Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestilte en vare fra Ebay 3. okt som ikke har dukket opp. Jeg lurer vel på om det er på tide å klage til selger, men jeg grubler på om kanskje pakka har blitt stanset i tollen. Nå kostet produktet mindre enn 200 kroner, men jeg husker også lookfantastic-styret, hvor også varer til under 200 kr ble stanset.

Kan dette være en sannsynlig årsak? Hvordan finner jeg isåfall ut om pakken faktisk ligger i tollen?

Selgeren har et veldig godt omdømme, så jeg mindre tro på at han har svindlet meg, egentlig, men en kan vel aldri vite...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En genser jeg kjøpte ble stoppet en gang, fordi selger ikke hadde merket pakken med korrekt verdi. Jeg fikk imidlertid brev om dette forholdsvis raskt.

Forresten vant jeg en budrunde den 11. september, men pakken kom først i går, så det kan fremdeles være håp. :) Uansett kan du i alle fall maile selger og spørre når pakken ble sendt. Det kan jo hende det har vært noe somling!

Skrevet
Jeg fikk imidlertid brev om dette forholdsvis raskt.

Brev fra hvem da? Fra Tollvesenet?

Jeg fikk e-post fra selgeren dagen etter at pengetransaksjonen var i orden, om at varen ville bli sendt samme dag, så pakka burde vel ha dukket opp nå.

Skrevet
Brev fra hvem da? Fra Tollvesenet?

Fra Tollvesenet eller Posten, jeg husker ikke helt. Jeg sendte i alle fall et screenshot fra PayPal til tollfolka som bevis på at varen ikke kosta over 200 kroner, og da ordnet det seg fort.

Utrolig kjipt om pakka di har forsvunnet i posten! :( Men den jeg nylig fikk ble også sendt for lenge siden, så det er nok fremdeles håp!

Skrevet

Jeg har kjøpt flere pakker på e-bay som har brukt 2-3 måneder!

Hvor lang tid det tar kommer ann på hva slags shipping metode/pris du velger.

Om ikke pakken er merket,blir de også ofte stoppet i tollen.

Tollvesenet har begynt å ta mere stikkprøver også, forde mange ber selger markere pakken som gave.

Pakken din er helt sikkert ikke kommet bort i posten. :)

Skrevet

Takk, da skal jeg ikke gi opp riktig ennå. :)

Skrevet

Hva med å spore pakken på posten.no? Da får du iallefall vite om den er kommet til landet.

Skrevet

Ja, det hadde vært lurt, men jeg har ikke sendingsnummeret.

Gjest Gjesten
Skrevet

Slenger meg på denne eg, er ganske ny på ebay. Dersom pakken er merka "gave", kor høg verdi kan den ha? Eg veit vi berre kan handle for 200 kroner for å unngå toll, men når ein får tilsendt gave frå utlandet, kan ikkje den ha verdi på 1000?

Skrevet
Slenger meg på denne eg, er ganske ny på ebay. Dersom pakken er merka "gave", kor høg verdi kan den ha? Eg veit vi berre kan handle for 200 kroner for å unngå toll, men når ein får tilsendt gave frå utlandet, kan ikkje den ha verdi på 1000?

Det stemmer det, men da må det faktisk være en gave også. Og det er det jo gjerne ikke når man har betalt for den;)

Gjest Gjesten
Skrevet

Sjekke dei det då? Altså, om ein har betalt? Det er juks, jada, eg veit det, men altså sjekke dei sånt?

Skrevet
Jeg har kjøpt flere pakker på e-bay som har brukt 2-3 måneder!

Hvor lang tid det tar kommer ann på hva slags shipping metode/pris du velger.

Om ikke pakken er merket,blir de også ofte stoppet i tollen.

Tollvesenet har begynt å ta mere stikkprøver også, forde mange ber selger markere pakken som gave.

Pakken din er helt sikkert ikke kommet bort i posten. :)

Det var jeg som skrev dette..

Toll myndighetene tar oftere og oftere stikkprøver!

Så om det er merket som gave,bør det faktisk være det.

Skrevet (endret)
Sjekke dei det då? Altså, om ein har betalt? Det er juks, jada, eg veit det, men altså sjekke dei sånt?

Jeg tror de ser på om varen er sendt fra en privatperson eller et firma. Det vil vel som oftest være lett å se at det ikke egentlig er en gave, det ligger jo nesten alltid en pakkseddel, kvittering e.l. med i pakken.

Endret av Arwen
Skrevet

Absolutt. De tar ganske mange prøver nå hvor de åpner pakkene. Ligger det da en faktura/kvittering inni som viser hvor mye du har betalt, ja da er løpet kjørt.

Skrevet

Jo, noe sånt, men tollvesenet er blitt veldg oppmerksomme på at firmaer nå sender merket gave, og sjekker det. Og hva finner de inni? Jo, fraktseddel, kvittering på at varen er betalt etc...

Skrevet

TS.. hvis jeg var deg ville jeg sendt en hyggelig mail til selger og spurt om h*n har tracking nummer til pakken.. Hvis ikke ville jeg uansett tatt en telefon/sendt en mail til posten og spurt.. De mister pakker overraskende ofte.. Det forekommer også tyveri på postsentraler..

Skrevet

Jeg sendte tilsutt en e-post til selger for å høre om han kanskje hadde sendingsnummeret, som den siste gjesten foreslo, og jeg er visst bare uttålmodig, for han skrev tilbake at det tar 4-6 uker å sende en pakke. Jaja... da er det bare å smøre seg med tålmodighet, og håpe på at den dukker opp før jul. Takk for alle innspill!

Skrevet

Kjøpte noe gitarplekter i USA over nettet, som aldri kom frem. Fikk brev et par _måneder_ senere fra Tolldirektoratet som informerte meg at disse plekterne var laget av en edeltresort som var ulovlig å importere til Norge. Greit nok, men de kunne jo ha gitt fra seg en lyd litt tidligere.

Skrevet
Jeg sendte tilsutt en e-post til selger for å høre om han kanskje hadde sendingsnummeret, som den siste gjesten foreslo, og jeg er visst bare uttålmodig, for han skrev tilbake at det tar 4-6 uker å sende en pakke. Jaja... da er det bare å smøre seg med tålmodighet, og håpe på at den dukker opp før jul. Takk for alle innspill!

Da er det fare for at selger har valgt "surface mail", og selv om posten sier 4-6 uker, er min erfaring at du må regne med minst 8.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...