Gjest Gjest_Maja_* Skrevet 25. oktober 2006 #1 Skrevet 25. oktober 2006 Heisann! Jeg er ei kvinne på 26 år som har hatt "lappen" i snart 5 år. Hele denne tiden har jeg hatt store problemer med å kjøre bil, og jeg har derfor kjørt minst mulig. Jeg har tenkt at "i morgen skal jeg ta tak i problemet", men morgendagen har alltid kommet, og jeg har ikke fått gjort ting noe særlig bedre. Grunnen til at jeg ikke kan fordra å kjøre bil er jeg usikker på, men jeg tror det viktigste er at jeg er livredd for å kjøre på noen og drepe noen. Kjørelæreren min sa da jeg tok kjøretimer at "nå kunne du ha drept så og så mange mennesker", dette sa han flere ganger og det har blitt sittende i tankene mine. Etter hver kjøretur tar jeg en opptelling og tenker at "hmm, i dag kunne jeg drept noen der og der, og kanskje der..." Av denne grunn hater jeg virkelig å kjøre bil og unngår det så langt som mulig!!! For ca. en måned siden var jeg i en nesten-ulykke igjen (har aldri vært i noen "ordentlige" ulykker), og da bestemte jeg meg for å legge hele sertifikatet bort. Jeg har ikke kjørt noe siden den tid, og tenkte at ting skulle bli bra, men nå er jeg usikker... Jeg er i litt bedre humør, ingen tvil om det, men jeg har litt dårlig samvittighet... På grunn av min manglende bilkjøring kan vi ikke ha barnet vårt i barnehage (jeg er gravid i 5. måned nå), og det blir vanskeligere for meg å skaffe meg en jobb. Vi bor på landsbygda, og må nesten kjøre selv eller sitte på med noen for å komme oss til og fra jobb... Siden jeg får litt vanskeligheter med jobb, blir ikke økonomien vår noe særlig bedre, og det er jo ganske egoistisk av meg... Dette problemet har hemma meg såpass at jeg ikke har kunnet hatt en vanlig jobb, og jeg har følt meg som verdens største loser som ikke klarer å kjøre bil engang... Selvtilliten min er på bunn, jeg føler at de burde hatt en iq-test da man tok sertifikatet, for jeg er så dum at jeg klarer ikke å forstå hva andre bilister eller syklister eller fotgjengere signaliserer... Siden jeg føler meg slik, blir jeg også veldig bitter, og akkurat nå er jeg ikke et særlig snilt menneske... Uff, jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette, men jeg lurer på om det er andre der ute som har hatt/har det samme problemet, hva gjorde dere for å ordne det? Har dere kutta bilkjøring helt, eller gjorde dere noe med det? I såfall, hva da? Min drøm er bare å ikke la tanken på bilkjøring styre livet mitt, slik det gjør nå!!!!! Setter enormt pris på 6tanker og råd fra dere...
Gjest Murron i.i. Skrevet 25. oktober 2006 #2 Skrevet 25. oktober 2006 Det beste er nok å hoppe idet. Var redd selv jeg etter jeg var i en front mot front kollisjon men samboeren pressa meg noen dager senere til å kjøre bil igjen. Og det virka! Øv deg litt hjemme, og si til deg selv du er en god fører og gjør ditt beste.. Jeg sier ikke du skal kjøre om du er helt livredd, da kan du nok være en fare for andre, men psyk deg opp, tøff deg til mot og ihvertfall sett deg bak rattet og tenk på hva du egentlig er så redd for? For meg nå, er å kjøre bil en herlig frihetsfølelse. Man kommer fra A til Å og med yndlingsmusikken på er jeg glad jeg tok lappen og det kan du også være Masse lykke til! Dette klarer du!
SW20 Skrevet 25. oktober 2006 #3 Skrevet 25. oktober 2006 Føler du deg utrygg i trafikken hjelper det kanskje å: 1. Senke farten, så får du mye bedre tid til å både observere og handle på ting som skjer foran deg. 2. Se langt frem, få med deg det store bildet i trafikken. Med 5 års erfaring vil du etterhvert få en følelse for hvor risikoen er stor og du må passe på, uten at det nødvendigvis har skjedd noe. 3. Ikke ha noe som ødelegger konsentrasjonen din i bilen. Radioen av, mobilen av, ikke ting som ligger og flyter osv. 4. Prøv å slappe av. Len deg tilbake i setet Ellers så kan det hende at du ikke føler deg komfortabel med bilen? Er du helt sikker på den, så er det mye lettere ute i trafikken med en gang. Kanskje du vil bruke litt tid på et stort, avgrenset, åpent område og leke deg litt med bilen? Evt. kan du ta en kjøretur og se hvor mange potensielle faresituasjoner du klarer å oppdage før de skjer. Tenk over hvor mange du oppdaget etterpå. Bare mine 5 øre
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #4 Skrevet 25. oktober 2006 Prøv noen biltester på internett. Det kan hjelpe veldig å friske opp kunnskapene. Du har ikke kjørt så mye, og da kan du jo ha glemt litt. Å repetere kunnskapene gjør deg sikrere på hvordan du skal handle i trafikken, og kan hjelpe på selvtilliten. Lykke til!
Gjest beekeeper Skrevet 25. oktober 2006 #5 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg tror det kun handler om selvtilliten din. Den gjør deg til en dårlig sjåfør! Hvis du starter å tro på deg selv, og at du er flink til å kjøre (og ivertfall ikke å tenke at du kommer til å drepe noen!!) så kommer det til å gå kjempebra. Jeg merket det når jeg kjørte opp at jeg var veldig usikker og trodde ikke at jeg greide noe som helst. Da jeg forandret den tankegangen, så ble jeg en kjempeflink sjåfør! Er du usikker på hvordan du kjører, så kjører du usikkert også!
Gjest Gjest_Maja_* Skrevet 26. oktober 2006 #6 Skrevet 26. oktober 2006 Tusen takk for svar, folkens! Dere ga meg virkelig litt å tenke på, men jeg er nå likevel usikker på hva jeg kommer til å ende opp med å gjøre... En del av meg har virkelig lyst til å kjøre bil, men om jeg skal være realistisk kommer det nok til å koste mye blod, svette og tårer å bli en trygg sjåfør... For øyeblikket er jeg nemlig ikke det: jeg skjelver når jeg setter meg inn i bilen, i noen tilfeller har jeg til og med begynt å skjelve mens jeg har kjørt!! Jeg har store problemer med å konsentrere meg og jeg kjenner at alle musklene i kroppen strammer seg... Dette gjør jo selvfølgelig ikke kjøringen noe bedre... Jeg tror jeg bare skal prøve å la bilkjøring være bilkjøring en periode nå, så kan det jo hende at en enorm lyst til å lære å kjøre melder seg med tid og stunder..? Jeg er nemlig såpass redd for bilen nå at for å spare andres helse bør jeg roe meg litt ned... Men igjen, takk for svar! Dere er så heldige som ikke har noen problemer med bilkjøring at dere aner ikke!!!
Hu i Svingen Skrevet 26. oktober 2006 #7 Skrevet 26. oktober 2006 Gode tips over. Jeg synes ikke du skal slutte å kjøre bil, da ser jeg for meg at det kan bli enda vanskeligere hvis du skal prøve senere. Mitt forslag er at du rett og slett øvelseskjører mye sammen med noen du er trygg på, og som kan hjelpe deg med å vurdere situasjoner og avstander etc. Ellers: Når du ser andre sjåfører som f.eks. venter på at du skal passere; se på personen inne i bilen. Venter h*n på deg vil du se at vedkommende ser på deg og er klar over at du kommer kjørende. Det samme gjelder fotgjengere som skal over veien, de ser seg for. Se langt fremover (ikke på bilen foran) og få med deg hele trafikkbildet. Ikke følg med på stripene i veien. Sett på blinklyset i god tid før du skal svinge. Hold løst i rattet med begge hender (ikke tvihold på rattet - dette er viktig), og prøv å slappe av. Blir du veldig anspent stopper du langs veien og tar deg en pause. Kjør gjerne sakte, hvis du lager kø kan du jo kjøre til siden innimellom og slippe de andre forbi. Og å repetere trafikkreglene er sikkert en god idé. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #8 Skrevet 26. oktober 2006 Du MÅ kjøre hvis du vil overvinne angsten! Nå vet jeg ikke om det er en mulighet for deg, men du kan jo begynne med å repetere teorien litt? Når du merker at den sitter, føler du deg kanskje litt bedre alt. Kanskje kan du få noen du er trygg på (denne personen bør være rolig og veldig vennlig) til å øvelseskjøre sammen med deg? Kjør først strekninger med lite trafikk, venn deg til bilen og til det å kjøre. Ei venninne av meg kjørte rundt om natta den første tida for å kunne øve i fred. Et alternativ kan være å finne en kjørelærer for noen timer igjen, men selvsagt en person som hjelper deg til å overvinne angsten, ikke som forsterker den med dumme kommentarer. Selvsagt klarer du å kjøre bil. Du har allerede klart å få lappen. Det var din egen fortjenste, og ikke noe du vant i lotto. Ikke vent lenger. Det blir bare verre av deg. Dette klarer du! (Jeg blir så sint når jeg hører om slike dumme lærere som skremmer elevene sine. Jeg underviser selv i et fremmedspråk og en elev fortalte meg også at hun i evigheter ikke turte å åpne munnen fordi første gangen hun gjorde det, reagerte læreren hun den gang hadde, som om spørsmålet var helt på trynet og at hun var kjempedum som ikke visste det. :sint: )
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #9 Skrevet 26. oktober 2006 Uff, jeg lider av det samme som TS. Og kjørelærerne skjønner visst ikke at noen kan slite med dette. De bare maser hele tiden om trafikksikkerhet, og hvor mange som blir drept i trafikken hvert år. Det er veldig bra at de tar opp temaet trafikksikkerhet, for alle del, men for slike som meg blir jeg bare enda mer nervøs for å kjøre. Nå skal det sies at jeg bor i en by, og trenger ikke å kjøre bil. I stedet sykler jeg, og det har nok også gjort angsten for å kjøre bil enda større: som syklist opplever jeg til stadighet og nesten bli påkjørt av biler, og jeg vil selv ikke kjøre på en syklist eller fotgjenger. Enten får du bare tvinge deg til å kjøre mer eller så får dere flytte til byen: da trenger man ikke bil (selv om man har barn trenger man ikke bil i byen). Vet ikke hva slags bil du har, men jeg synes det er lettere å kjøre biler som er små (typisk "konebiler" som toyota yaris osv), synes det er lettere å ha oversikten osv Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå