Gå til innhold

Henge opp rammer med "tråd" bak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to store rammer jeg skal henge opp. Begge henger i vaier bak, og jeg lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det for at de skal henge i samme høyde? Noen som har et lurt tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heng de opp på samme spiker etter hverandre og mål høyden fra taklisten og ned, så finner du differansen. Nå du merker hvor spikerne skal, så merker du først av samme høyde, så legger du til differansen der den skal. Skjønner?

Det enkleste jeg kan komme på i farta hvertfall...

Skrevet (endret)

Takk! Jeg tror jeg skjønner:

1. Henge opp ett bilde (bilde a) på en spiker først og måle avstanden mellom bildets øvre kant og taklist

2. Henge det andre bildet (bilde b) på den samme spikeren og måle avstand mellom øvre kant og taklist

3. Justere spikerhøyden for bilde b ut i fra differansen mellom avstanden mellom bilde a og taklist, og bilde b og taklist.

Var det sånn du mente? (er litt treg så må ha ting inn med teskje...)

Høres lurt ut, tusen takk! :klem:

Endret av Kosemose
Skrevet (endret)

Jeg har en bildeopphengsding jeg bruker til sånt jeg. :) Kjempelett å få bildene jevnt med den.

Alt du trenger for å lage en er en flat list på 30-40 cm, en knott til å holde i og en spiss skrue som er lang nok at hvis du skrur den i listen så kan du henge bildet på skrueholdet og la spissen stikke ca 3 mm ut på baksiden. Altså fester du en knott (eller en skrue) i ene enden av lista, og en spiss skrue i den andre.

Når du skal bruke hengedingsen, henger du bildet på den spisse skruen, holder i knotten og flytter bildet dit du vil ha det, så holder du lista helt i ro, tar av bildet og trykker spissen på skruen inn i veggen så du får et merke. Fest opphenget i det merket.

Poenget er at den spisse skruen vil være akkurat der festet skal være, uavhenging av hvor lang snor du har i rammen. Mye lettere å justere ved å holde i knotten enn å måle og regne.

Edit: Skrivefeil

Endret av Lisee
Skrevet
Du, det var kjempelurt!  :klappe:

Takk!  :)

Bare hyggelig! Husker ikke hvor jeg har fått denne fra, men det er ikke min idé opprinnelig da, så det skal jeg ikke skryte på meg. :) Jeg bruker min til alle bilder og ting som skal henges opp jeg. Kjempefin når bilder av ulik størrelse skal ha en jevn, felles linje også. Og så fint at du skjønte forklaringa mi da, hehe prøvde å få med alle detaljer.

Skrevet

mener å ha lest det tipset i en gjør-det-selv interiørbok, mange gode tips i den boka, men husker ikke hva den het...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...