Tabris Skrevet 29. oktober 2006 #21 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg synes ikke man skal sensurere musikk til barn. Jeg vil tro det er sjelden at en 10-åring virkelig lytter og forstår en engelsk tekst. De får kanskje med seg ordene, men har ingen virkelig forståelse av hva de betyr. F.eks så kunne jeg KISS-tekster omtrent før jeg begynte på skolen, har to eldre brødre som spilte en del KISS (og andre metal-band). Jeg var ikke eldre enn 10 da jeg danset, sang og imiterte etter dem, og for de som kjenner til KISS, så vet de at deres tekster ikke nødvendigvis var særlig stuerene.
Gjest Chrizzy Skrevet 29. oktober 2006 #22 Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Grr. Leste "tenåring" i overskriften, ikke "tiåring". Da forstår jo gutten trolig ikke mye av det han hører på. Ennå, ihvertfall ← Fordi han er veldig flink i engelsk, på grunn av at han har spilt så utrolig mye spill, så skjønner han nok hovedbudskapet i tekstene. Som handler om å tro på satan og det vonde. Men jeg er nok prippen nok til å reagere på alle voksne som spiller det, sikkert enda mer når de spiller det som "jævli bra musikk" til barn. Men det er nu så. Har ikke tenkt å gå til aksjon akkurat, stusset bare litt over dette. Han fortalte også sønnen at når han var ung så tegnet han nazikors overalt, en liten stund etterpå tegnet gutten nazikors på skolebøker og pulten sin. Klart han ikke skjønner hva det betyr og ikke blir han rasist av det heller, men det blir vel feil signaler generellt, slik jeg ser det... Endret 29. oktober 2006 av Chrizzy
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #23 Skrevet 29. oktober 2006 Da jeg var 10-11 år, så var "Dra til helvete" den mest populære sangen i vår omgangskrets. For de som er unge og som ikke har hørt (om) denne sangen, så handler den om hasj, heroin, langere og avhengighet. Ingen av de jeg kjenner som hørte på (og sang med på) denne sangen har blitt rusmisbrukere! Vi hørte også på "Bobby Brown" (Zappa) på den tiden, og ikke tror jeg noen av oss har tatt skade av den heller. (sikker kan jeg selvfølgelig ikke være ). Vi hørte på "frekkis-kassettene" ("Å kåte Terje", eller "vibrator med to batteri, onani onani"), og til og med "naken greve jager neger med øks", men jeg tror ikke vi har blitt nymfomane eller rasister av den grunn. Er det så mye bedre at barn hører på Britney Spears, Spice Girls eller Eminem? Jeg mener at vi skal ikke være ukritisk til hva barna hører på, men "bannlysning" tror jeg ikke er veien å gå, da blir bare musikken mer spennende.
Gjest Chrizzy Skrevet 29. oktober 2006 #24 Skrevet 29. oktober 2006 Da jeg var 10-11 år, så var "Dra til helvete" den mest populære sangen i vår omgangskrets. For de som er unge og som ikke har hørt (om) denne sangen, så handler den om hasj, heroin, langere og avhengighet. Ingen av de jeg kjenner som hørte på (og sang med på) denne sangen har blitt rusmisbrukere! Vi hørte også på "Bobby Brown" (Zappa) på den tiden, og ikke tror jeg noen av oss har tatt skade av den heller. (sikker kan jeg selvfølgelig ikke være ). Vi hørte på "frekkis-kassettene" ("Å kåte Terje", eller "vibrator med to batteri, onani onani"), og til og med "naken greve jager neger med øks", men jeg tror ikke vi har blitt nymfomane eller rasister av den grunn. Er det så mye bedre at barn hører på Britney Spears, Spice Girls eller Eminem? Jeg mener at vi skal ikke være ukritisk til hva barna hører på, men "bannlysning" tror jeg ikke er veien å gå, da blir bare musikken mer spennende. ← Jo, men den musikken var det vel ikke foreldrene dine som introduserte for deg, som "the thing"? Jeg hadde ikke tenkt over det et sekund om det var unger som satt og spilte musikk til hverandre, eller spill. Reagerte bare litt fordi det var faren...
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #25 Skrevet 29. oktober 2006 Jo, men den musikken var det vel ikke foreldrene dine som introduserte for deg, som "the thing"? Jeg hadde ikke tenkt over det et sekund om det var unger som satt og spilte musikk til hverandre, eller spill. Reagerte bare litt fordi det var faren... ← Nei, du har rett! Det var ikke foreldrene mine som introduserte meg for disse sangene, da hadde jeg fått sjokk om de hørte på dette! Men det var faktisk mamma (som vanligvis liker danseband) som introduserte meg for "TNT"... Jeg skjønner at du reagerer på fars kompisholdning til det å være far, og vi foreldre har helt klart som oppgave å være gode rollemodeller for våre barn. Likevel tror ikke musikksmak er det som har størst påvirkning på gutten. Om 2-3 år er ikke fars musikksmak kul lenger. Da vil han mest sannsynlig automatisk mislike alt som far liker, uten annen grunn enn at far liker det... da vil venner få større innflytelse på guttens musikksmak, og det vil jevne seg ut.
Gjest Chrizzy Skrevet 29. oktober 2006 #26 Skrevet 29. oktober 2006 Nei, du har rett! Det var ikke foreldrene mine som introduserte meg for disse sangene, da hadde jeg fått sjokk om de hørte på dette! Men det var faktisk mamma (som vanligvis liker danseband) som introduserte meg for "TNT"... Jeg skjønner at du reagerer på fars kompisholdning til det å være far, og vi foreldre har helt klart som oppgave å være gode rollemodeller for våre barn. Likevel tror ikke musikksmak er det som har størst påvirkning på gutten. Om 2-3 år er ikke fars musikksmak kul lenger. Da vil han mest sannsynlig automatisk mislike alt som far liker, uten annen grunn enn at far liker det... da vil venner få større innflytelse på guttens musikksmak, og det vil jevne seg ut. ← Jo jo, men TNT, KIZZ og sånn musikk er bare barnemat sammenlignet med satanistmusikk, er veldig forskjellig. Men uansett du har nok rett i resten
Gjest Eir Skrevet 29. oktober 2006 #27 Skrevet 29. oktober 2006 I motsetning til mange her inne, så tror jeg at en del ungdommer faktisk hører på tekster. Sikkert fordi jeg alltid har gjort det selv, og alltid har erfart at musikk faktisk kan påvirke deg. ← Grunnen til at jeg mener at musikk er ufarlig er da ikke at jeg tror at ungdom ikke lytter til tekster... Og ja, musikk kan påvirke, feks sette en i ulike sinnstemninger der og da, men jeg tror ikke det kan endre personligheten til folk.
Gjest Eir Skrevet 29. oktober 2006 #28 Skrevet 29. oktober 2006 Jo, men den musikken var det vel ikke foreldrene dine som introduserte for deg, som "the thing"? Jeg hadde ikke tenkt over det et sekund om det var unger som satt og spilte musikk til hverandre, eller spill. Reagerte bare litt fordi det var faren... ← Jeg ble introdusert for nokså tung, dyster og samfunnskritisk musikk av mine foreldre, og tror ikke jeg har tatt noe skade av det av den grunn. Tror nok andre ting i barndommen min har vært mere avgjørende for min utvikling enn hva slags kasetter vi hadde i bilen. Når det gjelder faren du beskriver i innleggene dine synes jeg det er mange flere åpenbare ting å ta tak i der, enn dette med musikken.
Gjest en gjest Skrevet 29. oktober 2006 #29 Skrevet 29. oktober 2006 Synes ikke du er prippen. Tror nok som mange andre her at helhetsinntrykket er det viktigste, ikke musikkbiten som bare er en liten del av det som skal være et trygt, godt og stimulerende miljø for barn. Men jeg mener at vi som mennesker faktisk blir påvirket av musikken vi hører på. Ok, det finnes mye bra musikk der ute hvor vi hører på melodien og kanskje ikke så mye på teksten. Men teksten er der likvel. Og når man gjentar tekten om og om igjen, så tor jeg vi -i det minste ubevisst- blir påvirket. Ikke at vi er roboter som blir programmerte, men at vi ubevisst over tid endrer tankemåte og holdninger. Personlig så vet jeg jo at selv en dag jeg er glad, så kan det være nok å høre tre strofer av en trist sang før jeg gråter. Jeg forstår egentlig ikke vitsen i å la være å være kritisk til tekst. Det er jo halve sangen! For min sin del så er jeg kritisk til hva jeg putter inn i hjernen og kroppen min. Forsøpling er ikke tillatt. Samme hvor god en melodi er, så hører jeg ikke på om teksten oppfordrer å drepe svarte mennesker! Derfor hører jeg ikke på tekster som snakker om å slå rundt kjerringa fordi hora er et kvinnfolk og skal respektere meg fordi jeg er en mann. På samme måte som jeg heller ikke hører på tekster som glorifiserer det å være ond. Slik jeg ser det så er ikke musikk bare musikk, og spesielt ikke for tenåringer. I dag er det to store kulturer blant tenåringer: hip-hop og metall. Der er det ikke bare musikken som gjelder, men også klær, oppførsel og holdninger. Begge miljøene synes jeg har mye skadelig i seg. F.eks. hip-hop er veldig kvinnefiendtlig og glorifiserer narkotika og en anti-politiholdning. I metallmijløet er det dystre og anti-sosiale som hylles. Jeg mener, når man går rundt med genser hvor det står "Drep de kristne" og man blir hyllet for en kul genser, hva sier ikke det om dem og det miljøet som er? Jeg sier ikke at all metall eller all hip-hop er skrot, men man må da kunne bruke hodet av og til og være en ørrliten grann kritisk.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #30 Skrevet 30. oktober 2006 Synes ikke du er prippen. Tror nok som mange andre her at helhetsinntrykket er det viktigste, ikke musikkbiten som bare er en liten del av det som skal være et trygt, godt og stimulerende miljø for barn. Men jeg mener at vi som mennesker faktisk blir påvirket av musikken vi hører på. Ok, det finnes mye bra musikk der ute hvor vi hører på melodien og kanskje ikke så mye på teksten. Men teksten er der likvel. Og når man gjentar tekten om og om igjen, så tor jeg vi -i det minste ubevisst- blir påvirket. Ikke at vi er roboter som blir programmerte, men at vi ubevisst over tid endrer tankemåte og holdninger. Personlig så vet jeg jo at selv en dag jeg er glad, så kan det være nok å høre tre strofer av en trist sang før jeg gråter. Jeg forstår egentlig ikke vitsen i å la være å være kritisk til tekst. Det er jo halve sangen! For min sin del så er jeg kritisk til hva jeg putter inn i hjernen og kroppen min. Forsøpling er ikke tillatt. Samme hvor god en melodi er, så hører jeg ikke på om teksten oppfordrer å drepe svarte mennesker! Derfor hører jeg ikke på tekster som snakker om å slå rundt kjerringa fordi hora er et kvinnfolk og skal respektere meg fordi jeg er en mann. På samme måte som jeg heller ikke hører på tekster som glorifiserer det å være ond. Slik jeg ser det så er ikke musikk bare musikk, og spesielt ikke for tenåringer. I dag er det to store kulturer blant tenåringer: hip-hop og metall. Der er det ikke bare musikken som gjelder, men også klær, oppførsel og holdninger. Begge miljøene synes jeg har mye skadelig i seg. F.eks. hip-hop er veldig kvinnefiendtlig og glorifiserer narkotika og en anti-politiholdning. I metallmijløet er det dystre og anti-sosiale som hylles. Jeg mener, når man går rundt med genser hvor det står "Drep de kristne" og man blir hyllet for en kul genser, hva sier ikke det om dem og det miljøet som er? Jeg sier ikke at all metall eller all hip-hop er skrot, men man må da kunne bruke hodet av og til og være en ørrliten grann kritisk. ← Vil bare poengtere at metall-sjangeren er veldig vid! Der finnes noen få sub-sjangere av metall som dyrker det dystre og anti-sosiale, men stort sett et metall en ganske snill sjanger!
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 31. oktober 2006 #31 Skrevet 31. oktober 2006 Satan finnes jo ikke uansett, så bare la ungene høre fra seg den barnslige musikken først som sist :-) Selv gjorde jeg sånt da jeg var 16 og det var fint å bli ferdig med :D
Gjest *Snart medlem* Skrevet 31. oktober 2006 #32 Skrevet 31. oktober 2006 Det jeg reagerte mest på, var Chrizzys uttalelser om at far er mest opptatt av å være kompis. Det tror jeg helt sikkert er en usunn holdning, og antagelig mer usunt for en tenåring enn et par voldelig-inspirerte plater. ← Enig! Musikken i seg selv er ikke noe problem. Problemet ligger vel hos faren - slik Crizzy beskriver ham, høres han veldig umoden ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå