Gå til innhold

Dåpsgave til fadderbarn

Fremhevede innlegg

Gjest Grønn Frosk
Skrevet

Nevøen vår skal døpes ganske snart, og jeg er litt i beit for hva vi skal kjøpe. Mannen min skal være fadder, og jeg vet ikke helt om det da forventes noe ekstra fra oss i form av gave. Hadde tenkt å kjøpe enten Den Store Eventyrboka (eller noe i samme serie), eller ett utvalg av Torbjørn Egner bøker. Men er dette bra nok fra fadder?

Vi har ikke sånn kjempegod råd, og jeg tenkte å bruke rundt 500 kroner. Holder dette, eller vil vi bli sett som litt gniene da? Vil gjerne at gaven skal være "bra nok" om dere skjønner, og jeg har ingen erfaring med dåpsgaver selv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke noen kommer til å tenke på hvor mye penger dere har brukt, særlig siden det er familie (de vet vel om at dere ikke har det så fett). Men jeg synes det er en god idé å gi en gave som har noe med fadderoppdraget å gjøre - f.eks. en barnebibel (vanskelig å finne fine på norsk) eller en bønnebok el.l., i tillegg til en annen gave (smykke, lysestake, bestikk) som kan være et minne.

Gjest Grønn Frosk
Skrevet

Så vidt jeg har fått høre, så får han allerede barnebibel av besteforeldrene, så det forsvinner liksom litt. Samtidig er familien egentlig ikke kristne, men holder dåp mest pga tradisjonen. Jeg vet derfor ikke helt om bønnebok er noe foreldrene vil sette pris på, eller om den i det hele tatt vil brukes.

Men jeg skal se etter en fin gjenstand :)

Skrevet

Jeg var fadder til min nevø, og vi ga han sangbok og eventyrbok i "den store hvite...." serien.

Ble kjempegodt mottat og er den eneste av gavene som er blitt brukt så og si hver dag siden dåpen :)

Vi ønsker oss selv sangbøker og eventyrbøker til vår sønns dåp, har bare fillene igjen av bøkene jeg fikk da jeg ble døpt - så er godt brukt ja :)

Skrevet

Jeg synes absolutt at slike "store" bøker er en super dåpsgave, også fra en fadder.

Skrevet

Jeg har også inntrykk av at de eventyrbøkene er svært populære. Jeg har vært fadder for søsteren min (jeg var 17 og gikk på skole, så jeg ga ingenting), og for sønnen til en venninne, han fikk penger (1000) som ble satt inn på en konto.

Jeg er vel av den oppfattelse at man bør "kline til" litt mer når man er fadder, men man skal jo ikke kjøpe seg til fant heller.

En annen venninne har en sønn på 5 år som jeg skal være fadder for (hun er noe sent ute med dåpen), han vil få noe for tilsvarende sum som mitt andre fadderbarn.

De jeg kjenner som ikke døper får ingenting, og jeg gir heller ikke dåpsgaver til hvem som helst, det har jeg ikke råd til. Dersom man inviteres i dåpen blir jo saken en annen, men det er jo ikke vanlig at man ber rubbel og bit i en dåp heller. I en "vanlig" dåp ville jeg vel gitt for rundt 500 dersom jeg kun var gjest, dersom jeg ikke er invitert, men kjenner foreldrene godt ville barnet fått noe for rundt 300 kroner.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

Fine eventyrbøker, sangbøker etc er supre dåpsgaver som barnet har glede av lenge. Vesla vår fikk nesten hele Den store-serien til dåpen, og vi gleder oss til å kunne begynne å lese for henne. Sangboka er allerede i bruk. En annen veldig fin gave hun fikk, var et barnepledd fra Røros pledd, med motiv tegnet av en barnehage.

Endret av Dalwhinnie
Skrevet

Sønnen vår fikk et par kjempefine sølvlysestaker med gravert navn og dato i faddergave. Nå sprenger vel det kanskje budsjettet ditt, men noe i samme retning er kanskje en idé. De aller fleste foreldre har råd til å impulskjøpe ting og tang de har lyst på til barna (sang- og eventyrbok, for eksempel - vår gutt har masse bøker, vi har stort sett kjøpt dem selv), men en sånn spesiell ting blir et fint minne hele livet.

Ellers når det gjelder sangbøker - den store hvite serien er okei, den, men bøkene er innmari store og uhåndterlige. Barnas Egen Sangbok koster vel rundt 260, og har et mye kjekkere format. Toåringen kan hente den i hylla sjøl, og det har litt å si her i huset...

Skrevet

Dåpsgave til en nevø tidligere i år ble Rørospledd med barnetegning som motiv. Disse er 135 cm lange og koster knapt 600,- kroner. Liker at de kan brukes allerede nå, men at de varer "evig". Perfekt til ha i vogn , ute på tur osv.

Forrige nevø fikk et barnebestikk i tinn som vaskes i oppvaskmaskin +en supermyk bamse. Tilsammen ca 530,-. Ingen av oss var fadder til disse.

Til min venninnes sønn, som jeg ER fadder til, ga jeg ei teskje i sølv med gravert monogram på forsiden og navnedagsdato på baksiden. I tillegg ei tøyløve som han kunne ta i bruk umiddelbart. Dette havnet vel også på rund 500,-.

Når det gjelder sølvskje, hadde jeg snakket med mora først om de tenkte å samle sølv til barna sine, og evt hvilken serie. Har ikke brukt å gi bursdagsgave til ungene hennes tidligere, men gjør det nå til faderbarnet mitt. Veldig greit, han får nemlig lik teskje med monogram og dato og årets årstall.

Til jul ha jeg bare gitt en liten opperksomhet til max 50,- stk til min venninnes barn. Men jeg nå gir jeg en mere "orntlig" ting til fadderbarnet. Har skjønt at fadrene til de andre gjør omtrent det samme.

Skrevet

Synes det er en god idè å gi barnebøker i dåpsgave. Da vår sønn ble døpt så fikk vi en del penger og sparebøsser, rammer osv. i sølv. Hadde vi kunnet velge så ville vi mye heller hatt bøker enn sølv...

Når det gjelder sum så er det vel ofte slik at fadderne gir litt mer, men jeg synes ikke at dere skal henge dere sånn opp i det. Gi etter lommeboka. :)

Gjest Gjest_nuwanda_*
Skrevet

Hva med et fint (tre)skrin med nøkkel på som kan være "hans" resten av livet? Det vil ha ulike funksjoner etterhvert som han blir eldre - de første årene vil det sikkert bli fullt av småstein etc, deretter kanskje den første tannen som han mister, senere eks kjærlighetsbrev ? Både mannen min og jeg har slike skrin som har fulgt hos hele livet og som vi setter pris på den dag i dag.

Skrevet

jeg ville ha gått for et armbånd med hans navn på,,,,,,,,

min sønn fikk det og det var utrolig kjekt.. han kan gå med det i noen år og så kan det leges pent bort til minne....

lykke til med valget ditt....

Skrevet

Nå er jeg kanskje veldig tradisjonell, men likevel;

- sølvkrus med barnemotiv

- sparebøsse i sølv, formet som sko, bil e.l

- bilderamme i sølv der navn, fødselsdato og dåpsdato kan graveres inn

- barnebestikk i sølv(skje og gaffel)

Høres dyrt ut, men det er det ikke nødvendigvis. Alt kan kjøpes hos gullsmed, og der er mange andre gode ideer også. Syns det er fint med noe som kan være et minne for livet! Setter veldig pris på de gavene jeg fikk til dåpen, selv om de ikke nødvendigvis kan brukes lenger.

Skrevet
Nå er jeg kanskje veldig tradisjonell, men likevel;

- sølvkrus med barnemotiv

- sparebøsse i sølv, formet som sko, bil e.l

- bilderamme i sølv der navn, fødselsdato og dåpsdato kan graveres inn

- barnebestikk i sølv(skje og gaffel)

Høres dyrt ut, men det er det ikke nødvendigvis. Alt kan kjøpes hos gullsmed, og der er mange andre gode ideer også. Syns det er fint med noe som kan være et minne for livet! Setter veldig pris på de gavene jeg fikk til dåpen, selv om de ikke nødvendigvis kan brukes lenger.

Som jeg alltid skriver når noen foreslår dette: Sjekk om foreldrene liker den stilen først! Det er mange (f.eks. jeg) som synes slike ting er det gyseligste som finnes. Da jeg jobbet i gullsmedbutikk skar det meg i hjertet hver gang noen kjøpte slike gjenstander og bestilte gravering med en gang - slik at det ble umulig å bytte...

Skrevet
Som jeg alltid skriver når noen foreslår dette: Sjekk om foreldrene liker den stilen først! Det er mange (f.eks. jeg) som synes slike ting er det gyseligste som finnes. Da jeg jobbet i gullsmedbutikk skar det meg i hjertet hver gang noen kjøpte slike gjenstander og bestilte gravering med en gang - slik at det ble umulig å bytte...

Enig. Er redd det ville støvet ned hos oss.

Gjest Grønn Frosk
Skrevet

Heisann. Jeg sjekket litt med mor, og fant ut at det som var mest ønsket var en av de runde tinnfatene som man henger på veggen med bilde av barnet i. Sånn som man inngraverer med navn, vekt, dåsdato etc. Så da ble det en slik. Har lagt med lapp om at inngraveringen er betalt. Da kan de selv få bestemme hvilken stil graveringen skal skje i etc.

Tusen takk for hjelp og ideer til andre dåper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...