Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #1 Del Skrevet 25. oktober 2006 Dumt spørsmål, men.. hva er kollokvie egentlig? har skjønt at det er en gruppe med studenter men hvorfor heter det kollokvie? og hva gjør de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 25. oktober 2006 #2 Del Skrevet 25. oktober 2006 De studerer, jobber sammen. Leser, løser oppgaver, diskuterer tema etc. "studiegruppe" er vel et greit norsk ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 25. oktober 2006 #3 Del Skrevet 25. oktober 2006 Ordet kommer fra latin colloquium og betyr snakke sammen, og det er som Malama sier en studiegruppe på godt norsk. Det er veldig ofte en uformell struktur som studenter på eget initiativ setter sammen, og der de diskuterer pensum, løser oppgaver, utveksler notater, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilSweetie Skrevet 25. oktober 2006 #4 Del Skrevet 25. oktober 2006 Det er veldig nyttig, og en godt ide aa ta intiativ til paa begynnelsen av semesteret! (Eller i eksamensperioden som jeg gjorde da jeg ikke fikk ut fingeren for Men anbefaler begynnelsen!) De fungerer oftest best hvis de som er med er paa ca samme nivaa i faget. Jeg synes man fikk veldig mye ut av det - og faget blir morsomme og mer interessant naar man diskuterer problemstillinger med medstudenter. Det hjelper en ogsaa til aa tenke mer kritisk ift det, noe som hjelper veldig til eksamen. Anbefaler det! Nyttig studiemessig og ogsaa en god og hyggelig maate aa bli kjent med folk paa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #5 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg er INGEN kollokvie-person. På mitt studie var det "hver mann for seg selv" og svært kompetitive studenter. Jeg leser selv absolutt best på egen hånd, på min egen måte, og ville nok følt det hindrende og sinkende å måtte dele og diskutere alle tanker med andre. Men jeg vet ikke helt hva jeg snakker om fordi jeg aldri har vært på noe kollokvie. Men har aldri hatt noe behov for det. Vi er vel alle forskjellige, jeg har aldri likt gruppearbeid noe særlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #6 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg er INGEN kollokvie-person. På mitt studie var det "hver mann for seg selv" og svært kompetitive studenter. Jeg leser selv absolutt best på egen hånd, på min egen måte, og ville nok følt det hindrende og sinkende å måtte dele og diskutere alle tanker med andre. Men jeg vet ikke helt hva jeg snakker om fordi jeg aldri har vært på noe kollokvie. Men har aldri hatt noe behov for det. Vi er vel alle forskjellige, jeg har aldri likt gruppearbeid noe særlig. ← Helt enig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilSweetie Skrevet 25. oktober 2006 #7 Del Skrevet 25. oktober 2006 Det er selvfolgelig en helt aerlig sak aa ikke like kollokvier, men.... Kollokiver og gruppearbeid er helt forskjellige ting! Jeg er heller ikke veldig begeistret for gruppearbeid, for da blir det ofte mye stress naar man skal komme frem til et felles produkt. Men det skal man ikke i kollokviegrupper, der diskuterer man temaer i faget uten noe annet "produkt" enn forhapentligvis storre forstaaelse. Om ikke annet er det veldig god trening til eksamen og argumentere for ditt syn overfor medstudenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #8 Del Skrevet 25. oktober 2006 Kollokvier er kanskje bra for slike "synse-og-tolke"-fag, mens i fag som matte synes jeg ikke det har like mye for seg. Man bruker kald logikk for å bevise ting og løse oppgaver, og man lærer fint lite hvis man bare sitter og hører andre fortelle hvordan det skal gjøres. Hele poenger er jo å få inn tenkemåten i faget, og da er det å øve på å tenke selv som gjelder. Så om det er en god idé eller ikke tror jeg kommer an på faget. (en annen ting er masefaren - faren for at det bare blir kjas og mas og hva-gjorde-du-i-helgen-da-prat i stedet for jobbing) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cosmic Girl Skrevet 25. oktober 2006 #9 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har vært så heldig å organisere gode kollokvier. Dette har vært forskjellige kollokvier gjennom mange år og i forskjellige fag, og har lært utrolig mye av disse. Ikke bare faglig sett. Ved å på forhånd definere hvilket stoff som skal gås gjennom, må man sette seg inn i dette før man møtes (positivt for sånne som meg, som har høye ambisjoner, men alltid ender med skippertak). Når man leser stoffet på egenhånd, skriver man ned spørsmål, eksempler, uklarheter, tanker, etc underveis, slik at man på kollokvien kan stille spørsmål. De fleste av oss forstår ikke absolutt alt som er pensum. Når noen stiller et spørsmål, forsøker de andre å svare. Svarene vil, forhåpentligvis, være utfyllende. Man får en diskusjon rundt hvert tema, som gjør at forståelsen du sitter igjen med vil være bredere enn når du kun sitter på egen hånd og leser. Man lærer også mye ved å forklare andre noe. Når det gjelder matte-oppgaver og andre logiske oppgaver, vil det jo ikke foregå på en slik måte at noen forteller hva som skal gjøres. Alle sitter med kalkulatorer, løser samme oppgave, underveis blir det kanskje litt diskusjon om hvordan gå frem og hvorfor/hvordan, og etterpå sammenligner man svarene. Det vil alltid være noen som er gode på enkelte oppgaver, mens andre er gode på andre. Da får man nyte godt av alle kollokviedeltagernes sterke sider. Gruppeoppgaver er noe helt annet enn en kollokvie. En kollokvie er, som nevnt tidligere i tråden, er sammenslutning av mennesker som helst møtes på privat initiativ for å diskutere / løse oppgaver. Jeg er heller ikke personlig tilhenger av gruppeoppgaver på skole, men jeg ser at man i arbeidslivet arbeider mye i grupper og fremlegger felles resultat, noe som betyr at det er like greit å bli vant til det først som sist. Jeg tror man vinner på å være ydmyk ovenfor egen og andres kunnskap. Det å tro man vil klare alt best selv, tror jeg er en gal oppfatning. Det vil nok være lurt å innse at selv om du selv er sterk på enkelte områder, er andre sterke på områder hvor du er svak, hvor du kanskje er svakere (eller kanskje til og med sterkere enn deg på ditt sterke område). Det er DET som er hensikten med en kollokvie; man bør utfylle hverandre på en slik måte at man lærer av hverandre. Men jeg husker kollokvier på bachelor-nivå, og de fungerte ikke noe særlig. På Executive Master-nivå er studentene nok mer selektive med tiden sin, med tanke på at de fleste arbeider i 100% stillinger ved siden av studiene, og gjerne har barn i tillegg. Da blir det effektiv jobbing. Det jeg har sett som forutsetninger for at en kollokvie skal fungere, er 1) man utfyller hverandre, 2) man har omtrentlig like ambisjoner, 3) man definerer på forhånd hva som skal gjennomgåes, 4) alle forbereder seg, 5) alle er innstilt på å få maks ut av kollokvien og 6) alle er voksne nok til å kunne stille spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #10 Del Skrevet 25. oktober 2006 Kollokvier er kanskje bra for slike "synse-og-tolke"-fag, mens i fag som matte synes jeg ikke det har like mye for seg. Man bruker kald logikk for å bevise ting og løse oppgaver, og man lærer fint lite hvis man bare sitter og hører andre fortelle hvordan det skal gjøres. Hele poenger er jo å få inn tenkemåten i faget, og da er det å øve på å tenke selv som gjelder. Så om det er en god idé eller ikke tror jeg kommer an på faget. (en annen ting er masefaren - faren for at det bare blir kjas og mas og hva-gjorde-du-i-helgen-da-prat i stedet for jobbing) ← Jeg er ikke enig i at kollokvie bare er for "synse-fag". Jeg har selv studert både humanistiske fag, samfunnsvitenskapelig fag og økonomi. Jeg har hatt nytte av kollokvie i alle fagene jeg har tatt. Det er gjerne slik alle har noen hull i kunnskapen, men ofte sliter man ikke med de samme temaene, og da kan man forklare for hverandre. Selv om det er fasitsvar i matte, så må man skjønne hvordan man kommer fram til det. Det hjelper da å diskutere løsningen av grafene osv. Og jo mer avansert matematiske fag blir, jo mindre vitkige er fasitsvaret, men heller argumentasjonen fram til svaret. Det er dessuten viktig å kunne diskutere faget så man kan bruke det i praksis. Fortsatt blir det i enkelte fag brukt muntlig eksamen/presentasjoner, og man leser jo faget for å kunne bruke kunnskapen: tilegne seg et vokubular man tar med seg ut i yrkeslivet. Det er jo ulike måter å legge opp kollokvier på. Jeg synes det beste er å avtale å gjøre noen oppgave på forhånd eller gå systematisk gjennom en del av pensum. Det er imidlertid en forutsetning at alle har forberedt seg godt. Har vært på kollokvier der de andre ikke hadde åpnet boka engang. Da fungerer det ikke..Har også vært på kollokvie der vi hadde en kollokvieleder, dvs en hovedfagsstudent som kunne svare på de spørsmålene vi hadde. kollkvie er en måte å gjøre studiene morsommere på. For meg blir det svært lite stimulerende å bare sitte på lesesalen åtte timer pr dag. Men selvsagt er man forskjellige, noen passer ikke til kollkvie. Men jeg er nok ikke så intelligent at jeg skjønner alt som står i boka ved kun å lese gjennom det som står der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå