Gå til innhold

Kaffebesøk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Får besøk av et vennepar vi ikke har sett på lenge i kveld, og har lyst til å servere noe godt... Problemet er dårlig fantasi og dårlig tid etter jobb, kan derfor ikke legge opp til noen store bakeprosjekt..

Hva bruker du å servere ved slikt besøk, som er enklet og godt?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs jo litt når de kommer, om de har reist langt og er litt sultne etc.

Pleier ofte å servere vafler. Med syltetøy og rømme, og en isboks ved siden av. Men det tar jo litt tid å steke vafler, da.

Ellers er muffins enkelt og greit hvis man vil servere noe søtt, og de isboksen passer fint sammen med varme muffins også, eller påsmurte rundstykker dersom man tror gjestene kanskje er litt sultne.

Skrevet

Jeg stikker innom en baker og kjøper med meg noe godt......

Skrevet

Spørs når tid gjestene kommer bl.a. Ja, klokkeslett f.eks. Forleden fikk jeg noen venninner på besøk sånn i 19-tiden på kvelden. Serverte en lett kyllingsalat med varme rundstykker til (kjøpt frosne, varma i ovn) Karridressing laga av karri, krydder og kesam. (kyllingfilet strimlet og stekt, krydre litt over med "piffikrydder" og pøs på med masse deilig grønnsaker)

Serverte superenkel sjokoladekake til dessert. (superenkel oppskrift, lett å "slå i hop") med lettpiska krem til og kaffe. (sånn oppskrift av ingredienser alle har på kjøkkenet. Skal være myk i midten. Pm meg for oppskrift hvis du ønsker)

Andre ganger serverer jeg bare vafler f.eks, småkaker (kjøpt!! :sjarmor: er ikke husmor bestandig akkurat hehe), "vaniljesnipper" (ferdigmelblanding m/kardemomme i. Kjevle ut en rund leiv, skjære opp i f.eks 8 emner og sette en "dært" med ferdig vaniljekrem på. Rull til et "horn", sett til heving 20-30 min ca, stekes en 8-10 min på ca 200 grader. Pynt gjerne med mandelflarn på toppen)

Eller, andre ganger der igjen serverer jeg kjeks og ost, te/kaffe til. Er det f.eks fredag kan man servere en god rød (eller hvit)vin til.

Er vel bare fantasien som stopper - hva slags "anledning" det er og hva slags venner som kommer å besøk :)

Skrevet

Hvis vi får besøk rett etter jobb serverer jeg alltid en enkel middagsrett.

Vi har flere ganger kommet til folk vi ikke kjenner så godt i 5-6 tiden og så fått bare en kopp kaffe og kjeks. Hvordan kan de tro at vi har rukket å spise middag når vi jobber til 4-5 tiden?

Hvis du er usikker om folk har spist eller ikke er jo f.eks. smørbrød en løsning. Dessuten finnes det faktisk veldig mange som ikke er superglade i kaker også.

Skrevet (endret)

Hva med pasta salat med nystekt loff eller smørbrød (jeg pleier å kjøpe halvstekte banquetter og steker dem ferdig rett før serveringen;)), grønnsaker med dip, muffins (kjempe enkelt å lage). Smaker godt på kvelden

Endret av Lady_Sharon
Skrevet
Spørs når tid gjestene kommer bl.a. Ja, klokkeslett f.eks. Forleden fikk jeg noen venninner på besøk sånn i 19-tiden på kvelden. Serverte en lett kyllingsalat med varme rundstykker til (kjøpt frosne, varma i ovn) Karridressing laga av karri, krydder og kesam. (kyllingfilet strimlet og stekt, krydre litt over med "piffikrydder" og pøs på med masse deilig grønnsaker)

Serverte superenkel sjokoladekake til dessert. (superenkel oppskrift, lett å "slå i hop") med lettpiska krem til og kaffe. (sånn oppskrift av ingredienser alle har på kjøkkenet. Skal være myk i midten. Pm meg for oppskrift hvis du ønsker)

Andre ganger serverer jeg bare vafler f.eks, småkaker (kjøpt!! :sjarmor: er ikke husmor bestandig akkurat hehe), "vaniljesnipper" (ferdigmelblanding m/kardemomme i. Kjevle ut en rund leiv, skjære opp i f.eks 8 emner og sette en "dært" med ferdig vaniljekrem på. Rull til et "horn", sett til heving 20-30 min ca, stekes en 8-10 min på ca 200 grader. Pynt gjerne med mandelflarn på toppen)

Eller, andre ganger der igjen serverer jeg kjeks og ost, te/kaffe til. Er det f.eks fredag kan man servere en god rød (eller hvit)vin til.

Er vel bare fantasien som stopper - hva slags "anledning" det er og hva slags venner som kommer å besøk :)

Så deilig! du må være verdens beste vertinne!!!

Et spørsmål, bare: hva slags krydder bruker du i karridressingen?

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Ofte godt med kveldsmat: ferske rundstykker/ horn (hjemmebakte eller fra baker'n), godt pålegg og litt grønt. Kakao med krem er jo supergodt til, kaffe og te også.

Vil du servere noe søtt er det mange gode posekaker, jeg liker veldig godt sjokolademuffinsene til Toro. Min favorittkaffekake er for tiden denne.

Husk levende lys for den rette høstkveld-stemningen og kos deg med gjestene - da kan du servere nesten hva som helst. :)

Skrevet

Vi har flere ganger kommet til folk vi ikke kjenner så godt i 5-6 tiden og så fått bare en kopp kaffe og kjeks. Hvordan kan de tro at vi har rukket å spise middag når vi jobber til 4-5 tiden?

Da må du slutte å dukke på på den måten hos folk du ikke kjenner rett før middag.

Skrevet

Det blir ofte vafler, men det spørs når gjestene kommer..

Er det venninner og vi skal se på tv/film har jeg laget brownies fra gul pose eller frosne bjørnebær lagt i ildfast form. Dekket til med marshmallows og satt i ovnen i 10-15 minutter til marsmallowsen har smeltet og bærne er varme.. Og så servert med is til:) Det er kjempegodt og lettvindt..

Bestemor har en kakebunn hun bruker å alltid ha på lur, en slags nøttebunn tror jeg.. Og så dekker hun den med krem og friske bær når hun får besøk.. Eller boller med ost :) Det er også godt :)

Kyllingsalat med nystekte rundstykker hørtes himmelsk ut :) Jeg har lyst å komme på besøk hos dere :)

Skrevet

Mange gode forslag her, og du har vel allerede hatt besøk ;)

Nå på høsten pleier jeg ofte å servere varm eplepai til kaffen, og den funker også godt til dessert. Rask å lage også, dersom det kommer noen uventet innom. Jeg skjærer opp epler i tynne båter og legger i ildfast form, ca et stort eple pr person. Eplene kan gjerne strøs med litt ingefær eller kanel hvis du liker det. Så smuldrer jeg sammen smør, sukker og hvetemel og dekker eplene med det. Toppes med grovhakkede mandler. Stekes ved 200-225 grader i ca 20 minutter og serveres med vaniljesaus eller is.

Skrevet

Har ikke lest svarene over, så mulig det allerede står. Men:

Jeg lager så jeg alltid har sjokoladekake/brownie i fryseren, denne tar jeg opp og serverer sånn passe kald - dødsgodt til kaffe. Viktig at den har browniekosistens, da...

Men evt lettvinn mat kan jo være spekemat, eller pai?? Mmmmm nå ble jeg sulten.

Skrevet

Sjelden folk er her på kaffe gitt, men hadde jeg visst om det noe i forveien hadde jeg enten bakt sjokoladekjeks, brownies eller eplekake. Muligens noen påsmurte rundstykker også, hadde det vært rett etter jobb skulle jeg alltids disket opp med litt middag :) Mye man kan lage, kommer litt an på om det er kort varsel eller ei.

Lasagne er jo godt, med rundstykker eller hvitløksbaguetter til.

Skrevet

Kaffebesøk høres så gammeldags ut. Var noe jeg vokste opp med da jeg var liten, noe som mamma hadde. Ingen kommer på kaffebesøk til meg (besøk får jeg derimot) og ikke føler jeg meg forpliktet til å servere noe heller. Men av og til disker jeg opp med chips og cola.

Skrevet

Det er sjelden jeg har noen innom på kaffe her, men når det skjer så kjøper jeg inn litt diverse chips, kjeks, småkaker etc.

Skrevet

Syns det er så greit med sånn lita almondy-kake jeg. Kjempegod, og tiner meds kaffen koker:) ... Ikke så veldig imponerende kanskje, men godt uansett.

Skrevet

Hvis det bare er et lite kaffebesøk, så hadde jeg servert Ballerina MiniMuffins. Har virkelig fått smaken på dem. :sikle:

Gjest LilSweetie
Skrevet

Dette med kaffebesøk er en del av verden jeg ikke er en del av. Men det høres veldig hyggelig ut! :)

Kanskje det kommer med alderen ;)

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...