Gå til innhold

Å bli kvitt skittenvasken!!!!


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg trenger litt hjelp her. Vi er fire personer i husholdningen og det sier seg selv at det blir mye vasking av klær, men jeg strekker ikke over alt når jeg er i full jobb.

Men det værste er at det flyter over med klær på vaskerommet og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få mer orden og for å lette arbeidet med å få klærna rene.

Har mistet litt motet idag, siden min kjære mann har gått løs på vaskerommet og endevendt alt fordi han letet etter noe, så nå flyter det klær over alt og tror dere han rydder opp igjen.NEI.

Men når det er sagt, så har han ingenting med klesvasken å gjøre, det er mitt ansvarsområde, men jeg kunne hylt når han roter slik og ikke gidder å rydde etter seg. Det hjelper ikke at jeg truer med å ikke vaske klær før han har ryddet heller. Uff, nok klaging, håper noen kan hjelpe meg slik at vasken blir mer effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første og viktigeste er å ha et skikkelig system for å sortere klær. Vi har trådkurver til de forskjellige vaskene (sort/hvitt/syntetisk/ull osv..). Hver familiemedlem (vi er bare to da, men siden dere er bare voksne mennesker bør de du bor sammen med klare dette) legger fra seg skitne klær i riktig kurv. Dersom de har problemer kan du lage merkelapper på alle kurvene. I begynneslen må du nok si i fra hver gang noen sorterer feil, men etterhvert går det av seg selv. Sørg også for at de ranger buksene og sjekker lommene selv osv.

Dersom du gjennomfører dette vil vasken alltid være ferdig sortert, og du slipper å gå gjennom alt for å finne en eneste vask du kan sette på. Pass så på å sette på en vask før du går på jobb om dagen. Den er klar til å henges opp når du kommer hjem. Sett da øyeblikkelig på en ny vask. Den er klar til å henges opp om kvelden. Dermed får du vaska to vasker hver dag. Fire voksne mennesker kan da umulig skitne ut mere enn det. Til nød kan du også sette på en vask over natta, men da bør du ha tid til å henge den opp om morgenen slik at den ikke blir liggende for lenge i maskinen. I helgene kan du selvfølgelig få vasket mere dersom det har hopet seg opp.

Det jeg lurer på er om de to andre voksne menneskene er dine barn. I såfall gjør du dem en bjørnetjeneste dersom du ikke lærer dem å vaske sine egne klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Ragnhild..

Det var noen gode ideer det der, jeg har noen trådkurver, men de er av den store typen og tar for mye plass, har lenge tenkt på å skaffe meg mindre kurver til sortering av ull og undertøy, sokker osv.

De to andre i husholdningen er barna mine, men de er bare 5 1/2 og 2 1/2 år så jeg kan ikke forvente hjelp fra dem ennå. Jeg har prøvd å be min mann hjelpe med sortering, men uten hell, akkurat der har han bestemt seg for å sabotere tydeligvis. Neida, det er ikke sant, men jeg er litt forbannet og frustrert på ham idag.

Problemet er ofte det at en ikke bør sette på maskiner på natten, pga brannfaren, men når jeg tenkter på det kan jeg ordne en maskin klar og bare sette den på før jeg går på jobb. Jeg må nok jobbe litt med rutinen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah...leste litt kjappt, så jeg trodde du skrev at det var fire voksne mennesker.

Når det gjelder brannfaren har jeg også tenkt på det. Har en ganske ny vaskemaskin, så jeg tar sjansen noen ganger. En annen sak er jo tanken på vannlekasje, men siden vaskemaskinen står på et rom med sluk i gulvet er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pearl: hva gjør mannen din med sitt skitne tøy? Slenger det fra seg? Vi har to kurver på badet for skittentøy, en til hvite klær og en til fargede klær. Skulle hatt en til håndduker og annen 60 graders vask, men det er det ikke plass til... Legger alltid fra oss de skitne klærne der med en gang vi tar de av, så er det problemet borte. Mannen din klarer vel og slenge klærne i rett skittentøysdunk han og? (Og hvorfor vasker han ikke klær? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Min mann klarer å slenge klærna i en skittentøysdunk (som regel), men han roter alikevel noe forferdelig, hvis han foreksempel bærer klærna ned på vaskerommet, eller en sjelden gang setter på noen klær.

Derfor ser jeg helst at han holder seg vekke fra vasken, han er ikke så flink til å skille farger fra hverandre eller hvilke klær som skal på forskjellige grader.

Men jeg ønsker alikevel å innføre nye regler når det gjelder vasken, fordi det er så mye av det i løpet av en uke. Jeg kommer nok til å skaffe meg flere korger, små og store, med beskrivelse på, slik at han er nødt til å sortere når han legger klær inn på vaske rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Ett skikkelig sorteringssystem bør løse dette problemet, og det å kjøre en vaskemaskin om natten burde heller ikke være noe problem.

Barna kan også få sin egen skittentøykurv inne på rommene sine.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at jo mer innviklet (les: jo flere korger) jo vanskeligere å følge......

Hos oss har vi to nokså store korger på badet (inni et skap, - de fleste baderomsinnredninger har slike korger tilpasset skapene) - en korg til 60 graders og en til finvask. Det klarer både mann og barn å forholde seg til. Når jeg vasker bærer jeg den aktuelle korga med meg på vaskerommet, og sorterer mens jeg hiver inni (det som ikke skal vaskes da lempes på gulvet og legges siden tilbake i vaskekorga når den er tom). Rekker som regel to maskiner på en ettermiddag/kveld, og da er jo sorteringa gjort med den første vasken.....

Å bruke maskinen når du er på jobb eller om natten anbefales ikke hverken av brannvesen eller forsikringsselskap - det spiller ingen rolle hvor ny maskinen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det slik at det er JEG som ikke klarer å legge klærne mine i skittentøyet, og blir irritert når han ikke har skjønt at han må sjekke også andre steder før han setter på en vask. Stort sett er den buksa jeg helst skulle ha vasket glemt. Det som irriterer meg mest er at det er min egen feil, fordi jeg er et Rotehue. Skjønner at jeg bare skal være superglad for å ha en samnboer som vasker klær oftere enn meg, og skjerpe meg på hvor jeg slenger fra meg tingene mine. Jeg liker det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss vasker vi klær begge to.. :)

Syns det er enkelt nok å sette på både en, to og tre maskiner hver dag....og forsåvidt henge de til tørk også...men vårt problem er at klærne liksom ikke kommer lengre enn til klesstativet eller at vi legger dem i korger og ikke får de videre til skapene......så etter noen dager så må vi ta et "raid" og har ca. 1/2 tonn med klær å legge sammen og få på plass.... :-? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, det med at klærna aldri kommer seg inn i skapet, det kjenner jeg til. (delvis er det pga at vi ikke har nok skapplass til alle klærna våre da..)

Men jeg har innført to kleskurver på badet, mer er der ikke plass til. Skiller litt annerledes enn de fleste andre her, jeg skiller ikke på farge. Håndklær og undertøy i den ene, og klær i den andre. For jeg vasker håndklær og undertøy sammen, da er det grei å ha det i en. Å skille rødt fra svart og hvitt fra bukser i den andre, det ser jeg på som et mye mindre problem.

Vi har en skittentøyskurv til, på soverommet. Den inneholder alt som "aldri blir vasket". Skjorter som ikke brukes, busker som ikke brukes. Små sommerskjørt (det er jo vinter nå...) Ullragger, type "en av hver sort". Denne skulle jeg likt å gjøre noe med, men så langt kommer jeg ikke, tiden strekker ikke til.

Jeg vasker aldri klær når jeg ikke er hjemme, sambo nekter meg det (jeg er forsåvidt enig) Her venter vi til maskina er ferdig før vi går på butikken, så å sette den på og gå på jobb er nok ikke en mulighet. Men jeg fyller den gjerne før jeg går på jobb (eller kvelden før) og putter i såpe, så er det bare å trykke på knappen når jeg kommer hjem. Rekker fint ei maskin til før vi tar kvelden, så det går unna på et vis, om man bare orker gjøre dette. Nå er jo vi heldigvis bare to, og mye av klesvasken tas i helga.

Livet var deilig som student, på studenthjem, med vaskerom med 4 vaskemaskiner... Stå opp på et tidspunkt der ingen andre orker vaske klær (i helga før 10-12, f.eks), så kan man bruke 3-4 maskiner samtidig! DA får man unna klesvasken da!

Nei, men forøvrig ser jeg ingen grunn til at mannfolk skal slippe unna dette med klesvask, selv om de er "dårlig til å sortere" og "bare roter". Jeg trekker min kjære sakte inn i denne prosessen. Enda er vi på det nivået at jeg sorterer, og sier "sett på dette på program 4, 40 grader", og så gjør han det. Etterhvert sier jeg "finn frem alt sort undertøy, og fyll opp med mørke håndklær. Prog 4, 40 grader", og etter enda en stund "vask mørkt undertøy". (tiden er inne for å nærme seg nivå to nå, kluet er å ta dette på tidspunkt da han føler for å være snill og hjelpsom (ja, mensen er en slik tid her i huset, da lager han mat, serverer meg det jeg ønsker, kjøper snop og lar meg sitte ved pc'n mens han gjør fornuftige ting (eller ser tv da :P )))

Vel, lykke til med klesvasken, uansett hvordan du løser problemet med sortering og vask. FOR mange kurver lager nok bare problemer, særlig for unger, men TO (eller tre) bør de klare... (ok, ikke de minste ungen enda i alle fall, men den skal tidelig krøkes...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror der eundervurderer barna når det gjelder å sortere klær...

Et barn på 2,5 år kan greit sortere klær etter farge...

Og når de i tillegg får følelsen av å "hjelpe mamma", så skal ikke det være noe problem.

En må da bare passe på at sorteringssystemet ikke blir for avansert...

Hvitt i en, og "resten" i en annen skal gå helt fint, det samme med; hvitt, svart og "resten"...

Dette er også god trening for barna, bare en passer på og ikke skjenner på dem dersom de legger en sokk feil, f.eks.

For at barna skal klare dette, er det lurt å ha wn hvit korg til hvitt, en svart til svart, og ev. lapper med de andre fargene på den siste... Og husk å forklar det godt for dem, slik at de ikke er i tvil...

En måte for å få vekk skittentøy er å kjøpe en tørketrommel...

Det har jeg og Bananmannen gjort nå,av den grunn at vi ike "orket" å vaske mer klær, enten av plassmangel på tørkesnora, eller av ren "latskap" (Lei av å henge opp klær)

Nå går det mye bedre: Setter på en vaskemaskin - tar ca 2 timer, kaster det inn i tørketrommelen, setter på en ny vask... Tørketrommelen og vaskemaskine blir ferdig samtidig - ca 2 timer....

Da sier det seg selv at det blir ganske mye klær som blir vasket unna i løpet av en dag/helg....

Jeg synes det var vel anvendte penger i allefall - letter arbeidet utrolig mye....

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Ja, jeg mener at unger kan klare litt av hvert, og med grundig veiledning kan unger på 2,5 klare mye rart. Men jeg forventer ikke "sokker her, hvitt her, sort her, 60 grader der" som velegnet for en så liten unge. 2-3 korger, det bør de klare, dersom mna altså forklarer nøye, og ikke blr sint om de bommer. Kanskje lar dem sortere klær mens man ser på, og skryter?

Å hjelpe mamma, det er noe unger tross alt stort sett liker. Og unger klarer mye mer enn man trur (det samme gjelder mannfolk...) under rette forutsetninger.

Og ja, tørketrommel er deilig det, men jeg har mye klær som ikke kan puttes i trommel da. Kjempedeilig til sengtøy, håndklær (de blir så behagelige!) og klær som tåler det da. Kjekt å ha, selv om det for meg ikke har noen innvirkning på det å orke å vaske klær (men litt å si på muligheten, sentetøyt tar stor plass å henge til tørk, og vi har bare tørkemuligheter innendørs)

Vel, uansett, jeg er enig med deg i dette, Chiquita! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

ARGH!!! :kjempesinna:

Herved skal enda en sorteringskurv innføres her i huset..... Har en til mørkt og en til lyst, men da komatrynet mitt satte på en vaskemaskin med mørkt i morges og trodde den inneholdt t-skjorter, boxere, sokker og håndklær på 60grader ... vel min sorte lekre yndlingsgenser i tynn ull hadde sneket seg oppi der... den er nå, etter intens strekking i våt tilstand størrelse 5 år.... Kusina mi blir sikkert kjempeglad....

Vel på mandag skal jeg skaffe en kurv til ull og annet smårask som IKKE hører til oppi de andre kurvene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
den er nå' date=' etter intens strekking i våt tilstand størrelse 5 år[/quote']

Legg genseren i badekaret med 2 dl hårbalsam, deretter kan den strekkes ut slik at den blir som ny.

Det fungerer!

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

Ja, ull er blandt det jeg har i vår tredje, den med "ting som aldri blir vaska" fordi jeg aldri samler sammen nok ull til å sette på. Ikke ofte i alle fall. Det skjer av og till da. Særlig når jeg trenger noe av de klærna som ligger der.

Ja, klesvask er noe merkelige greier, og ull tåler nok ikke 60 grader nei... Men, slik skjer. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Vi er fem i familien og da holder det stort sett å vaske en maskin hver dag. MEN dersom jeg hopper over en dag må jeg vaske tre eller fire den påfølgende dag. ( Det må ha noe med de forsvunnede sokkers mystikk å gjøre, noe er i allefall galt med vaskesystemet vårt )

Jeg vasker rosa, lilla, og røde klær sammen.

Grønne, blå og sorte sammen.

Og hvite for seg.

Vasker 40,60 og 90 grader. Når klærne er nye eller spesielt fine klær vasker jeg for seg. Har ikke noe system på skittentøyskurver kun en.

Og selvfølgelig hender det ( men veldig skjeldent ) at den sorte genseren jeg trodde ikke farget av mer allikavel farget den grønne t - skjorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar, jeg ser at vi er mange som sliter litt med å få en skikkelig rutine med tanke på klesvasken.

Idag har jeg 2 store og en liten korg, de store er til mørke klær og hvite, den lille er til vesle jentas klær, slik at jeg vasker dem med parafymefrie midler.

Jeg har tenkt på å få meg en mindre korg til ull og en til undertøy og sokker.

Det er en ting jeg irriterer meg over: Så mye klær som skal vaskes på 30-40 grader, det er minimalt som kan vaskes på 60 eller 90 grader.

Til og med undertøy og håndklær er merket med 40 grader, til tider. Jeg har også fått sengtøy som er merket med 40 grader, hva gjør dere med det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...