Gå til innhold

Å bli kvitt skittenvasken!!!!


Pearl

Anbefalte innlegg

JEg bruker å vaske nesten alle klærne på 60 grader, selv om det kanskje ikke er helt anbefalt.

En gang i blandt vasker jeg alle håndklær og undertøy på 90* (ca 1-2 ganger i året), og dersom det er spesiellt "fine" klær som jeg vet IKKE tåler 60 grader, så går de på 30-40* - resten blir vasker på 60 grader - stort som smått.....

At det står 40* på noen håndklær eller sengeklær bryr jeg meg altså VELDIG lite om...

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tre ulike vasker - enkelt og greit *ler* men så bor jeg alene også da ... :wink:

*kokevask på E ( ca 70 grader?) : dvs hånklær, truser, filler og kluter og sengtøy

*Mørke klær på 40 grader : alt mørkt - bukser, gensere , sokker i blått og sort og rødt osv ....... dersom det er lite skittent vasker jeg det på hurtigprogram og 30.

*Lyse klær på 40 grader: alt lyst, hvitt, beige, rosa... ...bukser og gensere og sokker .....

Kjøper ikke klær som er kravstore når det gjelder å vaske de ...*ler*...det holder med de tre typene vask

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm dette kunne like godt vært meg som skrev dette innlegget for en måneds siden.

Vi er også 4 i husholdningen og vaskerommet vårt så ut som et katastrofeområde. 3 skittentøykurver stappfulle og det som ikke fikk plass var på gulvet :( .

Dersom jeg ikke vasker klær hver dag så kommer jeg meg aldri ajour. Jeg var jo skrekkelig klar over at vaskerutinene måtte endres DRASTISK! Mitt problem var også at det at ferdig vask bare hopte seg opp slik at det ble tiltak å brette sammen å få det inn i skapet. Haugen på toseteren min ble bare større og større. Altså rutinene måtte endres før frustrert ble til sprø!

Det jeg gjorde var som tidligere; at jeg vasker en eller to maskinen pr dag samt en tørketrommel gikk. Jeg beveger meg IKKE ut fra vaskerommet før alle tørkede klær er brettet sammen & klar til å legges i skapene. Og gjør ikke annet før klærene er i skapene. Det høres helt merkelig ut denne punkt for punkt rutinen måtte "lages" men dette fungere så absolutt. . Jeg trengte bare litt selvdisiplin og en liten stemme som sa jeg måtte skjerpe meg.

Jeg er nå 100% ajour med klesvasken Dvs at 3 FULLE skittentøykurver + gulvet :-? er nå blitt til 2 halvfulle sotert på håndklær & undertøy, og en på annet tøy. Alt er i den skjønneste orden. Vaskerommet er ryddig og pent og jeg slapper HELT av med skittentøyvaskproblemer for de har jeg ikke lenger :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi det er visst ikke bare jeg som sliter - hadde besøk av ei veninne før jul, og hun hadde følgende tips - som har hjulpet meg.. Tipsene står her allerede - la ungene sortere klær, vask en maskin i døgnet, og brett de tørre klærne rett ut fra trommelen før de legges på plass. Det har fjernet den stooore haugen av ferdigvaskede klær i huset vårt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger de tørre klærne på senga. Da må vi brette dem før vi kan legge oss. Legger oss som oftest samtidig, så da tar hver sitt, også hjelper vi hverandre med store ting som laken og sengetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe det med klærene på senga forsøkte jeg også, men de havnet i stolen på soverommet da det var sengetid, for da var jeg for trøtt til å ta dem.

Vi finner alle våre systemer som funker best for den enkelte.

Selvdisiplin er et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar bare ti minutter da, og det er faktisk en litt koselig avslutning på kvelden når man gjør det sammen. Men man må jo selvfølgelig ha litt selvdisiplin da. Men på den annen side er det jo ingen systemer som fungerer dersom man ikke har selvdisiplin nok til å gjennomføre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter som regel på en maskin om morgenen før vi drar ut og den som kommer først hjem henger opp. Når den er hengt opp setter vi som regel på en til og henger det opp en gang i løpet av kvelden. Den som henger opp klær må brette og legge på plass de tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...