Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Har akkurat snakka med sjefen min (høyt oppe i systemet)... Ikke særlig opppmuntrende nei. Jeg la fram min bekymring for utgiftene vi ansatte blir pålagt når vi er nødt til å kjøpe arbeidsantrekkene våre selv. Hadde det vært snakk om vanlige hverdagsklær hadde det vært greit, men vi må ha dress/drakt på jobb. Ikke akkurat min type hverdagsantrekk (bruker jeans, t-skjorte og joggesko :sjenert: )

Fikk bare tilbake at hvis jeg ikke var fornøyd burde jeg finne meg en annen jobb. :overrasket:

Jeg trives i jobben min, men liker ikke å få påtvunget ting som jeg ikke har vært med å bestemme. Det er litt lettere å akseptere ting når man har vært med på beslutningsprosessen, selv om utfallet ikke blir som man håper.

Blir så frustert! Hadde jeg enda hatt en fulltidsjobb så hadde vært enklere å akseptere dette, men jeg har en drittkontrakt som ikke gir meg noen ting (ekstrahjelp med dårlig lønn).

Det kjipe er at jeg satt tilbake med intrykket at sjefen min tror jeg er en umotivert ansatt, men jeg vil gjerne gjøre jobben min bra.

Vet ikke hvor jeg vil med dette, men må bare få ut litt frustrasjon.

Endret av spinnvil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har sjefen full rett til å pålegge sine arbeidstakere å bruke arbeidsantrekk. Jeg mener man kan få trukket det av på skatten.

Ellers er jeg enig med sjefen din - blir det for vanskelig å oppfylle dette kravet, som h*n har full anledning til å pålegge deg, får du se om du finner deg en annen ekstrajobb. Det hadde jeg gjort - hadde ikke giddet å bruke masse av lønna mi på klær jeg nesten aldri kom til å bruke :)

Skrevet

For en sympatisk sjef!

Bidrar sikkert til og forbedre arbeidsmiljøet... :sarkasme:

Skrevet
Nå har sjefen full rett til å pålegge sine arbeidstakere å bruke arbeidsantrekk. Jeg mener man kan få trukket det av på skatten.

Ellers er jeg enig med sjefen din - blir det for vanskelig å oppfylle dette kravet, som h*n har full anledning til å pålegge deg, får du se om du finner deg en annen ekstrajobb. Det hadde jeg gjort - hadde ikke giddet å bruke masse av lønna mi på klær jeg nesten aldri kom til å bruke :)

Nå skal du ha store klesutgifter om det skal trekkes fra på skatten. Som regel dekker minstefradraget dette.

derimot hadde det vert lønnsomt for sjefen . Han hadde fått klærne billigere og fått dekt hele igjennom skatten.

Kjip bedrift.

Skrevet

Det er ikke så lett å finne seg en ny jobb når man er ferdig utdannet. Alle potensielle arbeidsgivere skjønner jo at jeg kommer til å si opp med en gang jeg finner meg relevant jobb. Så jeg må nok bare slite med denne jobben en stund til mens jeg leter etter en "ordentlig" jobb.

Skrevet

Jeg husker ikke fra den andre tråden hvordan det gikk med klærne, kunne du bruke fine klær fra andre kjeder? I så fall holder det jo med en drakt eller to fra H&M e.l. Hva men topper? Må du bruke bluser eller kan du bruke tøffe topper under?

Skrevet
Nå skal du ha store klesutgifter om det skal trekkes fra på skatten. Som regel dekker minstefradraget dette.

derimot hadde det vert lønnsomt for sjefen . Han hadde fått klærne billigere og fått dekt hele igjennom skatten.

Kjip bedrift.

:enig_anim:

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du mener, TS. I min jobb kreves det at jeg kler meg pent. Drakter, pene bluser og topper, pensko etc, er helt vanlig arbeidsantrekk.

Dette er vanlig dresscode i min bransje, og noe alle mine kolleger bruker på jobb. De fleste jeg kjenner bruker drakt eller andre pene antrekk på jobb, og de arbeider alle i forskjellige bransjer (bank, finans, revisjon, trading, jurister og generelt kontor-jobber). Når jeg er på møter i utlandet, ser jeg at folk generelt stiller i dress og drakt, så det virker å være regelen heller enn unntaket.

Ville aldri falt meg inn å kreve arbeidsgiver for at jeg må kjøpe klær til meg selv.

Og hvis du har tatt en utdannelse som bringer deg inn i bedrifter hvor folk generelt kler seg pent, tror jeg ikke du kan forvente at arbeidsgiver skal betale for deg. Jeg kjenner personlig ingen som får betalt arbeidsantrekkene sine, og tror derfor dessverre heller ikke at du kan forvente å finne en "ordentlig" jobb hvor de vil gjøre det. Men jeg sier ikke at dette er riktig, jeg sier bare at jeg ikke har hørt om noen steder hvor arbeidsgiver betaler antrekket til sine ansatte, med mindre det er verneutstyr, etc.

Skrevet

Cosmic Girl: TS jobber som deltidshjelp i en klesbutikk. Det er for meg litt annerledes enn dersom man jobber fulltid med det man er utdannet innen, særlig kanskje med tanke på lønn. Jeg kan være enig at en drakt kan være kjekt å ha for de fleste. (selv liker jeg drakter og har opptil flere selvom det ikke er jobbantrekk...)

Gjest Cosmic Girl
Skrevet
Cosmic Girl: TS jobber som deltidshjelp i en klesbutikk.

Det forklarer jo en del... :rodme:

DA forstår jeg reaksjonen og spørsmålet (Prøvde å lese ut fra innlegget hva slags jobb hun hadde, men det kom ikke fram i denne tråden).

Forstår da frustrasjonen din, Spinnvill. Kommer du til å kjøpe de klærne det kreves? Du skal jo evnt jobbe der ganske lenge for dårlig lønn for å tjene inn pengene du evnt bruker på å kjøpe inn dyre klær...

PS: Uansett veldig dårlig lederstil å stille de ansatte ultimatum på den måten vedkommende gjorde. Virker veldig uprofft å feie deg av på en sånn måte, når du faktisk kommer og deler din bekymring

Skrevet

Jeg vet ikke enda om jeg kommer til å kjøpe alt som sjefen vil at jeg skal. Håper at jeg finner meg en jobb innenfor feltet jeg er utdannet i veldig snart så jeg slipper unna hele problemstillingen.

Vi må bruke klær fra butikken på jobb, det er det som gjør det så kjedelig. Jeg har jo allerede en dress som jeg bruker når anledningen krever det, men den er av feil merke.

Får vel bare se hva som skjer...

Skrevet

Har du hørt med handel&kontor om dette er lov? Det er vel den fagforeningen som butikken hører innunder. Jeg synes det er litt merkelig at butikken krever dette.

Lykke til med jobbsøking!

Skrevet

Det er dessverre ingenting i arbeidsmiljøloven som sier at vi ikke kan bli pålagt å kjøpe slike klær selv. H&K mener at vi må kjøpe klærne, men at vi skal få en stor rabatt. Bare så synd at klærne koster flesk i utgangspunktet slik at sluttsummen blir dyr uansett. :murvegg:

Ingen som har en jobb å avse? Gjerne på en lab i trondheimsområdet? ;)

Skrevet

Hr du hørt med NTNU, SINTEF og St. Olavs om de trenger deltidslaboranter? Hør med de ulike enheten, dvs. fakultetene eller avdelingene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...