Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #21 Del Skrevet 25. oktober 2006 Mennesker som bruker seg selv som ett redskap for å hjelpe andre har ofte en stor risiko for å bli utbrent. Det kan føre til likegyldhet og dårlig behandling av enkeltindivider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #22 Del Skrevet 25. oktober 2006 Det er ikke bare ressurssvake mennesker som tar kontakt med nav (!) Alle kan jo oppleve og bli arbeidsledig. Uansett skal man alltid møte mennesker med respekt, man skal på forhånd sette seg inn i saker og arbeide etter etiske retningslinjer. Hvis en nav ansatt ikke greier å se mennesket bør personen finne seg en ny jobb enkelt og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 25. oktober 2006 #23 Del Skrevet 25. oktober 2006 Det er ikke bare ressurssvake mennesker som tar kontakt med nav (!) Alle kan jo oppleve og bli arbeidsledig. Uansett skal man alltid møte mennesker med respekt, man skal på forhånd sette seg inn i saker og arbeide etter etiske retningslinjer. Hvis en nav ansatt ikke greier å se mennesket bør personen finne seg en ny jobb enkelt og greit. ← Nei, det er ikke bare ressurssvake mennesker som tar kontakt med NAV. Men mitt inntrykk er at alle som tar kontakt med NAV blir behandlet som om de er ressurssvake. (Eller ikke ønsker å gjøre noe selv.) Jeg møtte kun standardfraser som ikke passet min situasjon, og etter hvert fikk jeg bare beskjed om at de kunne ikke hjelpe meg med noe, så jeg fikk pent finne meg en jobb selv. (Noe som var akkurat det jeg holdt på med, men NAV forlanger faktisk at man fyller ut endel skjemaer o.l. hvis man må ha dagpenger.) Fikk mest inntrykk av at jeg var en snylter som bare ville komme der og få penger, til tross for at jeg faktisk bare ønsket den økonomiske hjelpen jeg hadde jobbet i 5 år for å oppbarbeide meg rett til. (og denne hjelpen trengte jeg i ca 3 mnd før jeg begynte i ny jobb.) Og en slik innstilling fra saksbehandlerene er for meg bare et symptom på hva de faktisk møter i sitt daglige virke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #24 Del Skrevet 25. oktober 2006 Nei, det er ikke bare ressurssvake mennesker som tar kontakt med NAV. Men mitt inntrykk er at alle som tar kontakt med NAV blir behandlet som om de er ressurssvake. (Eller ikke ønsker å gjøre noe selv.) Jeg møtte kun standardfraser som ikke passet min situasjon, og etter hvert fikk jeg bare beskjed om at de kunne ikke hjelpe meg med noe, så jeg fikk pent finne meg en jobb selv. (Noe som var akkurat det jeg holdt på med, men NAV forlanger faktisk at man fyller ut endel skjemaer o.l. hvis man må ha dagpenger.) Fikk mest inntrykk av at jeg var en snylter som bare ville komme der og få penger, til tross for at jeg faktisk bare ønsket den økonomiske hjelpen jeg hadde jobbet i 5 år for å oppbarbeide meg rett til. (og denne hjelpen trengte jeg i ca 3 mnd før jeg begynte i ny jobb.) Og en slik innstilling fra saksbehandlerene er for meg bare et symptom på hva de faktisk møter i sitt daglige virke. ← Sant det. De arbeider etter press fra øverste hold som bare vil se RESULTATER. Jeg er sikker på at mange av dem en gang var idealistiske men rett og slett er blitt utbrent og behandler folk deretter- GI BESKJED ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 25. oktober 2006 #25 Del Skrevet 25. oktober 2006 Det kan i hvert fall være en negativ opplevelse for brukerne, det å møte en sur saksbehandler i NAV. Så de har helt klart bruk for positive medarbeidere med sosiale antenner og respekt for enkeltindividet. Og det er ikke rart brukerne er i forsvarsposisjon, hvis de tidligere har blitt møtt som jeg ble. ← skriver under her. jeg ble møtt av en så sur og ufin saksbehandler at jeg fikk helt sjokk! min fastlege skrev et litt krasst brev, og det var en helt annen mann jeg møtte på neste møte. hadde han vært som første gangen hadde jeg krevd å få en ny saksbehandler og fortalt ham virkelig hva jeg mente. jobber man med folk så må man kunne oppføre seg; smil til verden og verden smiler til deg. så enkelt kan det være noen ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 25. oktober 2006 #26 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) og jeg mener ikke å advare ts mot å jobbe i nav, jeg kunne godt tenkt meg å jobbe der selv! MEN som i alle yrker hvor man har personlig kontakt med andre folk må man kunne forvente normal folkeskikk. et surt tryne er aldri hyggelig å møte, samme om det er på butikken, hos hudpleier eller saksbehandler hos nav. Endret 26. oktober 2006 av Fruktfat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #27 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har utelukkende positive erfaringer med NAV, både med kontakten vi har som IA-bedrift med de ansatte på arbeidslivssentrene og også med de enkelte ansatte som følger opp i saker der sykemeldingen har vart en stund. Mine ansatte som har vært med på de samme møtene har samme erfaring, muligens fordi de har vært noe mindre negativt innstilt til oppfølging i utganspunktet enn dem som hittil har uttalt seg i tråden. Mulig ingen her inne jobber i NAV, eller kanskje de har annet å gjøre enn å svare på gjestesutring? ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #28 Del Skrevet 25. oktober 2006 EN SAKSBEHANDLER PÅ NAV SKAL ARBEIDE ETTER YRKESETISKE RETNINGSLINJER. DVS: RESPEKT FOR ENKELTINDIVIDER RESPEKT FOR MENNESKERS PERSONLIGE INTIGRITET,OSV DE HAR ETT ETISK ANSVAR FOR Å BEHANDLE ALLE SOM DET DE ER: MENNESKER! DE HAR INGEN RETT TIL Å STIGMATISERE ANDRE, INGEN RETT TIL Å VÆRE UHØFLIG ELLER NEDLATENDE PÅ NOE SOM HELST MÅTE! PÅ EN ANNEN SIDE SÅ ARBEIDER DE TETT OPP UNDER ETT SYSTEM SOM PÅ MANGE MÅTER IKKE FUNGERER, NESTEN SÅ JEG FÅR LYST TIL Å SI: TILGI DEM DE VET IKKE BEDRE...EN DEL AV DEM ER NOK UTBRENT...... DE MØTER MANGE FRUSTRERTE OG MISFORNØYDE MENNESKER, SOM IGJEN KAN FØRE TIL AT MAN MISTER EMPATI FOR ENKELTINDIVIDER, GRUER SEG TIL Å GÅ PÅ JOBB OG STIGMATISERER DE FLESTE. SHAME ON YOU. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roy Birger Skrevet 25. oktober 2006 #29 Del Skrevet 25. oktober 2006 og oppfølging av sykemeldte blir det bare mer av fremover. Vedder du mot? ← Nei, jeg gjør ikke det. Når alt som kan krype og gå til høyre for SV er arbeidsfetisjister, med et mulig unntak av Venstre, så vil nok dette menneskefiendelige trygdebyråkratiet vokse i framtiden. Men det betyr ikke at jeg liker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #30 Del Skrevet 26. oktober 2006 Det høres utrolig slitsomt ut å jobbe med mennesker i problemfaser: - Eldrehjem, sykehus osv. - Offentlige etater - Private hjelpeetater Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en positiv gjest Skrevet 26. oktober 2006 #31 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg ble positivt overrasket over NAV trygd. Makan til kjapp sørvis, hjelpsomhet og positiv tolkning av regelverket skal man lete lenge etter. Ei dame jobba 1 time overtid for å lete etter et skjema for meg. En annen gang stakk jeg innom og hadde tenkt å avtale tid for et møte, istedenfor fikk jeg snakket med TO saksbehandlere etter 5 minutter ventetid, og fikk avklart alle mine spørsmål. En tredje gang fikk jeg et brev med et skjema jeg måtte fylle ut før jeg kunne få penger. Jeg gikk innom og leverte skjemaet, og mens jeg ventet satte hun inn pengene på kontoen min Dette var på et lokalt NAV-kontor i en liten by. I Oslo var det lang ventetid for å få svar, saksbehandleren kunne ikke hjelpe meg med annet enn en bitteliten detalj for resten av spørsmålene mine lå utenfor hennes område, og den detaljen svarte hun feil på i forhold til regelverket... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. oktober 2006 #32 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har aldri følt meg så kriminell og lite verdt da jeg skulle søke om arbeidsledighetstrygd! Den samme opplevelsen har jeg hørt av samtlige av de jeg kjenner som har vært i kontakt med NAV. Familien har vært igjennom et rent helvete pga min søsters sykdom, arbeidsledighet som følge av dette, og nå endelig yrkesrettet atføring. Men veien har vært grusomt frustrerende, slitsom, demotiverende og forferdelig vond. Skal det virkelig være så vanskelig å få hjelp i dette landet? Ønsker du å jobbe i NAV må du ha enormt med overskudd. Du må være forberedt på at de menneskene du møter har det forferdelig tøft og føler seg mindre verdt en de noen gang har gjort. Det gjør noe med humøret ditt å føle at du stemples som en snylter, og er lei av å vente, vente, vente og vente. Slike mennesker suger naturligvis energi. Har du overskudd og klarer å bruke masse energi på slitne, gretne og triste mennesker synes jeg du skal ta jobben! Det trengs flere oppmuntrere hos NAV som ikke automatisk dømmer sine brukere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #33 Del Skrevet 27. oktober 2006 NAV burde tenke nøye gjennom hvem de rekrutterer, fadesen ved valg av navn (lite fremtidsrettet og varig navn), gå på kurs i merkevarebygging og ikke minst: få ijnn folk i systemet som kan mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 27. oktober 2006 #34 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Mine ansatte som har vært med på de samme møtene har samme erfaring, muligens fordi de har vært noe mindre negativt innstilt til oppfølging i utganspunktet enn dem som hittil har uttalt seg i tråden. Mulig ingen her inne jobber i NAV, eller kanskje de har annet å gjøre enn å svare på gjestesutring? ← Dessuten er det noe helt annet å være på et jobbsenter (gamle aetat) enn å jobbe med oppfølging av sure og såre sykemeldte (gamle trygdeetaten). Trådstarter skal tydeligvis jobbe i kundemottak/jobbsenter. ← vet du, dette blir jeg litt provosert av, man trenger så langt derifra å være en sur eller sår syk som ikke ønsker oppfølging om man har slike erfaringer som ble skrevet før dine utsagn! har selv vært sykemeldt nylig, og slet VIRKELIG med delen av nav som var trygdekontoret. Sure saksbehandlere som overhode ikke så på meg som noe annet en en plage, det ble så ille at jeg satt på kontoret der og gråt av fortvilelse for at ingen ville ta seg tid til å prate med meg og veilede meg videre da jeg aldri før hadde vært sykemeldt over lenger tid. det igjen ressulterte i at min søster sprakk og ringte og forklarte den akkurat hva som hadde skjedd og hva hun som frisk og med styrken i behold, mente om behandlingen av meg, DA ringte de og tok seg tid til å engang SNAKKE med meg! uten å være sure og behandle meg som om jeg var lort under skoen deres. lort under skoen har vært den gjengse følelsen jeg har hatt gjennom hele det året jeg har hatt kontakt med dem.. det har vært ETT menneske der som har vært hyggelig og som har hjulpet meg, de andre jeg har vært i kontakt med har vært alt annet en verken saklige, flinke eller hyggelige. det er faktisk ett service-yrke, påstår ihvertfall legen min. ingen fortalte det til dem som arbeider der. (og nei, jeg var ikke sur eller sint når jeg var der, jeg var syk og svak og hadde ikke styrke til å kreve hjelp)(jeg faktisk ba og tagg om at noen kunne fortelle meg hva jeg kunne og burde gjøre, og gråt av fortvilelse over at ingen var interessert i å engang snakke med meg i fem minutter, var ALDRI til samtale med saksbehandler personlig, i løpet av ett år.. selv om jeg tagg om oppfølging og info) Åpenbart. Mange mener jo faktisk at fraværet er en privatsak som andre ikke har noe med, og derfor er de negative til NAV generelt og saksbehandleren spesielt. Well, here's news for you: Fraværet er IKKE en privatsak (selv om diagnosen er det), og oppfølging av sykemeldte blir det bare mer av fremover. Vedder du mot? ← jeg HÅPER oppfølging blir mer av, hadde noen giddi å følge opp meg, så hadde jeg vært lykkelig. Når jeg henvendte meg til dem og ba om oppfølging og hjelp til hvordan jeg kunne komme meg videre og hva jeg kunne gjøre etterhvert, ble jeg bare fnyst til og bedt om å ta kontakt med aetat.. men jeg har helt andre erfaringer med delen av NAV som før var aetat, der har jeg bare møtt blide, hjelpsomme saksbehandlere som har tatt imot meg og pratet og gitt tips og virkelig jobbet for å hjelpe videre ETTER at man er frisk igjen, så jobbsentere-delen kunne jeg nok gjerne jobbet i, det virker som ett bedre arbeidssted slik jeg har erfart. men dette er helt sikkert forskjellig fra kommune til kommune og bydel til bydel, så undersøk litt rundt hvordan akkurat det kontoret er, så er det nok bedre veiledning en mine og andre erfaringer fra "våre" kontorer. Endret 27. oktober 2006 av aline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 27. oktober 2006 #35 Del Skrevet 27. oktober 2006 Aline, du har, på samme måte som firmaet du jobber/jobbet i, en saksbehandler på ett kontor. Fint om du sjekker litt bruk av entall og flertall i innlegget ditt. Mye mulig at du møtte denne saksbehandleren med en mindre negativ holdning enn de som svarte tidligere i tråden, som jo helt tydelig møtte opp med en negativ grunnholdning til oppfølging generelt og NAV-ansatte spesielt. Kommer man med slike holdninger er det ikke rart at en samtale ikke blir veldig oppbyggende. Mulig at det for noen oppleves som vanskelig å bli stilt krav til, men nå er det over to år siden lovverket ble endret - og folk bør snart ha fått med seg at oppfølgingsplaner faktisk SKAL lages etter loven og at oppfølging og tilrettelegging faktisk SKAL skje. Synd at så mange tar frustrasjonen over dette ut på NAV-ansatte som er satt til å forvalte et lovverk. Basert på inntrykket i denne tråden: Takk GUD for at jeg slipper å ha en sånn jobb. Tar til etterretning at du ble provosert på andres vegne. Jeg blir også det, på vegne av de tusener av NAV-ansatte som stemples helt uten grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 27. oktober 2006 #36 Del Skrevet 27. oktober 2006 Jeg er vel en av de få som ikke har noe å utsette på NAV. Jeg har fått saklig og god informasjon, og har ikke noe å si på saksbehandlingstiden. Saksbehandleren min er hyggelig og velmenende, men han har en tendens til å rope og bære seg hvis det skjer noe uforutsett. Trygdesystemet er jo ganske innfløkt, og da jeg hadde sendt inn en søknad jeg visstnok ikke trengte å sende inn (gjorde det for sikkerhets skyld siden jeg fikk motstridende beskjeder), så hylte han til meg i telefonen. ("NEI, NEI, NEI - DET MÅ DU IKKE GJØRE!") Med en gang jeg hadde sagt at jeg nå forsto hvordan det skulle gjøres så roet han seg. Jeg synes han er ganske morsom jeg da, men jeg skvatt skikkelig første gangen han oppførte seg sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 27. oktober 2006 #37 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Alf: Nei, jeg fikk ikke tildelt en saksbehandler, jeg måtte forholde meg til forskjellige personer hele tiden og kun en av dem forsøkte å guide meg videre og hun fikk jeg dessverre ikke videre. så at man kanskje SKAL bli tildelt en saksbehandler er mulig, dette gjøres likevel ikke alle steder, noe som er til frustrasjon for den syke som da må forholde seg til forskjellige personer og aldri vet hvem man kan prate med. Jeg møtte alle saksbehandlerne med en nøytral tone, regnet med de var like interessert i å hjelpe meg i veien videre som jeg selv var, noe som IKKE var tilfelle. og om du leser hva jeg skriver, så har jeg IKKE problemer med å bli stilt krav til, hadde noen STILT krav til meg, så hadde det i det minste vært en følelse av at de gadd tenke over at jeg var der og skulle videre, jeg ØNSKET mer oppfølging, jeg ØNSKET samtale for å finne ut hva jeg kunne gjøre videre for å komme meg fortest og best (både for meg og for dem) fra sykemelding og tilbake i jobb, men fikk ikke en gang prate fem minutter med noen ansikt til ansikt. Det var en kamp fra jeg dessverre måtte inn i systemet til jeg skulle ut igjen, all over dårlig saksbehandling, manglende informasjon og ingen svar på spørsmål om hva jeg skal og ikke skal gjøre. Til og med det å komme seg UT av systemet og inn i jobb igjen, var til og med ett problem og ikke det spøtt lettere en å komme inn i systemet, men heldigvis var jeg da frisk slik at jeg kunne le av den dårlige hjelpen. Jeg er helt sikker på at ikke alle saksbehandlere er slik som jeg opplevde, men jeg sitter igjen med ett inntrykk av at de fleste saksbehandlerne på det kontoret jeg tilhører, ikke lenger klarer å se at noen av oss faktisk VIL tilbake i jobb og vil finne løsninger. Å føle seg som en kasteball mellom en gjeng saksbehandlere som egentlig ikke har lyst til å ha noe med syke folk å gjøre, er ikke en følelse som skaffer gode inntrykk av avdelingen. og før jeg selv ble utsatt for noe som for meg føles som forferdelig dårlig behandling, så tenkte jeg nok også slik jeg oppfatter at du gjør: at man nok har mye seg selv å takke dersom man opplever saksbehandlerne som sure og grinete, de er der for å følge opp ett regelverk og få ting til å fungere. etter å ha erfart hvor sterk man skal være for å få hjelp, så sitter jeg dessverre igjen i etterkant med ett inntrykk av at mange saksbehandlere kanske burde skifte jobb snart. Men igjen, dette gjaldt trygdekontor-delen av NAV, aetat-delen av NAV har jeg bare gode erfaringer med og skryter gjerne opp i skyene for sitt gode humør og vilje til å hjelpe. (edit;fjernet selve sitatet, da det ble unødvendig langt med det i svaret.) Endret 27. oktober 2006 av aline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 27. oktober 2006 #38 Del Skrevet 27. oktober 2006 og før jeg selv ble utsatt for noe som for meg føles som forferdelig dårlig behandling, så tenkte jeg nok også slik jeg oppfatter at du gjør: at man nok har mye seg selv å takke dersom man opplever saksbehandlerne som sure og grinete, de er der for å følge opp ett regelverk og få ting til å fungere. etter å ha erfart hvor sterk man skal være for å få hjelp, så sitter jeg dessverre igjen i etterkant med ett inntrykk av at mange saksbehandlere kanske burde skifte jobb snart. Men igjen, dette gjaldt trygdekontor-delen av NAV, aetat-delen av NAV har jeg bare gode erfaringer med og skryter gjerne opp i skyene for sitt gode humør og vilje til å hjelpe. (edit;fjernet selve sitatet, da det ble unødvendig langt med det i svaret.) ← Mine erfaringer i oppfølgingssammenheng er med mange saksbehandlere på tilsammen 7 ulike NAV-kontor (tidligere trygdekontor), av den enkle grunn at jeg har vært med i basismøter med mine ansatte som bor i forskjellige kommuner. Bildet er nok således mer nyansert enn den ene avdelingen der du tydeligvis har truffet litt for mange. INGEN av mine ansatte har uttrykt at de har blitt behandlet (eller følt seg behandlet) slik mange i denne tråden skriver, og det har heller ikke vært mitt inntrykk i noen av møtene. Dette gjelder Trygdekontordelen av NAV, altså. Aetat-delen har jeg også stort sett veldig gode erfaringer med, særlig når den verste naiviteten overfor innsatte som ikke holder det de lover har gitt seg. Når jeg i tillegg er kjempehappy med NAV arbeidslivssenter som hjelper oss på systemnivå (og har fått god hjelp av Hjelpemiddelsentralen for å hjelpe en innsatt til bedre soning) er jeg ikke uten videre villig til å støtte opp under den negative generaliseringen folk flest i denne tråden har prøvd på. Men som sagt: Jeg har all mulig respekt for situasjonen den sykemeldte føler seg hensatt til, og all mulig respekt for at både sykdom og sykemelding er belastende faktorer som ikke høyner selvfølelsen i forkant av og under slike møter. Jeg har derimot IKKE all mulig respekt for dem som automatisk mener at dette er NAV-ansattes skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 27. oktober 2006 #39 Del Skrevet 27. oktober 2006 INGEN av mine ansatte har uttrykt at de har blitt behandlet (eller følt seg behandlet) slik mange i denne tråden skriver, og det har heller ikke vært mitt inntrykk i noen av møtene.← Skjønte ikke dette helt. Ansetter du folk via NAV-tiltak? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 27. oktober 2006 #40 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Skjønte ikke dette helt. Ansetter du folk via NAV-tiltak? ← Litt i tvil om hva du ikke skjønner. Når jeg snakker om basismøter er det møter som finner sted etter en periode med sykemelding, der bl.a. jeg som leder, den sykemeldte, legen, trygdekontoret (NAV) etc deltar. Det er forskjell på fraværsoppfølging, fraværsforebygging og ansettelser. Min kontakt med NAV arbeid er først og fremst rettet mot fremtiden til dem som sitter hos oss; tilbud under soningen, kvalifisering etc samt tilbud og formidling (av jobb, ikke stoff) i etterkant. Har også ansatt folk via NAV-tiltak, forresten, men naturlig nok ikke i sikkerhetsdelen av virksomheten. Endret 27. oktober 2006 av Alf Kaida Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå