J.K. Rowling Skrevet 28. oktober 2006 #21 Skrevet 28. oktober 2006 Helt rettferdig vil aldri karaktersystemet bli. Men det er jo temmelig vesentlig da man skal søke videre utdanning da - om man vil bli ingeniør har det mye å si om man greier 5 og 6 i matte, eller om man såvidt står i faget. Ikke for å diskriminere, men for å finne ut om denne personen i det hele tatt kan fullføre utdannelsen og gjøre jobben. Det er heller ikke alltid en fordel å være skoleflink. Jeg var med i en venninnegjeng som nok alltid lå i toppskiktet i klassen. Vi gjorde lekser, møtte på skolen og satt stille på plassene våre. Men tror du vi ble anerkjent for dette? Vi fikk veldig, veldig lite oppmerksomhet av lærerne. Kanskje ville vi nådd enda lenger om vi også hadde fått tilpasset læring, slik som de svakeste elevene fikk i en årrekke.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #22 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg gikk ut fra videregående våren 2005, og på mine 12 år på skolen opplevde jeg aldri, etter barneskolen, at jeg som såkalt flink elev fikk vanskeligere oppgaver å bryne meg på.. ← På barneskolen her er det i allefall veldig fokus på individuell tilrettelegging, og jeg synes det bare har blitt bedre og bedre med årene. Da jeg gikk på skolen var det jo ikke snakk om at man trengte noe ekstra om man var flink, men den tankegangen ser det ut til at man har gått bort fra.
Far til 2 Skrevet 28. oktober 2006 #23 Skrevet 28. oktober 2006 På barneskolen her er det i allefall veldig fokus på individuell tilrettelegging, og jeg synes det bare har blitt bedre og bedre med årene. Da jeg gikk på skolen var det jo ikke snakk om at man trengte noe ekstra om man var flink, men den tankegangen ser det ut til at man har gått bort fra. ← Dette tror jeg varierer fra skole til skole (lærer til lærer). Et av mine barn regnes vel som det mange beskriver som "skole flink". Men jeg måtte selv kontakte skolen for at barnet skulle få nye utfordringer. Disse utfordringene bestod i hovedsak av å få læreboka for neste år (dvs å f.eks. gjøre matte for neste årstrinn). Året etter ble det like ille igjen ettersom barnet da alerede hadde vært gjennom dette. Det er ikke lett å gi barn som er skoleflinke noe å strekke seg etter/nye utfordringer ettersom dette er noe som forfølger dem over flere år. Resultatet er som en annen antyder at barnet slutter å gjøre en innsats. Det blir mindre interesant å gjøre lekser, og gradvis faller nivået, kansje til å bli dårligere enn andre i klassen. Jeg er ikke lærer og vet ikke hvordan dette bør takles. Men noe bør gjøres. Ikke bare for å oppnå gode karakterer, men like mye for å oppnå gode arbeidsvaner.
Bobeline Skrevet 28. oktober 2006 #24 Skrevet 28. oktober 2006 Ikke enig med deg her, i alle fall ikke over videregående nivå. Det er jo gjerne de skoleflinke som fortsetter (i alle fall en større andel av disse), og i mange av disse miljøene blir liten innsats og gode karakterer ikke sett på som spesielt. ← Det er den "gammeldagse" oppfatningen jeg sikter til. Men jeg trodde arbeid og resultater gav uttelling på universitet og høgskoler...
Bobeline Skrevet 28. oktober 2006 #25 Skrevet 28. oktober 2006 Dette tror jeg varierer fra skole til skole (lærer til lærer). Et av mine barn regnes vel som det mange beskriver som "skole flink". Men jeg måtte selv kontakte skolen for at barnet skulle få nye utfordringer. Disse utfordringene bestod i hovedsak av å få læreboka for neste år (dvs å f.eks. gjøre matte for neste årstrinn). Året etter ble det like ille igjen ettersom barnet da alerede hadde vært gjennom dette. Det er ikke lett å gi barn som er skoleflinke noe å strekke seg etter/nye utfordringer ettersom dette er noe som forfølger dem over flere år. Resultatet er som en annen antyder at barnet slutter å gjøre en innsats. Det blir mindre interesant å gjøre lekser, og gradvis faller nivået, kansje til å bli dårligere enn andre i klassen. Jeg er ikke lærer og vet ikke hvordan dette bør takles. Men noe bør gjøres. Ikke bare for å oppnå gode karakterer, men like mye for å oppnå gode arbeidsvaner. ← Det er nettopp dette de fleste lærere synes er vanskelig. Det er mange ekstraoppgaver for de som er faglig svake og trenger ekstra hjelp. men det er ikke like stort fokus på det faglig flinke, så det er ikke så mange ekstraoppgaver å finne til dem, med mindre en bruker læreboka for neste år, og da forskyver en bare problemet. Det er dette som er den store utfordringen som kom med prisippet individuell undervisning og tilrettelegging. Og det er ingen som har fullgodt svar på dette.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #26 Skrevet 29. oktober 2006 Ah, det er så idiotisk når lærere bare gir flinke unger neste års pensum istedet for å legge undervisningen til rette for dem... hvorfor kan de ikke gå i bredden istedet for å foregå vanlig klasseprogresjon, så ungen er dømt til å kjede seg ihjel på skolen?? Det er jo så mye interessant å lære i verden! Lærerne kan virkelig være læringsressurser for slike barn. Anbefale forfattere, felt, temaer; utfordre barna litt. Det er mange områder av mattematikk som ikke dekkes av standard matteundervisning, det går da vel an å kjøpe en slik bok? Barnet kan lage en komparativ analyse av karakterene i noen utvalgte Astrid Lindgren-bøker. Lese planetens historie, lese masse om dinosaurer, lese om universet. Tegne og lage modeller, tenke på litt større spørsmål. Gå dypere enn årspensum har tid til rådighet. Lær ungene å tenke anderledes, se ting fra en annen vinkel, utvide deres horisont, putte inn mer og mer kunnskap.. Nå med internett og ungene lærer språk ganske tidlig, går det jo an å kjøpe inn lærebøker fra andre land også. Det er ikke noe iveien for at en glup 7-klassing begynner å bryne seg på engelsk litteraturhistorie, f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #27 Skrevet 29. oktober 2006 Ah, det er så idiotisk når lærere bare gir flinke unger neste års pensum istedet for å legge undervisningen til rette for dem... hvorfor kan de ikke gå i bredden istedet for å foregå vanlig klasseprogresjon, så ungen er dømt til å kjede seg ihjel på skolen?? Det er jo så mye interessant å lære i verden! Lærerne kan virkelig være læringsressurser for slike barn. Anbefale forfattere, felt, temaer; utfordre barna litt. Det er mange områder av mattematikk som ikke dekkes av standard matteundervisning, det går da vel an å kjøpe en slik bok? Barnet kan lage en komparativ analyse av karakterene i noen utvalgte Astrid Lindgren-bøker. Lese planetens historie, lese masse om dinosaurer, lese om universet. Tegne og lage modeller, tenke på litt større spørsmål. Gå dypere enn årspensum har tid til rådighet. Lær ungene å tenke anderledes, se ting fra en annen vinkel, utvide deres horisont, putte inn mer og mer kunnskap.. Nå med internett og ungene lærer språk ganske tidlig, går det jo an å kjøpe inn lærebøker fra andre land også. Det er ikke noe iveien for at en glup 7-klassing begynner å bryne seg på engelsk litteraturhistorie, f.eks. ←
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #28 Skrevet 29. oktober 2006 Dette er noe skolesystemet burde ta bedre fatt i,for som en over her sier,er det ikke karakterer som betyr noe i det virkelige liv! Men å være i stand til å gjøre en innsats,og det å få ting gjort. Om ikke annet burde karakterene være halvt om halvt på kunnskap og innsats! ← Enig, karraktersystemet er ikke rettferdig mot rene arbeidere og personer som er interesert i andre emner enn dikt og kåseri
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 29. oktober 2006 #29 Skrevet 29. oktober 2006 Karakterer føles kanskje ikke rettferdig for alle, men det er få ting i dette livet som er rettferdig, og jeg tror det vise hvor mye kunnskap en har i et fag, uten at det sier noe om forberedelsene som ligger bak. Helt enig med de som sier her at de skoleflinke får mindre utfordringer i skolen enn de skolesvake. Jeg kjedet meg i mange år på skolen fordi utfordringene var for dårlig. Det er utrolig kjedelig å sitte i f.eks mattetimer år etter år der læreren må forklare de samme elevene om og om igjen hva som er X og Y, og hvordan gangetabellen fungerer. Jeg er for å dele klassene i fag der store faglige forskjeller gir tydelig utslag, som naturfag og matte, slik at alle kan komme i grupper med de som er på samme nivå, og dermed få utfordringer tilpasset egen læringsevne. Jeg mener også at det må bli mulig å ta eksamen i fag på høyere nivå dersom en har forutsetninger for det, f.eks 2MX i 9.klasse. Da blir det mer utfordrende for alle, og systemet hadde spart mange elever fra å kjede seg i hjel på skolen.
Kaffeavtalen Skrevet 29. oktober 2006 #30 Skrevet 29. oktober 2006 Ah, det er så idiotisk når lærere bare gir flinke unger neste års pensum istedet for å legge undervisningen til rette for dem... hvorfor kan de ikke gå i bredden istedet for å foregå vanlig klasseprogresjon, så ungen er dømt til å kjede seg ihjel på skolen?? Det er jo så mye interessant å lære i verden! Lærerne kan virkelig være læringsressurser for slike barn. Anbefale forfattere, felt, temaer; utfordre barna litt. Det er mange områder av mattematikk som ikke dekkes av standard matteundervisning, det går da vel an å kjøpe en slik bok? Barnet kan lage en komparativ analyse av karakterene i noen utvalgte Astrid Lindgren-bøker. Lese planetens historie, lese masse om dinosaurer, lese om universet. Tegne og lage modeller, tenke på litt større spørsmål. Gå dypere enn årspensum har tid til rådighet. Lær ungene å tenke anderledes, se ting fra en annen vinkel, utvide deres horisont, putte inn mer og mer kunnskap.. Nå med internett og ungene lærer språk ganske tidlig, går det jo an å kjøpe inn lærebøker fra andre land også. Det er ikke noe iveien for at en glup 7-klassing begynner å bryne seg på engelsk litteraturhistorie, f.eks. ←
Kaffeavtalen Skrevet 29. oktober 2006 #31 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg mener også at det må bli mulig å ta eksamen i fag på høyere nivå dersom en har forutsetninger for det, f.eks 2MX i 9.klasse. Da blir det mer utfordrende for alle, og systemet hadde spart mange elever fra å kjede seg i hjel på skolen. ← Dette var vel noe av det som kom inn via Kunnskapsløftet nå i høst!
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #32 Skrevet 29. oktober 2006 Ah, det er så idiotisk når lærere bare gir flinke unger neste års pensum istedet for å legge undervisningen til rette for dem... hvorfor kan de ikke gå i bredden istedet for å foregå vanlig klasseprogresjon, så ungen er dømt til å kjede seg ihjel på skolen?? Det er jo så mye interessant å lære i verden! Lærerne kan virkelig være læringsressurser for slike barn. Anbefale forfattere, felt, temaer; utfordre barna litt. Det er mange områder av mattematikk som ikke dekkes av standard matteundervisning, det går da vel an å kjøpe en slik bok? Barnet kan lage en komparativ analyse av karakterene i noen utvalgte Astrid Lindgren-bøker. Lese planetens historie, lese masse om dinosaurer, lese om universet. Tegne og lage modeller, tenke på litt større spørsmål. Gå dypere enn årspensum har tid til rådighet. Lær ungene å tenke anderledes, se ting fra en annen vinkel, utvide deres horisont, putte inn mer og mer kunnskap.. Nå med internett og ungene lærer språk ganske tidlig, går det jo an å kjøpe inn lærebøker fra andre land også. Det er ikke noe iveien for at en glup 7-klassing begynner å bryne seg på engelsk litteraturhistorie, f.eks. ← Enig! Og tilsvarende idiotisk er det når lærernes tanke om tilpasset opplæring til de svakere elevene er å gi dem forrige års lærebok. Alt det medfører er jo at eleven blir hengende enda lenger etter, og må slite enda mer for å henge med!
Bobeline Skrevet 29. oktober 2006 #33 Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Ah, det er så idiotisk når lærere bare gir flinke unger neste års pensum istedet for å legge undervisningen til rette for dem... hvorfor kan de ikke gå i bredden istedet for å foregå vanlig klasseprogresjon, så ungen er dømt til å kjede seg ihjel på skolen?? Det er jo så mye interessant å lære i verden! Lærerne kan virkelig være læringsressurser for slike barn. Anbefale forfattere, felt, temaer; utfordre barna litt. Det er mange områder av mattematikk som ikke dekkes av standard matteundervisning, det går da vel an å kjøpe en slik bok? Barnet kan lage en komparativ analyse av karakterene i noen utvalgte Astrid Lindgren-bøker. Lese planetens historie, lese masse om dinosaurer, lese om universet. Tegne og lage modeller, tenke på litt større spørsmål. Gå dypere enn årspensum har tid til rådighet. Lær ungene å tenke anderledes, se ting fra en annen vinkel, utvide deres horisont, putte inn mer og mer kunnskap.. Nå med internett og ungene lærer språk ganske tidlig, går det jo an å kjøpe inn lærebøker fra andre land også. Det er ikke noe iveien for at en glup 7-klassing begynner å bryne seg på engelsk litteraturhistorie, f.eks. ← Det er overraskende hvor lett det er for synsere å komme med råd om hvordan ting skal løses i skolen... Tror dere ikke lærere strever nok med undervisningsoppleggene sine, om de ikke skal lage 30 forskjellige planer (en plan til hver elev) til flere forskjellige klasser? Videre blir det foreldrenes oppgave å kjøpe bøker og utstyr til barna som går utover det som ilagt skolen å holde. Det er det ikke mange foreldre som er villige til å gjøre. Og internett og kildekritikk... for barneskolen... Endret 29. oktober 2006 av Bobeline
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #34 Skrevet 29. oktober 2006 Det er overraskende hvor lett det er for synsere å komme med råd om hvordan ting skal løses i skolen... Tror dere ikke lærere strever nok med undervisningsoppleggene sine, om de ikke skal lage 30 forskjellige planer (en plan til hver elev) til flere forskjellige klasser? Videre blir det foreldrenes oppgave å kjøpe bøker og utstyr til barna som går utover det som ilagt skolen å holde. Det er det ikke mange foreldre som er villige til å gjøre. Og internett og kildekritikk... for barneskolen... ← Du må være lærer når du er så defensiv heller enn å se mulighetene.. Man trenger ikke 30 forskjellige planer. Skolen eller kanskje fylket kan ta et tak, og tenke litt på hvordan de skal løse det med å utfordre sterke og svake elever for hvert klassetrinn. Hvilke oppgaver man kan ha enten istedet eller som ekstraoppgaver. De aller fleste elevene er tilfredse med normal progresjon, og kan ha samme opplegg. Noen få trenger støtte, også kalt spesialundervisning, mens noen få trenger ekstra utfordringer. Jeg tror mange foreldre ville vært villig til å bruke litt penger på ekstramateriell. Mye trenger ikke å koste heller, de kan låne bøker av Astrid Lindgren på biblioteket, mange unger har dem også i egen bokhylle allerede. Og skolene kan sette av penger til slikt utstyr, på samme måte som de setter av penger til å støtte svake elever! Ang. internett så var det ment som at voksne kan kjøpe andre lands lærebøker over internett veldig lett, ikke at ungene skulle nødvendigvis bruke internett som kilde.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #35 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg vil bare legge til at vi hadde ukeplaner en stund på min barneskole. De lagde vi selv.. ikke noe ekstraarbeid for lærer det. Han satt mye på lærerrommet og røykte mens vi jobbet i timene. Så beklager at jeg ikke har nesegrus beundring for lærerne i Norge, det er veldig mange dårlige. Noen er glimrende, og heldigvis har jeg hatt noen av dem også. Jeg har heldigvis aldri hatt en lærer som var fullstendig elendig, men andre klasser på min skole hadde det. Husker en lærer hadde stående timeavtale på psykiatrisk på sykehuset 1 gang i uka... Han hadde synlig mer enn nok med å takle sitt eget liv, og skulle ikke ha vært i et klasserom med ansvar for andres læring.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå