Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Har jeg et forslag: Dersom man vil unngå å få noe man ikke får bruk for: Hvis du har mulighet til å lage en hjemmeside (kan lage enkelt hos flere bryllupsaktører på internet), kan dette være veldig praktisk og opplysende for gjestene. Siden kan man bli informert om i innbydelsen Evnt kan det stå i invitasjonen om man har noen gaveliste, og om gjstene "bør holde seg" til denne. Gjestene vil jo alltid være interessert i å gi brudeparet noe de kna bli glade for og bruke. Hvis de ikke engang har tenkt på mottaker av gaven (brudeparet) vil jeg si at man kan takke seg selv for at gaven ikke faller i smak. leit for den som gir og leit for de som får. Poenget er at hvis man ikke ønsker noen andre gaver enn de man har laget en liste på, som gjestene kan få tilgang til, kan det være lurt å oppgi dette. evnt oppgi at andre gaver også mottas med takk dersom de ønsker(gjestene) det. (jeg har f.eks ei venninne som liker å gi bort kunst. Dette ville ikke vært noe jeg og min mann hadde skrevet på en gaveliste, men vi synes det hadde vært flott om gjestene brukte sin kreativitet og ga andre ting enn akkurat ønskelisten. Og da går jeg ut fra at de ønsker å gi oss noe vi vil like. om vi likevel ikke liker det, syns jeg man bør være så romslig at man tenker at tanken var god. evnt om man hører om muligheten for å bytte det (vi det ikke er en veldig personlig ting, kan man vel klare å si det på en pen måte?hvis ikke får man bite seg i leppa og ikke grine over en gave som ike falt i smak..herregud så nøye er det vel ikke...) Dette ble langt, me jeg oppsummerer: VÆR TYDELIG MED HVA DERE ØNSKER. kan vel sies å gjelde generelt ved bryllupet. Og jeg syns det er viktig at man gjør det sånn man ønsker. Gjestene bør være glade på deres vegne. amen
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 Øøøøøh, er det ikke litt frekt å gå så sterkt ut med hva man ønsker seg, og i tillegg være så tydelig utakknemlig når man får noe man ikke liker? Vi fikk masse kunst i bryllupsgaver, og syns alle tingene var fine på hver sin måte. Men nå hadde de god smak og da. Hadde vi fått noe vi ikke likte hadde vi byttet det om mulig, eller hengt det litt unna allfarvei i huset... Syns man skal være litt romslig jeg. Man kan da ikke KREVE noe av gjestene? Man skal være glad for at de tok seg tid til å dele dagen med dere....
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. oktober 2006 #3 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg tror du misforsto litt jeg. For det første går jeg ut fra at gjester gjerne vil kjøpe noe til brudeparet de kan bli glad for. Ser på gavedebatten her at det er noen som er "skuffet" fordi de fikk gaver utenom gavelisten sin. andre par igjen synes dette er greit. Er det ikke greit at gjestene får vite det da? er jo ikke like lett å finne noe som faller i smak. De gjestene som likevel kjøper noe utover gavelisten, når brudeparet da har opplyst at det er DETTE de ønsker seg, så bør de vite at det vil være i gaten som brudeparet kan like. Hvis de overhodet ikke tenker på hva paret kunne tenke seg, noe jeg synes er litt egoistisk, får de til en viss grad takke seg selv! mener jeg. men jeg har ikke sagt at brudeparet har rett til å være skuffet over gaver, tvert imot, jeg mener man bør tenke at det var godt tenkt. Hvis det er fra folk man kjenner godt og det er til å byttes mener jeg man kan prøve å si det på en pen måte(til de man har fått det av) at man gjerne vil prøve å bytte det. Men dette får den enkelte velge selv. Bare man viser at man er takknemlig for gaven likevel, og at man ikke tråkker de man har fått det av på tærne. litt klarere? hvis man ønsker seg noe, så får man vel si det da? synes du ikke? istedenfor å sitte å være skuffet etterpå
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #4 Skrevet 27. oktober 2006 Da er vi enige ja. Poenget er vel at det alltid vil være noen som kjøper utenom ønskelisten... Men de fleste invitterer vel bare folk de kjenner godt slik vi gjorde, og om de kjøper utenom da så vet vel gjestene litt hva paret liker.. I alle fall var det slik hos oss...
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #5 Skrevet 27. oktober 2006 Det viktigeste er etter min oppfatning å lage en lang liste og ryddig med ulike ting å velge i i ulike prisklasser. Da er det lettest mulig for gjestene å finne noe de har lyst til å gi bort. Videre så er det også lurt å gjøre listen legg tilgjengelig. En smart måte å gjøre dette på er å bruke nett ja, jeg har også sett at noen skriver på ønskelisten hvor man kan få tak i de ulike varene, kjempelurt Ellers så må man bare være glad for det man får, de fleste gjestene gjør jo så godt de kan
Kykkelikokos Skrevet 29. oktober 2006 #6 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg reagerte på noe i det første innlegget ditt: Evnt kan det stå i invitasjonen om man har noen gaveliste, og om gjstene "bør holde seg" til denne Skal man presisere at gjestene bør holde seg til denne? Det blir litt i overkant frekt, spør du meg.
Gjest Gjesta Skrevet 29. oktober 2006 #7 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg reagerte på noe i det første innlegget ditt: Evnt kan det stå i invitasjonen om man har noen gaveliste, og om gjstene "bør holde seg" til denne Skal man presisere at gjestene bør holde seg til denne? Det blir litt i overkant frekt, spør du meg. ← Det reagerte jeg på også. Det er da strengt tatt ikke gavene som gjør at man velger å gifte seg?
Gjest hovedinnlegger Skrevet 29. oktober 2006 #8 Skrevet 29. oktober 2006 Greit, jeg kan forsåvidt være litt enig. Man kan skrive at man gjerne ønsker at gjestene holder seg på listen da. (man kan jo pakke det innlitt da, og si at man stort sett har alt de ellers ikke ønsker seg..) nei, jeg bare tenker på de som blir "sure" over gaver de får. Burde de ikke være klare i hva de ønsker deg da? så slipper de å bli sure/skuffa... Vi er jo alle forskjellige. Du som gjest vil jo gjerne gi noe til brudeparet som de kan få glede av. Jeg personlig syns gjestene kan få gi meg noe de ønsker at vi skal få/ha. Det hadde jeg satt pris på. Men jeg ville selvfølgelig gitt de en rettesnor på hva vi kunne ønske oss, er det ikke akkurat derfor man lager ønskelister da? Poenget var: ønsker du deg noe så si det! (des mer andre vet hva du ønsker, og evnt ikke ønsker, des lettere er det for de å kunne innfri ønskene dine. sånn er det med alt , i parforhold, til barna dine, til forldrene dine, til vennene dine, til sjefen din, til bryllupsgjestene)
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #9 Skrevet 29. oktober 2006 Greit, jeg kan forsåvidt være litt enig. Man kan skrive at man gjerne ønsker at gjestene holder seg på listen da. (man kan jo pakke det innlitt da, og si at man stort sett har alt de ellers ikke ønsker seg..) nei, jeg bare tenker på de som blir "sure" over gaver de får. Burde de ikke være klare i hva de ønsker deg da? så slipper de å bli sure/skuffa... Vi er jo alle forskjellige. Du som gjest vil jo gjerne gi noe til brudeparet som de kan få glede av. Jeg personlig syns gjestene kan få gi meg noe de ønsker at vi skal få/ha. Det hadde jeg satt pris på. Men jeg ville selvfølgelig gitt de en rettesnor på hva vi kunne ønske oss, er det ikke akkurat derfor man lager ønskelister da? Poenget var: ønsker du deg noe så si det! (des mer andre vet hva du ønsker, og evnt ikke ønsker, des lettere er det for de å kunne innfri ønskene dine. sånn er det med alt , i parforhold, til barna dine, til forldrene dine, til vennene dine, til sjefen din, til bryllupsgjestene) ← Helt uenig. Man KAN bare ikke si at gjestene har å bringe med seg en gave fra en liste. Det er svært svært uhøflig, dette kan ikke pakkes inn til å bli høflig heller. Da får heller brudeparet bli så sure de vil. Ønskeliste er for å kunne gi hint om hva man ønsker seg, serier man samler på, ting man spesielt har bruk for. Det er IKKE en bestillingsliste. Gjestene står fritt til om de ønsker å bruke den.
Gjest Gjest_bb_* Skrevet 30. oktober 2006 #10 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har fått invitasjon hvor det står skrevet imellom linjene at de helst vil ha gaver fra gavelisten. Jaja...fine greier. Da blir det to tallerkner fra en Porsgrundserie. DET føles ut som en personlig gave ja, noooot. De billige småtingene er allerede "opptatt" Personlig synes jeg dette med gaveliste er litt unødvendig. Kan dere ikke heller ønske dere penger for å kjøpe det selv?? satt på spissen.
Susan Sto Helit Skrevet 30. oktober 2006 #11 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har fått invitasjon hvor det står skrevet imellom linjene at de helst vil ha gaver fra gavelisten. Jaja...fine greier. Da blir det to tallerkner fra en Porsgrundserie. DET føles ut som en personlig gave ja, noooot. De billige småtingene er allerede "opptatt" Personlig synes jeg dette med gaveliste er litt unødvendig. Kan dere ikke heller ønske dere penger for å kjøpe det selv?? satt på spissen. ← Personlig synes jeg gaveliste er en veiledning, forslag til hva folk kan kjøpe hvis de er helt blanke. (Og kanskje en slags pekepin på hva slags smak brudeparet har. ) Vi fikk mye utenfor lista, og det er ytterst få ting vi valgte å bytte/ ikke vet hva vi skal gjøre med. Folk har gitt med omtanke, og har ofte funnet noe vil liker veldig godt, men ikke har tenkt på selv. Men har vært i bryllup der vi visste at brudeparet kom til å sette liten pris på gaver utenom lista. (Bortsett fra virkelig personlige gaver da, som et herlig album de fikk med bilder av brudens oppvekst fra hennes venninner. ) Men kjenner man brudeparet, så vet man jo det. Synes det er direkte uhøflig å hinte om at gjestene ikke bør gå utenom lista. Lag en virkelig omfattende liste, og ha ting fra 50 kr og oppover på den. (Og de billige bør være ting som ikke er deler av ett sett. f.eks. IKKE ett av 12 vinglass.) ) Det bør være store valgmuligheter i alle prisgrupper, og listen bør gjøres lett tilgjengelig for alle gjester.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #12 Skrevet 30. oktober 2006 Helt enig med susan. Viktig at det er hyggelige ting å velge i i lavere prisklasse. Og de derre listene på butikkene hvor det er satt inn "tak" (ønsker to av disse, noen kjøper og krysser av og dermed er de opptatt) er litt teite spør du meg. Mye bedre att alt er åpent, og så bytter man om man får tre like vaser, for det er hyggeligere å gi bort en liten vase enn to tallerkner, og da kan du heller bytte vasen til tallerkner selv. Så får en vase være representativ for hva du fikk av tre personer. Og det å gjøre det mer eller mindre tydlig at en ikke vil ha noe utenfor listen blir litt frekt ja. Legg tilrette for at det er enkelt å kjøpe fra liste, og ta i mot med glede det som kommer.
Gjest niomi Skrevet 30. oktober 2006 #13 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg var i bryllup i sommer, hvor brudeparet har liten plass (de bor to voksne og fire barn på 70 kvm), og de hadde en veldig ålreit gaveliste. De fikk en del fra den, og uhorvelig mye - pardon my french - dritt. Uten byttelapp slik at de ikke fikk byttet det. De ønsket seg middagsservise og andre nødvendigheter, for de har dårlig råd. Hva skal de med pyntesett med tre katter (de er hundemennesker), 4 forskjellige badehåndklesett, gardiner som totalt kræasjer med stilen deres, 7 forskjellige lysestaker? Jeg mener det er bedre å gi to middagstallerkner de ønsker seg, enn en vase man selv syns er fin. Middagstallerknene blir brukt, vasen risikerer å havne innerst i et skap og støve ned. Jeg vet også at brudepar setter stor pris på gavkort fra f.eks. CG, da de som regel aldri får hele serien i serviset de ønsker seg, men må fylle det ut selv. Dette brudeparet jeg omtalte over, fikk også mange gavekort, i alt fra 150 kr til 3000 kr, og fikk vel til sammen 10.000 eller noe sånt i gavekort. I tillegg til 6.000 i kontanter, slik at de hadde råd til å reise på bryllupsreise (4 dager på motorsykkel på Sørlandet med telt).
Kykkelikokos Skrevet 30. oktober 2006 #14 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg synes det er utrolig dårlig gjort å kjøpe ting som ikke kommer med byttelapp.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #15 Skrevet 30. oktober 2006 Jaja...fine greier. Da blir det to tallerkner fra en Porsgrundserie. DET føles ut som en personlig gave ja, noooot. De billige småtingene er allerede "opptatt" ← Jeg giftet meg for noen år siden. Og vi satte opp ting vi ønsket oss fra serviset nettopp fordi vi ønsket oss det. To tallerkner er en fin gave, om man ønsker seg slike ting.
Susan Sto Helit Skrevet 30. oktober 2006 #16 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har fått invitasjon hvor det står skrevet imellom linjene at de helst vil ha gaver fra gavelisten. Jaja...fine greier. Da blir det to tallerkner fra en Porsgrundserie. DET føles ut som en personlig gave ja, noooot. De billige småtingene er allerede "opptatt" Personlig synes jeg dette med gaveliste er litt unødvendig. Kan dere ikke heller ønske dere penger for å kjøpe det selv?? satt på spissen. ← Synes det er litt "tacky" å ønske seg penger jeg, det blir som å si at vi inviterer dere, men egentlig må dere betale for dere selv. Å kjøpe to tallerkner til serviset de ønsker seg, føles kanskje upersonlig, men vi var veldig takknemlige for alle bidrag til glass-serien vi ønsket oss. (OG tallerkner vi ønsket oss til en serie vi allerede har. ) Selv om det var to glass her, og tre glass der, så ble summen en flott serie, og jeg har fortsatt god oversikt over hvem som gav hvor mange, og hvilken type glass. Vi kjøpte flere glass for gavekortene vi fikk, og for det som ble byttet. Men mangler fortsatt masse, så de glassene vil gå igjen som ønskeliste til jul og bursdager i mange år framover. Hvis du vil gi noe personlig, så trenger det faktisk ikke å koste så mye, men du må ha fantasi selv, og kjenne de du skal gi gave til godt. Album og opplevelser er kjempeflotte gaver!
Gjest gjesten med de to tallerknene Skrevet 30. oktober 2006 #17 Skrevet 30. oktober 2006 Synes det er litt "tacky" å ønske seg penger jeg, det blir som å si at vi inviterer dere, men egentlig må dere betale for dere selv. Å kjøpe to tallerkner til serviset de ønsker seg, føles kanskje upersonlig, men vi var veldig takknemlige for alle bidrag til glass-serien vi ønsket oss. (OG tallerkner vi ønsket oss til en serie vi allerede har. ) Selv om det var to glass her, og tre glass der, så ble summen en flott serie, og jeg har fortsatt god oversikt over hvem som gav hvor mange, og hvilken type glass. Vi kjøpte flere glass for gavekortene vi fikk, og for det som ble byttet. Men mangler fortsatt masse, så de glassene vil gå igjen som ønskeliste til jul og bursdager i mange år framover. ← Personlig synes jeg gavekort hadde vært MYE bedre enn å gi to usle tallerkner i gave. Jeg liker å finne den perfekte gaven til folk, men det er rimelig tydelig at når gavelisten stort sett består av en middags og kaffeservise pluss glass, så er det det de vil ha. Samt at jeg hørte snakk om det fra noen andre betutta gjester. Jaja...de vil antagelig få det kjedeligste gavebordet i manns minne, men de går vel omtrent i balanse økonomimessig. Innleggene mine virker nok litt bitre, men det er fordi jeg og bruden ikke har noe godt forhold. Men vi er i familie... Tror muligens det blir to asjetter, ikke middagstallerkner forresten
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #18 Skrevet 30. oktober 2006 Som gjest setter jeg stor pris på en ønskeliste for jeg vil gjerne gi dem det de ønsker seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå