Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Vi kommer til å ha et lavbudsjett bryllup Vi sparer på det vi kan spare på. Jeg sitter og tenker at vi kan lage brudebuketten vår selv. -det ser jo ikke så vanskelig ut... (da vil jeg selvfølgelig ikke prøve meg på roser i hjerteform og dill og dall..) Hva med å kjøpe de blomstene som skal være i, og evnt plukke eføy og annet grønt fra busker og bed. Prøve å sette dette pent sammen til en bukett og surre blomstertråd evnt sammen med "farget pyntegress", sånn at det blir et håndtak av stilkene. Noen som har prøvd? Ser det MYE lettere ut enn de er?? Hva tar en florist hensyn til når han lager brudebuketter? (synes det er litt galskap å betale opptil flere tusen kroner bare for en blomsterbukett. dessuten tenker jeg at de kan være koselig og personlig å lage den selv, med prøving på forhånd selvslagt ) Erfaringer??
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 Hva med å binde sammen tre skikkelig fine calaer med metallbånd og perler så det dekker stilkene totalt nederst? Det er jo kjempelett, og ikke dyrt... Ellers kan du kjøpe en kule av oasis, stikke blomster inn i den, og feste en lang løkke med sløyfe i den. Da tar du knappenåler og fester båndet med den. Da har du en brudebukett-kule du kan bære i snora. Det er også ganske lett... Eføy og sånn har lett for å SE billig ut syns jeg... Kjøp blomsterblader og bli inspirert...
Mini_me Skrevet 26. oktober 2006 #3 Skrevet 26. oktober 2006 En venninne laget buketten med blomster fra foreldrenes hage. det var et sommerbryllup, og jeg syns det var en flott bukett. original og ikke så tilgjort liksom....
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. oktober 2006 #4 Skrevet 26. oktober 2006 Takk for svar så langt. det med oasis(eh unnskyld hvis skrivefeil)kule var moro. Det kunne vært originalt. Calla er ent, men da ville jeg hatt det med i en kominasjon med roser f.eks. Vil gjerne ha noe grønt i også. Mulig at eføy ser billig ut, men jeg syns nå egentlig ikke det.Men jeg får jo se når jeg prøver. Det er iallfall en rimelig og pen løsning. Men det finnes mye annet grønt som er fint også, så det er mange muligheter. Bukketten min skal være forholdsvis liten, jeg er liten selv, og det ville sett dumt ut med en ruvende bukett. dessuten synes jeg mange bukette ser så oppstæsja ut som du sier. Men jeg vil gjerne ha en pen og harmonisk bukett. Det spørs om ike jeg blir for kresen Her er et par eks jeg syns er fine: 1: http://www.bernzonsblommor.se/view_image.a...6nekrans%20runt 2: http://www.bernzonsblommor.se/view_image.a...s%20vid%20sidan Men med enda litt mer blomster i bukketten. Synes det er stilig med et sånt håndtak som blomstene er festet i her Må kjøpe meg blomsterblader og prøve. annet som er lurt:? man bør vel binde bukketten samme dag/dagen før bryllupet. Om mulig stå i vann gjennom natten før dagen? De sprayer ikke blomstene for at de skal holde seg bedre??
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #5 Skrevet 26. oktober 2006 Det beste er å binde den samme morgen, og ha alle blomstene ferdig beskjært kvelden i forveien. Om du bruker sarte blomster er det lurt å ha med en sprayflaske med vann å bruke gjennom dagen... Om du vil ha alterativ til eføy er slike hjerteranker veldig fine å bruke om man vi ha noe som henger. Var veldig fine buketter du hadde funnet ja.. Blomsterbutikkene kan sikkert hjelpe deg å finne et slikt håndtak, men det går an å surre tråd og sløyfer rundt stilkene på roser også, og lage en stram liten bukett med det og grønt rundt som i den øverste linken....
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #6 Skrevet 26. oktober 2006 Og la for all del blomstene stå kjølig over natten så de ikke blir slappe....
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. oktober 2006 #7 Skrevet 26. oktober 2006 Tusen takk for flere tips. Tror det kan bli alldeles så fint. Og tenk hvor mye penger man ikke bruker! Her er en bukett til: vil ha en delikat søt og litt naturlig bukett http://www.bernzonsblommor.se/view_image.a...sar%20utm%E4rkt! drømme drømme. nei nå får jeg køye. får krype inntil min kommende
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #8 Skrevet 27. oktober 2006 En venninne laget buketten med blomster fra foreldrenes hage. det var et sommerbryllup, og jeg syns det var en flott bukett. original og ikke så tilgjort liksom.... ← Jeg kjenner også noen som gjorde dette. Ikke fordi de hadde dårlig råd, tvertimot, men de ville ha noe enkelt og ikke oppstæsja......
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. oktober 2006 #9 Skrevet 27. oktober 2006 Du kan godt klare å lage en bukett selv, men ikke regn med at du får til hva som helst. Husk det tar noen år å bli blomsterdekoratør, og brud er noe av det vanskeligste og mest tidkrevende man lærer. Hold det enkelt, husk å snitte opp blomstene og sette de i vann 24 timer før du skal lage buketten, og lag buketten så sent som mulig. Bruk enkle blomster som roser osv. Ikke gå for orkideer. De må stiftes (settes på ståltråd, de har bare et par cm stilk) og er forholdsvis vanskelige å stifte. I ditt tilfelle ville jeg gått til blomsterbutikken og bestilt en lav, tett bukett i de fargene du skal ha, og si at du ikke vil ha den stiftet, bare en helt vanlig rundbundet bukett som du kan bruke som brudebukett. Det er ikke noe problem å surre stilkene med silkebånd slik at du får et håndtak, men holdbarheten på buketten kan bli noe dårligere på denne måten enn hvis du får en stiftet bukett. (Den vil altså ikke holde så lenge uten vann som en stiftet bukett eller en bukett i oasisholder vanligvis vil) Husk også å oppbevare den kjølig om mulig. Alt etter som hva slags blomster du skal ha, så må du regne med fra 3-600 kr for en helt enkel bukett. Materialkostnaden om du skal lage den selv blir noe sånt også, og du er nødt til å prøve en gang eller to før du lager den ordentlige buketten, så det kan bli billigere og enklere for deg å bare gå til blomsterbutikken
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. oktober 2006 #10 Skrevet 27. oktober 2006 Ja, jeg har også tenkt den tanken. Men så syns jeg de er litt moro om jeg hadde fått det til selv. Ogsånettop fordi jeg ikke vil at den skl være så stylet. spørsmålet som jeg jo ikke har peil på er hva som holder ved e sånn bukett. Den skal jo være pen en hel dag, og kanskje hvis et blir vellyket prøve å bevare en. (tørking, etc) Skal ikke bruke orkideer. det blir roser, evnt calla og jeg får høre hvilke andre typer blomster som er lett å få til selv. Og grønt, feks hjeteranker som hun over nevnte. Men det er klart, hvis det ligger mellom 3-600 kr for en enkel nbukett hvor de også får til et pent "skaft" på buketten så er det jo like greit også. trodde ikke helt det var mulig, da prisene går oppover i tusenklassen. Skjønner dette for de stiftede og stylede bukettene, men likeve. Tror butikkene kanskje skrur prisen op også, med en gang det heter brudebukett. det er pent med en fin bukett, men det er andre ting jeg heller vil sette pengene på takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #11 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg lagde meg en prøvebukett i sommer - med kala, roser, gerbera og en annen type blomst Var ikke vanskelig i det hele tatt, og buketten sto over en uke uten å dette sammen! Blomstene kostet vel rundt 150,- mener jeg
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. oktober 2006 #12 Skrevet 27. oktober 2006 Men det er klart, hvis det ligger mellom 3-600 kr for en enkel nbukett hvor de også får til et pent "skaft" på buketten så er det jo like greit også. trodde ikke helt det var mulig, da prisene går oppover i tusenklassen. Skjønner dette for de stiftede og stylede bukettene, men likeve. Tror butikkene kanskje skrur prisen op også, med en gang det heter brudebukett. ← En enkel bukett som den jeg beskriver blir da som om du skulle kjøpt en hvilken som helst annen bukett, og da får du bra med blomster til den prisen (kommer jo selvsagt litt an på hvor du kjøper). Den tar kanskje 10 min for dekoratøren å lage, og da bruker hun det hun har der og da. Du absolutt ikke regne med en bukett med 20 av en spesiell type rose, perfekt utsprungne osv osv. Men husk at i "brudebukett" ligger spesialbestillinger av blomster, gjerne uker i forveien, og det går ikke an for butikken å bestille f.eks fire roser, to calla og tre grener grønt. For det første er det ingen som leverer sånt, for det andre kan ikke dekoratøren være sikker på at de blomstene som kommer er bra nok for brud. I tillegg kommer det faktum at en brudebukett tar timesvis å lage. Det er en sinnsyk jobb å stifte og surre hver enkelt blomst, i riktig lengde, rett antall osv osv, for så å få dette til å sitte pent sammen og holde lenge. Bare en enkel rund bukett som skal stiftes er utrolig tidkrevende. Og som du sikkert har lagt merke til, så er ikke bruder så rent lite kravstore heller. Klart man skal være det også, men det er noe av det man betaler for. Sånn for sikkerhet skyld så er det utallige teknikker å benytte seg av. Og dette skal dekoratøren kunne. Og ikke bare skal man ha penger for varene og jobben (og betale det det koster å drive butikk), man skal helst tjene noe også Klart det blir dyrt.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. oktober 2006 #13 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg syns hjemmelaget brudebukett høres fint ut. Jeg syns faktisk at mange brudebuketter jeg ser så "kunstige" ut. Tror jeg selv vil ønske å ha noe litt mer tilfeldig og naturlig.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #14 Skrevet 27. oktober 2006 Men husk at i "brudebukett" ligger spesialbestillinger av blomster, gjerne uker i forveien, og det går ikke an for butikken å bestille f.eks fire roser, to calla og tre grener grønt. For det første er det ingen som leverer sånt, for det andre kan ikke dekoratøren være sikker på at de blomstene som kommer er bra nok for brud Kan man evnt ha en slags avtale med butikken og holde av noen pene roser (dette vil jo ikke være en stor bukett) til torsdagen/evnt fredagen før bryllupet? Bryllupet vil være på Lillehammer og der fins jo flere blomsterbutikker, å uansett bør man jo klar å finne en butikk hvor man kan kjøpe sine blomster (roser ++) torsdagen eller fredagen?! Jeg skjønner at det nok er mange teknikker asom gjør at det holder bedre, er designet bedre med hensyn til komp. farger o.l. Jeg vil jo at det skal bli pent, men det er ikke alltid det dyreste som er det heller. Fins så mange varianter. Jeg har tro på at jeg skal klare det jeg da... (optimist) så får jeg kanskje heller senke forventningene mine om det skulle være nødvendig. evnt kjøpe en "vanlig" bukett. Uansett er det ikke det som gjør at dagen blir fantastisk :D Bare den blir noenlunde fin, og den står i stil med farger og sånn til resten så blir det så bra Vil gjerne se bilde av noensom har laget sin egen bukett hihi dete så moro med bryllup
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. oktober 2006 #15 Skrevet 27. oktober 2006 ehh, bare et spm til. hvordan gjør de det når de stifter? er det en spesiell stiftemaskin? kan man bruke vanlige stifter, eller kan knappenåler være et hjelpemiddel? tror mst på at jeg vil ha en rund en, og da kan det jo være greit å holde blomstene litt sammen på en måte. Kanske jeg kan prøve å binde de litt sammen med hyssing eller tynn ståltråd, eller blomstertråd, langt oppe på stilkene? Midt i buketten på en måte. om du skjønner. nei, nå fikk jeg lyst til å gå å øve med en gang... siden du er så god informant.. hvilke blomster er sarte og må sprayes med vann? er du blomsterdekoratør sjøl, eller kjenner du kanskje noen?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. oktober 2006 #16 Skrevet 27. oktober 2006 ehh, bare et spm til. hvordan gjør de det når de stifter? er det en spesiell stiftemaskin? kan man bruke vanlige stifter, eller kan knappenåler være et hjelpemiddel? tror mst på at jeg vil ha en rund en, og da kan det jo være greit å holde blomstene litt sammen på en måte. Kanske jeg kan prøve å binde de litt sammen med hyssing eller tynn ståltråd, eller blomstertråd, langt oppe på stilkene? Midt i buketten på en måte. om du skjønner. nei, nå fikk jeg lyst til å gå å øve med en gang... siden du er så god informant.. hvilke blomster er sarte og må sprayes med vann? er du blomsterdekoratør sjøl, eller kjenner du kanskje noen? ← Jeg er ikke blomsterdekoratøren, bare sjefen hennes Har jobbet med blomster i noen år, og kan litt, men ikke alt. Å stifte betyr ikke at man bruker stifter og stiftemaskin, det betyr at man surrer ståltråd rundt stilken (spesiell teknikk) på blomsten for å få et lengre , tynnere og bøyelig "skaft" eller stilk på den. Blomsterbutikken har spesielle ståltråd"pinner" som de bruker i forskjellige tykkelser. Utenpå der bruker man floratape, en grønn tape som ser litt ut som kreppapir, men som har en voks på som limer tapen litt til seg selv når den trekkes ut. Hvis du skal gjøre dette selv, så må du nesten få noen til å vise deg, for det er ganske vanskelig å forklare Den grønne tapen gjør også at stilkene fester seg litt sammen når du setter sammen buketten til slutt, så det er lettere å holde fasongen. Til vanlige buketter bruker blomsterdekoratøren grønn bast til å binde sammen buketten med. Mye enklere og tar bare sekunder å gjøre. Men du bør lære deg teknikken der også, hvis ikke du vil at dekoratøren skal gjøre det for deg. (som sagt, enklere og sannsynligvis også billigere siden du slipper å kjøpe "øvelsesblomster" ) Du kan også ta en kikk på Svart Bruds inspirasjonsside, klikk på Blommor og Blomskolan. Det som står om gaffelskafting er det samme som stifting på norsk. Bare at siden ikke viser den grønne floratapen. Siden viser også hvordan du enkelt lager en bukett i oasisholder (koster ca 200 kr og oppover bare for holderen). Svartbrud har også et bukettgalleri som det er verdt å ta en kikk på Min bukett er på side 7, den nest siste der.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. oktober 2006 #17 Skrevet 27. oktober 2006 Å tusen takk buketten din var nydelig, veldig spesiell. er s fint med personlig tuch) Tror dujeg hadde klart å lag buketten øverst til høyre på side 1? Jeg tenker oe i den duren. Tusen takk for masse hjelp. jeg er siker på at buketten min blir fin jeg. Det jeg syns er bra med å ikke ha så mye penger er at man må tenke litt kreativt. Og jeg syns det er så koselig når det er de små tingene som betyr noe. Det tror jeg man lett glemmer når man har endel rutte med. Man må prioritere hva som er viktigst for en, også må man bruke fantasien sin på resten. Da merker man hva som btyr noe
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. oktober 2006 #18 Skrevet 27. oktober 2006 Fine tanker du har, gjest Jeg er helt enig med deg. Vi hadde også et lavbudsjett-bryllup, alt i alt tror jeg vi havnet på rundt 10 000 med kjole (sydde selv), mat, blomster, vigsel, leie av lokale osv osv. Hadde først tenkt å lage en mer tradisjonell dråpeformet bukett, men slo det fra meg og tenkte utenfor boksen Den øverst til høyre på side en er veldig enkel, burde ikke by på problemer i det hele tatt Du bør nok spesialbestille de hvite rosene, men det holder nok med 5-7 stk (ca 40-50 kr stk), pluss salalblader (de grønne). De rødfargede ekebladene er noe butikkene har inne akkurat nå, har ikke sett dem ellers i året. Men det skulle ikke være noe problem å fikse noe annet som erstatning. Hvor i landet holder du til?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #19 Skrevet 27. oktober 2006 Okei Godt å høre Jeg bor i Oslo, men skal gifte meg på Lillehammer siden jeg er vokst opp der 10.000 var lite. Det klarer ikke vi. Etter å ha regnet på det kommer jeg oppi 30.000.Da har vi med: Lokale, kirke(koster 2500 siden det er en kirke på et museum, Garmokirka på Maihaugen), catering evnt kokk og mat, drikke innkjøpes i utlandet, kjole(brukt/leie)++, mannen skal ha bunade sin(nordlandsbunad med grønn vest, den er så fin!), brudepikekjole, blomster, pynt, frisør, rekvisita. Har boble til bryllupskjøring Ønsker meg gjerne solist og band også, men det spørs. Festen blir nok bra uten også
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. oktober 2006 #20 Skrevet 27. oktober 2006 Som sagt, vi hadde et veldig lite bryllup, vi var ikke mer enn 13 til bords, 11 til selve middagen (inkl baby). Kanskje jeg kan hjelpe deg mer. Registrer deg og send meg en pm, jeg jobber på Lørenskog.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå