Gå til innhold

til dere som har klart å slanke dere litt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det evige problemet og jeg vet jo løsningen. Spise mindre, bevege meg mer og så kommer vekttapet. Men det er jo bare ikke så lett. Er en gjenganger på Grete Roede og har prøvd det meste, så noen diett er jeg ikke ute etter.

Det er motivasjonen som mangler helt. Og det er liksom ikke nok å tenke helsegevinst og sånt heller, det funker ikke for meg.

Hva har dere andre brukt som motivasjon? Jeg trenger inspirasjon og motivasjon til å komme igang igjen rett og slett... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde lagt på meg 10 kg sånn etterhvert, og likte ikke meg selv sånn som jeg ble da.

Har aldri hatt problemer med klær, ettersom jeg normalt har en lang og slank kropp, og det ble ikke særlig artig etterhvert å kjøpe klær.

Vendepunktet kom da jeg bestilte meg tur til syden, og tok et kritisk overblikk: sånn kunne jeg IKKE vise meg på stranda!!!

Begynte rett og slett på Cambridge-kur, hadde ikke så mye tid å gjøre det på, og kiloene raste av. Nå er jeg 10 kg lettere, og holder vekta fint!

Skrevet

For meg har motivasjonen vært formen og yteevnen. Jeg trives så sinnsykt godt i en kropp som virkelig fungerer; som springer langt og fort, løfter tungt og som kan knulle hele natta. ;)

Jeg hadde en periode hvor jeg var lat med treningen, og trening er så absolutt ferskvare. Formen ble dårligere og kiloene snek seg på. Jeg trivdes ikke i det hele tatt med hvordan kroppen så ut, men det verste var å ikke klare det jeg tidligere kunne gjøre uten problemer. Nå er kiloene borte og formen er stigende. Og jeg trives med kroppen min igjen.

Skrevet

Kiloene kommer gjerne gradvis snikende, og du kjøper klær i takt med dette - bare litt større hver gang, ikke så merkbart.

Jeg oppdaget plutselig at det jeg trodde var "et par kilo for mye" faktik nærmet seg 10 kilo mer enn det jeg anså å være min idealvekt. Jeg bestemte meg for at jeg ikke ønsker å bruke resten av min voksne tilværelse på å gremme meg over disse kiloene. Tok en skikkelig sjau, og gikk ned 5 kilo. Har vært stabil +-1 kilo i forohold til dette (Veide 65, veier nå ca 60).

Men jeg sliter litt med gjennomføringsevnet for å bli kvitt de siste 3 kiloene.

Men det som funker er: Prøv de gamle yndlingsklærne. Kjøp plagg på salg som du ønsker å komme inn i. Prøv de plaggene hver gang du innbiller deg at du har gått ned - da får du fort avklart akkurat det!

Bruk målbånd, ikke vekt, for å måle om du er fornøyd - man veier mer med mye muskler, og forbrenner også mer. Jeg er sannsynligvis like slank nå, som da jeg veide 3 kilo mindre og aldri noensinne trente. Nå trener jeg 4 ganger i uka, og det merkes godt på muskelmassen.

Ellers for å motivere seg: Prøv den strømpebuksa du ville hatt på deg hvis det var julebord på jobben i kveld. Er du fornøyd med hvordan den sitter? Jeg pleier å gremme meg ekstremt over strømpebuksestrikker, så det er en fordel å oppdage det nå.......

Ellers: gå gjennom garderobeskapet, og se på hvilke plagg du er komfortabel med å bruke nå, og hvilke som ligger der i påvente av bedre tider...... Da jeg slanket meg sist, så var jeg en liten stund nede på 57 kilo - det var utrolig deilig! Alt passet, alt passet sammen, og jeg behøvde aldri ta hensyn til bulker og stramme bukser når jeg skulle kle meg til jobb om morgenen. Sparte utrolig mye tid på det!

Det aller beste var jo at når jeg ikke skulle ligge i sofaen og spise snop, da ble jeg så rastløs at jeg ryddet i huset i stedet..... :sjenert: Snakk om bivirkning!

Sliter litt for å komme over i det moduset igjen, så jeg bruker denne skrivingen her litt som egen motivasjonsterapi :sjarmor:

Masse fordeler *legger bort resten av sjokoladen*

Skrevet

Jeg merker at jeg er i dårlig form, blir sliten av å gå i ei trapp. Det vil jeg endre! Motivasjonen kommer sakte men sikkert: først ved at jeg begynte med Cola Light istedenfor Heavy Cola. Spiste mindre godis.

Spiser mer sunt, prøver å spise 5 ganger om dagen (minst frokost, lunsj, middag, kveld).

Skrevet (endret)

Jeg har slanket meg litt i perioder hvor jeg syns jeg har lagt meg ut. Motivasjonen er at jeg ikke trenger å være syltynn men trives rett og slett ikke med å være for bumsete - det er ikke meg rett og slett, kler det overhodet ikke! Og for meg som har vært syltynn fra jeg var bitteliten føles det ikke komfortabelt. ;) Mitt tricks er å kutte ut godter, brus og usunn ferdigmat, spise litt mindre, bevege meg litt mer. Tror egentlig ikke det finnes så mange andre måter å gjøre det på? ;)

Endret av Kosemose
Skrevet

Jeg har gått ned mellom 15 og 20 kg de siste åra, men jeg må si at jeg ikke bevisst har slanket meg på noe tidspunkt. Endret livsstil med annen type mat, mindre godterier og økt fysisk aktivitet har gjort underverker! Nå har jeg blitt gravid så da gjelder det å holde den gode trenden.. :babysmokk:

Gjest Marie81
Skrevet

Hei!

Det er lurt å ta en titt på kostholdet. Du vet sikkert hva som er bra og ikke.

Trenger ikke å gjøre store forandringer med en gang, men gjør små

forandringer etterhvert. Å sette seg delmål er lurt.

Det er jo viktig å bevege seg. Ikke bare for vekten, men hele kroppen

og velvære.

Finn en aktivitet du liker, da blir det ikke et ork å bevege seg.

Er alltid lettere med selskap. Ta med en venn/venninne, eller kanskje

hunden til naboen trenger morsjon (og naboen blir sikkert kjempeglad :)

Det finnes mange muligheter innen trening! Jeg er så heldig at jeg har

funnet et treningssenter med kjempehyggelig inkluderende miljø

(tips - styr unne De Store Stedene). Så for meg er det kjempehyggelig å trene,

både fordi det er godt å trene og fordi det er kjempesosialt.

Hvis man ikke er vant til å trene, så merker man stor forandring etter bare

noen få ganger. For meg var det en kjempemotivasjon til å begynne med!

Ikke tenk for mye på vekten, men prøv å finne sunn mat og aktiviteter du trives med. Skal man opprettholde det, må man trives!

Lykke til !!

Skrevet

Jeg innså en dag at jeg var blitt FEIT. Har gått ned bortimot 20 kg siste året, hadde aldri klart det på egenhånd. Så jeg er en av disse Grete Roeder'ne. ;) Og som kurslederen min sier: Billigere med kurs enn å skifte ut garderoben (nå har jeg måttet begge deler, da, siden jeg ikke har vært så liten på 7 år... ;) )

Gjest -eline-
Skrevet

For meg var den utløsende faktoren at jeg skulle dra utenlandsog studere, og ikke ønsket å bli satt i en bås som "hun store". I tillegg så trivdes jeg ikke med meg selv, å gå på klesbutikker var et mareritt og å se bilder tatt bare noen få år tidligere (hvor jeg var slank) fikk meg til å grine. Slanket bort 30 kg overvekt i etapper over etpar år, ble ikke kvitt de siste par kiloene (var jo så fornøyd så...), så nå er jeg i gang med de + de som la seg i høst. Motivasjonen denne gangen er at jeg ønsker å bli "ferdig" og i tillegg så vil jeg komme i form.

Gjest Trolletrine
Skrevet

For meg var det egentlig ingen utløsende årsak.Realiteten kom snikende,-har i flere år blitt sjokkert av å se meg selv på bilder,og ikke minst ikke følt meg vel når folk har kommentert vekten min("du og jeg har jo så mye polstring,at vi fryser vel ikke" ,osv).Men dette medførte i ytterligere trøstespising,inntil det en dag datt ned i meg at SÅNN som dette vil jeg IKKE være!!!Så siden januar til nå,har jeg gått ned over 20 kilo,og har ca 8 igjen :) Og skal ALDRI tilbake til utgangspunktet igjen!!! ;)

Skrevet

Jeg gikk en gang ned 15 kilo i løpet av 4-5 mnd etter å ha blitt dumpa av kjæresten min, men det kan vel ikke sies å være veldig sunt.. :sjenert:

Jeg er også på jakt etter en skikkelig god motivasjonskilde til å gå ned noen kilo, ellers må jeg ut og kjøpe meg ny garderobe...

Skrevet

Jeg kjenner igjen motivasjonen fra flere i denne tråden, det må å ta kontroll og ha ansvar for egen kropp. Og det gjelder både den helsemessige biten og den estetiske. Når jeg ser bilder av meg sjøl for et par-tre år siden er det nok til å tenke: Huff!

Sånn vil jeg ikke ha det så jeg gjør det som er enklest, tar grepet :)

Skrevet (endret)

Motivere seg selv er ikke lett, men her er et par enkle tips:

- Lag kortsiktige (3-4ukers) mål

- Lag langsiktige mål (6mnd feks)

Målene MÅ være realistiske. Ta da hensyn til jobbpress, treningsmengde, kosthold osv.

Ikke ta for hardt i. Heller sakte enn fort. En jevn slanking er ofte gunstigere for motivasjonen.

- Les om kosthold og trening

- Se på andre som trener når målene sine. feks videoer, bilder, nettsider om trening, osv.

Endret av speedbird
Skrevet (endret)

Motivasjonen min var å gå ned 2 buksestørrelser, jeg gikk ned 4 :D

Endret av genacvale
Skrevet

Jeg skjønte at jeg var dobbeltgjengeren til Miss Piggy. Kjøpe bukser i str elefant var heller ikke gøy. En annen og mer alvorlig motivasjon var at begge mine foreldre har hatt hjerteinfarkt. Helsa blir ikke så veldig mye bedre når kiloene kommer på.

Det som bla er motiverende nå er at når jeg spiser usunt en dag, så blir jeg fysisk dårlig. Kjenner det spesielt på at jeg blir trøtt og "går ved siden av meg selv".

Skrevet

Jeg elsker god mat, ikke så mye snop og brus, men et skikkelig godt måltid. Altså har jeg ikke trøstespist eller småspist snop hele dagen og da sier det seg jo selv at å kutte ut brus og pottis ikke funker. Å slutte med biff og rødvin eller hverdagspastaen var heller ikke noe alternativ. Ettersom buksene ble for små innså jeg at jeg måtte gjøre noe hvis jeg ikke ville begynne å handle i avdelingen for store størrelser. Altså måtte jeg begynne å bevege meg mer. Tidligere har jeg trent litt styrke på helsestudio, men det er jo så kjedelig og utfordringen var heller ikke stor nok. Generelt er jeg glad i utfordringer og bestemte meg for at min neste utfordring skulle bli å få god kondis, noe som vil si jogging, den mest fryktinngytende treningsformen jeg kan tenke meg. Etter at jeg hadde bestemt meg for endring har jeg klart å komme meg ut på jogging regelmessig, og det føles herlig, riktignok etter joggeturen ;)

Jeg tror alle må finne sin egen motivasjon, enten det er å komme inn i den siste motejeansen, få bedre helse for familien sin skyld, se fin ut i bikini eller rett og slett er lei av å bli sliten av å gå i trapper. Hvis du tenker litt på hva som motiverer deg ellers i livet finner du nok lettere ut hvor motivasjonen for vekttap ligger hos akkurat deg. Lykke til!

Skrevet

Dersom hverdagspastaen betyr "pasta hver dag", så lykke til... Dersom du klarer å være rimelig nøysom gjennom uka og holder deg på lavt karbo-inntak, så kan du til gjengjeld kline til litt på lørdager og søndager. Da jeg slanka meg i sommer la jeg bevisst inn spisedager, skikkelig fråtsa i god mat en til to dager i uka. Da er det ikke så ille om det blir mye vann, fiber og salat resten av uka.

Motivasjonen min var speilbildet og "love handles" som snarere så ut som fendere.

Skrevet

Jeg gikk fra å være treningsnarkoman og relativ sunn til å fråtse hver eneste dag i tillegg til at jeg ikke trente. Etter noen måneder hadde jeg lagt på meg 10 kilo, og vekten forble stabil. Så kom jeg inn i et nytt "miljø" og jeg gikk ned nærmere 15 kilo(uten å trene eller slanke meg). Nå har jeg lagt på meg rundt 2 kilo, men har kommet meg inn i treningen igjen. Heldigvis :) Umulig å beskrive hvor langt nede jeg følte meg på det "verste". Unngikk å kjøpe klær, siden ingenting passet meg som regel. Nå elsker jeg å kjøpe klær, og jeg føler meg så mye bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...