slutte for tidlig, men du trenger ikke å gjøre han/henne helt motløs med å si at han/hun må gå på medisiner i resten av sitt liv! Det er ikke en ting trådstarter trenger å høre. :tristbla:

Kanskje du må gå på dem lenge, kanskje ikke så lenge -men du trenger nok ikke å være medisinert hele livet ditt.

Skrevet (endret)

Bare en liten kommentar til denne.

SSRIpreparater tilsetter ikke serotenin. De hjelper hjernen med å holde fast seroteninet lenge. Dermed setter ikke kroppen ned sin egen produksjon av stoffet.

Endret av Kitten
Skrevet

Egenskapene til ssri preparatene er at de hemmer reopptak av og innaktiverer serotonin i visse reseptorer. Altså hindrer de serotonin av å gå ut av synapsen, at de blir værende i synapsaespalten.

Fra den presynaptiske membranen kommer det i sentralnervesystemet beskjeder om at kroppen skal utføre visse handlinger. I nerveenden er det vesikler med signalstoffer (neurotransmittorer) som går fra den presynaptiske enden og ut i synapsespalten. Dette går over til en respetrostyrt ionekanal i den postsynaptiske enden, som i sin tur skal utløse et aksjonpotensiale (nervecellebeskjeden går videre). Det er ikke alltid dette systemet fungerer like godt, da kan man tilføre stoffer som skal sørge for dette.

Det finnes også preparater som gir økt mengde serotonin i synapsespalten, såkalte serotoninagonister. Dette er stoffer som har den samme effekten som serotonin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...