Gå til innhold

Obligatorisk ID-merking av katt!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nå skaper du problemer som ikke finnes. Ingen katter som er chip-merket vil bli avlivet. Det koster ikke så mye å sjekke for chip, en avleser koster ikke mye i innkjøp og det trengs ikke verterinær for å scanne katten.

Synes det er en god ide med påbud. En annen sak er jo om folk gidder å bry seg om noe slikt. Folk kastrerer og vaksinerer jo ikke kattene sine, selv om det er det beste for kattene. Hvis man først får seg katt burde man ta seg bryet med å gi den nødvendig stell.

Hvordan vet du det med sikkerhet, da at ingen merkede dyr vil bli avlivet ?

Det finnes nok av de som allerede har skutt katter uten halsbånd fordi de er drittlei villkatter, men så var det ingen villkatt likevel, men en eid katt uten halsbånd..

Da hjelper det lite å være chipmerket når folk tar seg slike friheter...

Og gjett om folk fortsetter med det om det kommer påbud om merking....Selv om tanken er god.

Jeg tror ikke en slik masseavlivning vil fungere - det er så mange folk der ute som avler kattunger over en lav sko, at det vil være umulig å holde styr på alt.

Arrester meg hvis jeg tar feil, men såvidt jeg vet gikk det for noen år siden rundt ti tusen hjemløse katter bare i Oslo.

Skal man ta inn alle katter man ser rundt omkring som går ute og sjekke om de er merket så ville man knapt få gjort noe annet.

Jeg ser ikke helt at dette skal være gjennomførbart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg tror ikke en slik masseavlivning vil fungere - det er så mange folk der ute som avler kattunger over en lav sko, at det vil være umulig å holde styr på alt.

Arrester meg hvis jeg tar feil, men såvidt jeg vet gikk det for noen år siden rundt ti tusen hjemløse katter bare i Oslo.

Skal man ta inn alle katter man ser rundt omkring som går ute og sjekke om de er merket så ville man knapt få gjort noe annet.

Jeg ser ikke helt at dette skal være gjennomførbart.

Hva er det egentlig du argumenterer for her? At siden det er veldig vanskelig å få ryddet helt opp i problemet med hjemløse katter så bør vi bare gi opp før vi har begynt? Jeg synes obligatorisk merking og påfølgende avlivning av hjemløse katter er bedre enn å ikke gjøre noe. Klarer man feks å redusere den ville kattebestanden med 80% har man gjort mye, selv om man ikke får tatt absolutt alt.

Noe av hovedpoenget med obligatorisk merking er jo bla at på steder hvor det blir for mange hjemløse katter, så kan man løse dette mere effektivt enn i dag, ved å fange flest mulig av dem, og returnere de som er merket til eieren, før man avliver resten. I dag må man først fange og oppbevare kattene i noen uker, mens man etterlyser eventuelle eiere til kattene, noe som er både mer tidkrevende og en svært usikker metode.

Når det gjelder folk som plaffer løs mot alle katter de ser så blir ikke det noe større problem dersom man innfører obligatorisk merkning, siden dette ikke er lov pr i dag heller. Og dersom man opplever at noen har skutt katten ens urettmessig må man også anmelde det. Det gir en ikke katten tilbake, men en bot til gjerningsmannen kan ihvertfall være med på å forhindre at det skjer igjen med noen andres katter.

Skrevet (endret)

Jeg sier at jeg tror ikke det er gjennomførbart i praksis fordi det er så utrolig mange katter ute og går, og man ikke har sjans til å få sjekket om alle katter er merket eller ikke.

Jeg ser derfor for meg at det fører til avlivning av katter som er merket, fordi man ikke har mulighet for å få sjekket alle.

Som sagt: Tanken er god, men jeg tror ikke det er gjennomførbart når det er snakk om å sjekke alle katter om de er merket, jeg frykter derfor som også er sagt at det fører til avlivning av katter som er merket fordi man ikke har mulighet til å sjekke alle.

Det er hva jeg frykter, og som sagt. Tanken er god, den.

Endret av Sumiko
Skrevet
Hva er det egentlig du argumenterer for her? At siden det er veldig vanskelig å få ryddet helt opp i problemet med hjemløse katter så bør vi bare gi opp før vi har begynt? Jeg synes obligatorisk merking og påfølgende avlivning av hjemløse katter er bedre enn å ikke gjøre noe. Klarer man feks å redusere den ville kattebestanden med 80% har man gjort mye, selv om man ikke får tatt absolutt alt.

Noe av hovedpoenget med obligatorisk merking er jo bla at på steder hvor det blir for mange hjemløse katter, så kan man løse dette mere effektivt enn i dag, ved å fange flest mulig av dem, og returnere de som er merket til eieren, før man avliver resten. I dag må man først fange og oppbevare kattene i noen uker, mens man etterlyser eventuelle eiere til kattene, noe som er både mer tidkrevende og en svært usikker metode.

Når det gjelder folk som plaffer løs mot alle katter de ser så blir ikke det noe større problem dersom man innfører obligatorisk merkning, siden dette ikke er lov pr i dag heller. Og dersom man opplever at noen har skutt katten ens urettmessig må man også anmelde det. Det gir en ikke katten tilbake, men en bot til gjerningsmannen kan ihvertfall være med på å forhindre at det skjer igjen med noen andres katter.

:klappe: Veldig bra skrevet!

Selv om problemet er uvoerkommelig stort kan man ikke bare gi opp. En livendring sender signal om hva myndighetene mener i saken. Man kan jo håpe at det kanskje blir bevilget litt penger til å ta tak i problemet også (sannheten er jo at myndighetene vil tjene på dette iform av momsen de drar inn på veterinærtjenester..)

Skrevet

For all del, ingenting hadde vært bedre enn om de fikk det til i praksis.

Gjest Grønn Frosk
Skrevet

Jeg syns det er veldig greit med ett påbud. Da blir det sånn at de som ikke egentlig har lyst på katt, heller ikke skaffer seg det fordi de ikke vil betale sterilisering/id-merking.

Eneste jeg er litt redd for, er at katter pleier jo ikke å bli merket før de faktisk blir sterilisert/kastrert. Skal de pluttsleig begynne å avlive ungkattene som fortsatt er umerka da? Katten ble sterilisert ganske tidlig for ho hadde sinnsyke løpetider, men ho gikk jo litt utenfor døra før den tid...

Skrevet
Eneste jeg er litt redd for, er at katter pleier jo ikke å bli merket før de faktisk blir sterilisert/kastrert. Skal de pluttsleig begynne å avlive ungkattene som fortsatt er umerka da?

Da må vel folk bare ID-merke før de begynner å slippe dem ut. ID-chip kan de få fra de nokså små, så det kan man feks ordne ved første vaksinering, som bør skje når katten er rundt 3 mnd gammel. Øremerking kan man gjøre når de er rundt 6 mnd, og før det bør de ikke være ute alene uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...