Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har solgt bolig selv, uten hjelp av megler, og kan fortelle litt om erfaringene?

Vi vurderer å kaste oss ut i det, men lurer på om vi kanskje er litt dumdristige som prøver noe slikt? Vi er innstilt på at det kan bli litt jobb og en del å sette seg inn i, men samtidig kan vi spare 20 -30 000 på å ta jobben selv. Men samtidig: vil vi oppnå like bra pris uten å bruke megler? Vil kjøpere reagere negativt på at vi selger selv?

Noen med erfaringer eller synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vurderer det samme selv. Har tenkt å bruke http://www.ao.no/

For ca 7000 får man annonse på finn og tinde, og de ordner papirene. for 14000 fikser de budrunden i tillegg.

Skrevet

vurderer det samme selv. Har tenkt å bruke http://www.ao.no/

For ca 7000 får man annonse på finn og tinde, og de ordner papirene. for 14000 fikser de budrunden i tillegg.

velger man det siste alternativet er det bare prospektene og visningen man skal gjøre selv, og det syns jeg nesten er tryggest; har sett en del grusomme annonser fulle av skrivefeil, og hørt meglere som bare prater tull.

Skrevet

Jeg vil bare advare mot dette pga man står mye svakere hvis det skulle oppstå tvist i etterkant. Og det kan bli så mye mye dyrere da å ikke ha brukt megler. For ikke så lenge siden var det oppe en skattesak i høyesterett der det ble pekt på som en stor svakhet at huset ble solgt uten megler (det var flere faktorer her, men det stilte saken mye svakere). Har også vært flere andre saker i rettssystemet hvor manglende bruk av megler gjør at man mangler et viktig vitne i saken, enten om det er i forhold til kemnern eller i forhold til ny kjøper.

Hvis man først kommer opp i en slik sak vil meglerhonorar være mye mindre enn hvor store utgiftene kan bli hvis man kommer opp i en tvist.

Og domstolene kan være kraftig urettferdige, men det er derfor man bør oppsøke eksperthjelp før man utfører slike store disposisjoner. Eiendomssalg er som regel det dyreste kjøpet/salget man gjør, jeg ville ALDRI gamblet med noe sånt.

(kan legge til at en jeg kjenner var oppe i en tvist der det var snakk om krav på flere hundretusen i etterkant, bruken av megler gjorde saken mye lettere. Dette var noe som selger ikke kunne ha forutsett på forhånd, i utgangspunktet var det et helt normalt eiendomssalg. Jeg skal ikke legge ut detaljene her, for det er ganske så komplisert. Men etter å ha obeservert den prosessen han gikk igjennom har jeg bestemt meg for å oppsøke advokat heller en gang for mye enn en gang for lite. Det kan lønne seg i det lange løp!)

Og jeg ville heller aldri kjøpt av noen som solgte på egen hånd. Nettopp pga tryggheten det gir å ha en med erfaring fra liknende disposisjoner som mellommann. Nå er det jo et problem at mange meglere ikke har fullgod utdannelse og at mange ikke kan godt nok juss hvis de ikke er utdannet jurister, men det er det jo forslag om å få endret dette.

Så du står altså mye svakere hvis det oppstår tvist i etterkant, i tillegg risikerer du at du mister kjøpere som ikke vil kjøpe uten at det har blitt brukt megler.

Gjest gjest som vil bruke ao.no, igjen
Skrevet

hvis du får en tilstandsrapport som koster 5-6000, istedenfor en valig takst til 2-3000 er takstmannen delvis ansvarlig for feil som oppdages i ettertid. går du gjennom ao.no kan du også få eierskifteforsikring. da står du ganske trygt. Vet ikke om du kan få det gjennom selgboligselv.no?

Skrevet

Bare vær obs på at mange (inkl. meg selv) er skeptiske til å kjøpe en leilighet som ikke selges gjennom megler. Det er veldig greit å forholde seg til en megler i stedet for direkte mot selgeren synes jeg. Da vet man at man får den informasjonen man trenger av noen med erfaring.

Det er klart at man sparer noen kroner på å gjøre ting selv, men om eventuelle kjøpere synes at det er litt skummelt å kjøpe direkte av eieren, så mister man gjerne deltagere i budrunden eller bruker ekstra lang tid på prosessen. Da går jo vinninga opp i spinninga.

Skrevet

Det kommer litt an på. Nå kjenner jeg til Advokatoppgjør og vet at dette ikke er en tradisjonell megler. Men jeg setter pris på å treffe en eiendomsmegler på visningen også.

Om det er to nesten like boliger i samme område og den ene selges privat, mens den andre selges gjennom en kjent megler med godt rykte, så hadde jeg nok vært mest interessert i den siste.

Om derimot boligen er unik og har riktig beliggenhet/pris osv, så er det klart at jeg ikke hadde latt meg stoppe av at den ble solgt privat. Derfor tror jeg ikke at man nødvendigvis får problemer hvis man selger privat, men at man KAN "skremme bort" potensielle kjøpere.

Bolig er en stor investering og de fleste er vel skeptiske til mange ting når de skal kjøpe en bolig, uansett om den selges privat eller gjennom megler. At det er en megler på visningen ville i alle fall vært en trygghet for meg.

Skrevet
http://www.finn.no/finn/realestate/object?...91&pos=1&tot=12

Dette er en leilighet hvor eieren "selger selv". Advokater står for papirer og muligens budrunde, mens eieren har skrevet annonsen og står for visningene. Ble du skeptisk av annonsen? Ville du latt være å kjøpe hvis du bare møtte eieren på visningen?

Ikke umiddelbart skeptisk, men så leser jeg: "I tillegg til kjøpesummen kommer eierskiftegebyr på 4300 kr" - og er det egentlig riktig?

For i Burettslagslovens § 4-6. o.l. står det:

For arbeid med eigarskifte og eventuell godkjenning, kan laget krevje eit vederlag på opp til fire gonger rettsgebyret av den som avhender andelen.

Og dermed kuppet jeg min egen tråd... :sjenert:

Skrevet

Jeg fatter ikke at folk er så dumme at de tror en megler gjør kjøpet tryggere. Jeg/vi har kjøpt hus privat, direkte fra selger, men det var en advokat som tok seg av kontraktskrivingen og oppgjøret. Nå var dette litt spesiell situasjon, siden vi kjenner selgeren, men likevel - folk har solgt hus uten meglere til alle tider. På landsbygda er begrepet megler ukjent, da er det gjerne banken som tar seg av pengeoverføringen.

Hvis noen selger boligen sin privat, så er jeg mer interessert faktisk, enn gjennom megler. Men kanskje jeg er mer profesjonell enn gjennomsnittet her? Enda det er bare tredje boligen jeg eier, er litt over førti.

Har vært og sett på så mange hus, hvor megler ikke aner noenting, eller ikke har nok opplysninger - og kan ikke svare på spørsmål på visningen - men sier "skal spørre selger imorgen, da får du svar".

Skrevet
Vi vurderer å kaste oss ut i det, men lurer på om vi kanskje er litt dumdristige som prøver noe slikt?  Vi er innstilt på at det kan bli litt jobb og en del å sette seg inn i, men samtidig kan vi spare 20 -30 000 på å ta jobben selv. Men samtidig: vil vi oppnå like bra pris uten å bruke megler? Vil kjøpere reagere negativt på at vi selger selv?

Noen med erfaringer eller synspunkter?

Jeg syns dere er dumdristige om dere kaster dere ut i det, fordi det virker som om dere har relativt lite begrep om hva prosessen innebærer. For selgere som har vært gjennom prosessen noen ganger og kjenner til både opplysningsansvar og gangen, kan ao og selgboligselv sikkert være greie alternativer. Men det er riktig som Lea sier - at noen kjøpere ikke vil være interessert.

Pass på å få en full Boligsalgsrapport (ikke bare takst/tilstandsrapport), tegn eierskifteforsikring (gjelder uansett da) og få noen til å ta budrundene for dere. Jeg ville aldri levert bud direkte til en boligselger ihvertfall.

Salgsoppgavene har strenge formkrav, pass på å sette dere godt inn i dem, gir dere feil info kan dere komme i ansvar.

Skrevet
Jeg syns dere er dumdristige om dere kaster dere ut i det, fordi det virker som om dere har relativt lite begrep om hva prosessen innebærer. For selgere som har vært gjennom prosessen noen ganger og kjenner til både opplysningsansvar og gangen, kan ao og selgboligselv sikkert være greie alternativer. Men det er riktig som Lea sier - at noen kjøpere ikke vil være interessert.

Pass på å få en full Boligsalgsrapport (ikke bare takst/tilstandsrapport), tegn eierskifteforsikring (gjelder uansett da) og få noen til å ta budrundene for dere. Jeg ville aldri levert bud direkte til en boligselger ihvertfall.

Salgsoppgavene har strenge formkrav, pass på å sette dere godt inn i dem, gir dere feil info kan dere komme i ansvar.

Nå er det jo fullt mulig å lære seg ting også da. Vi skal ikke selge nå med én gang, og jeg er et relativt oppegående menneske, så akkurat det å sette seg inn i prosessen skal nok gå greit. Tingene du nevner her er saker vi allerede er klar over, uansett, så helt grønne er vi ikke. (jeg er ikke enig i at alle må tegne eierskifteforsikring, men det er en annen debatt).

Men jeg er interessert i å høre hvorfor du ikke kunne tenke deg å legge inn et bud til selger? Hvorfor oppfatter du det som mindre interessant enn om du legger det inn til en megler som er ansatt av selger for å selge boligen? Det er spesielt slike ting jeg ikke kjenner så godt til: hvordan kjøpere reagerer på selvselgere og hvordan det eventuelt påvirker budgivningen.

Skrevet

Jeg solgte min bolig og megler ordnet papirarbeidet. Jeg måtte ut med omlag 14000 kr. Så lenge jeg hadde en inntressert kjøper i lengre tid som var villig til å gi det jeg forlangte så var det ingen grunn for meg å dra det helt ut i en budrunde.

Jeg solgte for 2,5mill og av dette gikk som sagt 14000 til megler for papirarbeidet.

Så hvor mye jeg sparte blir et nokså lett reknestykke da de normalt tar 2,5-3% av kjøpesummen. Jeg fikk i forkant en takst fra 2 forskjellige meglere, og en tilstandsrapport fra et uavhengig takstserings firma det kostet forøvrig 4000kr. Så alt i alt fikk jeg et utlegg på 18000kroner. Vil tro det hadde kostet omlag 70-80.000kr dersom hele salge skulle gått via budrunde hos en megler.

Nå kjøpte jeg nettopp ny bolig til 2,9mill og var gjennom samme prosess der. Man har en sikkerhet når man benytter megler for papirarbeidet og oppgjøret og ikke minst eierskifte forsikring.

Så har dere en kjøper til en akseptabel pris vil jeg ikke tro det er mer å tjene selv om megler skulle tatt salget fra a til å. Prisen som event. hadde blitt høyere hadde blitt oppspist av megler.

Det er iallefall min erfaring og mening.

Skrevet

Det er vel litt ahengig av hva du selger - leil./hus osv.

Er det en lettsolgt leilighet er det jo greit å selge selv - men la en advokat ta oppgjøret. Med hus er det jo pot. flere skjulte bomber og da tror jeg kjøperne er skeptiske. Men jeg synes jo jeg hører om mange tilfeller der både meglere og eierskifteforsikringsselskap frasier seg ethevrt ansvar i tvister også.

Men jeg har vel tro på at en god megler klarer å skaffe bedre pris enn man gjør selv. Jeg ville hvertfall sørge for å få lagt ut prospekt på finn/tinde o.l. skal dere selge selv.

Skrevet
Nå er det jo fullt mulig å lære seg ting også da. Vi skal ikke selge nå med én gang, og jeg er et relativt oppegående menneske, så akkurat det å sette seg inn i prosessen skal nok gå greit. Tingene du nevner her er saker vi allerede er klar over, uansett, så helt grønne er vi ikke. (jeg er ikke enig i at alle må tegne eierskifteforsikring, men det er en annen debatt).

Men jeg er interessert i å høre hvorfor du ikke kunne tenke deg å legge inn et bud til selger? Hvorfor oppfatter du det som mindre interessant enn om du legger det inn til en megler som er ansatt av selger for å selge boligen? Det er spesielt slike ting jeg ikke kjenner så godt til: hvordan kjøpere reagerer på selvselgere og hvordan det eventuelt påvirker budgivningen.

Sorry - det var ikke meningen å si at dere ikke er oppegående mennesker. Men boligsalg stiller allikevel relativt høye krav til informasjonsinnhenting, og dersom man gjør noe feil blir konsekvensene så utrolig store. Mente heller ikke å si at dere er grønne, men jeg opplever å selge selv som noe som ikke bør gjøres om man ikke har vært gjennom prosessen noen ganger.

Jeg kunne ikke tenke meg å legge inn bud til en selger fordi jeg ikke ville være sikker på hvordan budrunden ble foretatt. Om en selger prøvde å presse meg på pris med et annet bud ville jeg ikke uten videre ta det for god fisk. Med en megler vet jeg at jeg kan kreve innsyn i budrunden i ettertid om jeg vinner. Jeg kan se hvem som la inn hvor høye bud med hvilke frister mv. Dette er megler lovpålagt å logge, og de kan miste lisensen om de gjør feil. En selger kunne jo også fremvise en budlogg, men jeg ville ikke stolt på den, og om den var feil, ville det ikke hatt konsekvenser for selgeren. Meglere sjekker også gjerne finansiering for budgivere, en selger vil ikke like lett kunne gjøre dette - ringe banken og sjekke at vedkommende virkelig har midlene til rådighet. Dermed kunne budrunden hatt deltakere som egentlig ikke hadde kjøpsmulighet.

Jeg ville også være skeptisk til om jeg fikk all informasjon. Dersom det foretas en uheldig takst og megler ikke fremlegger denne, vil han komme i ansvar dersom dette blir oppdaget i etterkant. Det vil selger også, men hvilken nytte gjør det meg dersom selgeren ikke har midler. Og hvilken konsekvens for det for selgeren å unndra informasjon?

Å kjøpe privat uten eierskifteforsikring ville jeg uansett ikke gjort - men jeg ville ikke kjøpt uten eierskifteforsikring uansett (da snakker jeg selveierboliger - om dere selger borettslag stiller det seg litt annerledes).

Jeg solgte min bolig og megler ordnet papirarbeidet. Jeg måtte ut med omlag 14000 kr. Så lenge jeg hadde en inntressert kjøper i lengre tid som var villig til å gi det jeg forlangte så var det ingen grunn for meg å dra det helt ut i en budrunde.

om man allerede før salget vet hvem man skal selge til og prisen er jeg HELT enig i at man kan gjøre det meste selv og la megleren foreta oppgjøret.

Skrevet

Jeg ville tenkt litt på å fått inn en fotograf i hvert fall.

http://www.finn.no/finn/realestate/object?...91&pos=1&tot=12

Dette er en leilighet hvor eieren "selger selv". Advokater står for papirer og muligens budrunde, mens eieren har skrevet annonsen og står for visningene. Ble du skeptisk av annonsen? Ville du latt være å kjøpe hvis du bare møtte eieren på visningen?

Denne var jo veldig fin. Mens jeg synes denne:

http://www.finn.no/finn/realestate/object?...31&pos=5&tot=43

ikke tok seg særlig godt ut.

Vi har solgt to leiligheter de siste 2 årene og brukte megler begge gangene. Må innrømme at det kan virke som sure penger noen ganger. Men meglerene har gjerne noen kontakter som vi andre ikke har.

Spesielt den første leiligheten var det godt med megler da vi bodde i en annen by. Han hadde nøkkel og kunne stikke innom på dagtid hvis interesserte stakk innom.

Men har også hørt veldig mange solskinnshistorier om å selge selv. Hørte om ei som bare satte opp en plakat i vinduet. Fikk veldig bra for leiligheten sin.

Hvis dere føler dere trygge på at dere får gjort alt riktig så er det ganske mye penger å spare.

Skrevet
En som har solgt selv.

Takk for linken! Artig å lese og interessant å høre om reaksjonen til kjøperen. (For øvrig et godt eksempel at mange blir forvirret av tittelen "megler").

Jeg ville tenkt litt på å fått inn en fotograf i hvert fall.

Denne var jo veldig fin. Mens jeg synes denne:

http://www.finn.no/finn/realestate/object?...31&pos=5&tot=43

ikke tok seg særlig godt ut.

:ler: Det er en av leilighetene vi har vært inne og tittet på i Finn. Reagerte på fotokvaliteten, ja. Heldigvis har vi venner som er profesjonelle fotografer, og mannen er grafisk designer, så bedre enn det der skal vi alltids klare.

Skrevet
Sorry - det var ikke meningen å si at dere ikke er oppegående mennesker. osv.

Takk for grundig innspill.

Det er et godt poeng det du nevner om budrunde og loggføring, og skulle vi velge å selge selv er det nok lurt å gjøre som selgeren i artikkelen det ble linket til: insistere på at samtlige bud er skriftlige.

Leiligheten vi lurer på å selge er en leilighet med garasjeplass og havutsikt i et ett-år gammelt borettslag hvor jeg, frem til nylig, har vært styreleder siden oppstart. Vi sitter med et vell av informasjon om denne leiligheten, helt ned til bilder av tomten før og under bygging. Det vi ikke har kan boligbyggelaget skaffe, i tillegg til at vi selvsagt supplerer med takst/tilstandsrapport når vi vet vi skal selge. Og selvsagt blir kontrakt og oppgjør tatt via en advokat eller statsautorisert megler.

Ettersom boligen er såpass ny, føler jeg det er mindre risiko for skjulte feil og mangler enn om vi solgte en 20 år gammel enebolig med kjeller. Og med beliggenheten og interessen i markedet for tilsvarende leiligheter, føler jeg meg rimelig sikker på at leiligheten vil vekke interesse hos nok kjøpere.

Men det er likevel ikke avgjort at vi selger selv. Vi kan risikere å sitte 500 kilometer unna når det nærmer seg salg, og da velger vi nok megler uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...