G.A. Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Vi tenkte vi skulle få dette til selv denne gangen, uten hjelp fra andre. Men hvor begynner vi? Hvordan vet feks disse handy-folkene hva som må gjøres når de skal legge gulv osv? Vi skal legge gulv på koffertloftet nå. Har foreløpig bare isolasjon til gulv, noe som ikke funker når vi skal oppbevare diverse esker med julepynt og sånn der.. Fins det noen nett-sider som har en bruksanvisning på hva vi trenger av materiale og hvordan dette skal gjøres feks?
Gjest HB Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 Det finnes NBI-blader som beskriver dette, men internettsidene der må man abonnere på. Hvordan er tilgangen til loftet ditt? Er åpningen så stor at du kan få opp sponplater eller kryssfinerplater? Vanlig størrelse på sponplater er 60 cm * 240 cm. Disse kan stort sett legges rett på bjelkelaget og festes. Eventuelt må du bruke planker/bord dersom det er vanskelig å få opp store plater. Regner for øvrig med at du ikke skal lagre spesielt tunge ting der?! Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Hvis du legger plater, så ikke fall for fristelsen å kjøpe veggspon istedet for gulvspon. Veggplatene er tynnere, og de tåler ikke vekten av at du går på dem. Vi gjorde det der vi bodde før, og jeg gremmer meg fortsatt over "hengekøya" av et gulv.......
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 Hvis du legger plater, så ikke fall for fristelsen å kjøpe veggspon istedet for gulvspon. Veggplatene er tynnere, og de tåler ikke vekten av at du går på dem. Vi gjorde det der vi bodde før, og jeg gremmer meg fortsatt over "hengekøya" av et gulv....... ← Det er vel ingen fristelse å legge veggspon på gulvet Er en grunn til at det kalles veggspon og ikke gulvspon.
G.A. Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2006 Det finnes NBI-blader som beskriver dette, men internettsidene der må man abonnere på. Hvordan er tilgangen til loftet ditt? Er åpningen så stor at du kan få opp sponplater eller kryssfinerplater? Vanlig størrelse på sponplater er 60 cm * 240 cm. Disse kan stort sett legges rett på bjelkelaget og festes. Eventuelt må du bruke planker/bord dersom det er vanskelig å få opp store plater. Regner for øvrig med at du ikke skal lagre spesielt tunge ting der?! Hilsen Lille meg ← Tror ikke vi får opp sponplater på 60x240 cm nei. Skal ta mål av takluken når jeg kommer hjem. Dersom de er for store, kan vi ikke bare dele dem i to? Er vel enklere enn å styre med planker og sånn? Så det du mener er av vi rett og slett kan legge sponplater rett på bjelkene? Hvordan er det med isolasjonen på gulvet da? Den har samme 'høyde' som bjelkene, skal det være noe 'luft' mellom isolasjonen og opp til sponplatene? Speielt tunge ting skal nok ikke opp på koffertloftet nei. Du regner vel ikke feks barnevogn for tunge ting?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Nei, ikke del sponplatene - det er et not og fjærsystem på dem. Går fint å legge gulv rett på de bjelkene som er der nå. Legg gulvplank som er 2,5 cm tykke.
G.A. Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 24. oktober 2006 Supert, Gjest. Tusen takk for svar. Virker som det ikke er så vanskelig som vil trodde det var. Nå må vi bare øve oss på å svinge hammeren. Frem til nå har den kun blitt brukt til montering av Ikea-møbler Har du ellers noen tips å komme med til legging av gulv på koffertloft? Tenker på triks som kan gjøre det lettere, feil som ferskinger sansynligvis kommer til å gjøre, anbefale butikk å kjøpe materiell i..
Gjest HB Skrevet 24. oktober 2006 #8 Skrevet 24. oktober 2006 Tror ikke vi får opp sponplater på 60x240 cm nei. Skal ta mål av takluken når jeg kommer hjem. Dersom de er for store, kan vi ikke bare dele dem i to? Er vel enklere enn å styre med planker og sånn? Så det du mener er av vi rett og slett kan legge sponplater rett på bjelkene? Hvordan er det med isolasjonen på gulvet da? Den har samme 'høyde' som bjelkene, skal det være noe 'luft' mellom isolasjonen og opp til sponplatene? Speielt tunge ting skal nok ikke opp på koffertloftet nei. Du regner vel ikke feks barnevogn for tunge ting? ← Det finnes en størrelse som er 60*120 også. Som annen gjest sier kan det være dumt å dele dem pga. not og fjær-systemet, men dersom dere ikke skal bruek dem som underlag for annet gulvbelegg er det ikke så farlig. Det kan jo tenkes at kryssfiner finnes i mindre mål som er lettere å få opp. Du legger bare platene rett på bjelkelaget ja, men de skal legges på tvers av retningen på bjelkene. Det trengs ikke noe ekstra luft mellom isolasjonen og platene. Det er bedre at isolasjonen fyller hele hulrommet, men ikke stapp. Det er stilestående luft i isolasjonen som isolerer best. Barnevogn er ikke tungt nei. Den veier jo mindre enn ett menneske. Så lenge du velger tykke nok plater (som annen gjest over her skriver), går det meste greit. Bare husk at bjelkelaget også har sin begrensning når det blir mye ting samlet på et begrenset areal. Hilsen Lille meg
G.A. Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 24. oktober 2006 Er vi dumme om vi ikke legger gulvplank helt inntil kantene? Er skråtak der, og kan ikke se at vi skal klare å få slått noen spikrer i plankene helt innerst..
Gjest HB Skrevet 24. oktober 2006 #10 Skrevet 24. oktober 2006 Er vi dumme om vi ikke legger gulvplank helt inntil kantene? Er skråtak der, og kan ikke se at vi skal klare å få slått noen spikrer i plankene helt innerst.. ← Det største problemet er vel at du kan miste ting nedimellom som kan være vanskelig å få tak i, eventuelt at det går gjennom taket under (avhengig av taktype og tyngde på tingen). Ang. nybegynnertabber som du etterlyser; legg på tvers av bjelkelaget slik jeg skriver lenger opp, ikke få alle plateskjøtene på samme sted (legg i forband slik du gjør med murstein), er det ikke not og fjær må du ha skjøten over en bjelke, lim i skjøtene for å gjøre det mer stabilt. Du kan bruke spiker eller skruer. Skruer er lettere å få opp igjen og kan skrus inn med skrudrill. Maxbo, Byggmkker osv. er jo behjelpelig med valg av materialer, festemidler osv. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #11 Skrevet 24. oktober 2006 Er vi dumme om vi ikke legger gulvplank helt inntil kantene? Er skråtak der, og kan ikke se at vi skal klare å få slått noen spikrer i plankene helt innerst.. ← Jeg ville lagt gulvplank helt inn. Det er not og fjærsystem, så de vil holdes på plass av gulvplankene som er lenger ut. Begynn å skru så fort dere har plass nok til det.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #12 Skrevet 24. oktober 2006 Det er vel ingen fristelse å legge veggspon på gulvet Er en grunn til at det kalles veggspon og ikke gulvspon. ← ....eh, jo... for det var billigere, og vi hadde dårlig råd, og tenkte at vi jo ikke skulle gå mye der oppe Tabbe, absolutt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå