Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har forstått det slik at gravide ikke skal spise upasteurisert ost. Jeg skal server ost til dessert snart og får flere gravide på besøk. Er det noen regel på hvilke oster som ikke er pasteurisert? Hvordan finner jeg det ut

Videoannonse
Annonse
Skrevet

trur det gjerne står bak på pakka.

Skrevet

Ja jeg og... sjekket nemlig Ridder osten i går og der sto det ikke, trodde den var pasteurisert jeg.

Skrevet

Det er ikke alle oster det står på.... dårlig. Men mange brie er hvertfall pasterurisert, noen står det på og noen ikke. Om det er en ostedisk kan du jo bare spørre de bak disken - de skal jo vite dette.

Gjest Elfrida
Skrevet

Plastpakket masseprodusert ost er pastuerisert. Hvis du finner spesielle oster i ostedisken hos en større butikk eller i en spesialbutikk kan det være de ikke er det, men da er det bare å spørre den som står bak disken. I utgangspunktet er det ikke helt lett å finne ost som er upasteurisert.

Skrevet

Her i Norge er man pålagt å merke spesielt dersom osten IKKE er pastaurisert.

Står det ikke noe spesielt, kan du være sikker på at den er pasteurisert. (Med mindre du går i en større ostedisk med betjening. (Da vil betjeningen uansett vite.)

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmor å ikke spise Brie og Blåmuggost..

Skrevet

Det er krav til at upasteuriserte oster skal være merket. Hvis du handler i en butikk der de pakker osten selv er det ikke sikkert den er merket likevel.

Flere Brie-oster er f.eks ikke pasteurisert, men det er likevel ikke sikkert at dette er merket på osten. Er du heldig får du riktig svar dersom du spør i butikken.

Husk også at ikke alle "masseproduserte plastpakkede oster" er pasteurisert, bare sjekk merkingen på parmesan.....

Skrevet
Det er krav til at upasteuriserte oster skal være merket. Hvis du handler i en butikk der de pakker osten selv er det ikke sikkert den er merket likevel.

Flere Brie-oster er f.eks ikke pasteurisert, men det er likevel ikke sikkert at dette er merket på osten. Er du heldig får du riktig svar dersom du spør i butikken.

Så jeg kan ikke server noen oster da? INgen ting er sikkert... Norvegia blirlitt kjedlig nemlig

Skrevet
Så jeg kan ikke server noen oster da? INgen ting er sikkert... Norvegia blirlitt kjedlig nemlig

Du kan kjøpe smøreoster og kremoster o.l. De er pasteuriserte.

Når det gjelder brie og muggoster, så kan disse være laget av pasteurisert melk, men tilberedingsprossessen gjør at de alikevel regnes som "urene".

Brie har jeg hørt man ksn spise som gravid, så lenge den ikke er nærheten av holdbarhetsdatoen. (Så fersk som mulig).

Ellers er det vel mye opp til den gravide selv hva hun ønsker å spise.

Vet min venninne som også er gravid er mye mer forsiktig enn meg, og ville nok spist lite på et ostefat, uansett hvor omtenksom den som serverte det hadde vært. ;)

Gjest Elfrida
Skrevet
Husk også at ikke alle "masseproduserte plastpakkede oster" er pasteurisert, bare sjekk merkingen på parmesan.....

I de tilfellene står det jo på pakken. Spørsmålet var hva man gjør hvis det ikke står noe, og i de tilfellene, som at det ikke står på Ridderosten, kan man gå ut i fra at den er laget av pasteuristert melk.
Skrevet

Er det ikke et krav om at alle oster i Norge må være pasteurisert? Jeg mener det altså... Jordmora sa forresten at jeg ikke skulle spise parmesan heller. Og hun jordmora var ikke sånn "hysterisk" som ramsa opp alt mulig rart jeg ikke måtte spise. Hun nevnte de ostesortene, rått kjøtt og ferskvannsfisk over en kg. Så jeg tar henne på ordet at det ikke er så lurt å spise det da ;) Spiser verken brie, muggost eller parmesan uansett.

Men kan du ikke servere ulike typer oster, slik at de som ikke er gravide kan spise, og så kan de som er gravide evnt velge om de vil spise de eller ikke. Hvis de selv velger å holde seg til Norvegia og smøreoster o.l, så blir jo det deres valg. Jeg hadde ikke forventa at de jeg skulle på besøk til hadde tilpasset hele ostefatet til at jeg var gravid :ler: .

Skrevet

Alle ostene i fra Tine er iallefall pasturiserte, det står på nettsidene deres et eller annet sted..

Skrevet

Jeg testa positivt i dag, og skal i kveld bort på middag der jeg veit at parmesan er en del av retten... Hva gjør jeg da? :sjenert:

Skrevet
Jeg testa positivt i dag, og skal i kveld bort på middag der jeg veit at parmesan er en del av retten... Hva gjør jeg da? :sjenert:

Om parmesanen er varmebehandlet, er det ikke noe problem. Er den fersk, ville jeg bedt om å ikke få. (Antar da at den strøes over toppen til slutt. )

Skrevet

Jeg har aldri hørt at man skal ligge unna parmesan. Mattilsynet sier ingenting om det i sine råd til gravide. Jeg synes denne lista er mye greiere å forholde seg til enn jordmødrene. Min erfaring er at de ikke alltid er like godt oppdatert på hva som er greit.

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Skrevet
Men kan du ikke servere  ulike typer oster, slik at de som ikke er gravide kan spise, og så kan de som er gravide evnt velge om de vil spise de eller ikke. Hvis de selv velger å holde seg til Norvegia og smøreoster o.l, så blir jo det deres valg. Jeg hadde ikke forventa at de jeg skulle på besøk til hadde tilpasset hele ostefatet til at jeg var gravid  :ler: .

Enig her. Dersom jeg hadde vært gravid tror jeg nok jeg hadde blitt litt snurt dersom jeg bare ble avspist med kjedelige oster, spesielt når listeria-smitte er en minimal risiko her i Norge uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...