Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #101 Del Skrevet 30. oktober 2006 Vet ikke om jeg tør skrive dette, men jeg jobber i NAV... Og stortrives!! Jeg har ingen ønske eller interesse av å måtte forsvare jobben min, men bare minner om at vi som jobber i NAV bare er mennesker vi og; vi kan ikke trylle (dessverre!) og hadde vi kunnet det, hadde verden nok sett en del annerledes ut... Ikke har vi datasystemer som "samarbeider" ennå og vi kommer fra ulike fagmiljøer og arbeidskulturer som sammen skal jobbe med enkeltindivider. Dette med omorganisering til NAV blir "tredd ned over hue" på de ansatte uansett om vi vil det eller ikke. Det tar tid å venne seg til tanken for noen. Dessuten tror jeg at de aller fleste som jobber i NAV har et ønske om å hjelpe brukerene (jeg har iallefall det)! Men vi forvalter flere lovverk og må forholde oss til retningslinjer og rutiner som foreligger. Det er ikke alltid at en kan si "ja" til det brukeren ønsker, men det er en forutsetning å kunne møte brukeren med respekt uavhengig av hva han/hun ber om hjelp til. Til deg Tomasine: Lykke til med hva du velger! Hvis du er klar for en utfordrende hverdag og har evne til å møte mennesker med forståelse og respekt, har vi god bruk for deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 30. oktober 2006 #102 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det er ikke alltid at en kan si "ja" til det brukeren ønsker, men det er en forutsetning å kunne møte brukeren med respekt uavhengig av hva han/hun ber om hjelp til.← og akkurat det tror jeg hadde gjort hele forskjellen for endel av oss som har triste og dumme opplevelser med de forskjellige avdelingene. skjønner at det ikke er enkelt bestandig, men ja det bør være en forutsetning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 30. oktober 2006 #103 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det bør ikke minst være en forutsetning begge veier, respekt er ikke noe en får eller "har krav på" hvis en ikke har og/eller viser snev av det selv. Det er sikkert ikke enkelt bestandig, men bør som sagt være en forutsetning i begge retninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #104 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det bør ikke minst være en forutsetning begge veier, respekt er ikke noe en får eller "har krav på" hvis en ikke har og/eller viser snev av det selv. Det er sikkert ikke enkelt bestandig, men bør som sagt være en forutsetning i begge retninger. ← Er du sosionom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 30. oktober 2006 #105 Del Skrevet 30. oktober 2006 Er du sosionom? ← Definitivt ikke, da hadde jeg brukt flere ord på samme budskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #106 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det bør ikke minst være en forutsetning begge veier, respekt er ikke noe en får eller "har krav på" hvis en ikke har og/eller viser snev av det selv. Det er sikkert ikke enkelt bestandig, men bør som sagt være en forutsetning i begge retninger. ← Der tar du FEIL. Klart man skal respektere enkeltindivider i vanskelige livssituasjoner! NAV er service;) glem ikke det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 30. oktober 2006 #107 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Der tar du FEIL. Klart man skal respektere enkeltindivider i vanskelige livssituasjoner! NAV er service;) glem ikke det! ← Hvis jeg tar feil, er det altså sånn at enkeltindivider i vanskelige livssituasjoner absolutt ikke behøver å vise respekt overfor ansatte i NAV, mens NAV-ansatte til enhver tid skal respektere de respektløse. Ubestridelig logisk, jeg overgir meg umiddelbart. Blir sikkert mange flotte møter med godt resultat av den logikken. Med mindre du mener det var noe annet jeg tok feil på, siden jeg tillot meg å påpeke at respekt for hverandre skal gå begge veier. Endret 30. oktober 2006 av Alf Kaida Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #108 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hvis jeg tar feil, er det altså sånn at enkeltindivider i vanskelige livssituasjoner absolutt ikke behøver å vise respekt overfor ansatte i NAV, mens NAV-ansatte til enhver tid skal respektere de respektløse. Ubestridelig logisk, jeg overgir meg umiddelbart. Blir sikkert mange flotte møter med godt resultat av den logikken. Med mindre du mener det var noe annet jeg tok feil på, siden jeg tillot meg å påpeke at respekt for hverandre skal gå begge veier. ← Slik jeg ser det Alf Kaida, så skal en saksbehandler i NAV sette seg inn i brukerens situasjon. Det kan være en bruker som er syk, vært arbeidsledig lenge eller møtt motgang over en lengre periode. Mange kan være oppgitt over ett system som ikke fungerer-og det kan gå ut over saksbehandleren-men det bør en tåle. Bedre det enn at det går ut over familie og venner. Det handler om å ha en profesjonell holdning og forståelse for mennesker i vanskelige livssituasjoner. Klart man skal forvente respekt av voksne mennesker, men møter man ikke det så skap en relasjon som inbyr til respekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 31. oktober 2006 #109 Del Skrevet 31. oktober 2006 Klart man skal forvente respekt av voksne mennesker, men møter man ikke det så skap en relasjon som inbyr til respekt. ← Enig. Og får man ikke drømmeresultatet som bruker, så tro ikke at det bare skyldes manglende respekt fra saksbehandleren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #110 Del Skrevet 31. oktober 2006 Det bør ikke minst være en forutsetning begge veier, respekt er ikke noe en får eller "har krav på" hvis en ikke har og/eller viser snev av det selv. Det er sikkert ikke enkelt bestandig, men bør som sagt være en forutsetning i begge retninger. ← Delvis enig med deg. Det er komplett umulig å jobbe etter "kunden har alltid rett"-prinsippet i NAV-sammenheng. Som jeg sa ovenfor: Vi forvalter et lovverk og det er vår jobb å formidle dette til brukerene våre. Men på en respektfull måte selvfølgelig! Men på den annen side så er det rent mennesklig vanskelig å vise forståelse og respekt i en relasjon hvor en ikke møter dette tilbake fra brukeren (det var en sosionomsk setning...) Så på akkurat det området er jeg enig med deg, Alf kaida. Men det er da en prøver å oppføre seg "profesjonelt", og noen kan sikkert da oppleves som regelstyrt og "vanskelig". -NAV-arbeider- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 31. oktober 2006 #111 Del Skrevet 31. oktober 2006 Det handler om å ha en profesjonell holdning og forståelse for mennesker i vanskelige livssituasjoner. Klart man skal forvente respekt av voksne mennesker, men møter man ikke det så skap en relasjon som inbyr til respekt. ← Dette er jeg helt enig i. Jeg synes det er en forutsetning at vi i de tilfellene vi ender som brukere av NAV, møtes av en saksbahandler som forsøker åvise respekt og forståelse for den enkelte bruker. På samme måte som en saksbehandler synes det er vankelig å vise respekt til noen som ikke viser respekt for dem, så synes brukerene det samme. Min mening er at som den profesjonelle part, bør saksbahandleren starte med å være respektfull, for å innby til å få respekt selv. (Den ene parten må alltid begynne.) Jeg har som skrevet tidligere kommet til en saksbehandler hos aetat med lua i hånda, og spurt "hva kan jeg gjøre selv?", og blitt møtt av holdningen at jeg da var lat og dum, og ikke egentlig forsøkte å få meg jobb. På den annen side har andre saksbahandlere på samme plass vært meget hyggelige og hjelpsomme. Og jeg har mye større respekt for disse, enn for de som møtte meg med en holdning om at jeg var en snylter. (Fordi jeg var uheldig nok til å miste jobben, og være arbeidsledig i noen måneder.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 31. oktober 2006 #112 Del Skrevet 31. oktober 2006 Kjenner flere som jobber som saksbehandlere i NAV. De har en ENORM arbeidsmengde og det er haugevis med saker fra langt tilbake de jobber med. De har så lite ressurser at når de starter å jobbe med en sak, så følger det gjerne med flere purrebrev fra lokale trygdekontorer - eller at de ennå ikke har hatt ressurser til å rett å slett ÅPNE all post. Jeg ser ikke på de som inneffektive personer uten sosiale antenner. Tvert imot! De har hatt knapphet på ressurser over lengre tid og da hoper selvfølgelig ting seg opp, det er jo ikke de ansattes skyld alene. De jobber i helger også, med å få unna saker. Om du sender inn (hva du nå enn sender inn...kjenner ikke til Nav fra som bruker), så havner du selvfølgelig nederst i bunken. De har fortsatt papirbasert saksbehandling, og i følge de jeg kjenner så er det mye å vinne på å effektivisere arbeidsprosessene på "lavere nivå", i motsetning til å bare slå sammen etater og lage ny logo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #113 Del Skrevet 31. oktober 2006 Delvis enig med deg. Det er komplett umulig å jobbe etter "kunden har alltid rett"-prinsippet i NAV-sammenheng. Som jeg sa ovenfor: Vi forvalter et lovverk og det er vår jobb å formidle dette til brukerene våre. Men på en respektfull måte selvfølgelig! Men på den annen side så er det rent mennesklig vanskelig å vise forståelse og respekt i en relasjon hvor en ikke møter dette tilbake fra brukeren (det var en sosionomsk setning...) Så på akkurat det området er jeg enig med deg, Alf kaida. Men det er da en prøver å oppføre seg "profesjonelt", og noen kan sikkert da oppleves som regelstyrt og "vanskelig". -NAV-arbeider- ← " Men på en annen side så er det rent menneskelig vanskelig å vise forståelse og respekt i en relasjon hvor en ikke møter dette tilbake fra brukeren ( det var en sosionomsk setning...) Hvorfor er det vanskelig å vise forståelse og respekt i en slik relasjon? Hvordan kan en forvente respekt av mennesker som kanskje er kasteballer i systemet, møter saksbehandlere som ikke forstår dem, som kanskje har gått i årevis med sykdom og som må kjempe for og bli trodd? Man møter mennesker i forskjellige livssituasjoner,det kan være mennesker i krise b,la - vet dere hvordan de reagerer når de møter motgang? Det var ikke en sosionomisk setning, det var så fordomsfullt og patnaralistisk at jeg blir oppgitt. Ta ett oppgjør med egene fordommer, sett dere inn i brukers livssituasjoner, les om empati og respekt for mennesker og skap GODE RELASJONER. Dere får nemlig IKKE GJORT NOE SOM HELST - UTEN EN GOD RELASJON Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #114 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg lurer litt på hva slags utdanning de som jobber som saksbehandlere i NAV gjerne har. Dette varierer sikkert fra område til område, men mitt inntrykk er at det ofte har vært ufaglærte som har arbeidet i det tidligere AETAT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest over Skrevet 31. oktober 2006 #115 Del Skrevet 31. oktober 2006 Med "ufaglærte" mener jeg ikke sosionomer eller tilgrensede utdanninger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 31. oktober 2006 #116 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg lurer litt på hva slags utdanning de som jobber som saksbehandlere i NAV gjerne har. Dette varierer sikkert fra område til område, men mitt inntrykk er at det ofte har vært ufaglærte som har arbeidet i det tidligere AETAT. ← jeg har spurt (spurte arbeidspsykologen), det er ofte folk som har jobbet lenge i et annet yrke, og gått på kurs. sikkert noen som er sosionomer også (var det jeg spurte om), men det sa h*n ikke noe om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 31. oktober 2006 #117 Del Skrevet 31. oktober 2006 Ta ett oppgjør med egene fordommer, sett dere inn i brukers livssituasjoner, les om empati og respekt for mennesker og skap GODE RELASJONER. Dere får nemlig IKKE GJORT NOE SOM HELST - UTEN EN GOD RELASJON ← Og hvor mange kreves for å skape en god relasjon i møte mellom 2 personer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #118 Del Skrevet 31. oktober 2006 Og hvor mange kreves for å skape en god relasjon i møte mellom 2 personer? ← Du forstår hva jeg snakker om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 31. oktober 2006 #119 Del Skrevet 31. oktober 2006 Du forstår hva jeg snakker om ← Selvsagt. Litt mer usikker på forståelsen dersom du mener at det bare er opp til én (i dette tilfellet den NAV-ansatte) å lage en god relasjon, sånn med tanke på hva det ordet faktisk betyr både i teori og i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #120 Del Skrevet 31. oktober 2006 Selvsagt. Litt mer usikker på forståelsen dersom du mener at det bare er opp til én (i dette tilfellet den NAV-ansatte) å lage en god relasjon, sånn med tanke på hva det ordet faktisk betyr både i teori og i praksis. ← Det er ikke alle man kan få til en god relasjon med. Mange grunner til det. Likevel, arbeider man på et NAV kontor får man møte brukere med en profesjonell holdning ikke sant? Viser man ikke mennesket respekt fordi det mennesket "ikke fortjener respekt" ( som alle gjør;) ) så er man ikke bedre selv og kan umulig gjøre en god jobb -og det er vel derfor man er der ikke sant ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå