Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #1 Skrevet 27. oktober 2006 Hei min venninne er blitt sammmen med en pakistaner, og nå viser han seg å være ganske så sjalu og kontrollerende, skeptisk til at hun vil være med på venninne fester osv, jeg vet dette ikke er bra for henne- kan noen fortelle meg om kulturforskjelller og hvordan disse mennene egentlig er?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. oktober 2006 #2 Skrevet 27. oktober 2006 Faen nå blir jeg irritert! Få henne vekk fra han! De bringer SJEldENT godt med seg.. Har ei venninne som var sinnsyk dum og ble med en pakistaner.. Nå bor hun på hemmelig adresse og er livredd han og alle ameratene hans.: Ikke tør hun å gå ut heller! Nei, det er sikkert allerede for sent, men få henne vekk! Fort som faen!
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #3 Skrevet 27. oktober 2006 takk for opplysningen- er det ok at jeg viser henne dette innlegget? er faktisk veldig bekymret for henne- jeg vil ikke være noen rasist, men jeg vet jo at det blir kulturkræsj, hun er vel ung og naiv, og vet ikke bedre, takk, nå skal jeg advare henne! vil ikke skjære alle over en kam- men takk for opplysningen.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #4 Skrevet 27. oktober 2006 hallo...får noe sløv!!! du tok det ene innlegget du fikk og tok det som et svar på alle dine spm...det sier litt om hvor trangsynt du er!!!sykt!!!!!! jeg er selv sammen med en pakistaner, faktisk nygift! og vi har det heeelt fint!!! vi går på hver våre fester og lever livet på hver vår side og sammen, lever like normalt som vennina mi som er gift md en norsk mann... en annen vennine av meg har vært sammen en pakistaner i flere år, og de er så lykkelige så tror du tar meget hardt i gitt... tenk å være så trangsynt!!! det er et folkeslag vi snakker om, respekter det!!ikke se ned på dem!!!!! det finne slike mange duster hos nordmenn, men vi lar ikke disse ødlegge for alle gjør vi..men det gjør du når det gjelder pakistanerere....trangsynt!
Gjest Gjest_Guest_* Skrevet 28. oktober 2006 #5 Skrevet 28. oktober 2006 Uten å snakke for absolutt alle, tror jeg ikke svarene er rasistisk ment. Jeg tror bare at dette dukker såpass ofte opp i media, og da er det ofte nevnt at mannen er av pakistansk,eller utenlandsk opprinnelse. De sier aldri at mannen er av norsk opprinnelse. Det må være lov å være skeptisk, uten å være rasist. Ingen tvil om at det er store kultur og religions forskjeller mellom ei frigjort jente fra norge og en med muslimsk bakgrunn fra Pakistan! Ingen rasisme her hvertfall!
Gjest Ulva35 Skrevet 28. oktober 2006 #6 Skrevet 28. oktober 2006 Ja gjest, jeg er helt enig med deg. Men saken er at hvis du er skeptisk til en mørkhudet person så skriker nesten alle rasisme med det samme. Er du skeptisk til en lyshudet person derimot er det helt ok Kan noen komme med noe fornuftig på hvorfor det har blitt sånn? Jeg jobbet på en plass der jeg var sjef for både norske og utenlanske mennesker, også menn. Hvis en norsk mann ikke utførte jobben sin tilfredstillende og fikk tilsnakk, så var det helt greit. Hvis det samme skjedde med en fra en annen kultur så skrek de opp om rasisme ALLTID. Uansett om tilsnakket var berettiget. Fikk også mange ganger høre replikker som: Jeg er mann, og ingen kvinne skal være sjef for meg Jeg er IKKE rasist, og har venner som er fra andre kulturer. Men jeg tror at det er veldig vanskelig å blande kulturene i form av forhold. Rett og slett fordi vi er for forskjellige. Det er ingen regel uten unntak, men jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen.
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2006 #7 Skrevet 28. oktober 2006 (endret) hallo...får noe sløv!!! du tok det ene innlegget du fikk og tok det som et svar på alle dine spm...det sier litt om hvor trangsynt du er!!!sykt!!!!!! jeg er selv sammen med en pakistaner, faktisk nygift! og vi har det heeelt fint!!! vi går på hver våre fester og lever livet på hver vår side og sammen, lever like normalt som vennina mi som er gift md en norsk mann... en annen vennine av meg har vært sammen en pakistaner i flere år, og de er så lykkelige så tror du tar meget hardt i gitt... tenk å være så trangsynt!!! det er et folkeslag vi snakker om, respekter det!!ikke se ned på dem!!!!! det finne slike mange duster hos nordmenn, men vi lar ikke disse ødlegge for alle gjør vi..men det gjør du når det gjelder pakistanerere....trangsynt! ← Jeg ville ikke blitt sammen med en pakistansk mann, og det har ingen verdens ting med rasisme å gjøre. Men som du sier det selv; folk er forskjellige. Og mennesker fra forskjellige land har ofte også forskjellige levesett og kulturer. Jeg er norsk og født og oppvokst i og med norske normer og regler og derfor er det den måten som er mest riktig å leve på for meg. Andre kulturer har andre normer som de lever etter,normer som i mitt levesett ville blitt fullstendig feil. Det betyr ikke at jeg er rasist av den grunn, men bevisst på at forskjellige mennesker har forskjellige levesett og mange av disse lar seg rett og slett ikke kombinere uten at man skulle måtte gå på akkord med seg selv og sitt syn. Sånn er det bare.Og det er fullt ut mulig å respektere andre menneskers livssyn og levemåte selv om man ikke alltid forstår den. Endret 28. oktober 2006 av ~Alwa~
Cata Skrevet 28. oktober 2006 #8 Skrevet 28. oktober 2006 Er ikke det viktigste poenget i trådstarters innlegg at venninnen er sammen med en mann som allerede ganske tidlig i forholdet viser seg å være sjalu og kontrollerende? Det er jo der problemet ligger, ikke først og fremst i mannens "etniske opprinnelse". Men eventuelle kulturkollisjoner bedrer vel ikke saken når han først er av den kontrollerende typen. (Hm - egentlig ble dette omskrevet versjon av Nigo-sans innlegg lenger opp )
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2006 #9 Skrevet 28. oktober 2006 Er ikke det viktigste poenget i trådstarters innlegg at venninnen er sammen med en mann som allerede ganske tidlig i forholdet viser seg å være sjalu og kontrollerende? Det er jo der problemet ligger, ikke først og fremst i mannens "etniske opprinnelse". Men eventuelle kulturkollisjoner bedrer vel ikke saken når han først er av den kontrollerende typen. (Hm - egentlig ble dette omskrevet versjon av Nigo-sans innlegg lenger opp ) ← Jojo, selvfølgelig. Jeg bare hengte meg opp i innlegget over jeg. Beklager
aline Skrevet 28. oktober 2006 #10 Skrevet 28. oktober 2006 jeg tror kanskje det er viktig ovenfor venninda til ts å IKKE blande den etniske opprinnelsen inn i det hele, for akkurat DET kan hun være ganske sår på og dermed ikke høre på det øret. legg vekt på at han er en dominerene og sjalu mann som viser tendenser til å ønske å styre hennes liv, for akkurat det ville man vel reagert på uansett pokker hva slags etnisk opprinnelse mannen hadde? hadde det vært en etnisk norsk mann som hadde vist de samme trekkene, ville man ikke også DA ønsket å få venninden unna mannen? og hva ville man sagt dersom mannen var norsk og ikke pakistansk? kan man ikke si det samme? da viser man omtanke for venninden og ikke noe som kan oppfattes som rassisme, uansett hva det er ment som. Ja gjest, jeg er helt enig med deg. Men saken er at hvis du er skeptisk til en mørkhudet person så skriker nesten alle rasisme med det samme. Er du skeptisk til en lyshudet person derimot er det helt ok Kan noen komme med noe fornuftig på hvorfor det har blitt sånn? Jeg jobbet på en plass der jeg var sjef for både norske og utenlanske mennesker, også menn. Hvis en norsk mann ikke utførte jobben sin tilfredstillende og fikk tilsnakk, så var det helt greit. Hvis det samme skjedde med en fra en annen kultur så skrek de opp om rasisme ALLTID. Uansett om tilsnakket var berettiget. Fikk også mange ganger høre replikker som: Jeg er mann, og ingen kvinne skal være sjef for meg Jeg er IKKE rasist, og har venner som er fra andre kulturer. Men jeg tror at det er veldig vanskelig å blande kulturene i form av forhold. Rett og slett fordi vi er for forskjellige. Det er ingen regel uten unntak, men jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen. ← jeg tror det er andre utfordringer mellom forhold der det er forskjellige kulturer, men det er utrolig mange forhold som fungerer bra selv om de som er i forholdene kommer fra forskjellige kulturer, så jeg ville ikke vært skeptisk til forhold mellom etnisk norsk og etnisk fremmedkulturell sånn helt automatisk. det er ikke bare unntak fra en regel som funker, det er utrolig mange slike forhold osm fungerer, men det er bare de som IKKE fungerer vi hører om. og ang: Men saken er at hvis du er skeptisk til en mørkhudet person så skriker nesten alle rasisme med det samme. Er du skeptisk til en lyshudet person derimot er det helt ok når mange er skeptisk til en mørkhudet person, så er det ofte pga hudfargen eller vedkommendes etniske opprinnelse, ikke pga akkurat den personen, det individet. når man er skeptisk til en lyshudet persone, er det stort sett pga noe det enkelte individet har gjort eller sagt, ikke hovedsakelig pga at personen er hvit eller etnisk norsk. vi hører om utlendinger som gjør diverse, da blir det lagt vekt på deres etniske opprinnelse. når vi hører om etnisk norske nordmenn som gjør akkurat det samme, så er det aldri lagt vekt p verken etnisk opprinnelse eller hudfarge, det er kun det enkelte individet som blir knyttet til handlingen, ikke resten av "rasen" til vedkommende slik det ofte gjøres når fremmedkulturelle gjør noe som skrives om. Derfor ses det lettere på som rasisme når skepsisen går mot mørkhudede og ikke når skepsisen går mot enkeltindivider av etnisk norsk opprinnelse, tror jeg.
Cata Skrevet 28. oktober 2006 #11 Skrevet 28. oktober 2006 Jojo, selvfølgelig. Jeg bare hengte meg opp i innlegget over jeg. Beklager ← Ingen grunn til å beklage vis à vis meg i allfall . Jeg er i stor grad enig med deg også, ~Alwa. Kulturforskjeller finnes over alt og det er noe man bør være klar over. Prøv å sett en finnmarking i spann med en sørlending - jeg er sikker på at allerede der vil det være en del kulturforskjeller. Så jeg synes det med kulturforskeller er viktig å ta hensyn til uansett sammenheng. Men i akkurat dette tilfellet så mener jeg det viktigste er at mannen virker sjalu og kontrollerende allerede på et tidlig stadium i forholdet. Da bør varselklokkene ringe uavhengig av opprinnelse og nasjonalitet. (En drittsekk er en drittsekk - uavhengig av farge og nasjonalitet )
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2006 #12 Skrevet 28. oktober 2006 (En drittsekk er en drittsekk - uavhengig av farge og nasjonalitet ) ← Amen
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2006 #13 Skrevet 28. oktober 2006 og ang: Men saken er at hvis du er skeptisk til en mørkhudet person så skriker nesten alle rasisme med det samme. Er du skeptisk til en lyshudet person derimot er det helt ok når mange er skeptisk til en mørkhudet person, så er det ofte pga hudfargen eller vedkommendes etniske opprinnelse, ikke pga akkurat den personen, det individet. Hvordan kan du si det? Det er i allefall en fordomsfull ting å mene! Jeg har møtt "utenlandske" personer som jeg har likt svært godt og ergo ikke vært skeptisk til, og jeg har møtt "utenlandske" personer som jeg ikke har likt. Og det gjelder for stort sett alle jeg kjenner. Mener du virkelig at "mannen i gata" ikke skiller mellom ulik personlighet så snart det kommer til mennesker som ikke er opprinnelig norsk? Men jeg er enig i at man burde snakke til henne om denne mannens kvaliteter og ikke fokusere på at han først og fremst pakistansk. Når det er sagt så er det en del forskjeller. Og da tenker jeg ikke på hudfarge men religion og kultur. Jeg tviler ikke på at mange slike forhold går bra, men jeg tror det krever en del større og mer fundamentale kompromiss enn gjennomsnittsekteskap. Det er da heller ingen hemmelighet at det ikke er så veldig populært blant en del muslimer at muslimer gifter seg med ikke-muslimer heller? Og jeg syns ikke det dreier seg om rasisme, men heller en visshet om at slike ekteskap vil by på større utfordringer enn normalt.
Gjest gjesta Skrevet 28. oktober 2006 #14 Skrevet 28. oktober 2006 Ja, men det kan da skje en nordmann også. Jeg blir så irritert over slike ignorante innlegg om at man må passe seg for den og den siden han er pakistaner eller Japaner. Er man virkelig så uopplyst at man ikke har fått med seg at norske menn (OG kvinner) både kan slå og terrorisere også? Du får meg til å virke som om at det er verre at en fremmedkulturell slår enn om en etnisk nordmann slår.
Gjest smina Skrevet 28. oktober 2006 #15 Skrevet 28. oktober 2006 oi oi... SAMMEN MED EN PAKISTANER -FARLIG!! jaja.. JEG HAR VÆRT SAMMEN MED EN PAKISTANER I 4 ÅR.. NÅ HAR HAN ENDELIG DREPT MEG OG JEG SKRIVER DETTE TIL DEG, KJÆRE TRÅDSTARTER FRA HIMMELEN (ENDELIG DREPTE HAN MEG ALTSÅ!!) SÅ DU KAN ADVARE VENNINNA DI!! FOR ALLE PAKISTANERE ER FARLIGE!! Enig med de som har sagt før meg - at en drittsekk er en drittsekk uansett hudfarge, religion og kultur.. Veldig flott topic på dette innlegget ditt synes jeg.. uansett lykke til med å få venninna di bort fra drittsekken.. prøv å ikke fokuser på hudfarge, kultur og religion for siden hun har blitt sammen med denne gutten/mannen er hun tydligvis ikke like fordumsfull som deg.. Dermed er det godt mulig at dine argumenter om at "gå fra han fordi han er pakistaner" ikke virker så bra.. det er nemmelig et utrolig dårlig argument.. det er som å si til ei venninne som blir banka opp av en etnisk nordmann at "gå fra han fordi han er fra Kristiansand" ... grunnen til at venninna di skal gå fra han er vel fordi ikke behandler henne bra?!!?
Gjest gjesta Skrevet 28. oktober 2006 #16 Skrevet 28. oktober 2006 oi oi... SAMMEN MED EN PAKISTANER -FARLIG!! jaja.. JEG HAR VÆRT SAMMEN MED EN PAKISTANER I 4 ÅR.. NÅ HAR HAN ENDELIG DREPT MEG OG JEG SKRIVER DETTE TIL DEG, KJÆRE TRÅDSTARTER FRA HIMMELEN (ENDELIG DREPTE HAN MEG ALTSÅ!!) SÅ DU KAN ADVARE VENNINNA DI!! FOR ALLE PAKISTANERE ER FARLIGE!! ←
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2006 #17 Skrevet 28. oktober 2006 oi oi... SAMMEN MED EN PAKISTANER -FARLIG!! jaja.. JEG HAR VÆRT SAMMEN MED EN PAKISTANER I 4 ÅR.. NÅ HAR HAN ENDELIG DREPT MEG OG JEG SKRIVER DETTE TIL DEG, KJÆRE TRÅDSTARTER FRA HIMMELEN (ENDELIG DREPTE HAN MEG ALTSÅ!!) SÅ DU KAN ADVARE VENNINNA DI!! FOR ALLE PAKISTANERE ER FARLIGE!! ← Når det har vært snakk om den pakistanske opprinnelsen sa har det kun vært snakk om kulturforskjeller og konflikter i kjølevannet av det,ikke at alle pakistanere dreper dama si. Ro deg ned og les innleggene før du hoppe i trynet på folk!!!
aline Skrevet 28. oktober 2006 #18 Skrevet 28. oktober 2006 Hvordan kan du si det? Det er i allefall en fordomsfull ting å mene! Jeg har møtt "utenlandske" personer som jeg har likt svært godt og ergo ikke vært skeptisk til, og jeg har møtt "utenlandske" personer som jeg ikke har likt. Og det gjelder for stort sett alle jeg kjenner. Mener du virkelig at "mannen i gata" ikke skiller mellom ulik personlighet så snart det kommer til mennesker som ikke er opprinnelig norsk? Men jeg er enig i at man burde snakke til henne om denne mannens kvaliteter og ikke fokusere på at han først og fremst pakistansk. Når det er sagt så er det en del forskjeller. Og da tenker jeg ikke på hudfarge men religion og kultur. Jeg tviler ikke på at mange slike forhold går bra, men jeg tror det krever en del større og mer fundamentale kompromiss enn gjennomsnittsekteskap. Det er da heller ingen hemmelighet at det ikke er så veldig populært blant en del muslimer at muslimer gifter seg med ikke-muslimer heller? Og jeg syns ikke det dreier seg om rasisme, men heller en visshet om at slike ekteskap vil by på større utfordringer enn normalt. ← jeg kan si det fordi det er min oppfatning, og hovedinnlegget og de første svarene viser noe av den tankengangen som gjør at jeg sier det jeg sier. PGA at personen er pakistaner, så må man komme seg vekk, ikke enkelt og greit fordi enkeltindividet uavhengig av etnisk opprinnelse, men siden vedkommende også er pakistaner så oppfatter jeg at det blir sett på som enda værre. og ja, jeg mener at altfor mange av "mannen i gata" bryr seg mer om den etniske opprinnelsen når de er redd for folk fra fremmedkulturelle steder, en de faktisk setter seg inn i vedkommendes personlighet. hadde det ikke vært sånn, så hadde det ikke vært rasisme, og rasisme er det. jeg er helt enig i at det er forskjeller, helt klart! og jeg tror det ER vanskeligere med forhold der en er etnisk norsk og en er etnisk fremmedkulturell, men jeg tror likevel ikke det gjør at jeg ville holdt meg unna av den grunn. slik jeg ser det så ER forhold vanskelige, rett og slett fordi det uansett handler om forskjellige individer som må lære seg til å leve sammen med de forskjellene de har. Det blir ett par ekstra "vanskeligheter" dersom man ikke kommer fra lignende kultur, men for noen kan akkurat det være en bra ting. Jeg ville vært mer obs på at jeg måtte jobbe hardt for å få forholdet til å fungere, det ville jeg kanskje "glemt" litt i forhold til en skandinav selv om det også der var viktig å jobbe med forholdet. og nei, det er ingen hemmelighet at det finnes muslimer som ikke synes det er positivt med "blandingsforhold", på lik linje med at det ikke er noen hemmelighet at det finnes kristne som ikke synes det er positivt med "blandingsforhold", personlig ser jeg på det om akkurat like ille når fordommene kommer fra fremmedkulturelle som når de kommer fra etnisk norske.
Gjest gjesta Skrevet 28. oktober 2006 #19 Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Når det har vært snakk om den pakistanske opprinnelsen sa har det kun vært snakk om kulturforskjeller og konflikter i kjølevannet av det,ikke at alle pakistanere dreper dama si. Ro deg ned og les innleggene før du hoppe i trynet på folk!!! ← Jeg tolket det som noe morsomt jeg da. Ikke at hun som skrev var så himla sinna. Hun ville vel få frem at hun har opplevd gode ting og sa det på en måte med snert i. Kan lese litt gjennom linjene vet du. Når det er sagt hadde jeg forstått det om hun hadde vært skikkelig irritert da. Endret 28. oktober 2006 av Bianca
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #20 Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Jeg ville ikke blitt sammen med en pakistansk mann, og det har ingen verdens ting med rasisme å gjøre. Men som du sier det selv; folk er forskjellige. Og mennesker fra forskjellige land har ofte også forskjellige levesett og kulturer. Jeg er norsk og født og oppvokst i og med norske normer og regler og derfor er det den måten som er mest riktig å leve på for meg. Andre kulturer har andre normer som de lever etter,normer som i mitt levesett ville blitt fullstendig feil. Det betyr ikke at jeg er rasist av den grunn, men bevisst på at forskjellige mennesker har forskjellige levesett og mange av disse lar seg rett og slett ikke kombinere uten at man skulle måtte gå på akkord med seg selv og sitt syn. Sånn er det bare.Og det er fullt ut mulig å respektere andre menneskers livssyn og levemåte selv om man ikke alltid forstår den. ← Leser du hva du skriver før du poster eller er du like blåst som du gir inntrykk av? "Jeg ville ikke blitt sammen med en pakistansk mann, og det har ingen verdens ting med rasisme å gjøre". For et flåsete uttrykk! Den generaliseringen du bruker er jo nettopp definisjonen på ,jeg regner med att andre gjetter riktig, rasisme! Endret 28. oktober 2006 av Scorpina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå