Gjest Gjesta Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Ja, jeg er litt nysgjerrig på hva som er vanlig i ulike aldere. Tenker først og fremst på hverdager, men lurer også litt på om dere følger normal leggetid i helgene eller om det får skli ut. Jeg prøver å holde igjen i helgene, fordi jeg tror det er lurt med fast rytme, men føler meg ofte litt nedstemt på dette. Hva mener andre? (jeg er ikke fanatisk på at leggetider skal overholdes på sekundet i helgene altså! Er vi på besøk eller har gjester, kan det godt bli kjempesent, og selv om det ikke foregår noe spesielt syns jeg det er greit at det blir litt senere, dvs halvtime-time, men helst ikke noe lenger, syns jeg. :klø Og når dere snakker om leggetid - er det tidspunktet barnet ligger under dynen med lyset av, eller er det når dere starter leggeprosessen? Så: Hva mener dere?
Gjest Hedda Gabler Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 Dette er tidspunktene da ungene skal være i seng. Da pleier vi å ha en liten lesestund før lyset slukkes. Fireåringen: Halv åtte Sjuåringen: Kvart over åtte Tiåringen: Kvart på ni Femtenåringen: Selvstyrt
Karamba Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Dattera mi på 10 år skal være til køys i ukedagene når klokka er 21, og da skal også lyset være av. Dersom hun er tidligere til sengs får hun lov til å lese til kl 21. I helgene får hun være oppe 1-1,5 time lengre. Sønnen vår på 2,5 år legger seg kl 19 i ukedagene, i helga hender det at vi drøyer det en halvtime. Med han leser vi litt enten før han legger seg eller litt på senga. Han sovner som regel med en gang... Er av den oppfatning at det er bra med faste leggetider.
Gjest |H| Skrevet 23. oktober 2006 #4 Skrevet 23. oktober 2006 Jenta mi på 2 år er oppe til ca. 19:30 i ukedagene, og 20:00 - 20:30 i helgene. Hun sover også en time på dagtid i helgene, derfor blir hun oppe litt senere.
Kayli Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Datteren vår på snart 7 legger seg kl 19.30. Lyset slukkes kl 20. Sønnen vår på 3 legger seg med lyset slukket kl 19.30, og sovner med en gang (leser for han før han går til sengs). Vi prøver å holde noenlunde samme mønster i helger og ferier, både fordi ungene trenger rutiner på dette og fordi vi voksne vil ha en stund for oss selv om kvelden.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #6 Skrevet 23. oktober 2006 4 åringen er i seng til 19.00/19.30, og 7 åringen til 19.30/20.00. Det hender nok det kan gå mot kl. 21.00 ved spesielle anledninger og enkelte ganger i ferien, men vi er også tilhengere av å ha så faste rutiner som mulig. Vi strekker ikke leggetidene hverken i sommerferien eller i helgene. Resultatet er opplagte og fornøyde barn, selv om vi av og til må ta en "fight" fordi "alle andre" selvfølgelig får være oppe lenger... Her i gata er det ikke uvanlig å se førsteklassinger som springer ute kl. 21.00. Etter mitt syn er det for sent, og jeg vet at bl.a. skolen har klaget litt på barn som er uoppmerksomme, slitne og "hyper" (noen gang slår søvnmangel ut den veien også).
ceca Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 Prøver å legge barna ved 20.30 tiden i ukedagen. Men fysjomt sååå trege de er når det kommer til kveld-stellet. Vi vurderer at d kan begynne å tele seg klokken 19.00 for i det hele tatt være ferdig til 20.30. (ja, jeg vet , de drøyer tiden for å være lenger oppe, og bare tuller og tøyser. Vi strammer det inn nå !! ) I helgene får de være lenger oppe.
Karamba Skrevet 23. oktober 2006 #8 Skrevet 23. oktober 2006 Prøver å legge barna ved 20.30 tiden i ukedagen. Men fysjomt sååå trege de er når det kommer til kveld-stellet. Vi vurderer at d kan begynne å tele seg klokken 19.00 for i det hele tatt være ferdig til 20.30. (ja, jeg vet , de drøyer tiden for å være lenger oppe, og bare tuller og tøyser. Vi strammer det inn nå !! ) I helgene får de være lenger oppe. ← Kjenner til det med å drøye tiden, ja!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #9 Skrevet 24. oktober 2006 ja det er helt utrolig hvor trege de kan klare å være altså!!
pellegrino Skrevet 24. oktober 2006 #10 Skrevet 24. oktober 2006 Barna mine på 6 og 10 år går til sengs mellom kl. 20 og 21, alt etter som. Minstemann har normalt ikke problemer med å sovne på denne tiden, men legger han seg tidligere er det en del ståk før han faller til ro. Da har klokka som regel blitt myyye! Eldstemann får lese litt før han skal slokke lyset. Likevel fersker jeg ham våken med donald e.l. når jeg selv skal legge meg, ganske ofte. Han forklarer at han blir "så fristet". Skjønner ikke det, ettersom vi har flytta alt lesestoff ned til kjellerstuen. Han må liste seg ned for å hente blader, og lure seg til ha lyset på for å lese mer. Det virker som om han trenger veldig lite søvn!! Er det noen som har forslag til hvordan jeg skal klare å få ham til å falle til ro tidligere, helst like etter at han har lagt seg?
monja Skrevet 24. oktober 2006 #11 Skrevet 24. oktober 2006 Gutten min er 2 år og er i seng 19.30 i ukedagene. Han legger seg 20.30 i helgene. Han roter som oftest rundt på rommet sitt til klokka er 21 - 21.30 uansett når han legger seg.
Nasseline Skrevet 24. oktober 2006 #12 Skrevet 24. oktober 2006 4-åringen er i seng ca kl 19 (ligger som oftest og hører på lydbok, så lyset slukkes rundt 19.30) 1-åringen i seng ca kl 19.
Gjest StoreSky Skrevet 24. oktober 2006 #13 Skrevet 24. oktober 2006 Har en datter på 7,5 år. Legger seg senest 20.00 på hverdager (lesing kl. 19.30) I helgene får hun være oppe lengere, til ca 21 + Men er ikke fanatisk på det, noen ganger lurer jeg henne i seng tidligere fordi jeg ser hun trenger det, andre ganger så er hun lengere oppe (pga besøk, kino, etc)
Helen Skrevet 24. oktober 2006 #14 Skrevet 24. oktober 2006 Min 6 åring legger seg kl 20.00 på hverdager og mellom kl 20.00 og 22.00 i helgene og ferier, kommer ann på hvor trøtt han er. Min 10 åring legger seg rett etter broren mellom 20.00 og 20.30, han er veldig trøtt om morran så han må legge seg tidlig. I helgene blir kl rundt 22.00, det samme gjelder min stedatter på samme alder. Min 14 åring, snart 15, legger seg mellom kl 22.00 og 22.30 på hverdagene og mellom 23.00 og 00.00 i helgene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå