Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #1 Skrevet 25. oktober 2006 Hei. Har lest at Ritalin ikke skal brukes ved graviditet, men finner ingenting om hva som kan skje hvis man bruker det. Noen som vet hva eventuelle skadevirkninger kan være?
Gjest gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #2 Skrevet 25. oktober 2006 felleskatalogen Graviditet/Amming: Se Kontraindikasjoner. Kontraindikasjoner: Angst- og spenningstilstander, tics hos pasient eller søsken, agitasjon, Gilles de la Tourettes syndrom hos pasienten eller i familien, glaukom, hypertyreose, hjertearytmier, alvorlig angina pectoris, kjent overfølsomhet for metylfenidat eller noen av hjelpestoffene i preparatet. Graviditet og amming.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #3 Skrevet 25. oktober 2006 (endret) http://www.drugs.com/ritalin.html - Ritalin is in the FDA pregnancy category C. This means that it is not known whether Ritalin will be harmful to an unborn baby. Do not take Ritalin without first talking to your doctor if you are pregnant or could become pregnant during treatment. Sitat endret ihht regler om kopirett. Mie (mod). Endret 25. oktober 2006 av Mie
animelona Skrevet 26. oktober 2006 #4 Skrevet 26. oktober 2006 Mange med adhd blir mye bedre når de er gravide (regner med at det er derfor du bruker ritalin), så kanskje du kan klare deg uten?
Malama Skrevet 26. oktober 2006 #5 Skrevet 26. oktober 2006 felleskatalogen Graviditet/Amming: Se Kontraindikasjoner. Kontraindikasjoner: Angst- og spenningstilstander, tics hos pasient eller søsken, agitasjon, Gilles de la Tourettes syndrom hos pasienten eller i familien, glaukom, hypertyreose, hjertearytmier, alvorlig angina pectoris, kjent overfølsomhet for metylfenidat eller noen av hjelpestoffene i preparatet. Graviditet og amming. ← Det forklarer jo ikke det minste om hva det kan gjøre, det eneste det står der er at man ikke skal ta det dersom man er gravid eller ammer. Og det visste vel trådstarter allerede. anbefaler deg å ta dette opp med legen din jeg, trådstarter, for det er jo generelt slik at om man ikke har erfaring med et medikament brukt ved svangerskap, så vet man ikke om det er farlig, og derfor advarer man mot det, og bruk skal kun skje i samråd med lege, basert på en avveing mellom mors helse og fosterets hese, og om det finnes andre alternativer mor kan bruke under svangerskapet.
Gjest gjesta Skrevet 26. oktober 2006 #6 Skrevet 26. oktober 2006 Det forklarer jo ikke det minste om hva det kan gjøre, det eneste det står der er at man ikke skal ta det dersom man er gravid eller ammer. Og det visste vel trådstarter allerede. ← Ja da beklager jeg virkelig at jeg fortalte hva som sto i felleskatalogen. Vil du at jeg skal fjerne det også kanskje?
Malama Skrevet 26. oktober 2006 #7 Skrevet 26. oktober 2006 Nei, selvsagt ikke. Hvorfor tar alle alt jeg sier i verste mening i dag? Jeg sier jo bare at det eneste som står der altså er at man ikke skal ta det, og ikke noe om hvorfor, som er det hun lurer på. Dessuten; for en som ikke er vant til å lese felleskatalogen, så kan det som står der se noe uforståelig ut, derfor synes jeg det alltid er greit å enten henvise til pasientutgaven (men der finner man jo enda minr informasjon da) eller forklare hva der står, rett og slett fordi hadde vedkommende vært vant til å lese fellekatalogen hadde det selvsagt allerede vært gjort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå