Gjest Sumiko Skrevet 29. oktober 2006 #1 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg leser her inne at fargen cappucino blir rosa på veggen. Jeg ser etter en varm beige farge, som blir nettopp det på veggen....
Gjest Labellamia Skrevet 29. oktober 2006 #2 Skrevet 29. oktober 2006 Bruk cafe late, den blir varm og fin i stua. Jeg malte spisestuestolene i capucino, men de de ble ikke rosa. De ble beige.
nostalgia Skrevet 29. oktober 2006 #3 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg har Nora i stue/ deler av gang/ kontor og er superfornøyd med den fargen. Beige, sandaktig med en liten touch av fersken. Veldig fin farge
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #4 Skrevet 29. oktober 2006 Råd fra andre vedr. nøyaktig en farge kan være vanskelig. Dette fordi en farge er annerledes i ditt rom, enn i andre sitt - det blir påvirket av himmelretning, lyssetting, møbler/tekstiler i rommet, farger utenfor vinduene osv. Du bør altså ta hensyn om rommet ditt er nord-, sør-, vest- eller østvendt. Eksempelvis nordvendte rom har blått i lyset - uansett årstid. Er rommet ditt nordvendt trenger du en farge som er varmere enn om rommet er sørvendt osv. Det beste kan være å oppsøke en fargehandel og fortelle i hvilken retning rommet ditt vender mot (alternativt skrive inn her hvilken retning rommet vender og få råd her, eller gjøre begge deler). Deretter kjøpe 2-3 (alt etter hvor mange farger du ønsker å sjekke ut) farger i små prøvebokser, deretter male oppstrøksprøver (eksempelvis plate/papir e.l. på 1 x 1 m). Noen forretninger har slike ferdige oppstrøksprøver til uttlån. Prøv deretter oppstrøksprøvene i ulike deler av rommet, både i lampelys og dagslys. Først da vil du få rett inntrykk av fargen.
Gjest allium Skrevet 29. oktober 2006 #5 Skrevet 29. oktober 2006 Lys toscana er fin (kode 1107y27r såvidt jeg husker). Har ikke noe rosaskjær her ihvertfall, er mer gulbeige.
Gjest Sumiko Skrevet 29. oktober 2006 #6 Skrevet 29. oktober 2006 Lys Toscana er uaktuell, den kan ikke samboer leve med. Nora og cafe latte fant jeg ikke på fargekartet...
Gjest Lea Skrevet 29. oktober 2006 #7 Skrevet 29. oktober 2006 Vi har cappuchino i to rom og den får et lite rosaskjær om den kombineres med mye hvitt. Vi fikk litt sjokk før vi bar inn møblene igjen (har hvitt tak og hvite lister), men så fort vi fikk inn noen kontraster ble den kjempefin.
Gjest Sumiko Skrevet 29. oktober 2006 #8 Skrevet 29. oktober 2006 Tror ikke det blir Capuccino....Men jeg lurer litt på fargen Ida.....Noen som har den ?
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #9 Skrevet 29. oktober 2006 Vi har cappuchino i to rom og den får et lite rosaskjær om den kombineres med mye hvitt. Vi fikk litt sjokk før vi bar inn møblene igjen (har hvitt tak og hvite lister), men så fort vi fikk inn noen kontraster ble den kjempefin. ← Jeg antar da at jeg som har tenkt å ha den på et kjøkken med hvit innredning og fliser, bør styre unna... :klø:
Gjest Deception Skrevet 29. oktober 2006 #10 Skrevet 29. oktober 2006 Vi har vestvendt stue, og malte med cappuccino. Jeg synes personlig den får litt for mye rosaskjær i dagslys, men den er fin i lampelys. Men jeg ville i utgangspunktet ha noe gråere.
Gjest Labellamia Skrevet 29. oktober 2006 #11 Skrevet 29. oktober 2006 Lys Toscana er uaktuell, den kan ikke samboer leve med. Nora og cafe latte fant jeg ikke på fargekartet... ← Cafe Late kalles også vanilla. Og Lady interiørmaling har den på sitt kart tror jeg.
Gjest gjestnå Skrevet 29. oktober 2006 #12 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg har Nora i stuen der jeg har mye lys og vinduer. Fargen "forandrer" seg i løpet av dagen, men har hele tiden et varmt skjær i seg. Malte min veldig tregule vegger i gangen (der det ikke er vindu) - med Ida, ble kjempefint. En nyanse lysere enn Nora. Kan godt anbefale begge disse fargene.
Gjest Sumiko Skrevet 29. oktober 2006 #14 Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Da har jeg helt utelukket Capuccino, så den blir det ikke. Hvis caffe latte og vanilje er den samme, så er det en av de jeg vurderer, ja....men ville kanskje ha en som var en liten tanke mer beige... Jeg finner ikke Nora,Nord og skygge på fargekartet jeg,har de også har et annet navn kanskje ? Har Lady fargekart Endret 29. oktober 2006 av Sumiko
Gjest Sumiko Skrevet 29. oktober 2006 #15 Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Fant Nord og Skygge på fargevelgeren på jotun.no, ser ut som om de ligner på Ida. Men, jeg syns de ser litt ferskenfarga ut der i forhold til på fargekartet alle tre... Har tre forskjellige fargekart, alle fra Lady og flere av fargene med samme navn er forskjellige på fargakartene og på jotun.no. Endret 29. oktober 2006 av Sumiko
Gjest Kråkebolle Skrevet 29. oktober 2006 #16 Skrevet 29. oktober 2006 Har tre forskjellige fargekart, alle fra Lady og flere av fargene med samme navn er forskjellige på fargakartene og på jotun.no. ← Det er ikke så rart, for de færreste dataskjermer er korrekt kalibrert for fargevisning. Du bør derfor kjøpe minibokser med de aktuele fargene og prøve dem på veggen. Først da får du riktig inntrkk av fargene på den aktuelle veggen.
Gjest Sumiko Skrevet 29. oktober 2006 #17 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg får ta en ny tur i malebutikken og velge en farge ut ifra ferdigmalte prøver på planker. Så noen slike da jeg var der, de vil nok gi et bedre inntrykk enn fargekart, selv om lyset også har endel å si. Nå har jeg iallfall en viss idè om hva som kan være aktuelt, så da får jeg se om disse matcher inntrykket jeg har.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 29. oktober 2006 #18 Skrevet 29. oktober 2006 Sumiko: Nord og Skygge er ikke ferskenfarget, Nord skjærer mot brunt, og Skygge mot gult.
Gjest Sumiko Skrevet 29. oktober 2006 #19 Skrevet 29. oktober 2006 okey, fant ikke de på fargekartet fra malerbutikken, kun på nettsidene.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #20 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har nå skygge mot tidligere lys toscana. Begge gir kontraster mot hvite lister.Skygge er lysest. Begge med et gulskjær. Skygge er veldig lik offwhite/creme. Er nøytral, lys og varm. Anbefales
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå